Sanna Marin

  • 951 789
  • 8 472
Niin, tai voihan ne kuplat määritellä vaikka näIn:

1.kupla: 21% ihmisistä haluaa Marinin puolueen voittavan vaalit.
2.kupla: 79% ihmisistä haluaa jonkun muun voittavan.
26 % Marin
26 % EOS
21 % Orpo
9 % Purra
3 % Essayah
3 % Harkimo
3 % Ohisalo
3 % Saarikko
1 % Henriksson

 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Kirjoituspaussi tuli kuitenkin. Kannattaa keskittyä asiaan eikä henkilökohtaisuuksiin.
Ovatko faktat uhriutumista? Olet tainnut oppia uuden sanan, mitä tykkäät hokea.
edit. kirjoitusvirhe
Et näköjään enää ymmärrä edes omia kirjoituksiasi. Kannattaa myös näköjään hankkia uusi keittiöpsykologian kirja, jos nykyisen avulla voi tuollaisia päätelmiä tehdä.

Sori OT:stä, kun ei liity Mariniin. En viitsi enempää jatkaa ettei tule turhaan kirjoituspaussia.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En nyt varmaksi tarkoita sinua, koska en muista kaikkea kirjoittamaasi, mutta tutustumalla tähän ketjuun, jokainen näkee minkälainen kupla tällä foorumilla on olemassa. Se toinen kupla nähtiin kesällä Lahden torilla, ja järkytykseksesi joudun tunnustamaan, etten kuulu kumpaakaan.

En minä ole sinun epäillyt kuuluvankaan. Päinvastoin, kertomasi kanta esim. juurikin tähän Hornet-keissiin on aikalailla sama kuin itselläni.

Se mun pointti nimenomaan olikin se, että tuollaisia keinotekoisia kuplia voidaan luoda ihan mihin vain ja ihan miten vain, jollain omaan agendaan sopivalla narratiivilla. Ihan kuten @lihaani tuossa edellä. Väitän, että suurin osa (tällä palstalla kirjoittavista) ei kuulu kumpaankaan noista.

Niinkuin tuohon ylle jo luvut laitettiinkin, edelleen valtaosa suomalaisista (74%) EI halua Marinia seuraavaksi pääministeriksi. Se on jo aika iso kupla, jos näitä halutaan keinotekoisesti luoda.

edit. Ja siis oma kantani on Sanna Mariniin, että en minä turhasta häntä kritisoi. Sannalla on vain taipumus ajautua näihin tilanteisiin, jossa sitä kritisoitavaa tuntuu löytyvän. Ja ihan tuolta Jatkoajan kuplan ulkopuoleltakin. Nytkin Hornet-keississä ovat virheen nähneet käytännössä kaikki muut tahot kuin Sanna Marin ja hänen puolustajansa. Uskon tässä asiassa sinun, minun ja noiden yllä mainitsemani monen muun olevan oikeassa, eli virheen/mokan tapahtuneen. Silti se uskollisin kuoro ei tässäkään ketjussa sitä myönnä, vaan valkopesee kaikkea Marinin sanomaa toiseksi.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Mielenkiintoista nähdä, kuinka nopeasti Natosta spinnataan kaikki mahdollinen Sanna I Suuren ansioksi. Itse ei ihan vielä kehdannut, vaikka varmasti on 1970-luvulta asti kannattanut.
 

Brooklyn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varsinais-Suomalainen juniorikiekko
Missä ovat ne, jotka haluavat sdp:n voittavan tai häviävän vaalit Marinista huolimatta? Minusta on aika surullista, jos Sanna Marin vaikuttaa niin paljon, että hänen perustellaan joko äänestetään tai jätetään äänestämättä, mutta vielä surullisempaa on se, että jos ei koe Marinia vastenmieliseksi, tulkitaan kuuluvan hänen fanikseen.

Itselläni on Mariniin kahtiajakautuva suhtautuminen. En osta demaripolitiikkaa koska haluan että tulevat sukupolvetkin tässä valtiossa edes välttävästi pärjäisi. En myöskään arvosta ylimielisyyttään enkä harhaanjohtavaa tapaansa siirtää maalitolppia, olkoonkin että poliitikoille jälkimmäinen on suhteellisen tavanomainen käyttäytymismalli. Puutteellinen substanssiosaaminen ja puutteellinen harkintakyky sitten vielä bonarina kaiken edellä mainitun jatkoksi.

Marinin edustavuutta, määrätietoisuutta ja jämäkkyyttä arvostan. Kunnianhimo välittyy ja jos sen taakse yrittää katsoa, miten paljon liikaa se hänen toimiinsa ajoittain vaikuttaa, se on periaatteessa arvostettava piirre.

Olen aika varma, että kyseessä on sukupolvi- ja sukupuolikysymys. Joillekin on merkitystä, miltä johtaja näyttää, minkäikäinen hän on ja mikä on hänen sukupuolensa; yhdet ihannoivat ja toiset ärsyyntyvät. Sitten on niitä, joille ei ole niin väliä, kuka pääministerinä on, mutta kokevat ärsyttäväksi sekä yltiöllisen ihannoinnin ja ylitsemenevän ärsytyksen.

Ei Valtonen, Henriksson, Andersson yms. herätä vastaavaa paheksuntaa vaikka ovat naisia. Johtajia hekin ovat, ja pelkkään pm-instutuution määreen vaikutukseen en usko. Kyllä Marinissa henkilö, puuttuva asiaosaaminen, heikko harkintakyky ja muut vastaavat eniten hiertää. Vastaavasti moni katsoo näiden asioiden ohitse sen vuoksi että on nainen, edustava ja osaa asetella sanojaan vakuuttavasti.


Olen viimeksi tänään kirjoittanut tästä. Marko Junkkari tiivisti asian niin hyvin, ettei minulla ole tarvetta lisätä siihen yhtään enempää.

Kirjoitit "Marin mokasi, mutta...". Jos viittaat hesarin podiin niin Junkkari pyrki useaan otteeseen päättämään asiaansa ennen tuota muttaa, kanssajuontaja lähti sitten jatkuvasti inttämään. Mielestäni tuohon viimeiseen lauseeseesi saakka asia on oikein analysoitu. Kohu ei nähdökseni johtunut vaaleista tai ollut ylimitoitettu vaan vältettävissä. Se myös suurimmaksi osaksi johtui siitä että ukrainalaisten naaman edessä pelleiltiin hävittäjätikkarilla vailla aikomustakaan mahdollistaa toimia realistisen kuvion rakentamiseksi hornetien ympärille.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko mielestäsi ei osaa sanoa synonyymi sille, että ei halua?

Ei, miten niin? Sinäkin kyllä varmaan tajusit tuon pointin, vaikka teillä demareissa ilmeisesti ei nuo luvut ehkä olekaan sitä vahvinta osaamisaluetta..

Sama ilman numeroita: On paljon enemmän niitä, jotka eivät äänestäisi Marinia pääministeriksi kuin niitä, jotka äänestäisivät.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Saako minulla olla negatiivinen mielikuva Sanna Marinista, vaikka minä pistän Sannan kanssa tutkimuksissa rastin samaan "ikäryhmä-boksiin" ja olen samaa sukupuolta? Olen pohjoismaisen hyvinvointivaltion kannattaja ja arvoliberaali naisihminen, jonka täytyy silloin tällöin päästä myös bailabailabailaamaan. Piti päästä myös silloin, kun omat lapseni olivat vielä pieniä. Ja pääsinkin, koska lapsillani on myös isä. Asiat ovat järjestelykysymyksiä, eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Jokainen ihminen ansaitsee myös kivoja asioita ja vapaa-aikaa, mutta tilannetajua pitää silti olla.

En ole pätkääkään kateellinen hänelle. Hänellä ei ole mitään sellaista, mitä minä haluaisin. Hän ei ole minulle minkäänlainen uhka, ei edes hänen ulkonäkönsä harmita, koska minä näytän silti tältä kuin näytän, vaikka Sanna Marinin naama olisi kuin petolinnun perse. Meistä jokainen nyt vain näyttää siltä kuin näyttää, eikä se minua kiinnosta eikä edes minulle kuulu.

Minä arvioin Sanna Marinia hänen toimintansa, näkemystensä ja puheidensa perusteella. Jos teot ja puheet eivät kohtaa ja julkinen käyttäytyminen on ajoittain jopa huonoa, siitä pitää voida saada sanoa ilman, että joku tulee kaakattamaan, että olen kapitalistiriistäjä, joka vie köyhiltä tuhkatkin pesästä. Se kun ei pidä paikkaansa. Jos Sanna Marin olisi ihan tavallinen Sanna, mua ei kiinnostaisi pätkän vertaa kommentoida jonkun random-perheenäidin asioita. Mutta, koska Sanna Marin ei sellainen ole, vaan hän on Suomen pääministeri, katson oikeudekseni kommentoida häneen liittyviä asioita ihan yhtä paljon kuin ne, joiden mielestä Sanna Marin on kaikessa tekemisessään jotenkin maaginen.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Miten sitten sait laskettua prosentin, että 74% suomalaisista ei halua Marinista pääministeriä?

Kuten sanoin, ymmärsit varmaan mitä ajoin takaa.

Tässä oikeastaan malliesimerkki siitä, miten marinisti vie keskustelun Marinista itsestään muualle.

Väännetään nyt demarille vielä kerran rautalangasta; Tuossa listassa on 74% suomalaisia (otannasta), jotka eivät äänestäisi Marinia pääministeriksi. Ymmärsitkö nyt, vaikka tulikin pari numeroa mukaan?

EDIT. Ja tarkennetaan, että kirjoitushistoriasi perusteella olen määritellyt sinut demariksi. Pahoittelut, jos tässä olen arvioinut väärin.
 
Viimeksi muokattu:

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Väännetään nyt demarille vielä kerran rautalangasta; Tuossa listassa on 74% suomalaisia (otannasta), jotka eivät äänestäisi Marinia pääministeriksi. Ymmärsitkö nyt, vaikka tulikin pari numeroa mukaan?
Saman logiikan mukaan noin kolme kertaa enemmän suomalaisista haluaa Marinin pääministeriksi kuin Purran ja Marin on myös huomattavasti suositumpi kuin Orpo. Aika hyvät lukemat pääkilpailijoihin verrattuna.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuten kaikki kärkipoliitikot. Siitähän tässä on nimenoman kysymys, että joidenkin imago ja kannatus ärsyttää enemmän kuin toisten.

Ihan tosissasiko näet esim. Elina Valtosen ja Sanna Marinin imagon takana samanlaisen tunteisiin vetoamisen? Uskallan väittää ettei ole kauhean liioteltua sanoa, tämä siis riippumatta suhtautuuko kumpaiseenkin positiivisesti vai negatiivisesti, että Marinista tulee mieleen "sanoo suoraan", "ei nöyristele", "cool", "nahkatakki", jne. Valtosesta sitten talouskuri, sääntelyn purkaminen, ammattiliittojen vallan murtaminen, jne.

Marinillahan on yli miljoona Instagram-seuraajaa, joista valtaosa on tullut aivan politiikkaan liittymättömistä esiintuloista / esillä olemisista. Ks. tutkija ja dosentti Essi Pöyryn esitys Tiedekulmassa



Noin 40 000 seuraajaa Ruisrock-kuvasta, osapuilleen 200 000 seuraajaa "bilekohusta", ja 20k-40k välimaastossa myös Vogue, Trendi-lehti ja häät.

Olisipa todella hauska nähdä, voitko osoittaa jotain vastaavaa vaikkapa nyt ihan Valtosen, Anderssonin, Ohisalon tms. kohdalla. Jotenkin luulen, että ei onnistu. Valtaosa muista "kärkipoliitikoista" on kuitenkin pääosin esillä politiikkaan liittyvien kysymysten takia.

Nämä "kaikki on ideologiaa ja tunnetta" -toistelut ovat vain täydellisen laiskoja ja latteita hokemia jotka parhaimmillaankin pätevät vain olkiukoksi muotoiltuna.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ihan tosissasiko näet esim. Elina Valtosen ja Sanna Marinin imagon takana samanlaisen tunteisiin vetoamisen? Uskallan väittää ettei ole kauhean liioteltua sanoa, tämä siis riippumatta suhtautuuko kumpaiseenkin positiivisesti vai negatiivisesti, että Marinista tulee mieleen "sanoo suoraan", "ei nöyristele", "cool", "nahkatakki", jne. Valtosesta sitten talouskuri, sääntelyn purkaminen, ammattiliittojen vallan murtaminen, jne.
Ei ole mielestäni hirveän mielekästä verrata pääministeria ja poliitikkoa, joka ei ole koskaan toiminut edes valtioneuvoston jäsenenä. Ei varmaan Matti Vanhasestakaan ennen kesää 2003 kukaan tiennyt juuri mitään hänen henkilökohtaisesta elämästään tai persoonastaan, vaikka olikin ollut pitkäaikainen kepun kansanedustaja ja puolueen varapuheenjohtaja. Sitten pääministerinä hyvin pian kävi selväksi esimerkiksi Vanhasen mieltymykset uuniperunaan ja kauniisiin naisiin.

Eikä Marinistakaan ennen pääministeriyttään taidettu hirveästi puhua coolina eikä nahkatakki tainnut kenellekään tulla mieleen Marinista.

Ja on toki Valtosestakin todettava, että on hän viime aikoina kiitettävästi petrannut naistenlehtijulkisuuden saralla. Nopeat parisuhdekäänteet Jussi Heikelän kanssa taitaa olla ne, jotka monella ei-politiikan kovimmassa ytimessä olevilla tulee Elinasta tällä hetkellä ekana mieleen.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ei ole mielestäni hirveän mielekästä verrata pääministeria ja poliitikkoa, joka ei ole koskaan toiminut edes valtioneuvoston jäsenenä.
Jos sinun tulisi valita seuraavan hallituksen valtiovarainministeri, ja valinta pitäisi tehdä Marinin ja Valtosen välillä, niin kumpi olisi valintasi ja miksi?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Jos sinun tulisi valita seuraavan hallituksen valtiovarainministeri, ja valinta pitäisi tehdä Marinin ja Valtosen välillä, niin kumpi olisi valintasi ja miksi?
Mielestäni molemmat olisivat heikkoja vaihtoehtoja. Marin ei selvästikään ole vahvimmillaan talouskysymyksissä. Sen sijaan kokonaisuuden johtamisessa hän erottuu selvästi muista puoluejohtajista ja pidän häntä siksi ylivertaisena kandidaattina pääministerin positioon.

Valtosella on talousosaamista, mutta onko se osaaminen niinkään kansantaloustieteen saralta, mikä valtiovarainministerin tontilla korostuu? Minun nähdäkseni ei. Pidän Valtosen ideologiaa ja epäpragmaattisuutta vaarallisena. Jos sopeutuksen mittaluokka olisi ensi vaalikaudella 6 miljardia, niin vähän epätarkoituksenmukaiselta tuntuu Valtosen ehdoton ei veronkiristyksille, kun esimerkiksi valtiovarainministeriöstäkin on ehdotettu sellaista, että tuo sopeutus kannattaisi toteuttaa suht tasaisesti leikkauksia, veronkiristyksiä ja rakenteellisia uudistuksia toteuttaen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Substanssiosaamisessa tuo kaksikko on harvinaisen kaukana toisistaan, mutta et silti tiedä, kumman valitsisit. No, tällä mennään.
Minusta ministerin tehtävässä substanssi ei ole kaikki kaikessa. Joissakin tapauksessa vahva substanssiosaaminen voi kääntyä itseään vastaan, jos se johtaa siihen, että suhtautuu ylimielisesti virkamieskoneistoon ja uusiin tutkimustuloksiin.

Jari Leppää vahvempaa maa- ja metsätalouden substanssiosaajaa ei eduskunnasta todennäköisesti löydy, mutta silti hän oli mielestäni vahingollinen kyseistä ministerin pestiä hoitaessaan, koska oli täysin haluton uudistamaan tehottomaksi osoittautunutta maataloustukipolitiikkaa ja toisaalta täysin epäkiinnostunut luontoarvoista osana metsäpolitiikkaa. Toki, ehkä nykyinen ministeri Kurvinen on vielä Leppääkin surkeampi tekijä.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Sen sijaan kokonaisuuden johtamisessa hän erottuu selvästi muista puoluejohtajista ja pidän häntä siksi ylivertaisena kandidaattina pääministerin positioon.
Olen pahoillani, mutta tätä lukiessa lensi aamupuurot näppikselle. Kokonaisuuden johtaminen ja Marin? Somessa vahva, mutta johtaminen kokonaisuutena? Ei todellakaan ole vahva. Hallituksen johtamista voisi verrata ison yrityksen johtamiseen ja eihän Marin pystyisi tähän millään tavalla. Johtaminen on laji, jossa tuntee koko yrityksen toiminnan riittävällä tavalla, osaat rekrytoida oikeat ihmiset ympärillesi, osaat luoda strategiat ja myös saada oman ryhmäsi sitoutumaan näihin. Ja sen lisäksi paljon muuta. Kuten tulevaisuuden lukemista, reagointia jne.

Itse en näe Marinissa juuri mitään näitä ominaisuuksia, en siis mitään. Jos tarvitsisin omaan johtoryhmääni sosiaalisen median johtajan, niin siihen voisin harkita Marinia. On meillä jopa puolueiden johtajissa yhtä päteviä henkilöitä, vaikka en heitäkään näe suuren yrityksen johtajina.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Minusta ministerin tehtävässä substanssi ei ole kaikki kaikessa. Joissakin tapauksessa vahva substanssiosaaminen voi kääntyä itseään vastaan, jos se johtaa siihen, että suhtautuu ylimielisesti virkamieskoneistoon ja uusiin tutkimustuloksiin.
Mikään asiantuntija ei tarvitse olla, koska niitä löytyy ministeriöiden virkamiehistä ilmeisesti tarpeeksi, mutta jonkinlainen käsitys olisi hyvä olla. Jos sanotaan kauniisti, niin Marin ei välttämättä ymmärrä taloudesta keskiverto teiniä enempää. Ylimielinen suhtautuminen virkamieskoneistoon on muuten hyvä nosto.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosiaan, unohdin Valtosen. Tunnekylmyydelläkin voi siis päästä politiikassa pitkälle. Hyvä nosto.

Ja hups vain kun poliitikosta psykologisen profiilin muodostaminen keskustelupalstalla onkin taas täysin ok kohteen vaihduttua sopivammaksi. Chapeau.

Mutta tottahan se, että Valtonen pyrkii vetoamaan enemmän järkeen. Erehtymätöntä neroahan se ei kenestäkään tee vaan kuka tahansa dille voi vedota järkeen ja epäonnistua. Marin harvoin lähtee edes tätä peliä pelaamaan.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Siinä sitä Sannan Nato-myönteisyyttä hieman ennen Ukrainan sotaa. Kyllähän sitä tietysti kannattaa lähteä ampumaan itseään jalkaan rajaamalla Suomen turvallisuuspoliittisia vaihtoehtoja toteamalla, että Natoon tuskin liitytään hänen vahtivuorollaan. Tässä(kin) tapauksessa kyseessä on myös toimivallan ylitys:



 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siinä sitä Sannan Nato-myönteisyyttä hieman ennen Ukrainan sotaa. Kyllähän sitä tietysti kannattaa lähteä ampumaan itseään jalkaan rajaamalla Suomen turvallisuuspoliittisia vaihtoehtoja toteamalla, että Natoon tuskin liitytään hänen vahtivuorollaan. Tässä(kin) tapauksessa kyseessä on myös toimivallan ylitys:



Jos tuo katsotaan Naton vastaiseksi niin kyllä sitä oli Orvokin tammikuussa 2022 lausuma "On silti selvää, että jäsenyydelle on oltava riittävä tuki sekä kansallisesti että puolueiden kesken. Mikään puolue ei tästä asiasta voi yksin päättää emmekä halua Suomeen repiviä sisäisiä riitoja, joita voitaisiin myös käyttää ulkopuolelta meitä itseämme vastaan"...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös