Mainos

Sanna Marinin hallitus

  • 2 678 100
  • 21 453

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvostuksen ministeri Thomas Blomqvist ei päässyt vielä tänäänkään hallituksen tiedotustilaisuudessa esiintymään, SM Ohisalo ja UM Haavisto käsittelivät rajakysymykset.
Juu, tottakai heidän rooteliinsa tuo kuuluukin, mutta ehkä Blomqvist on tehnyt taustatyötä Haaviston porukoille ja hyvä niin.
Turha on tämä viestini siis, mutta ajattelin nostaa myös sen toisen Rkpn ministerin roolin esiin.
Blomqvist ei ole ainakaan näkyvästi tunaroinut mitenkään. Ehkä hän on vaikuttaja hallituksen sisäisissä miettijäisissä, epäilen kohtuu järkeväksi tyypiksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvostuksen ministeri Thomas Blomqvist ei päässyt vielä tänäänkään hallituksen tiedotustilaisuudessa esiintymään, SM Ohisalo ja UM Haavisto käsittelivät rajakysymykset.
Juu, tottakai heidän rooteliinsa tuo kuuluukin, mutta ehkä Blomqvist on tehnyt taustatyötä Haaviston porukoille ja hyvä niin.
Turha on tämä viestini siis, mutta ajattelin nostaa myös sen toisen Rkpn ministerin roolin esiin.
Blomqvist ei ole ainakaan näkyvästi tunaroinut mitenkään. Ehkä hän on vaikuttaja hallituksen sisäisissä miettijäisissä, epäilen kohtuu järkeväksi tyypiksi.
Tässä on kyllä aikamoinen nollasalkku saatu aikaiseksi.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tässä on kyllä aikamoinen nollasalkku saatu aikaiseksi.

Nyt lähden varmaan laukalle, joitakin riipimään mutta kun hallituskoalitio on Vas-Vihr-demarit ja maalaisliittolaiset sekä tietysti RKP, niin totta hemmetissä unelmaluovuutta virkojen keksintään riittää. SDP-maalaisliitto-Rkp akselistolta myös kokemusta eli reaalipoliittista luovuutta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Ilman koronaa Sipilän hallitus otti reippaasti enemmän lainaa kahtena ensimmäisenä vuotenaan. Marinin osalta tiedossa on 2019 ja 2020, joten niihin voi verrata. Kyllä ne oli vanhat miehet, jotka rahaa polttivat.

Ja vaikka tämä nyt on ehkä saivartelua, niin voiko sanoa että Marinin hallitus veti tuon 2019 velan? Hän taisi ehtiä olla pääministerinä tuona vuonna vain reilu 20 päivää?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja vaikka tämä nyt on ehkä saivartelua, niin voiko sanoa että Marinin hallitus veti tuon 2019 velan? Hän taisi ehtiä olla pääministerinä tuona vuonna vain reilu 20 päivää?

Ei todella ole saivartelua, päinvastoin. Marin oli aivan lopussa pääministeri ja Rinnekin sai Sipilän hallitukselta osansa. Pitäisi vuoden 2019 osalta käyttää pääministereistä Rinne/Marin ja Sipilä vielä erikseen, koska jälkimmäisellä on merkittävin vaikutus vuoden 2019 menoihin.
 

Salama44

Jäsen
Ja myöskin intressejä laskuttaa testaamisesta.

Nimenomaan, saa sitä sanoa ettei kelpaa kun laskuttaa kunnolla. Ainakin Terveystalo osaa laskuttaa jokaisesta laboratoriokokeesta erikseen. Jos tehdään kattava terveystarkstus se ei ole mikään paketti vaan jokainen koe on erillinen suoritys a' hinnalla ja kokonaisuus saattaa olla aika hurha. Kyllä ykstyinen voiton tavoittelun osaa ja tuottaa omistajille osinkoja oli ajat mitkä tahansa.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
En missään nimessä halua rapauttaa kansallista yhtenäisyyttä, vaan sitä lujittaakseni, uskoa luodakseni, koen tarpeelliseksi tavallisen Suomen kansalaisen ihmettelyn julkilausumisen..
Aivan valideista, suomalaisista luotettaviksi todetuista medioista poimituista vaikutelmapuolukoista survomani marjasose ei STMn osalta maistu hyvältä.
Jotenkin sekavaa, poukkoilevaa, jopa hätääntynyttä on ministeriön virkamiesten ( virkanaisten ala Varhila jne.) sekä itse ministerien vakuuttelut, muuttuvat tietojen lisääntyessä yhä enemmän selittelyiksi.

Onko STM huippuvirkaihmisillä homma hanskassa, onko ministereillä homma hanskassa?
Vaihdetaanko hanskoja riittävän usein, kuunnellaanko kenttää vai meneekö aika ministeriön sisäisessä pyörimisessä ja voivottelussa?

Kansalainen arvee ei ole järin vakuuttunut, jokin sekavuus kuuluu minun korviini.
Toki vika voi olla minussa eli kuulijassa, mutta en ole tässä kriisitilanteessa ainakaan minkään poliiittisen näkemyksen ideologinen 'setämies' vaan toiminnan selkeyden arvostaja.

Mikäli maatamme kohtaisi puolustusministeriön vastuualueen kriisi niin ei jumalauta:
ei todellakaan tämän tasoisen sekavaan toimintaan olisi ministeriössä varaa.

Kai sitten väärinajattelina minä epäilen, että STMmään on valittu poliittisesti sopivimpia ihmisiä, ei välttämättä kansastamme halukkaiksi ilmoittuneista pätevimpiä.
STMssä pitää olla puoluekirja, ei siellä muuten komisarioksi pääse.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Nimenomaan, saa sitä sanoa ettei kelpaa kun laskuttaa kunnolla. Ainakin Terveystalo osaa laskuttaa jokaisesta laboratoriokokeesta erikseen. Jos tehdään kattava terveystarkstus se ei ole mikään paketti vaan jokainen koe on erillinen suoritys a' hinnalla ja kokonaisuus saattaa olla aika hurha. Kyllä ykstyinen voiton tavoittelun osaa ja tuottaa omistajille osinkoja oli ajat mitkä tahansa.
Varmasti osaavat mutta ei valtiolla olisi mikään ongelma neuvotella hinnoittelua sellaiseksi kun halutaan ilman että tarvitsee listahintojen mukaan pelata
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Jos joutuu operatiivisellla tasolla tekemään valintoja vaikkapa suojavälinevarastojen määrän ja sydänleikkausjonojen purkamisen välillä, on valinta selvä. Tässä mielessä hallitusta/hallituksia voi syyttää, mutta hallituksista Marinin hallitus taitaa olla vähiten syyllinen tähän.

Niin, kyllähän tämän kriisin yksi selkeä viesti on, että terveydenhoitojärjestelmän ylikapasiteettia pitää lisätä - ei voi leikata niin täpärälle että normioloista juuri ja juuri selvitään (eikä aina sitäkään). Ja varmuusvarastojärjestelmä on uusittava ja hyvin harjoiteltava ennakkoon myös logistisesti.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kenties suojavarusteita on tarpeeksi, mutta ei oikeassa paikassa. Logistiikka voi ontua tässäkin. Ylipäätään ongelma näyttää nyt enemmän operatiiviselta kuin strategiselta, ja siten varmasti kuuluu virkamiesten koordinaatioryhmän alaan. Se voi kuitenkin johtua pidemmän ajan strategisesta ongelmasta. Suomessa on pitkän aikaa toteutettu leikkauspolitiikkaa, jossa talousongelmat on jalkautettu operatiiviselle tasolle ilman poliittista päätöstä siitä, mihin säästöt kohdennetaan. Joskus sairaanhoitopiireistä on poliitikoille heitetty kysymys: ketä nyt sitten hoidetaan ja ketä ei? Vastausta ei ole kuulunut. Jos joutuu operatiivisellla tasolla tekemään valintoja vaikkapa suojavälinevarastojen määrän ja sydänleikkausjonojen purkamisen välillä, on valinta selvä. Tässä mielessä hallitusta/hallituksia voi syyttää, mutta hallituksista Marinin hallitus taitaa olla vähiten syyllinen tähän.

Allekirjoitan. Kuten eilen totesin, ministeriöiden huonoa naisittamista tai mitään muutakaan on turha lähteä julistamaan puutteellisin tiedoin. On todellisia ongelmia, jotka johtuvat eri syistä. Niihin tulee puuttua mahdollisuuksien mukaan. Marinin hallitus on se viimeisin taho, joka on tilanteeseen syyllinen, jos syyllisiä haetaan. Sen sijaan johtamisen osalta esimerkiksi Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimen johtajan sekä pormestarin esittämät syytökset kohdistuvat suoraan tähän hetkeen, mutta eivät nekään Mariniin. Vaikka korjaustoimia vaaditaan ja todennäköisesti ainakin osin syystä, koneisto on joskus kokemukseni mukaan vähemmän ketterä näissä käännöksissä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kai sitten väärinajattelina minä epäilen, että STMmään on valittu poliittisesti sopivimpia ihmisiä, ei välttämättä kansastamme halukkaiksi ilmoittuneista pätevimpiä.
STMssä pitää olla puoluekirja, ei siellä muuten komisarioksi pääse.

EI tuo koske pelkästään yhtä ministeriötä. Ministeriöiden ylin johto valitaan poliittisesti. Mutta se ei tarkoita, että vain ylin johto, sillä puoluepoliittisia valintoja tehdään runsaasti myös alempana. Korkealle on vaikea päästä ilman jäsenkirjaa tai lupausta sen ottamisesta, mutta alempanakin sitä voidaan tarvita.

Oleellisin muutos on Rinne/Marinin ja vähän jo Sipilänkin hallituksen aikana se, että virkamiesten rooli on muuttunut. Nyt on valtavasti uusia avustajia, valtiosihteereitä ja erilaisia erityisavustajia, jotka ottavat paikkansa ja murtavat perinteisen virkamiesten monopolin valmisteluissa ja tiedossa. Ja kun Marinin hallitus on mennyttä, 5-15 kovinta avustajaa saattaa jatkaa yksityiselle puolelle.

YLE käsitteli tuota asiaa ihan pätevästi talvella.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Odotellaan mielestäni vielä, ei ole syytä kiirehtiä julistamaan huonoa naisittamista tai mitään muutakaan. Mitkä ovat faktat? Pekonen sanoo, että meillä on lakisääteinen määräys siitä, että pitää olla varautunut 3-6 kuukauden normaalioloja vastaavien suojavarusteiden osalta. Näin ei ole Pekosen mukaan osa kunnista, sairaanhoitopiireistä ja yksityisistä toimijoista tehnyt. Toisin sanoen, ne eivät ole varautuneet pandemiaan niin hyvin kuin olisi pitänyt.

Jos - siis jos - tuo on fakta, Pekosta ja Marinin hallitusta on turha syyttää. Katseet tulee kääntää kuntien ja yksityisten toimijoiden heikkoon valmistautumiseen vastoin lakia. Jos taas Pekonen puhuu vastoin todellista tilannetta, silloin hänet voi vaikka grillata (kielikuva).

Marin nosti nyt saman asian esille. Marin syyttää Twitterissä kuntia ja muita ”toimijoita” heikosta varautumisesta pandemiaan. Osa kunnista ja toimijoista etsii nyt valtiosta tai jopa elinkeinoelämästä syyllistä omaan heikkoon varautumiseensa:


Nyt on kierros pelattu. Jatkossa minusta olisi parempi, jos hallitus pääministerin johdolla sekä kaikki muutkin keskittyisivät sekä epidemian vastaiseen että normaaliin työhönsä. Vikaa on olettaakseni vähän kaikissa. Aiemmissa hallituksissa, kunnissa ja virastoissa. Pitkään jatkuva syyttely puolin ja toisin - jos näin siis tapahtuisi - hyödyttäisi lähinnä niitä, jotka haluavat muutenkin lisätä kahtiajkoa ja murentaa luottamusta instituutioihin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Marin nosti nyt saman asian esille. Marin syyttää Twitterissä kuntia ja muita ”toimijoita” heikosta varautumisesta pandemiaan. Osa kunnista ja toimijoista etsii nyt valtiosta tai jopa elinkeinoelämästä syyllistä omaan heikkoon varautumiseensa:

Joopa joo. Ensin syytetään Kelaa, sitten kuntia. Yrityksille ei tarjota mahdollisuutta antaa apua yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen hillitsemisessä ja tukahduttamisessa. Liekö samoin "ideologisin perustein", joilla eräät henkilöt vastustivat mm. poikkeusolojen toteamista ennen tasavallan presidentin ansiokasta kommentointia?

Olen erittäin pettynyt pääministerin tapaan hoitaa asioita; "pääministeri syyttää". Tässä tilanteessa valtion taholta pitäisi kertoa, miten toimitaan ja mitä tehdään, jotta kriisitilanteesta selvitään yhdessä. Sanna on tosiaan opiskelukavereitani, ja tunnen hänen tapaista kärjistää ja neuvoa muita. Tuollainen ulostulo on kuitenkin jo liki pöyristyttävä pääministeriltä.

Tämä ei poista sitä faktaa, että osa kunnista eittämättä on heikommin valmistautuneita erilaisiin kriisitilanteisiin kuin toiset. Ongelma ei silti ole yksin kuntien, vaan valtion (avien) koordinaatiotoimien, joissa ei ilmeisesti ole onnistuttu valtakunnanlaajuisesti viime vuosina. Olennaista on myös, että tällaisia tilanteita varten Suomesta puuttuu silti valtakunnan tason kriisijohtamisorganisaatio, jollainen puolustusneuvosto oli lain mukaan vuoteen 2000 saakka.

Esim. kuntatasolla kriisitilanteessa siirrytään operatiiviseen, ei-puoluepoliittiseen virkajohtamiseen, mikä toimii erinomaisesti.

Ja valtioneuvoston olisi syytä etsiä erityisesti elinkeinoelämästä ratkaisuja ja apua kriisistä selviämiseen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Joopa joo. Ensin syytetään Kelaa, sitten kuntia. Yrityksille ei tarjota mahdollisuutta antaa apua yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen hillitsemisessä ja tukahduttamisessa. Liekö samoin "ideologisin perustein", joilla eräät henkilöt vastustivat mm. poikkeusolojen toteamista ennen tasavallan presidentin ansiokasta kommentointia.

Olen erittäin pettynyt pääministerin tapaan hoitaa asioita. Tässä tilanteessa valtion taholta pitäisi kertoa, miten toimitaan ja mitä tehdään, jotta kriisitilanteesta selvitään yhdessä. On Sannan tapaista kärjistää ja neuvoa muita, mutta tuollainen ulostulo on jo liki pöyristyttävä.

Tämä ei poista sitä faktaa, että osa kunnista eittämättä on heikommin valmistautuneita erilaisiin kriisitilanteisiin kuin toiset.

Suomesta puuttuu silti valtakunnan tason kriisijohtamisorganisaatio, jollainen puolustusneuvosto oli lain mukaan vuoteen 2000 saakka.

Pekosen ulostulon jälkeen yllätyin kyllä, kun Marin tuli seuraavana päivänä uudelleen samalla sisällöllä. Voi kysyä, onko kuntien ollut mahdollista kaikilla alueilla varautua riittävästi, koska lakisääteisiä menoja on priorisoitava, jos rahaa ei ole. Tällä en tarkoita Helsinkiä, jolla on rahaa hyvin kassassa, vaikka Helsinki maksaa tasauksia maakuntiin.

On huolestuttavaa, jos keskeiset toimijat - kuten Marin, Pekonen ja kuntapuolella Vapaavuori - jatkavat kiistaansa julkisuudessa kirjein ja twitterissä. Luulisi johdolla olevan muutakin tekemistä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Pekosen ulostulon jälkeen yllätyin kyllä, kun Marin tuli seuraavana päivänä uudelleen samalla sisällöllä. Voi kysyä, onko kuntien ollut mahdollista kaikilla alueilla varautua riittävästi, koska lakisääteisiä menoja on priorisoitava, jos rahaa ei ole. Tällä en tarkoita Helsinkiä, jolla on rahaa hyvin kassassa, vaikka Helsinki maksaa tasauksia maakuntiin.

On huolestuttavaa, jos keskeiset toimijat - kuten Marin, Pekonen ja kuntapuolella Vapaavuori - jatkavat kiistaansa julkisuudessa kirjein ja twitterissä. Luulisi johdolla olevan muutakin tekemistä.
Täsmälleen näin.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Kovin on mautonta lähteä Marinin syyllistämään kuntia, jos vaikka sielläkin varmasti on vikaa. Tämän kriisin johto kuuluu Suomen hallitukselle ja itse pääministeri vähätteli tilannetta joulukuussa, jolloin olisi pitänyt aloittaa mahdolliseen kriisiin varautuminen. Yksi äärimmäisen tärkeä osa varautumista ovat tietysti esim. erilaiset varmuusvarastot ja vielä tammikuussakin olisi ehtinyt tehdä runsaasti toimenpiteitä, joita ei nyt tehty.

Itse en uskaltaisi antaa hallitukselle kovin hyvää arvosanaa tämän kriisin hoidosta todeten samaan aikaan, että olisiko joku muu hallitus sitten onnistunut paremmin, siihen ei vastausta saada. Itse johtotehtvissä olevana yritän päivittäin puhua, että ylireagoidaan mieluummin kuin alireagoidaan ja kriisien kohdalla se on mielestäni ainoa järkevä tapa toimia, eikä sekään edes aina riitä. Enkä väitä, että teen oikeita asioita, mutta tavoite on reagoida mahdollisimman etupainotteisesti tulevaan ja niin rajulla kädellä, kun tietoa sillä hetkellä on.

Aiemmin tässä ketjussa on jo puhuttu siitä, että meiltä puuttuu kriisejä varten oma ryhmänsä. Hallitus toki on tavallaan sitä, mutta sen ydinosaamista ei ole kyseisen epidemian johtaminen. Heittona, että pitäisikö meillä olla hallituksen "yläpuolella" organisaatio, joka ottaa näissä vastuun ja käy jatkuvaa keskustelua hallituksen kanssa, joka sitten toteuttaa kyseisen ryhmän päätöksiä. Esimerkkinä lentokenttäkeskustelu, jossa siirretään vastuuta pois hallitukselta, joka kuitenkin oli siitä vastuussa eli ei ohjeistettu, kuinka maahan lasketaan ihmisiä sisälle. Ei esimerkiksi Vaalimaallakaan paikallisen tullin pomo pystyisi päättämään, että Suomeen ei pääse sisälle ilman karanteenia, kyllä ohjeet tulevat hallitukselta.
 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Sairaanhoitopiirit, kuten HUS, ovat syyttäneet hallitusta suojatarvikkeiden vähyydestä, ja Sanna Marin palautti puolestaan kritiikkipallon kunnille. Minusta Sanna Marin on tässä asiassa oikeassa. Joskin 'there's more to the story'.

Jos nyt ajatellaan vaikka HUSia, niin aiemminhan HUSin sairaaloilla oli omat keskusvarastot. Jos joku tavara loppui osastolta, niin senkun käytiin varastosta hakemassa saman rakennuksen sisältä.

Kaikki nämä varastot ajettiin alas, koska Kehä III:n varrelle avattiin uusi HUSin logistiikkakeskus 2014. Kysymyksessä on Suomen suurin julkisen hallinnon logistiikkakeskus. Rakennuksen pinta-ala on yli 6 000 neliötä ja siellä on 9 metriä korkea lavavarasto, jossa on kaikkiaan 6 380 lavapaikkaa. Hoitotarvikkeet käsittävät pelkästään varastonimikkeitä n. 55 000, lisäksi merkittävä määrä tavaraa tulee logistiikkakeskukseen kauttakulkuna eteenpäin sairaaloille toimitettavaksi.

Koska logistiikkakeskus 'ruokkii' merkittävää määrää sairaaloita, poliklinikoita ja muita toimipisteitä Uudenmaan alueella, ja on koko ajan haalinut lisää asiakkaita, nämäkin tilat on jouduttu optimoimaan mahdollisimman hyvin.

Tämä nyt on yleensäkin varastoinnissa ja logistiikassa tärkeää; tehokas varastonkierto, riittävät (mutta eivät liian isot) puskurit jne. Tavara ei saa päästä loppumaan, mutta liikaakaan ei kannata hillota. Tuotteissahan on myös expiration date, ja turhasta varastoinnista syntyy tämän vuoksi herkästi hävikkiä. Tuotteita myös kilpailutetaan koko ajan, valmistajat ja tavarantoimittajat vaihtuvat koko ajan. Mikäli varastonkierto ei ole tehokasta, vanha tavara joka on korvautunut toisella, jää helposti pyörimään varastoon.

Logistiikkaa on siis keskitetty ja tehostettu, ensinnäkin siksi että se on järkevää, ja toisekseen siksi että huutoon pitää vastata kun julkisia menoja leikataan. Joten se tästä kuntien ja hallituksen keskinäisestä syyttelystä.

