Sanna Marinin hallitus

  • 2 589 446
  • 21 526
Suosikkijoukkue
IFK
Ei tarvitse tulkata, koska Kulmunin vastaukset olivat tuttuun tapaan samaa ennalta opeteltua liirunlaarumia, kuten lähes jokaisessa haastattelussa/tentissä riippumatta kysymyksistä. Kulmuni on ihan itse hakeutunut nykyiseen pestiinsä heikosta vaalituloksesta huolimatta, joten kyllä hänelle saa myös kritiikkiä antaa ilman, että kokisi itse voivansa hoitaa homman paremmin.


Suo anteeksi, että otin mitään kantaa kommentointiisi.
Puutarhatonttu.
 

Analyzer

Jäsen
Pääministerinkö homma on inventoida lakisääteisten suojavälineiden määrää sairaanhoitopiireistä?
Mulla itselläni on sellainen mielikuva, että kaikkein suurimpaan ääneen apua huutaa nyt törkeimmin lakia rikkoneet, eli kädestä suuhun eläneet. Suojainten kysyntä on globaalia, ja niiden saaminen on yhtä helppoa kuin paskapaperipaketin löytäminen paikallisesta marketista muutama viikko sitten.

Kiina toimittaa nyt puhdasta paskaa kullan kilohinnalla. Olisiko jokaisen syytä ruveta miettimään omissa hankinnoissaan sitä, haluaako tukea tuollaista paskavarvasmaata sentilläkään. Oletko sinä tai minä todellakin niin persaukisia, ettei ole mitään muuta vaihtoehtoa, kuin ostaa kiinalaista? Itse olen niin vittuuntunut tuohon kiinalaisten touhuun, että tää ei ihan heti unohdu. kiinalaisen paskan välttäminen on vaikeaa, mutta joka ikinen sieltä pois oleva sentti on nyt henkilökohtainen voitto, ja se on mun loppuelämäni johtotähti.

Ei tarvitse pääministerin niitä itse inventoida. Pääministeri kuitenkin on todennut, että valtiotasolla varautuminen suojavälineisiin on ollut riittävää, mutta kuntatasolla varautumisvelvollisuutta ei ole täytetty. Vapaavuori sitten toi pointin keskusteluun, että edellytetty 3-6 kk edestä suojavälineitä riittää pariksi viikoksi nykyisenkaltaisessa akuutissa kriisissä.

Jos kunnat ovat isossa kuvassa tuon täyttäneet, niin vastuu välineiden riittävyydestä on hallituksen. Kaikki tiedämme tilanteen, että suojavälineitä ei ole tarpeeksi saatavilla. En henkilökohtaisesti syytä tästä varustepulasta hallitusta millään tavalla, joskin katteettomat puheet hyvästä varautumisesta olisi kannattanut jättää sanomatta. Kritisoin tässä ensisijaisesti sitä, että Marin on kaatamassa tätä varustepulaa kuntien ja kaupunkien huonon varautumisen piikkiin. Näin se ei ainakaan Vapaavuoren mukaan ole, ja Suomen suurimman kaupungin pormestarina hän takuulla tietääkin aiheesta jotain.
 
@dana77 ja @mrJ

Ei nyt mietitä pitäisikö käyttää margariinia vai voita olemattoman leivän päällä.

Tai voisihan sitä käyttää kotimaista appelsiinimarmelaadiakin.

Jos oltaisiin omavaraisia. Appelsiinien suhteen.

@mrJ kehittyvätkin yhteiskunta joutuvat äärimmäisessä kriisissä, kuten sodassa, allokoimaan resurssejaan pienellä suunnitelmataloustwistillä...

@dana77 :mutta eihän se muuta asiaa, että suunnitelmatalous on kurjuuden jakamista kansalle, ja pidemmän päälle tehotonta ja epäinnovatiivista paskan levittämistä.

Maailma ei kuitenkaan parane sillä, että demarit ja kokkarit tappelevat nyansseista.

@mrJ " toveri on toveri, mutta selkäs kun käännät, niin hanskat varastetaan"

Demarit kyllä tietävät tämän. Tai ainakin ymmärtävät, että pienempää kakkua on ikävämpi jakaa.

@dana77 : kokkareita on 20%, ja jos ja kun et persuja kovin rakasta, niin anna kellon käydä: kyllä se AY-mafia luhistuu omaan mahdottomuuteensa, ja kansan syvät rivitkin oppivat kantapään kautta.

Hienoja nimimerkkejä molemmat, hiukan turhan tuottoisia kenties, mutta takaisin ketjun aiheeseen:

Sanna on uusi ja hot

Tämäkin hallitus tulee kuitenkin tippumaan orreltaan, niin kuin edellisetkin, kun tosipaikka tulee.

3 vuotta vaaleihin, ja kansan muisti on lyhyt, mutta nahka ohut.

Juokaa olutta.
 

Analyzer

Jäsen
Ei tarvitse tulkata, koska Kulmunin vastaukset olivat tuttuun tapaan samaa ennalta opeteltua liirunlaarumia, kuten lähes jokaisessa haastattelussa/tentissä riippumatta kysymyksistä. Kulmuni on ihan itse hakeutunut nykyiseen pestiinsä heikosta vaalituloksesta huolimatta, joten kyllä hänelle saa myös kritiikkiä antaa ilman, että kokisi itse voivansa hoitaa homman paremmin.

Kulmunin lehtihaastattelut ovat kuitenkin yleensä ihan fiksuja. Veikkaan, että jännittää niin paljon noita livelähetyksiä, että joutuu tukeutumaan ulkoa opeteltuihin mantroihin. Niiden tönkköys korostuu, kun vierellä on Marinin kaltainen valovoimainen esiintyjä. Marin on myös melkoinen pyörittelijä ja kiertelijä, mutta hän tekee sen paljon ketterämmin ja esiintyminen on aina ensiluokkaista ilman takelteluja. Puheen nuotti ei myöskään kuulosta niin ulkoa opetellulta vrt Kulmuni.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Minä olen lainkuuliainen ihminen eli olisin jotenkin. Silloin valmiustilalle ei ollut vielä tarvetta, vaan muutakin varautumista olisi voinut tehdä. Fakta on se, että vaikka Suomi ei epäonnistunut yhtä pahasti kuin jotkut muut maat, mutta se ei poista sitä, ettei hallitus onnistunut tyrehdyttämään epidemiaa. Emme voi tietää olisiko oikeisto tässä onnistunut, mutta sen tiedämme ettei vasemmistohallitus tässä täydellisesti onnistunut.

Rajojen sulkeminen, yleisötilaisuuksien rajoittaminen, baarien sulkeminen, Uudenmaan sulkeminen, henkilöliikenteen rajoittaminen, kaikkia noista mooveista ei saatu voimaan edes valmiuslailla, vaan lennosta on tehty uutta lainsäädäntöä. Eduskunnassa ei kukaan olisi hallitukselle noita oikeuksia joulukuussa antanut.

Ja joulukuussa olisi ollut jo muutenkin myöhäistä. Virus alkoi levitä Wuhanissa loka- viimeistään marraskuussa. Joulukuussa se oli jo lähtenyt lapasesta. Wuhanista on suorat lennot 65 maahan, joukossa Lontoo, Rooma, Istanbul, Moskova, New York, San Fransisco, eli kenttiä joilla suomalaisetkin matkustaa paljon. CIA ei pystyny vakuuttamaan USA:ta viruksesta, WHO oli aivan tietämätön, mutta meillä olis pitäny olla Suomi seis. Joopa joo...
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
mutta meillä olis pitäny olla Suomi seis. Joopa joo...
En minä sanonut, että Suomen olisi pitänyt olla seis tuolloin. Minä sanoin sen faktan, ettei hallitus ole onnistunut epidemian pysäyttämisessä. Ja se ei ole puolustus että muutkin maat ovat epäonnistuneet, monet näistä vielä pahemmin kuin Suomi.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Ei tarvitse pääministerin niitä itse inventoida. Pääministeri kuitenkin on todennut, että valtiotasolla varautuminen suojavälineisiin on ollut riittävää, mutta kuntatasolla varautumisvelvollisuutta ei ole täytetty. Vapaavuori sitten toi pointin keskusteluun, että edellytetty 3-6 kk edestä suojavälineitä riittää pariksi viikoksi nykyisenkaltaisessa akuutissa kriisissä.

Jos kunnat ovat isossa kuvassa tuon täyttäneet, niin vastuu välineiden riittävyydestä on hallituksen. Kaikki tiedämme tilanteen, että suojavälineitä ei ole tarpeeksi saatavilla. En henkilökohtaisesti syytä tästä varustepulasta hallitusta millään tavalla, joskin katteettomat puheet hyvästä varautumisesta olisi kannattanut jättää sanomatta. Kritisoin tässä ensisijaisesti sitä, että Marin on kaatamassa tätä varustepulaa kuntien ja kaupunkien huonon varautumisen piikkiin. Näin se ei ainakaan Vapaavuoren mukaan ole, ja Suomen suurimman kaupungin pormestarina hän takuulla tietääkin aiheesta jotain.

Miksi osalla sairaanhoitopiireistä ei ole hätää, mutta Hus on aivan kusessa?
Siksi, että osa sairaanhoitopiireistä on varustautunut, ja Hus ei.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jälkiviisaana on helppo todeta, että toden totta niin olisi pitänyt. Minäkään en joulukuussa olisi uskonut tähän, mutta minä olenkin tavallinen kansalainen ja pääministeri ei.
Vielä parempi, jos olisi varauduttu jo viime toukokuussa. Tai vuotta aikaisemmin.
 

BaronFIN

Jäsen
Vapaavuorta en käyttäisi luotettavimpana lähteenä toteamaan asioita. Siinä on hieman värilasia mukana ja myös Kokoomuksen oppositiolisää mitä Orpo ei voi ”yhtenäisyyden” nimissä latoa pöytään. Nyt luodaan tarinaa missä hallitus lyttäsi Helsingin ja unohdetaan, että edellinen Kokoomuslainen hallitus uudisti sotea sellaisella tahdilla, että kuntakenttä otti etuaskelia kuin asia olisi jo päätetty.
 
Suosikkijoukkue
IFK
En minä sanonut, että Suomen olisi pitänyt olla seis tuolloin. Minä sanoin sen faktan, ettei hallitus ole onnistunut epidemian pysäyttämisessä. Ja se ei ole puolustus että muutkin maat ovat epäonnistuneet, monet näistä vielä pahemmin kuin Suomi.

Epidemia pysäytetään vain ja ainoastaan täydellisellä ulkonaliikkumiskiellolla. Kiina toteutti sen Wuhanissa hitsailemalla asukkailta ovet kiinni, kun kaikki ei ymmärtäny pysyä himassaan.
Täällä kriisiin reagoitiin ostamalla kaapit täyteen paskapaperia ja lähtemällä Leville bailaamaan.
Täällä jokaisella spedellä on olevinaan jotain oikeuksia, ja siksi ei voida käyttää niitä keinoja, jotka sen viruksen oikeasti pysäyttää.
Suomalainen on vaan niin vitun tyhmä, ettei usko millään. Jos et usko, ni mee kattoo lähimpään ruokakauppaan miten tappavaan virukseen suhtaudutaan. Se on se ongelma, jolle hallitus ei voi mitään, kun täällä ei paria ensimmäistä voi ampua kadulle varoitukseksi muille.
 

Analyzer

Jäsen
Pakko kehua ministeri Lintilän edesottamuksia kriisin hoidossa. Spektaakkelit ja parrasvaloissa paistattelu jää muille, mutta ehdottomasti mies paikallaan. Esimerkki myös siitä, että tietty jatkuvuuskin ministeripesteissä voi olla eduksi(toki oli hetken tässä välillä vvm). Hänhän hoiti myös edellisessä hallituksessa saman postin. Ei mene hyvää toiminta-aikaa asioiden opetteluun.
 
Suosikkijoukkue
IFK

Drewiske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En minä sanonut, että Suomen olisi pitänyt olla seis tuolloin. Minä sanoin sen faktan, ettei hallitus ole onnistunut epidemian pysäyttämisessä. Ja se ei ole puolustus että muutkin maat ovat epäonnistuneet, monet näistä vielä pahemmin kuin Suomi.

Mestari olisi varmaan pysäyttänyt koronan jo rajalle, eikä se olisi ikinä päässytkään Suomeen. Mestarin puolue on muutenkin täynnä tieteen päälle ymmärtäviä edustajia. Harmi etteivät ole hallitusvastuussa nyt, kun heitä eniten tarvitsisi.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes

Mitä vaikutusta 17 todetulla tapauksella on lainaamaasi kysymykseen? Yli 60 % sairaalahoidossa olevista koronapotilaista on HUS:n alueella, joten muille neljälle jää vajaat 40 %. Siitä on helppo laske ero tähän mennessä tarvituille suojavälineille.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hallituksen maskivyyhti se aina vain tuntuu paranevan. Toki on mahdollista, että Suomen Kuvalehti on väärässä, mutta tähän asti on kyllä niillä faktantarkastus pelannut ja jutut olleet mielestäni journalistisesti maan kärkitasoa. Täällä sitä vain tilaillaan Tiina Jylhältä maskeja kun on koronaa päällä, ei voi kuin ihmetellä, että kuka tuolla on johdossa ja kuka tätä kivirekeä oikein vetää?!
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mitä vaikutusta 17 todetulla tapauksella on lainaamaasi kysymykseen? Yli 60 % sairaalahoidossa olevista koronapotilaista on HUS:n alueella, joten muille neljälle jää vajaat 40 %. Siitä on helppo laske ero tähän mennessä tarvituille suojavälineille.

Täällä on 1,6milj. asukasta, mikä on n. 30% koko maan väestöstä. Jos suhteutat nyt hoidossa Hus:sissa olevat 152 koronapotilasta 1,6milj. asukkaan terveydenhoitopalvelujen tarpeeseen, niin miten helvetissä 152 koronaista voi tyhjentää 1,6milj. ihmisen hoitoon 3-6kk ajaksi varatun varaston???
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Hei, eikös sinut heitetty pysyvästi pois palstalta, vai katuivatko @Moderaattorit ? Otettiinkohan itäisestä vaalipiiristä yhteyttä...
Oletpas sinä hauska. Miksi minut olisi heitetty pois palstalta ja miten tämä liittyy hallituksen toimintaan?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Olisipa ollut hienoa kuunnella Sipilän vatulointia vastaavassa piinapenkissä. Tai Orpoa? Kyllä se valitettavasti on niin, että meillä suomalaisilla on käsittämätön flaksi herraonnen kanssa kun lyödään kriisiaikoja syliin. Nykyisestä Arkadianmäen tonttulaumasta harva vetäisi edes ulkoa opeteltuja vastauksia tässä vaiheessa.
Pitkälti samoilla linjoilla. Edellinen hallitus sekoili lakiesitystensä kanssa melko lailla, vaikka sai niitä valmistella melko kiireettömästi, jos verrataan nykyhetkeen. Ihan nyt esimerkkinä vaikka se, että Sipilän hallitukselle tuli yllätyksenä, että lomarahaa eivät saakaan kaikki palkansaajat, kun olivat esittäneet sen leikkaamista kaikilta. Tai se, kun esittivät työttömien määräaikaishaastatteluiden ulkoistamista, niin olikin yllätys, että niitä asiakastietoja rekisteristä ei noin vain saakaan luovuttaa ulkopuolisille firmoille.

Orpo kriisijohtajana jo ajatuksen tasolla hymyilyttää, kun muistelee, miten hitaasti hän maatalousministerinä sai EU-pöydissä hoidettua Suomen maidontuottajille kompensaatiot Venäjän vastaisten pakotteiden aiheuttamien menetysten takia. Jos vastaavalla hitaudella olisi nyt tässä koronakriisissä yrityksiä tuettu, niin maassa olisi konkurssien vyöry alkukesästä. Myöskään Orpon toiminta sisäministerinä vuoden 2015 turvapaikkakriisin yhteydessä ei suoranaisesti herättänyt luottamusta.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Jälkiviisaana on helppo todeta, että toden totta niin olisi pitänyt. Minäkään en joulukuussa olisi uskonut tähän, mutta minä olenkin tavallinen kansalainen ja pääministeri ei.

Voisin kuvitella joulukuun tilanteen kun pääministeri olisi ilmoittanut, että nyt muuten kasvatetaan budjettia miljardilla ja ostetaan viljaa ja kasvosuojaimia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös