Mielestäni ministeri Pekosen esiintyminen A-studiossa oli melko heikko. Hän ei vaikuttanut olevan täysin tilanteen tasalla suojavarusteiden riittävyyden tai niiden jakamisen suhteen. Tilanne on tosin äärimmäisen hankala ja muodostunut nopeasti, mutta onko Pekosesta vahvaksi aikaansaavaksi johtajaksi? Vähän epäilen.
No itse hieman mietin Krista Kiurun osaamista - onkohan hän kuitenkaan penaalin terävin intiaani? Ja jos Pekosellakin on ongelmia niin sitten äärimmäisen tärkeä ministeriö on huonosti naisitettu.
Yllättyneet käsi ylös, että tällä porukalla ei sitten kuitenkaan taida ihan riittää näihin hommiin? Marinin esiintyminen haastatteluissa ei pidä tätä venettä pinnalla.
Tässä on kyllä aikamoinen nollasalkku saatu aikaiseksi.Pohjoismaisen yhteistyön ja tasa-arvostuksen ministeri Thomas Blomqvist ei päässyt vielä tänäänkään hallituksen tiedotustilaisuudessa esiintymään, SM Ohisalo ja UM Haavisto käsittelivät rajakysymykset.
Juu, tottakai heidän rooteliinsa tuo kuuluukin, mutta ehkä Blomqvist on tehnyt taustatyötä Haaviston porukoille ja hyvä niin.
Turha on tämä viestini siis, mutta ajattelin nostaa myös sen toisen Rkpn ministerin roolin esiin.
Blomqvist ei ole ainakaan näkyvästi tunaroinut mitenkään. Ehkä hän on vaikuttaja hallituksen sisäisissä miettijäisissä, epäilen kohtuu järkeväksi tyypiksi.
Tässä on kyllä aikamoinen nollasalkku saatu aikaiseksi.
Ilman koronaa Sipilän hallitus otti reippaasti enemmän lainaa kahtena ensimmäisenä vuotenaan. Marinin osalta tiedossa on 2019 ja 2020, joten niihin voi verrata. Kyllä ne oli vanhat miehet, jotka rahaa polttivat.
Ja vaikka tämä nyt on ehkä saivartelua, niin voiko sanoa että Marinin hallitus veti tuon 2019 velan? Hän taisi ehtiä olla pääministerinä tuona vuonna vain reilu 20 päivää?
Ja myöskin intressejä laskuttaa testaamisesta.
Varmasti osaavat mutta ei valtiolla olisi mikään ongelma neuvotella hinnoittelua sellaiseksi kun halutaan ilman että tarvitsee listahintojen mukaan pelataNimenomaan, saa sitä sanoa ettei kelpaa kun laskuttaa kunnolla. Ainakin Terveystalo osaa laskuttaa jokaisesta laboratoriokokeesta erikseen. Jos tehdään kattava terveystarkstus se ei ole mikään paketti vaan jokainen koe on erillinen suoritys a' hinnalla ja kokonaisuus saattaa olla aika hurha. Kyllä ykstyinen voiton tavoittelun osaa ja tuottaa omistajille osinkoja oli ajat mitkä tahansa.
Jos joutuu operatiivisellla tasolla tekemään valintoja vaikkapa suojavälinevarastojen määrän ja sydänleikkausjonojen purkamisen välillä, on valinta selvä. Tässä mielessä hallitusta/hallituksia voi syyttää, mutta hallituksista Marinin hallitus taitaa olla vähiten syyllinen tähän.
Kenties suojavarusteita on tarpeeksi, mutta ei oikeassa paikassa. Logistiikka voi ontua tässäkin. Ylipäätään ongelma näyttää nyt enemmän operatiiviselta kuin strategiselta, ja siten varmasti kuuluu virkamiesten koordinaatioryhmän alaan. Se voi kuitenkin johtua pidemmän ajan strategisesta ongelmasta. Suomessa on pitkän aikaa toteutettu leikkauspolitiikkaa, jossa talousongelmat on jalkautettu operatiiviselle tasolle ilman poliittista päätöstä siitä, mihin säästöt kohdennetaan. Joskus sairaanhoitopiireistä on poliitikoille heitetty kysymys: ketä nyt sitten hoidetaan ja ketä ei? Vastausta ei ole kuulunut. Jos joutuu operatiivisellla tasolla tekemään valintoja vaikkapa suojavälinevarastojen määrän ja sydänleikkausjonojen purkamisen välillä, on valinta selvä. Tässä mielessä hallitusta/hallituksia voi syyttää, mutta hallituksista Marinin hallitus taitaa olla vähiten syyllinen tähän.
Kai sitten väärinajattelina minä epäilen, että STMmään on valittu poliittisesti sopivimpia ihmisiä, ei välttämättä kansastamme halukkaiksi ilmoittuneista pätevimpiä.
STMssä pitää olla puoluekirja, ei siellä muuten komisarioksi pääse.
Odotellaan mielestäni vielä, ei ole syytä kiirehtiä julistamaan huonoa naisittamista tai mitään muutakaan. Mitkä ovat faktat? Pekonen sanoo, että meillä on lakisääteinen määräys siitä, että pitää olla varautunut 3-6 kuukauden normaalioloja vastaavien suojavarusteiden osalta. Näin ei ole Pekosen mukaan osa kunnista, sairaanhoitopiireistä ja yksityisistä toimijoista tehnyt. Toisin sanoen, ne eivät ole varautuneet pandemiaan niin hyvin kuin olisi pitänyt.
Jos - siis jos - tuo on fakta, Pekosta ja Marinin hallitusta on turha syyttää. Katseet tulee kääntää kuntien ja yksityisten toimijoiden heikkoon valmistautumiseen vastoin lakia. Jos taas Pekonen puhuu vastoin todellista tilannetta, silloin hänet voi vaikka grillata (kielikuva).
Joopa joo. Ensin syytetään Kelaa, sitten kuntia. Yrityksille ei tarjota mahdollisuutta antaa apua yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen hillitsemisessä ja tukahduttamisessa. Liekö samoin "ideologisin perustein", joilla eräät henkilöt vastustivat mm. poikkeusolojen toteamista ennen tasavallan presidentin ansiokasta kommentointia?Marin nosti nyt saman asian esille. Marin syyttää Twitterissä kuntia ja muita ”toimijoita” heikosta varautumisesta pandemiaan. Osa kunnista ja toimijoista etsii nyt valtiosta tai jopa elinkeinoelämästä syyllistä omaan heikkoon varautumiseensa:
Pääministeri Marin syyttää kuntia heikosta varautumisesta kriisiin – vääntö suojavarusteista jatkuu
Valtiosta tai jopa elinkeinoelämästä etsitään nyt syyllistä, Marin kirjoittaa.www.is.fi
Joopa joo. Ensin syytetään Kelaa, sitten kuntia. Yrityksille ei tarjota mahdollisuutta antaa apua yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen hillitsemisessä ja tukahduttamisessa. Liekö samoin "ideologisin perustein", joilla eräät henkilöt vastustivat mm. poikkeusolojen toteamista ennen tasavallan presidentin ansiokasta kommentointia.
Olen erittäin pettynyt pääministerin tapaan hoitaa asioita. Tässä tilanteessa valtion taholta pitäisi kertoa, miten toimitaan ja mitä tehdään, jotta kriisitilanteesta selvitään yhdessä. On Sannan tapaista kärjistää ja neuvoa muita, mutta tuollainen ulostulo on jo liki pöyristyttävä.
Tämä ei poista sitä faktaa, että osa kunnista eittämättä on heikommin valmistautuneita erilaisiin kriisitilanteisiin kuin toiset.
Suomesta puuttuu silti valtakunnan tason kriisijohtamisorganisaatio, jollainen puolustusneuvosto oli lain mukaan vuoteen 2000 saakka.
Täsmälleen näin.Pekosen ulostulon jälkeen yllätyin kyllä, kun Marin tuli seuraavana päivänä uudelleen samalla sisällöllä. Voi kysyä, onko kuntien ollut mahdollista kaikilla alueilla varautua riittävästi, koska lakisääteisiä menoja on priorisoitava, jos rahaa ei ole. Tällä en tarkoita Helsinkiä, jolla on rahaa hyvin kassassa, vaikka Helsinki maksaa tasauksia maakuntiin.
On huolestuttavaa, jos keskeiset toimijat - kuten Marin, Pekonen ja kuntapuolella Vapaavuori - jatkavat kiistaansa julkisuudessa kirjein ja twitterissä. Luulisi johdolla olevan muutakin tekemistä.
Millä tavalla vähätteli?itse pääministeri vähätteli tilannetta joulukuussa, jolloin olisi pitänyt aloittaa mahdolliseen kriisiin varautuminen.
Logistiikkaa on siis keskitetty ja tehostettu, ensinnäkin siksi että se on järkevää, ja toisekseen siksi että huutoon pitää vastata kun julkisia menoja leikataan. Joten se tästä kuntien ja hallituksen keskinäisestä syyttelystä.
Euro on paras konsultti ja jos katastrofi-valmiuteen halutaan panostaa, niin sitten se pitää olla kriteereinä.Julkisia laitoksia ja palveluita on jo useamman vuosikymmenen ajan ajettu toimimaan bisneslogiikalla; tehokkaasti, optimoiden, kilpailuttaen, ulkoistaen, digitoiden jne. "Euro on paras konsultti" -periaatetta on noudatettu ja kamreerijohtamisen asema vakiinnutettu. Eräässäkin kunnallisessa liikelaitostetussa organisaatiossa toimitusjohtajalta piti hakea suostumus lyijykynien tilaamiseen (omakohtainen kokemus).
Unohtuu helposti se, että julkisen sektorin toiminnassa on jo lähtökohtaisesti kyse muistakin funktioista kuin nippanappa toimintakykyinen bisnes. Terveyssektorilla se unohtuu tavan takaa. Katastrofivalmiuksilla ei voi tehdä rahaa. Sillä voi ainoastaan tehdä törkeää tappiota suurimman osan ajasta. Ja valmiuden funktio tulee käsinkosketeltavaksi vasta sitten kun sitä vihdoin, ehkä puolivuosisataa kestäneen odottelun ja "turhaan maksamisen" jälkeen tarvitaan.
Julkisia laitoksia ja palveluita on jo useamman vuosikymmenen ajan ajettu toimimaan bisneslogiikalla; tehokkaasti, optimoiden, kilpailuttaen, ulkoistaen, digitoiden jne. "Euro on paras konsultti" -periaatetta on noudatettu ja kamreerijohtamisen asema vakiinnutettu. Eräässäkin kunnallisessa liikelaitostetussa organisaatiossa toimitusjohtajalta piti hakea suostumus lyijykynien tilaamiseen (omakohtainen kokemus).
Euro on paras konsultti ja jos katastrofi-valmiuteen halutaan panostaa, niin sitten pitää olla kriteereinä.
Ilman sitä, että tuotetaan palvelun mahdollisimman edullisesti meillä olisi vähemmän tehohoitopaikkoja ja hoitajia.
Kommunismi tappaa enemmän kuin korona.