Suojatarvikkeita ei ole yksinkertaisesti katsottu tarpeelliseksi varastoida sen enempää priorisoituna kuin noita muita 55 000 varastonimikkettä, jotka niinikään ovat hoitotyössä hyvinkin tärkeitä.

Pieniä kysyntäpiikkejä tulee aina, ja joskus joku tavara loppuu. Tällöin yleensä tilataan tilapäisesti korvaavaa tilalle toiselta valmistajalta. Nyt on ongelma siinä, että koko maailma on samojen tavaroiden perässä, myös niiden korvaavien, ihan riippumatta siitä minkä firman kanssa hankintasopparit on tehty. Tälläiseen globaaliin ongelmaan ei osattu varautua.

Jos nyt ajatellaan 3-6kk normaalikulutusta vastaavaa määrää suojatarvikkeita... niin normaalikulutus suojatarvikkeiden osalta on todella paljon vaatimattomampaa kuin tämän hetkinen huutava kysyntä. Kyllähän tuo vaatimus söisi silti teoriassa aika paljon varastotilaa -ja neliöitä, joten epäilen että puskuria on oikeasti pidetty pienempänä. Faktaa minulla tästä tosin ei ole.

Jatkossa uskoisin, että jokaisella sairaanhoitopiirillä on erillinen varmuusvarasto epidemioita varten valtion huoltovarmuusvarastojen lisäksi.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Kalskahti kyllä tuo syyttää sanan käyttö tuossa uutisessa. Oli mun mielestä enemmän toimittajan näkemys Marinin sanoista, kuin että Marin olisi suorilta käden ketään syyttänyt. Tuossa twiitissä toki totesi, että osa kunnista etsii syyllistä omaan heikkoon valmistautumiseen. Toki tämän voi kääntää ( iltasanomien) toimittaja myös niin että Marin syyttää, vaikka mun korviini tuossa oikeassa lainauksessa oli kyseessä enemmän toteaminen.

En ole tosin mikään ammattilainen lehdistön osalta, mutta tässä jotenkin taas huomaa miten helppo toimittajan on tehdä otsikko joka kerää klikkauksia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
itse pääministeri vähätteli tilannetta joulukuussa, jolloin olisi pitänyt aloittaa mahdolliseen kriisiin varautuminen.
Millä tavalla vähätteli?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Logistiikkaa on siis keskitetty ja tehostettu, ensinnäkin siksi että se on järkevää, ja toisekseen siksi että huutoon pitää vastata kun julkisia menoja leikataan. Joten se tästä kuntien ja hallituksen keskinäisestä syyttelystä.

Julkisia laitoksia ja palveluita on jo useamman vuosikymmenen ajan ajettu toimimaan bisneslogiikalla; tehokkaasti, optimoiden, kilpailuttaen, ulkoistaen, digitoiden jne. "Euro on paras konsultti" -periaatetta on noudatettu ja kamreerijohtamisen asema vakiinnutettu. Eräässäkin kunnallisessa liikelaitostetussa organisaatiossa toimitusjohtajalta piti hakea suostumus lyijykynien tilaamiseen (omakohtainen kokemus).

Unohtuu helposti se, että julkisen sektorin toiminnassa on jo lähtökohtaisesti kyse muistakin funktioista kuin nippanappa toimintakykyinen bisnes. Terveyssektorilla se unohtuu tavan takaa. Katastrofivalmiuksilla ei voi tehdä rahaa. Sillä voi ainoastaan tehdä törkeää tappiota suurimman osan ajasta. Ja valmiuden funktio tulee käsinkosketeltavaksi vasta sitten kun sitä vihdoin, ehkä puolivuosisataa kestäneen odottelun ja "turhaan maksamisen" jälkeen tarvitaan.

Kävi vähän niinkuin pihille naapurille joka hankki talolleen halvista halvimman vakuutuksen, tuli ikävä vesivahinko, ja sen jälkeen kova pettymys ja katkeruus vakuutuslaitosta kohtaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Julkisia laitoksia ja palveluita on jo useamman vuosikymmenen ajan ajettu toimimaan bisneslogiikalla; tehokkaasti, optimoiden, kilpailuttaen, ulkoistaen, digitoiden jne. "Euro on paras konsultti" -periaatetta on noudatettu ja kamreerijohtamisen asema vakiinnutettu. Eräässäkin kunnallisessa liikelaitostetussa organisaatiossa toimitusjohtajalta piti hakea suostumus lyijykynien tilaamiseen (omakohtainen kokemus).

Unohtuu helposti se, että julkisen sektorin toiminnassa on jo lähtökohtaisesti kyse muistakin funktioista kuin nippanappa toimintakykyinen bisnes. Terveyssektorilla se unohtuu tavan takaa. Katastrofivalmiuksilla ei voi tehdä rahaa. Sillä voi ainoastaan tehdä törkeää tappiota suurimman osan ajasta. Ja valmiuden funktio tulee käsinkosketeltavaksi vasta sitten kun sitä vihdoin, ehkä puolivuosisataa kestäneen odottelun ja "turhaan maksamisen" jälkeen tarvitaan.
Euro on paras konsultti ja jos katastrofi-valmiuteen halutaan panostaa, niin sitten se pitää olla kriteereinä.
Ilman sitä, että tuotetaan palvelun mahdollisimman edullisesti meillä olisi vähemmän tehohoitopaikkoja ja hoitajia.
Kommunismi tappaa enemmän kuin korona.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Julkisia laitoksia ja palveluita on jo useamman vuosikymmenen ajan ajettu toimimaan bisneslogiikalla; tehokkaasti, optimoiden, kilpailuttaen, ulkoistaen, digitoiden jne. "Euro on paras konsultti" -periaatetta on noudatettu ja kamreerijohtamisen asema vakiinnutettu. Eräässäkin kunnallisessa liikelaitostetussa organisaatiossa toimitusjohtajalta piti hakea suostumus lyijykynien tilaamiseen (omakohtainen kokemus).

Jeps, kriittisillä aloilla täytyy yksinkertaisesti olla ylikapasiteettia ja kunnollisia varmuusvarastoja. Niitä ei voida päästää kädestä suuhun -tilaan, kuten meillä on päästetty. Nyt löydämme ne mitättömät säästöt edessämme keskellä katastrofia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Euro on paras konsultti ja jos katastrofi-valmiuteen halutaan panostaa, niin sitten pitää olla kriteereinä.
Ilman sitä, että tuotetaan palvelun mahdollisimman edullisesti meillä olisi vähemmän tehohoitopaikkoja ja hoitajia.
Kommunismi tappaa enemmän kuin korona.

Huoltovarmuus on kommunismia? Sairaanhoitojärjestelmän tulee aina toimia 100-prosenttisella teholla tai se on tuhlaavainen? Emme puhu nyt autotehtaasta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Huoltovarmuus on kommunismia? Sairaanhoitojärjestelmän tulee aina toimia 100-prosenttisella teholla tai se on tuhlaavainen?
Viestissä kritisoitiin markkinataloutta perusteetta. Kommunimi on kieltämättä tehottomuutta tuottava ratkaisu, mutta se ei takaa huoltovarmuutta. Jos huoltovarmuutta halutaan, niin se pitää olla kriteereissä mukana. Resurssien tuhlaaminen on resurssien tuhlaamista. Varmasti 100%:iin ei koskaan päästä ja kiitettävänä suorituksena voidaan pitää allekin jäävää lukua.
 
Viimeksi muokattu:
K

Kiekkokatsoja

Korona:
Kyllähän se menee niin että jos valtio/hallitus ei ole varautunut/aloittanut valmistautumista/toiminut oikein, tulee kritiikkiä. Jotain on mennyt väärin, mutta suurin osa oikein. Hyvä niin.
Nyt kun kuulin tuon tiedotustilaisuuden, niin tuli mieleen, että on siellä painettu hommia. Kerätty tueksi hyviä osaavia henkilöitä, ja perustettu asiantuntijaryhmiä.

Kerrotut tukitoimet ovat hyviä, oikeita ja lähes kaikki pakollisia. Voisihan jotain tavoitteita keventää, kuten ilmastounelmaa. Kenties muutakin. Varsinkin nyt kun edessä on suurensuuri velkakierre.
No.. sanotaanko että annan arvosanaksi 8.5 ja se on hyvä numero, oppositio ajatuksina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös