Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 677 394
  • 21 453

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Hieman outo oli Marinin haastattelu tällä kertaa. Marin ottaa jälleen esille sen, että moni toimija on varautunut asianmukaisesti, mutta osa ei. Nyt Marinin mukaan jotkin tahot pyrkivät syyttämään hallitusta tai jopa elinkeinoelämää omasta heikosta varautumisestaan.

Sormi osoittaa Helsingin pormestari Jan Vapaavuoreen. Mutta ei yksin häneen. Suomen kuuden suurimman kaupungin johtajat toivat yhteisessä vetoomuksessaan esille sen, että globaalissa pandemiatilanteessa päävastuu suojavarusteiden riittävyydestä on valtiolla. Julkilausuman ovat allekirjoittaneet Oulun kaupunginjohtaja Päivi Laajala, Helsingin pormestari Jan Vapaavuori, Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä, Tampereen pormestari Lauri Lyly, Turun kaupunginjohtaja Minna Arve ja Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen.

Pääongelmana on kaupunkien mukaan suojamateriaalipula, eikä ministeriön esittämä logistiikkapula. Pelkästään Helsingin tarve on noin 200 000 perusmaskia päivässä. Kun pääkaupunkiseudulla varmuusvarasto on keskitetty HUS:n alaisuuteen, esimerkiksi noin 4 kk määrä (vaatimus 3-6 kk) oli perusmaskien osalta vain Helsingin kaupungin osalta luokkaa 24 miljoonaa. Tällaisia määriä ei ole, koska sekä valtion varmuusvarastoissa että HUS:n alueella käyttöä ei ole suunniteltu näin suureksi.

Helsingin Sanomat kirjoitti eilen, että Suomessa valtion lähtötilanteen piti olla hyvä. Näin vakuutettiin pääministeri Sanna Marinia myöten. Toisin kuin monilla muilla mailla, Suomella on kansallinen huoltovarmuusvarasto. Lisäksi terveydenhuollon laitoksilla pitäisi olla varastoissa 3–6 kuukauden normaalikäyttöä vastaava määrä suojatarvikkeita.

Helsingin Sanomat tuo esille lukuja ja toteaa niiden perusteella, että se määrä maskeja, joita Huoltovarmuuskeskuksella oli varmuusvarastossaan viikko niiden avaamisen jälkeen, ei näissä oloissa riittäisi maan tarpeisiin edes yhdeksi päiväksi.

Mutta Marin nostaa silti erityisesti Helsingin, mutta myös muut kaupungit esille moitteissaan. Ne kuitenkin hoisivat tilanteensa valtiota paremmin. Tästä valtion heikosta varautumisesta ei voi Marinia juuri syyttää, vaan hänen edeltäjiään. WHO on naulinnut kaikki valtiot heikosta valmistautumisesta. Syystä, oletan.

Mutta siitä voi Marinille miinukset antaa, että hän väittää Suomen varautuneen (HS:n tiedot) hyvin, vaikka näin ei todellisuudessa ole. Ja myös siitä, että Marin nostaa suuret kaupungit edelleen esille, vaikka ongelmat koskevat kaikkia muitakin. Myös häntä itseään, ainakin sanomisten osalta.

Marin on ollut läpi kriisin hyvä. Osaltani tämä on ensimmäinen haastattelu, joka sai ihmettelemään, miksi hän puhui kuten puhui.


"Moni toimija on varautunut asianmukaisesti, mutta osa ei. Nyt jotkin tahot pyrkivät syyttämään hallitusta tai jopa elinkeinoelämää omasta heikosta varautumisestaan"

Ei hän yksilöi haastettelussa ketään. Ei hän mainitse Helsinkiä. Joten itse en osaa ainakaan sanoa keitä hän tarkoittaa. Ehkä ne jossain vaiheessa tulevat ilmi.

"Tietenkin vastuu on meillä kaikilla. Se on hallituksella mutta myös kunnilla, sairaanhoitopiireillä ja yksityisillä toimijoilla."

Näin se vaan on. Hallituksen rooli nousee poikkeustilanteessa, mutta ei se pyyhi pois muiden toimijoiden vastuuta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tässä juuri tullaan siihen, kun on iso firma jolla on toimitusketjut kunnossa tai joka toimii jo valmiiksi esim. sairaalatuotteita tekevillä aloilla. Niillä on siellä Kiinassa paikallisia työntekijöitä jotka tutkii kaikki tuotteet ennen kuin niitä hyväksytään, ei siis vain papereita vaan ihan fyysisesti. Yleensä käydään siellä alihankkijan tehtaalla, varmistetaan niiden laadunvarmistus prosessit yms. Näin varmistetaan, että tilattu tuote vastaa sitä mitä on tilattu. Täysin normaali toimintamalli Kiinassa toimiessa. Tässä on se iso ero jonkun Etolan tai Ahvenanmaalla toimivan sairaalatarvike firman ja kepulipuliveivarien välillä.

Kuten sanoin, sairaalatarvikkeiden markkinakenttä on muuttunut täysin viime viikkojen aikana. Turvallisten ostokanavien kautta ei välttämättä saa enää tavaraa, kun isot ostajat vievät kaiken.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kuten sanoin, sairaalatarvikkeiden markkinakenttä on muuttunut täysin viime viikkojen aikana. Turvallisten ostokanavien kautta ei välttämättä saa enää tavaraa, kun isot ostajat vievät kaiken.
Ei saa ei, mutta kyllä ne työntekijät on silti siellä Kiinassa, koska ovat paikallisia ja ne tarkastaa tavarat ennen kuin raha liikkuu, en oikein tiedä mikä voi olla tehokkaampi tapa toimia tässä ajassa kuin tuo?! Onko sinulla antaa parempaa esimerkkiä? Toinen on toki tilata Wishistä tai Alibabasta mistä lienee Jylhäkin omansa tilannut.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei saa ei, mutta kyllä ne työntekijät on silti siellä Kiinassa, koska ovat paikallisia ja ne tarkastaa tavarat ennen kuin raha liikkuu, en oikein tiedä mikä voi olla tehokkaampi tapa toimia tässä ajassa kuin tuo?! Onko sinulla antaa parempaa esimerkkiä? Toinen on toki tilata Wishistä tai Alibabasta mistä lienee Jylhäkin omansa tilannut.

Kiinassa oleva työntekijä kertoi Ylen haastattelussa, että uusien tuotteiden tarkastus on käytännössä mahdotonta, koska se vaatisi laboratoriotestit ja veisi aikaa. Aikaa ei ole, koska toinen ostaja veisi kuorman testien aikana.

Tässä ajassa joudutaan luottamaan papereihin ja Kiinan valtion sertifikaatteihin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
"Moni toimija on varautunut asianmukaisesti, mutta osa ei. Nyt jotkin tahot pyrkivät syyttämään hallitusta tai jopa elinkeinoelämää omasta heikosta varautumisestaan"

Ei hän yksilöi haastettelussa ketään. Ei hän mainitse Helsinkiä. Joten itse en osaa ainakaan sanoa keitä hän tarkoittaa. Ehkä ne jossain vaiheessa tulevat ilmi.

Todellisuudessa poliitisessa keskustelussa ja pääministerin haastattelussa konteksteja ei voi sivuuttaa kuten sinä teet. Kun pääministeri otti esille ja joidenkin tulkintojen mukaan syyllisti muutama päivä sitten kuntia, samanlaiset sanat nyt tarkoittavan Marinin haluavan jatkaa painia kuntien suuntaan. Kirsikkana oli sitten Marinin lohkaisu, jossa hän nosti nimeämättömien tahojen pyrkivän syyttämään hallitusta tai jopa elinkeinoelämää omasta heikosta varautumisestaan. Vapaavuori otti esille myös elinkeinoelämän heikon valmistautumisen.

Fakta on, että Suomen kuusi suurinta kaupunkia katsoivat pandemiavastuun varautumisesta olevan valtiolla ja valtion varautuneen heikosti, mikäli luvut ovat totta. Ei edes yhden päivän edestä, jos Helsingin Sanomien HVK:sta saamat luvut ja HS:n laskenta niiden perusteella pitävät paikkansa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Noniin, tämä tieto pistää myös minut tarkastelemaan tähän asti ollutta näkemystäni uudelleen. Isoja virheitä on tehty, muttei sellaisia, kuin olen tähän asti luullut.

Sinänsä siis työsuhteinenkin voi toki toimia virkavastuulla joissain asioissa, mutta tämä nyt liittyy mm. siihen, miten ihmisten palvelussuhdeturva toimii tilanteessa, jossa peruste palvelussuhteen päättämiseen on häilyvä. Kaikki julkishallinnossakaan työskentelevät eivät nykyään suinkaan ole viroissa vaan iso osa työsuhteisia. Esimerkiksi käytännössä koko Kansaneläkelaitos on nykyään työsuhteessa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Myönnän, että tuskin itsekään olisin kokonaisuutta paremmin hoitanut, mutta eikö se ole juuri HVK:n tehtävä varmistaa huoltovarmuus mm. pandemiatilanteissa? Päivän Hesari toteaa, että HVK:n varasto ei tässä vaiheessa riittäisi kuin 1 vuorokauden tarpeeseen, kun 40 % siitä on toimitettu. Onko se riittävää varautumista? Tätä tulisi kysyä vastuuministeriltä.

Ei ole, vaan sektoreiden itsensä. Lukee suorastaan huoltovarmuuslain alussa - ja terveydenhuolto on kunnallista autonomiaa. STM varmaan enemmänkin koordinaattina. Lääkkeisiin ja vastaaviin tarvikkeisiin on vielä erillinen laki, joka velvoittaa mm. apteekkeja varautumaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Syyttely varautumisen puutteista on pelkkää politiikkaa, oman selän turvaamista. Vaikka Suomessa on lakeja ja määräyksiä varautumisesta, tällaiseen pandemiaan on käytännössä mahdotonta varautua. Ei mikään organisaatio pidä miljoonia maskeja varastossa ja kierrätä niitä vanhentumispäivien mukaan. Ainoa tapa varautua on oman tuotannon ylläpito eli valtio ylläpitäisi tuottajia, jotka kriisitilanteissa pystyisivät nostamaan tuotannon määrää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: erku
K

Kiekkokatsoja

Syyttely varautumisen puutteista on pelkkää politiikkaa, oman selän turvaamista. Vaikka Suomessa on lakeja ja määräyksiä varautumisesta, tällaiseen pandemiaan on käytännössä mahdotonta varautua. Ei mikään organisaatio pidä miljoonia maskeja varastossa ja kierrätä niitä vanhentumispäivien mukaan. Ainoa tapa varautua on oman tuotannon ylläpito eli valtio ylläpitäisi tuottajia, jotka kriisitilanteissa pystyisivät nostamaan tuotannon määrää.
Hieman laajemmin kommentoituna.
No valtio ja kunnat ovat jo pitkään yrittäneet ulkoistaa, kaiken mahdollisen.
Harvoja hyvään varautumiseen pyrkiviä laitoksia ovat pelastuslaitos, poliisi ja armeija. No toki terveydenhoitolaitoksetkin, parhaansa mukaan. (Muitakin varmaan, mutta ei äkkiseltään mieleen tullut)
Mutta kaikkea, myös näitä edellämainuttujakin, säätelevät politikot.
Minkä taakseen jättää, sen edestä löytää. Nyt on politiikassa peiliinkatsomisen paikka, ja aika uudistua.
Lisäys. On "nykyaikaa" ensin vähätellä asioihin varautumista. Ja sitten huutaa apua ja haukkua, kun ei oltukaan varauduttu.
Tätä tapahtuu ihmisten ja politiikan osalta kaikissa ryhmissä. Toki tietyissä poliittisissa ryhmissä on ollut haluttomuutta kotimaan turvallisuusasioihin varautumiseen keskimääräistä vähemmän, mutta nyt on hallituksessa hyvä paikka korjata asioita.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Ei ole, vaan sektoreiden itsensä. Lukee suorastaan huoltovarmuuslain alussa - ja terveydenhuolto on kunnallista autonomiaa. STM varmaan enemmänkin koordinaattina. Lääkkeisiin ja vastaaviin tarvikkeisiin on vielä erillinen laki, joka velvoittaa mm. apteekkeja varautumaan.

Ei se kyllä noin ole. Ohessa ote valtioneuvoston päätöksestä joulukuussa 2018: "Sosiaali- ja terveysministeriö arvioi ja kehittää yhteistyössä huoltovarmuusorganisaation kanssa tärkeimpien lääkkeiden, mukaan lukien eläinlääkkeiden, ja terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden velvoite- ja varmuusvarastointia sekä säilytystä vakavien häiriötilanteiden, tartuntatautien ja poikkeusolojen varalta."

Eli kyllä HVK:lla on merkittävä rooli esim. noiden suojavälineiden osalta, josta nyt on paljon keskustelua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei se kyllä noin ole. Ohessa ote valtioneuvoston päätöksestä joulukuussa 2018: "Sosiaali- ja terveysministeriö arvioi ja kehittää yhteistyössä huoltovarmuusorganisaation kanssa tärkeimpien lääkkeiden, mukaan lukien eläinlääkkeiden, ja terveydenhuollon laitteiden ja tarvikkeiden velvoite- ja varmuusvarastointia sekä säilytystä vakavien häiriötilanteiden, tartuntatautien ja poikkeusolojen varalta."

Eli kyllä HVK:lla on merkittävä rooli esim. noiden suojavälineiden osalta, josta nyt on paljon keskustelua.

Ei. Lue huoltovarmuuslaki ja lääkkeiden velvoitevarastointilaki esitöineen. Sektorin vastuu, HVK on valtion koordinaatti. On tämä mainittu uutisoinnissakin.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Ei. Lue huoltovarmuuslaki ja lääkkeiden velvoitevarastointilaki esitöineen. Sektorin vastuu, HVK on valtion koordinaatti. On tämä mainittu uutisoinnissakin.

Miten tämä poistaa HVK:n roolin suojavälineiden hankinnassa? Meinaatko, että HVK ei ole mukana sektorien toiminnassa? Kuitenkin maskikaupat sopinut Jyrki Hakola on sektorin varastoinnista vastaava...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Miten tämä poistaa HVK:n roolin suojavälineiden hankinnassa? Meinaatko, että HVK ei ole mukana sektorien toiminnassa? Kuitenkin maskikaupat sopinut Jyrki Hakola on sektorin varastoinnista vastaava...

Lähtökohtaisesti ei ole mukana. Kuten moneen kertaan on (uutisissakin, jollet puhetta usko) todettu oli enemmänkin sattumaa, että HVK:lla oli se yksi 11 vuotta sitten ostettu erä hengityssuojaimia. Hankinnat tekevät ervat ja sairaanhoitopiirit, ja apteekkitavaran osalta on oma velvoitelakinsa. Tässä nyt jostain oudosta syystä annettiin tämä tehtäväksi HVK:lle, vaikkei se sille kuulu. Tuloskin oli sen mukainen.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Kuten moneen kertaan on (uutisissakin, jollet puhetta usko) todettu oli enemmänkin sattumaa, että HVK:lla oli se yksi 11 vuotta sitten ostettu erä hengityssuojaimia. Hankinnat tekevät ervat ja sairaanhoitopiirit, ja apteekkitavaran osalta on oma velvoitelakinsa.

Olet kyllä täysin väärässä, joten ei me tästä yhteisymmärrykseen päästä. Perustelut annoin jo aiemmissa viesteissä. Yritin löytää uutisia, joihin viittaat, mutta löysin Yleltä vain "– Meillä on ollut Huoltovarmuuskeskuksessa vuosien 2014 ja 2015 suojavarusteita, joita olemme jakaneet, Varhila kertoi A-studiossa" samassa uutisessa Hakola toteaa myös, että aiemman epidemian aikana 2009 hankittuja on kyllä myös jaettu. Ei kai se sattumaa ole, jos näin on 11 vuotta sitten toimittu ja toimitaan nytkin, kuten laki ja sen perusteella tehty päätös velvoittaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Meillä. On. Ollut. STM:llä. HVK on koordinaatti. HVK EI vastaa tästä sektorista. Mikä on epäselvää?

Ja olkoon tämä tässä. Lue laki ja esityöt.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Meillä. On. Ollut. STM:llä. HVK on koordinaatti. HVK EI vastaa tästä sektorista. Mikä on epäselvää?

Ja olkoon tämä tässä. Lue laki ja esityöt.

Niinhän se menee, kun faktat loppuu alkaa syyttely ja kiukuttelu. En ole missään väittänyt, että HVK vastaa sektorista.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kiinassa oleva työntekijä kertoi Ylen haastattelussa, että uusien tuotteiden tarkastus on käytännössä mahdotonta, koska se vaatisi laboratoriotestit ja veisi aikaa. Aikaa ei ole, koska toinen ostaja veisi kuorman testien aikana.

Tässä ajassa joudutaan luottamaan papereihin ja Kiinan valtion sertifikaatteihin.
No ei se ihan noinkaan ole. Nää Tiinat ja Tapet ei mitään sertifikaatteja tarkastele saati niitä kiinnosta miltä tehtaalta ne tavarat tulee. Kyllä sillä on iso ero jos on siellä päässä luotettavia toimijoita suhteessa näihin puliveivareihin.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Pelkästään Helsingin tarve on noin 200 000 perusmaskia päivässä. Kun pääkaupunkiseudulla varmuusvarasto on keskitetty HUS:n alaisuuteen, esimerkiksi noin 4 kk määrä (vaatimus 3-6 kk) oli perusmaskien osalta vain Helsingin kaupungin osalta luokkaa 24 miljoonaa. Tällaisia määriä ei ole, koska sekä valtion varmuusvarastoissa että HUS:n alueella käyttöä ei ole suunniteltu näin suureksi.
Mikähän näiden maskien kappalehinta mahtaa olla. Toki se vaihtelee markkinatilanteesta riippuen. Melkoiset rahat niissä joka tapauksessa liikkuu.
 

Kyylä

Jäsen
No ei se ihan noinkaan ole. Nää Tiinat ja Tapet ei mitään sertifikaatteja tarkastele saati niitä kiinnosta miltä tehtaalta ne tavarat tulee. Kyllä sillä on iso ero jos on siellä päässä luotettavia toimijoita suhteessa näihin puliveivareihin.
Tiina ja Tape on nyt käsitelty.

Kerrotko millä perusteella (muulla kuin että onhan se nyt selvää) nämä muut toimijat olisivat onnistuneet vallitsevassa tilanteessa paremmin?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tiina ja Tape on nyt käsitelty.

Kerrotko millä perusteella (muulla kuin että onhan se nyt selvää) nämä muut toimijat olisivat onnistuneet vallitsevassa tilanteessa paremmin?
No jos nyt otetaan se ahvenanmaalainen firma mikä tekee sairaalatarvikkeita, niin ehkä sillä perusteella, että niiden kaikki yhteydet pitää jo lähtökohtaisesti olla kunnossa koska ne sairaalatarvikkeet.
 

Kyylä

Jäsen
No jos nyt otetaan se ahvenanmaalainen firma mikä tekee sairaalatarvikkeita, niin ehkä sillä perusteella, että niiden kaikki yhteydet pitää jo lähtökohtaisesti olla kunnossa koska ne sairaalatarvikkeet.
Ensinnäkin heidän tuotteensa ovat lääketeollisuudessa tarvittavia putkia. Kasvosuojat eivät ihan ole sama asia.

Toiseksi; millä perusteella ja referensseillä he pystyisivät toimiaan tässä markkinatilanteessa paremmin?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No ei se ihan noinkaan ole. Nää Tiinat ja Tapet ei mitään sertifikaatteja tarkastele saati niitä kiinnosta miltä tehtaalta ne tavarat tulee. Kyllä sillä on iso ero jos on siellä päässä luotettavia toimijoita suhteessa näihin puliveivareihin.

Hyvä kun sinä tiedät paremmin, minä lainasin Kiinassa olevan asiantuntijan haastattelua. En ostaisi mitään Jylhältä, mutta kuten sanoin, nyt eletään poikkeusaikaa. Katsotaan mitä Kiinasta tulee, haukutaan sitten kun on aihetta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ensinnäkin heidän tuotteensa ovat lääketeollisuudessa tarvittavia putkia. Kasvosuojat eivät ihan ole sama asia.

Toiseksi; millä perusteella ja referensseillä he pystyisivät toimiaan tässä markkinatilanteessa paremmin?
Kai sinä ymmärrät, että lääketeollisuudessa on vähän eri standardit kuin perus touhussa? Että eiköhän siellä ole vähän paremmat referenssit toimia kuin Jylhällä tai pikavippikoijareilla. En minä ala asiasta vääntämään tämän enempää jos ei järki jo sano tätä eroa, saati sitä eroa, että toimiva ja vakavarainen firma ei voi myydä omalla nimellään paskaa.

Mutta kiva huomata, että täältä löytyy tälle perseilylle puolustelijoita.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Siis kukaan ei oleta, että huoltovarmuuskeskus osaisi hoitaa huoltovarmuuteen olennaisesti liittyviä asioita? Kannattaa tutustua HVK:n (todella suureen) organisaatioon ja sen tehtäviin. Julkishallinnon ja elinkeinoelämän yhteistoiminnan kehittäminen huoltovarmuusasioissa on HVK:n määritelty tehtävä ja sen kovaa ydintä.

Ja mitä ehdotat tilalle? Kiinan kanssa hääränneitä poliitikkoja. Mika Niikon osaaminenko olisi pitänyt valjastaa tähän? Kyllä HVK:n pitää pystyä oma tonttinsa hoitamaan. Nyt niin ei käynyt ja johtopäätökset olivat johtajan osalta selvät.
Voit pistää hihhuli Niikkosi ihan minne lystäät (tosin näihin nykyisiin Huoltovarmuuskeskuksen bulvaaneihin nähden jopa hän voisi olla parannus).

Jos tosiaan pitää rautalangasta vääntää mitä tarkoitin, niin pitää ottaa porukkaa luotettavista firmoja joilla on todistettavaa liiketoimintaa Kiinassa ja/tai pitkältä aikaväliltä suhteita sinne. Sitten he valitsevat kumppanit ja kontaktit joiden kautta hommataan tavaraa. Nyt on todistettavasti osoitettu, ettei Huoltovarmuuskeskuksella ole itsellään tähän kompetenssia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös