Sanna Marinin hallitus

  • 2 666 862
  • 21 464

teppana

Jäsen
Ymmärsin tämän hyvin. Kepu saa syystäkin negatiivista palautetta, mutta ajattelin nostaa muidenkin kannattamat puolueet esille, kun sama on meno kaikilla. En tarkoittanut, että kritiikki Nergin osalta koskisi vain keskustaa.

Eikös kansliapäällikön poliittiset nimitykset vastuuministerin päätäntävallalla alkaneet joskus Lipposen ensimmäisen hallituksen aikana? Lipponen tokaisi jotain siitä, että ei voi olla niin että häntä heiluttaa koiraa tjsp.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikös kansliapäällikön poliittiset nimitykset vastuuministerin päätäntävallalla alkaneet joskus Lipposen ensimmäisen hallituksen aikana? Lipponen tokaisi jotain siitä, että ei voi olla niin että häntä heiluttaa koiraa tjsp.

Näin saattaa hyvin olla. Itse en historiaa vastuuministerien osalta muista.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Erikoista tämä keskustelu täällä. Nerghän ei ole keskustalainen, eikä ollut alun perin mikään keskustan ehdokas tähän. Ilmeisesti ajatus monilla keskustelijoilla on, että koska Nerg on kouluttautunut vuosikymmeniä sitten maa- ja metsätaloustieteiden maisteriksi ja agronomiksi tämä tekisi hänestä keskustalaisen? Näin ei tietenkään ole. Ja maatalousalalla tai ruoantuotannossa Nerg ei ole työskennellyt 24 vuoteen.
Nergillä on menneisyydessä ollut kristillisdemokrattien jäsenkirja, toisin sanoen hieman hihhulimpi kepulainen kyseessä.
 

Byvajet

Jäsen
Onneksi hallituksen salailuun puututaan ja oikeuskansleri pyytää selvitystä koronatietojen panttamisesta, koska tällainen kulttuuri ei kuulu Suomeen.

Ehkä olen vainoharhainen, mutta tulee mieleen sekin mahdollisuus, että mitään todellisia tieteeseen perustuvia laskelmia ei ole, vaan hommaa johdetaan intuitiolla.

HELSINGIN Sanomat kirjoitti huhtikuun lopulla, että tietoa ei pihdata vain kansalaisilta, vaan myös koronakriisin talousvaikutuksia selvittelevällä työryhmällä oli vaikeuksia saada tietoa koronavirusepidemiaan liittyvistä laskelmista. Kyse on ollut muun muassa epidemian kulkuun liittyvistä mallinnuksista, joita tekee STM:n johtama mallinnustyöryhmä.

 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Onneksi hallituksen salailuun puututaan ja oikeuskansleri pyytää selvitystä koronatietojen panttamisesta, koska tällainen kulttuuri ei kuulu Suomeen.

Ehkä olen vainoharhainen, mutta tulee mieleen sekin mahdollisuus, että mitään todellisia tieteeseen perustuvia laskelmia ei ole, vaan hommaa johdetaan intuitiolla.
Hyvä passiivimuoto, mutta kuka sitä hommaa johtaa?

THL:n asiantuntija Mika Salminen, populistinen ammattipoliitikko-pääministeri, STM:n koronatoimista vastaava Pasi Pohjola (jota noin 99,9 % suomalaisista ei tiedä eikä tunne), STM:n kansliapäällikkö (polittisesta historiasta valmistunut) Kirsi Varhila (sd.), Martti Hetemäki (VM:n harmaa eminenssi), vai kuka?

Olisi syytä perata perin pohjin, miksei pääministerille kelvannut tasavallan presidentin ehdotus julkisen, näkyvän, puolueettoman ja AMMATILLISEN kriisinhallintaryhmän perustamisesta.
 

Byvajet

Jäsen
Olisi syytä perata perin pohjin, miksei pääministerille kelvannut tasavallan presidentin ehdotus julkisen, näkyvän, puolueettoman ja AMMATILLISEN kriisinhallintaryhmän perustamisesta.

Tieto nakertaa poliittista valtaa. Siksi tietoa pantataan. Kun kansalle ei uskalleta sanoa ääneen, että valitun linjan perusteena on talouden suojelu ihmishenkien kustannuksella, joudutaan keksimään kaikenlaista näennäistä, joka ei kestä tiedollista tarkastelua.

En ole yhteiskunnan avaamista vastaan, koska pidän tukahduttamista globaalissa maailmassa liki mahdottomana, mutta tämä valehtelu sylettää, vaikka äänestän yleensä vasemmistopuolueita ja olen tyytyväinen hallituskokoonpanoon. Jos tällaista suhmurointia olisi tapahtunut Sipilän kaudella, vasemmisto olisi huutanut kurkku suorana.

Ihanko oikeasti noita ennusteita laaditaan ja ratkaisuja tehdään tällaisin tiedoin?

"Raportissa ei ollut mm. mitään johtopäätöstä tai arviota siitä, paljonko (lue: miten vähän) suomalaisista tällä hetkellä on sairastanut koronan. Luulisi olevan hyvin oleellista lähtötietoa? ”Väärät luvut” olisivat paljastaneet THL:n ”asiantuntijuuden” ja koko raportilta ja samalla Suomen viralliselta koronastrategialta olisi kadonnut pohja alta saman tien – miksi ottaa THL:lle ja päättäjäporukalle kiusallisia lukuja hyvää tarinaa Suomen ”loistavasta menestyksestä” koronasodassa pilaamaan?"

 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Hyvä passiivimuoto, mutta kuka sitä hommaa johtaa?

THL:n asiantuntija Mika Salminen, populistinen ammattipoliitikko-pääministeri, STM:n koronatoimista vastaava Pasi Pohjola (jota noin 99,9 % suomalaisista ei tiedä eikä tunne), STM:n kansliapäällikkö (polittisesta historiasta valmistunut) Kirsi Varhila (sd.), Martti Hetemäki (VM:n harmaa eminenssi), vai kuka?
Virkamiesten vikahan se on jos ja kun ministereiltä kysytään. Eihän se erityisavustajienkaan tai poliittisten valtiosihteerien vikakaan voi olla ja mitä muita vaihtoehtoja nyt olisikaan. Saa nähdä joutuuko virkamies kohta eroamaan vai annetaanko potkut ja myöhemmin rikossyyte kuin HVK:n tapauksessa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Suosittelen epätietoisia tutustumaan Suomen perustuslakiin. Mutta anyway onhan tämä maa ainutlaatuinen katastrofi tässä virustilanteessa koko maailmassa. Ei voi kiveä heittää osumatta maahan, jossa asiat ovat niin paljon paremmin kuin meillä. Itse suunnittelen muuttoa Valko-Venäjälle.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tieto nakertaa poliittista valtaa. Siksi tietoa pantataan. Kun kansalle ei uskalleta sanoa ääneen, että valitun linjan perusteena on talouden suojelu ihmishenkien kustannuksella, joudutaan keksimään kaikenlaista näennäistä, joka ei kestä tiedollista tarkastelua.

En ole yhteiskunnan avaamista vastaan, koska pidän tukahduttamista globaalissa maailmassa liki mahdottomana, mutta tämä valehtelu sylettää, vaikka äänestän yleensä vasemmistopuolueita ja olen tyytyväinen hallituskokoonpanoon. Jos tällaista suhmurointia olisi tapahtunut Sipilän kaudella, vasemmisto olisi huutanut kurkku suorana.

Ihanko oikeasti noita ennusteita laaditaan ja ratkaisuja tehdään tällaisin tiedoin?
Jään odottamaan hyökkäystä sinua ja spicegirlsseiksi hallituksen maininnutta kirjoittajaa kohtaan. Itse sain täys laidallisen vastaavista kirjoituksista kun käytin sanaa kettutytöt.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Onneksi hallituksen salailuun puututaan ja oikeuskansleri pyytää selvitystä koronatietojen panttamisesta, koska tällainen kulttuuri ei kuulu Suomeen.

Ehkä olen vainoharhainen, mutta tulee mieleen sekin mahdollisuus, että mitään todellisia tieteeseen perustuvia laskelmia ei ole, vaan hommaa johdetaan intuitiolla.

En ota vainoharhaisuuteen kantaa kuin toteamalla, että esimerkiksi Vihriälän ja Hetemäen ehdotukset ovat todistetusti olemassa. Vihriälän porukassa on jokunen tieteentekijä. Mitä tulee salailuun mm. Vihriälän työryhmän tiedonsaantiin ja muuten, hyvä että oikeuskansleri selvittää sen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Suosittelen epätietoisia tutustumaan Suomen perustuslakiin. Mutta anyway onhan tämä maa ainutlaatuinen katastrofi tässä virustilanteessa koko maailmassa. Ei voi kiveä heittää osumatta maahan, jossa asiat ovat niin paljon paremmin kuin meillä. Itse suunnittelen muuttoa Valko-Venäjälle.
Välitetään vinkkisi oikeuskanslerille. Ihme niuhotusta, että pitäisi lakia noudattaa kun hallitus tietää paremmin kuin lainsäätäjä miten hyvä on.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Välitetään vinkkisi oikeuskanslerille. Ihme niuhotusta, että pitäisi lakia noudattaa kun hallitus tietää paremmin kuin lainsäätäjä miten hyvä on.
M'kay. En kyllä mielestäni ottanut tuohon mitenkään kantaa edes vähän alusta - mutta jos nyt sitten otan niin erittäin hyvä, että hallituksen toimia valvotaan, kun nyt ollaan liberaalidemokraattisessa oikeusvaltiossa. Kiintoisaa että ajattelit minun olevan eri mieltä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tieto nakertaa poliittista valtaa. Siksi tietoa pantataan. Kun kansalle ei uskalleta sanoa ääneen, että valitun linjan perusteena on talouden suojelu ihmishenkien kustannuksella, joudutaan keksimään kaikenlaista näennäistä, joka ei kestä tiedollista tarkastelua.
Onhan sairaanhoidon priorisointia hinnan perusteella aina tehty ja tehdään yhä. Kyllä hoidoilla on hintakatto, vaikka sitä summaa, numerotietoa, ei ääneen sanottaisi tai lakipykälistä löydettäisi. Ja se hintakatto on joillakin potilailla suurempi kuin toisilla. Ihmettelen sekä sitä, että tätä ei uskota sekä sitä, että tätä ei haluta myöntää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ihmettelisin jos olemme. Tietysti tässä maassa pitää kaikkien tahojen noudattaa lakeja, alkaen hallituksesta, ja on hyvä että meillä on viranomaisia, jotka valvovat hallituksen toimien laillisuutta.

Kyllä. Nyt on viime aikoina tasaiseen tahtiin pudonnut tutkimuksia ja selvityksiä (ministeri, virasto jne) ja mielestäni se on osoitus oikeusvaltion toiminnasta. Ei siitä, että oikeusvaltio ei toimi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minustakin on hyvä että lakia noudatetaan. Sen takia olen jopa ehdottanut perustuslain muuttamista nopeutettuna ettei jouduta tilanteisiin, että hallituksen tarvii johtaa harhaan kansalaisia rajojen sulkemiseen liittyen, sakoteta kansalaisia perusteetta, pimitetä julkisuuslan mukaisia tietoja ja ennen kaikkea levitetä epidemiaa, että voidaan jatkaa poikkeustilannetta lain kirjaimen täyttämiseksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minustakin on hyvä että lakia noudatetaan. Sen takia olen jopa ehdottanut perustuslain muuttamista nopeutettuna ettei jouduta tilanteisiin, että hallituksen tarvii johtaa harhaan kansalaisia rajojen sulkemiseen liittyen, sakoteta kansalaisia perusteetta, pimitetä julkisuuslan mukaisia tietoja ja ennen kaikkea levitetä epidemiaa, että voidaan jatkaa poikkeustilannetta lain kirjaimen täyttämiseksi.

Totta. Olisi syytä harkita koronakriisiä vastaavien tulevien kriisin hallintaa perustuslain muuttamisella siten, että merkittäviä muutoksia voidaan tehdä nopeutettuna. Tämä olisi myös viranomaisten ja valtioneuvoston kannalta hyvä asia. Ei tarvitsisi johtaa enemmän tai vähemmän lievästi harhaan kansalaisten oikeuksissa, ja joutua sitten oikeuskanslerin tutkittavaksi.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Palaan vielä Uudenmaan sulkuun, koska olihan se erikoinen episodi. Rajan sai siis käytännössä koko ajan ylittää laillisesti kiertämällä ulkomaiden kautta, koska Suomesta oli aina oikeus poistua ja Suomeen oli aina oikeus palata. Toisaalta Marinin perustelu sille, miksi valmiuslain pykälä aktivoitiin erilaiseen tilanteeseen kuin mihin pykälä oli suunniteltu oli todella erikoinen; rajoitus toteutui lievempänä. Eli kun pykälä oli tarkoitettu tilanteisiin, joissa kielletään oleskelu jollain rajatulla alueella, esimerkiksi ydinonnettomuuden takia, niin Marin perusteli, että pykälää voidaan tähän hätään soveltaa ajateltua laajemmallekin alueelle, koska toteutus on lievempi, oleskelua Uudellamaalla ei kielletty, ainoastaan liikkuminen rajan yli. Eihän tuo nyt ollut millään tavalla lievemmin toteutettu rajoitus. Sitten jos Olkiluoto posahtaa niin kokevatko eurajokilaiset sen lievennyksenä jos tulee vastaava liikkumisrajoitus Eurajoelle sillä lievennyksellä, että eurajokilaiset eivät saa poistua alueelta eivätkä muut saa mennä sinne? Eli liikkumisrajoituspykälää Uudellemaalle sovellettaessa olisi Uusimaa joko pitänyt pakkokeinoin tyhjentää kokonaan tai sitten jos olisi oikeasti lievennys laitettu tuohon niin uusimaalaiset olisiva halutessaan saaneet jäädä kotiseudulle ja raja olisi suljettu vain ulkoa päin, siis estetty meno Uudellemaalle, jotta maakunnista ei olisi turhaan lähdetty shoppailemaan Helsinkiin ja samalla hakemaan koronaa tuliaisiksi.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minustakin on hyvä että lakia noudatetaan. Sen takia olen jopa ehdottanut perustuslain muuttamista nopeutettuna ettei jouduta tilanteisiin, että hallituksen tarvii johtaa harhaan kansalaisia rajojen sulkemiseen liittyen, sakoteta kansalaisia perusteetta, pimitetä julkisuuslan mukaisia tietoja ja ennen kaikkea levitetä epidemiaa, että voidaan jatkaa poikkeustilannetta lain kirjaimen täyttämiseksi.
Tämä kriisi on tosiaan paljastanut selkeitä epäkohtia lainsäädännössä. Mutta epäilenpä, että järkevämpää on toimia tässä kriisissä vielä nykylainsäädännön ehdoilla. Perustuslakia ei nyt ihan ex tempore kannata ruveta muuttumaan vaan asiaa on huolellisesti valmisteltava. Lisäksi tähän vaadittaisiin nykyisen PS:n yhteistyö, mikä ei lisää luottamusta prosessin lopputulokseen.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämä kriisi on tosiaan paljastanut selkeitä epäkohtia lainsäädännössä. Mutta epäilenpä, että järkevämpää on toimia tässä kriisissä vielä nykylainsäädännön ehdoilla. Perustuslakia ei nyt ihan ex tempore kannata ruveta muuttumaan vaan asiaa on huolellisesti valmisteltava. Lisäksi tähän vaadittaisiin nykyisen PS:n yhteistyö, mikä ei lisää luottamusta prosessin lopputulokseen.
Minusta vallitsevaan lakiin ja sen säätämiseen suhtaudutaan turhan konservatiivisesti. Jos lakia on tarve ainutlaatuisen poikkeustilanteen takia muuttaa niin sitä voidaan ihan hyvin muuttaa pienemmissä osissa eikä yrittää kerralla kattaa koko kriisiä, sillä emme vieläkään tiedä että mitä tulevaisuus tuo. Kuten todettua 5/6 vaatimus on niin kova, että vaaditaan käytännössä yksimielisyys, että muutos onnistuu ja onhan se nyt kertakaikkiaan hullu tilanne jos kaikki ovat samaa mieltä, että lakia on tarve muuttaa ja sitä ei silti muutetuksi saada! Mikä virka sellaisella lailla on? Toivottavasti laki ei määrää kaikkia hyppäämään sillalta veteen koska ilmeisesti suomalaiset näin tekisivät. Vielä hullumpaa olisi jos vaarallisen taudin annettaisiin levitä tarkoituksella.

Se on mahdollista että esim persut voisivat keksiä lakimuutosta vastustaa. Sille hallitus ei tietenkään mitään voi mutta heidän velvollisuus on yrittää. Jos parlamentaarinen valmistelu ei johda tulokseen niin ainakin kansa näkee miksi. Palautetaan demokratia demokratiaan puoluepoliittisen taktikoinnin sijasta. Ei hallitus siihen kaatuisi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä kriisi on tosiaan paljastanut selkeitä epäkohtia lainsäädännössä. Mutta epäilenpä, että järkevämpää on toimia tässä kriisissä vielä nykylainsäädännön ehdoilla. Perustuslakia ei nyt ihan ex tempore kannata ruveta muuttumaan vaan asiaa on huolellisesti valmisteltava. Lisäksi tähän vaadittaisiin nykyisen PS:n yhteistyö, mikä ei lisää luottamusta prosessin lopputulokseen.

Tässä kriisissä toki tuskin muuta on syytä edes pohtia, koska perustuslain muuttaminen ei hetkessä tapahdu. Hoidetaan kriisi pois. Mutta sen jälkeen olisi syytä tarttua ongelmaan. Kritiikkiä tulee eri puolilta, ja aikanaan on pohdittava, millaisia muutoksia kokonaisuudessa tarvitaan ja mitä lakeja ne koskevat. Ei voi tuudittautua tilanteeseen, jossa oppositio ja kansalaiset hyväksyvät velvoitteet vastoin perustuslakia, ja velvoitteita ajava hallitus saa jatkaa kriisissä rauhassa työtään.

Perustuslain osalta tulevissa vastaavissa kriiseissä yhden perustuslain kirjoittajan, Martin Scheininin mukaan "perustuslain 23 §:n muuttamisesta valmiuslain säätämisen rinnalla seurannut asetelma ei ole looginen konstruktio vaan vahvoja sisäisiä jännitteitä sisältävä asetelma. Käyttääkseni valuvian metaforaa: betonin sisään upotetut raudat ovat jääneet oikaisematta ja pyrkivät nyt palaamaan alkuperäiseen muotoonsa, betonipilareita rikkoen".

Scheinin toteaa myös, että "on ollut suurta vastuuttomuutta maan erivärisiltä hallituksilta (Katainen, Stubb, Sipilä, Rinne) ja puolueilta, ettei perustuslain 23 §:n muutoksen ja uusien valmiuslain rinnakkaisesta säätämisestä syntynyttä jännitettä ole ratkaistu kuluneiden kymmenen vuoden aikana".

 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Varmasti on viisasta tehdä aikaavievin työ kriisin jälkeen edes lähes normaaleissa vaiheissa. Perustuslakia on vaikea nähdä sellaisena, että yhdellä jaa-ei-tyhjiä-poissa kierroksella mennään mihin suuntaan tahansa. Mutta ei perustuslaki voi jäädä siihenkään olomuotoon, että rajoilla toimijoita määrätään tekemään työtään, joka on vastoin perustuslakia kaikissa olosuhteissa.

Välimallin ratkaisu löytynee.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Varmasti on viisasta tehdä aikaavievin työ kriisin jälkeen edes lähes normaaleissa vaiheissa. Perustuslakia on vaikea nähdä sellaisena, että yhdellä jaa-ei-tyhjiä-poissa kierroksella mennään mihin suuntaan tahansa. Mutta ei perustuslaki voi jäädä siihenkään olomuotoon, että rajoilla toimijoita määrätään tekemään työtään, joka on vastoin perustuslakia kaikissa olosuhteissa.

Välimallin ratkaisu löytynee.
Kannattaa kuitenkin aloittaa lakimuutos mahdollisimman pian koronakriisin päättymisestä jotta kaikilla tahoilla (myös äänestäjät) on tuoreessa muistissa ongelmat mitä nykyinen lainsäädäntö aiheutti ja henkilö/ryhmähyötyisen politikoinnin todennäköisyys pienenee tai ainakin voidaan selkeästi sitten kyseenalaistaa ämpyilijöiden toimintaa kriisin ongelmiin peilaten.

Koska en tiedä, onko erikseen vielä olemassa sotatilalainsäädäntöä (vaikkakin pykälän 23 poikkeusolot käsittääkseni sisältää mm. sotilaallisen hyökkäyksen kohteeksi joutumisen), olisi mielenkiintoista tietää voiko kansalainen perusoikeuksiinsa vedoten esimerkiksi rampata itärajan yli niin halutessaan vaikka Suomi olisi sodassa Venäjän kanssa.?
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Kappas, tiedotustilaisuus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös