Pääministerinkö homma on inventoida lakisääteisten suojavälineiden määrää sairaanhoitopiireistä?
Mulla itselläni on sellainen mielikuva, että kaikkein suurimpaan ääneen apua huutaa nyt törkeimmin lakia rikkoneet, eli kädestä suuhun eläneet. Suojainten kysyntä on globaalia, ja niiden saaminen on yhtä helppoa kuin paskapaperipaketin löytäminen paikallisesta marketista muutama viikko sitten.
Kiina toimittaa nyt puhdasta paskaa kullan kilohinnalla. Olisiko jokaisen syytä ruveta miettimään omissa hankinnoissaan sitä, haluaako tukea tuollaista paskavarvasmaata sentilläkään. Oletko sinä tai minä todellakin niin persaukisia, ettei ole mitään muuta vaihtoehtoa, kuin ostaa kiinalaista? Itse olen niin vittuuntunut tuohon kiinalaisten touhuun, että tää ei ihan heti unohdu. kiinalaisen paskan välttäminen on vaikeaa, mutta joka ikinen sieltä pois oleva sentti on nyt henkilökohtainen voitto, ja se on mun loppuelämäni johtotähti.
Ei tarvitse pääministerin niitä itse inventoida. Pääministeri kuitenkin on todennut, että valtiotasolla varautuminen suojavälineisiin on ollut riittävää, mutta kuntatasolla varautumisvelvollisuutta ei ole täytetty. Vapaavuori sitten toi pointin keskusteluun, että edellytetty 3-6 kk edestä suojavälineitä riittää pariksi viikoksi nykyisenkaltaisessa akuutissa kriisissä.
Jos kunnat ovat isossa kuvassa tuon täyttäneet, niin vastuu välineiden riittävyydestä on hallituksen. Kaikki tiedämme tilanteen, että suojavälineitä ei ole tarpeeksi saatavilla. En henkilökohtaisesti syytä tästä varustepulasta hallitusta millään tavalla, joskin katteettomat puheet hyvästä varautumisesta olisi kannattanut jättää sanomatta. Kritisoin tässä ensisijaisesti sitä, että Marin on kaatamassa tätä varustepulaa kuntien ja kaupunkien huonon varautumisen piikkiin. Näin se ei ainakaan Vapaavuoren mukaan ole, ja Suomen suurimman kaupungin pormestarina hän takuulla tietääkin aiheesta jotain.