Olen edelleen eri mieltä siitä, että oppilaiden ottaminen kouluun leikkimään pariksi viikoksi jotenkin pelastaisi lapset. Nimimerkki @sampio tätä avasi hyvin aikaisemmin.
Leikkimään? Erikoinen käsitys koulutyöstä.
Olen edelleen eri mieltä siitä, että oppilaiden ottaminen kouluun leikkimään pariksi viikoksi jotenkin pelastaisi lapset. Nimimerkki @sampio tätä avasi hyvin aikaisemmin.
Kokeet on pidetty ja arvosanat määritetty. Leikkimistä se koulunkäynti on aina lukuvuoden vikat viikot. Eihän niitä kouluja oppimisen takia olla avaamassakaan, vaan oppilaiden sosiaalisten kontaktien vuoksi.Leikkimään? Erikoinen käsitys koulutyöstä.
Kokeet on pidetty ja arvosanat määritetty. Leikkimistä se koulunkäynti on aina lukuvuoden vikat viikot.
Marin ei uskalla sanoa ääneen kannatuslukujen menettämisen takia mitään tavallisesta neutraalista poikkeavaa säilyttääkseen puhtoisen ja kiillotetun imagonsa. Tämän takia on helpompi laittaa Rinne viestintuojaksi, koska hän on jo hieman valmiiksi ryvettynyt aiemmissa tapahtumissa.Itse asiassa epäilen että Nergin kohdalla Rinne sanoo sen, minkä Marin haluaisi sanoa. Monet näistä juoruista, mitkä ovat politiikan toimittajien leipä ja elämä, ovat usein aika väritettyjä. Mutta se on tietysti totta, että mitä pikemmin Rinne saadaan pois vastuullisista asemista, sitä parempi. Mies osaisi ehkä hoitaa postikonttoria Ivalossa, mutta en mene vannomaan.
Tuo on ainoa koulujen avaamista puoltava seikka enkä sitä halua vähätellä. Olen samasta kirjoittanut tänne aiemminkin. Koulujen avaamista vastaan taasen on vaan mielestäni enemmän perusteita. Ei ole kyse mustavalkoisesta asiasta.Et siis koe tärkeäksi saada kiinni ongelmaperheistä tulevia lapsia edes kerran ennen kesää? Ilman koulujen avaamista tulee 5 kk tauko siitä kun he ovat viimeksi kohdanneet jonkun muun kuin narkkarivanhempansa.
Mitä nuorempia lapsia niin sitä vaikeampaa etätyöskentely todennäköisesti on ja sosiaaliset kontaktit hyödyttäisivät enemmän. Eli olen samoilla linjoilla. Veikkaan silti, että ala- ja yläkoulut aukeavat 13.5. jälkeen. Lukiot pysyvät kiinni. Tämä on täysi arvaus.Oliskohan esim. alakoulujen avaaminen kaikille tässä hyvä kompromissi. Toki osin ovat olleet auki koko ajan. Vanhempien osalta voi olla jo vakiintuneemmat ja toimivammat etäkäytännöt käytössä ja niillä voidaan mennä kesään.
Tuo linkkaamani Soininvaaran ajattelu kyllä kulki sitten laajemmissa yhteiskunnallisissa kysymyksissä: mm. talouden pysähtyneisyyden vaikutuksessa koko hyvinvointiyhteiskunnan ylläpitoon ja tässä oli koulukysymys enemmänkin esimerkkinä siitä, miten erilaiset eturistiriidat vaikuttavat nyt mielipiteisiin.
Varmasti on toki hyödyttävämpää, mutta ei kait sitä vielä ole pystytty toteamaan etteivätkö lapset kantaisi ja tartuttaisi virusta eteenpäin. Käsitykseni mukaan kouluissa työskentelevät aikuiset eivät kyllä oikein pysty suojautumaan ympäriinsä pärskiviltä lapsilta, jotka tuskinpa vieläkään hygieniasta ymmärtävät tai välittävät.Kyllä se minun ymmärrykseni mukaan olisi lasten mielenterveydelle parempi päästä koulun pihalle peuhaamaan kavereiden kanssa, kun nököttää kotona näyttöpäätteen ääressä. En ole opettaja, enkä edes vanhempi, mutta jos kerta jo nyt tiedetään ettei tauti vaikuta lapsiin niin voimakkaasti (Tanskan esimerkki), niin miksi koulut eivät voisi olla viimeistä lukukuukautta auki - lasten tähden. Kouluissa työskentevät aikuiset taasen osaavat suojautua ja pitää välimatkaa, ja jos on riskiryhmään kuuluvaa henkilökuntaa, niin he pysyisivät luonnollisesti kotona.
Itse kun vähän aiemmin kaipailin näyttöjä demareiden valtataistelusta, tai valtataisteluista ( @Cobol ), niin tässähän on osittain tuon Hesarin mukaan käynnissä Rinteen ja Marinin välinen valtataistelu, tuon isomman Kepu vs. Demari -valtataistelun lisäksi. Ne jotka moittii valtataistelun ajankohtaan, niin hold your horses, kyllä tässä yksi tai kaksikin valtataistelua kestetään kesken koronakriisin hoidon. :) Saadaan vähän lisää liikkuvia osia tähän prosessiin, useampia kokkeja tähän soppaan jne. Näyttävämpää, ja mielenkiintoisempaa seurata.
Kyllä se minun ymmärrykseni mukaan olisi lasten mielenterveydelle parempi päästä koulun pihalle peuhaamaan kavereiden kanssa, kun nököttää kotona näyttöpäätteen ääressä. En ole opettaja, enkä edes vanhempi, mutta jos kerta jo nyt tiedetään ettei tauti vaikuta lapsiin niin voimakkaasti (Tanskan esimerkki), niin miksi koulut eivät voisi olla viimeistä lukukuukautta auki - lasten tähden. Kouluissa työskentevät aikuiset taasen osaavat suojautua ja pitää välimatkaa, ja jos on riskiryhmään kuuluvaa henkilökuntaa, niin he pysyisivät luonnollisesti kotona.
Kenties tämä kuuluu enemmän hallitus- kuin koronaketjuun.
"Aika kevyesti ollaan uhraamassa nuoret sukupolvet" – Osmo Soininvaara: Terveys ensin tarkoittaa, ettei taloutta saa julkisesti ajatella
Sosiaali- ja terveysministeriö sekä THL tiedottivat maanantaina, että koronavirusepidemia on hidastunut voimakkaasti Suomessa ja "nykytilanne mahdolli...www.helsinginuutiset.fi
Lahdessa täysin sama. Esimerkiksi lähistöllä oleva skeittauspuisto on ihan yhtä täynnä lapsia ja nuoria kuin normaalistikin.Mitä minä olen tässä lasten ja nuorten touhuja tällä kylällä katsellut niin ihan samat porukat tuolla kulmilla pyörivät kuin ennen koronaakin. Soininvaaran kirjoitukset "lockdownista" hämmästyttävät, kertokaa nyt että mitä muita kuin koulut (osin) on hallituksen päätöksellä suljettu. Onko jonkun ovi käyty hitsaamassa kiinni?
Tuo kytkeytyy myös yhteen koulujen sulkemisen kanssa samoista syistä johtuen ja johtaa monen lapsen kohdalla täydelliseen eristäytymiseen ja sosiaalisten kontaktien puutteeseen omaa perhettä lukuun ottamatta. Tämä ei voi myöskään pitempään jatkuessaan näkyä täysin oireilematta lasten keskuudessa. Etäopetuksessa kodista on tullut lapsille eräänlainen työpaikka, eikä enää samanlainen rentoutumispaikka kuin ennen.Käytännössä kaikki lasten joukkuelajien toiminta on ollut keskeytyksissä 13.3. lähtien? Onpa kai esitetty ajatuksia että näidenkin puute voi aiheuttaa samanlaisia vaikutuksia kuin koulujen sulku.
Tiettyihin ministeriöihin kyllä toivoisi alan vahvaa substanssiosaamista - toki myös sitä hallintokokemustakin, joku puhdas akateemikko ei pärjäisi. VVM on juuri sellainen paikka, että tuo kansantaloustieteen tohtorius olisi aika perusvaatimus (tai vastaava alan osaaminen ja kokemus), kaikki kunnia toki utaregraduillekin.Ulkopuolisena Nergin heikko koulutus (suhteessa kärkihakijoihin) sekä olematon substanssiosaaminen (suhteessa kärkihakijoihin) ei tietenkään saisi taata hänen hallintokokemuksellaankaan ohituskaistaa olkoonkin, että substanssiosaaminen ei ole vaatimus tähän virkaan.
Sanna Marin löysi taas Kokoomuksen (tällä kerralla Kai Mykkäsen) kysymykseen vastaukseksi kiukuttelun. Mykkänen ei edes provosoi, mutta pääministerillä on pinna kireällä.
Törkeää seksismiä!Meillä kotona ollaan samanlaisia noin viikon verran kuukaudessa..
Ja selvennöksenä, tuo oli vitsi. Sukupuoli ei millään tavalla määritä henkilön kyvykkyyttä ministerin pestissä. Nimim. Lepomäen junassa
En seurannut, että mitä Mykkänen on kysyi, mutta itse kun olen seurannut noita istuntoja nyt muutamaan kertaan tässä monen viikon aikana, niin ilmeisesti jokainen kansanedustaja haluaa päästä kysymään ja toteamaan jotain lentokentän toiminnasta ja aktiivisemmat useampaan kertaan. Itse olisin ainakin jo melko turhautunut jo sadannen kohdalla, kun siellä nyt olisi oikeitakin töitä kai olemassa.Mykkänen ei edes provosoi, mutta pääministerillä on pinna kireällä.
Opettajana mieluummin opettaisin lähiopetusta, vaikka nyt pääseekin alkuhässäkän jälkeen "helpommalla". Koronakaan ei niin hirveästi pelota, vaikka olen jossain määrin riskiryhmää.Itsekin jokunen aika olin sitä mieltä että turha niitä kouluja on avata, kun "vain" muutama viikko jäljellä mutta jos perusteita enää niiden kiinni pitämiseen ei ole, niin miksi ne pitäisi olla kiinni?
Perusteluina ei käy että numerot on jo annettu eikä siellä muutenkaan mitään enää tehdä. Miksi sitten koulut yleensälkin on auki toukokuun 2 viimeistä viikkoa jos siellä ei mitään tehdä?
Toisessa viestissä ehdotit matematiikan opiskelua. Ehkä menisi vielä alaluokilla mutta yläkoulussa ja lukiossa loppuisi jo matikan maikat kesken. En sinänsä vastusta koulujen avaamista, ainakaan alaluokilla ja nivelluokilla(6. ja 9.). Muiden osalta ei voida mitään merkittävää enää saada aikaan verrattuna siihen, että koulut pysyisi kiinni. Lukiot pysynee varmasti, koeviikko alkaa pian 13.5. jälkeen, eli opetusta ei kuitenkaan enää ole.