Usein ne jotka tulevat oikealta näkevät kaikki kulujen karsimiset säästönä ja/tai tehostamisena. Olen aina miettinyt että tuo on aika primitiivistä taloudenpitoa: jos karsitaan vahvasti vaikka nuorten mielenterveyshoitoa niin se toki näkyy valtion budjetissa ja verotuksessa säästönä - vaikka sangen todennäköisesti pitkällä tähtäimellä kysymys onkin kaikesta muusta kuin. Miten luulet, että olisi mahdollista saada tämä pitkä tähtäin mukaan oikeiston julkisen taloudenpitoon?
Onhan se ollut joissakin asioissa karmeaa huomata, että säästämällä XX miljoonaa tai X miljoonaa vaikkapa mainitsemassasi nuorten mielenterveyshoidossa, saadaan tuplasti kuluja aikaan, kun aikajänteenä on useampi vuosi. Ei ne lisäkulut heti ilmene.
Osaltani voin sanoa, että kuten varmaan tiedätkin, olen ollut aiemmin laatimassa erilaisia seurantajärjetelmiä ja priorisointeja mm. valtionhallinnolle ja suurille sairaaloille. Ja aika monille muillekin. Tietoa ongelmista on, samoin tietoa siitä, mitä erilainen priorisointi merkitsee oikeastaan lähes kaikissa asioissa. Näitä voisi avata paljon seurauksineen, mutta riittää se, että esimerkiksi yksi Suomen suurimmista toimijoista pystyy laskemaan muutaman henkilön tarkkuudella sen, paljonko voivat ottaa sisään vakavasti mieleltään sairastuneita nuoria jopa vuoden päähän.
Ja valitettavasti nämä luvut ovat olleet suhteessa tarpeeseen laskevia ja hoitojen kesto lyhyempi. Sipilän hallitus teki mielestäni päätökseen asti menneissä asioissa kaksi suurta virhettä: koulutusleikkaukset ja leikkaukset terveydenhoidossa. Mutta toinen puoli päätöksiä on se, että mm. koulutuksen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten määrä väheni ja koulutuksensa keskeyttäneiden nuorten määrä väheni. Samoin Sipilän hallitus toi osittain ns. terapiatakuun.
Oikeastaan jo ennen Sipilän hallitusta nuorten mielenterveyteen liittyvää toimintaa yksityistettiin ja nyt mm. Mehiläinen on suuri toimija alalla. Konsepti on ns. palvelukodit mielenterveyskuntoutujille.
Jos oman näkemyksen sanoisi, oikealla on opittavaa tässäkin asiassa vasemmalta ja vihreistä ja heillä taas oikealta. Hyvää tulosta nuorten mielenterveyden osalta voidaan saavuttaa julkisen tai yksityisen palvelutarjoajan avulla. Oikeistoa pidän itse haastavampana näkemään pitkäaikaista strategiaa kuin mm. vihreitä.