Perusteluina ei käy että numerot on jo annettu eikä siellä muutenkaan mitään enää tehdä. Miksi sitten koulut yleensälkin on auki toukokuun 2 viimeistä viikkoa jos siellä ei mitään tehdä?
Kyllä se osin käy perusteeksi, koska tuolla kahdella viimeisellä viikolla on hiukan koulusta riippuen erilaisia tutustumis- ja teemapäiviä, luokkaretkiä, liikuntapäivää, leirikouluja ja kevätjuhlaharjoituksia. Nyt mitään näistä ei liiemmin ole mahdollisuus järjestää. Ei tuo kahden viikon palloilu tietenkään mahdoton rasti ole, mutta varsin turhauttava, koska aika nopeasti käy varmasti niin, että tietty osa oppilaista jää kuitenkin pois koulusta, siis se, joita varten tämä kahden viikon punnerrus nyt tulee. Mutta toisaalta jos tällä jonkinmoinen hyöty edes joillekin yksilöille saadaan, aivan sama mulle itselleni. Saapa siinä samalla kerättyä kirjat ja koneet pois sekä moikattua oppilaat lomille. Muutamia kollegojakin on ihan kiva nähdä livenä.
Mitä arviointiin tulee tuolta toisesta ketjusta bongattuna, se on tässä keväällä kuitenkin aika iso osa kokonaisuutta ja suurimmalle osalle opettajia varsin työllistävä projekti, jos yhtään pyrkii tasavertaisuuteen, eikä lätki arvosanoja fiiliksellä. Kyse on kuitenkin oppilaiden oikeusturvasta. Se, että oppilaita motivoitaisiin vain numeroilla, on paskapuhetta pääosan opettajista kohdalla, mutta onhan se osamotivaattori kaikissa aineissa liki kaikilla oppilailla. Vai voiko joku aidosti myöntää, ettei koskaan ilahtunut mistään hyvin menneestä kokeesta? Että pelkästään opettajan kiva luonne ja pedagoginen taitavuus kantoi, eikä numeroilla ollut mitään väliä? Niinpä, aika harvassa ne ovat, jotka voivat sanoa rehellisesti, etteivät arvosanat mitään merkanneet aikoinaan. Hyvä opettaja huomaa oppilaat, saa innostumaan aiheesta ja jengin oppimaan, mutta huononkin opettajan antamat arvosanat merkkaavat oppilaille yhtälailla paljon.