Sanna Marin

• 1 052 469
  • 8 943

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Lystikäs ei kai tässä enää ole tarkoitus ollut keskustella pelkästään pääministeristä, vaan prosessista jonka yksi osa on pääministerin rooli osana prosessia. Eli tässä tapauksessa siitä, miten presidentti, pääministeri sekä muut ulkopolitiikasta vastaavat tahot liittyvät siihen ja miten se toimii. Ja tietysti, miltä se näyttäytyy rajojemme ulkopuolella.

Keskityit enemmän seuraamuksiin, miten tärkeää on olla ennalta laadittu suunnitelma ja pysyä siinä välttyäkseen ikäviltä seuraamuksilta. En tästä ole erimieltä. Itse katselin tätä tarpeellisena muutoksena päätöksenteossa, lähinnä siitä näkökulmasta että ympäristö on muuttunut ja nykyisenkaltainen toimintatapa ei vastaa täysin tarpeita.

Eli toinen puhui aidasta ja toinen seipäästä? Melkein pääsimme samalle sivulle, yritys oli ainakin hyvä! Eteenpäin…

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Toimittaja kysyy, Marin ei vastaa.

Taitaa olla niin että keskustelu on käyty jonkin myyttisen taruolennon kanssa.

Kukaan ei tiedä sen olemassaolosta, Sanna ei kerro mutta kyllä sellainen on kuitenkin olemassa! Uskokaa.
Keskustelua olisi voitu käydä jo viime vuonna. Miksi ei ole käyty. Marin osaa vastata, jos vaan kiireiltään ehtii. Unohti varmaan kun oli niin kiireinen ettei ehtinyt.

Viisikko on kokoontunut lukemattomia kertoja viimeisen vuoden aikana. Miksei viestintä kulje niin kuin pitäisi. Varmasti puolustus- ja ulkoministeri olisivat voineet antaa Marinille hyviä neuvoja miten tulee toimia tässä tapauksessa.

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eduskunta on hyvinkin yksimielisesti ollut sitä mieltä, että Ukraina tarvitsee aseapua sekä humanitaarista apua. En ymmärrä miten tämä kulminoituu Mariniin henkilökohtaisesti.
En minä ole mitään kulminoitumisesta kirjoittanut. Fakta on että Marin on käyttänyt satoja ellei tuhansia tunteja ukrainalaisten hyödyksi.

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Joo, ymmärrän tämän. Ja kuten ylempänä totesin, meillä kaikilla on narsistisia piirteitä. Mun mielestäni kaikista olennaisinta on se, aiheutuuko piirteistä ympäristölle haittaa ja jos aiheutuu, minkälaista.
Kyllä, täysin totta ja sellainen tarkennus tähän vielä, että täysin olen samaa mieltä kirjoituksesi kanssa, kunhan nyt kommentoin noita DSM IV-luokituksen ongelmia.

(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Toivottavasti.
Varmasti olisi. Ero olisikin ollut siinä, millaista retoriikkaa pääministeri olisi käyttänyt. Vaikka Marinilla kävi Ukrainassa lapsus, on hän omalla toiminnallaan saanut asian vakavuudelle eurooppalaisia kollegoita herättävää huomiota. Sipilä, Rinne tai Orpo ei olisi tähän pystynyt. Ei se niin kovin kaukainen ajatus ole, että Zelensky kutsui Marinin Kiovaan tämän huomiota saavan retoriikan takia.

Jos Marinin lapsus saa Euroopassa aikaan keskustelun, jonka päätteeksi Ukraina saa hävittäjiä, on lapsus ollut sen arvoinen. Siinä on yksi kyseenalainen kommentti ja yhdet eduskuntavaalit pikku juttu.

Ensimmäinen kappale vastauksena myös nimim. @Via Dolorosa

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaikka Marinilla kävi Ukrainassa lapsus, on hän omalla toiminnallaan saanut asian vakavuudelle eurooppalaisia kollegoita herättävää huomiota. Sipilä, Rinne tai Orpo ei olisi tähän pystynyt. Ei se niin kovin kaukainen ajatus ole, että Zelensky kutsui Marinin Kiovaan tämän huomiota saavan retoriikan takia.

Aika pitkälle fanituksessa on näköjään päästy. Sotaa käyvän Ukrainan Zelensky miettii jo siirtoja Marinin kautta.

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Vai narsisti ja persoonallisuushäiriöinen. Mä nyt olen silti vain psyk.erik.sh joten ketjussa on varmasti tarkempaakin silmää diagnoosin teolle.
Hyvä kun mainitsit tuon vain sairaanhoitaja. Teillä sairaanhoitajilla kun ei ole pätevyyttä potilas-diagnosointiin. Etenkin kun kannattamansa kultin johtajasta kyse.

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Jos Marinin lapsus saa Euroopassa aikaan keskustelun, jonka päätteeksi Ukraina saa hävittäjiä, on lapsus ollut sen arvoinen. Siinä on yksi kyseenalainen kommentti ja yhdet eduskuntavaalit pikku juttu.
Tammikuussa jo on uutisoitu, että ukrainalaisia lentäjiä koulutetaan USA:ssa. Mm. Hollanti ja Latvia ovat ilmoittaneet harkitsevansa F-16 hävittäjien luovuttamisesta Ukrainalle. Meidän pääministeri heittää ilmoille, että me voidaan joskus tulevaisuudessa antaa loppuun lennetyt Hornetit Ukrainalle. Mitä muuta tuo on kuin huomion keräämistä itselleen? Eikä se ainakaan vaikuta keskusteluun hävittäjien luovuttamisesta nyt, kun niitä tarvitaan.

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Minä uskon että Marin on ymmärtänyt ukrainalaisten tilanteen ja siksi tehnyt paljon töitä heidän eteen ja ollut siten heille enemmän hyödyksi kuin sinä tulet ikinä olemaan.

Ai saatana, tää on taas hyvä: et voi esittää kritiikkiä PM:stä jos et ole itse tehnyt enemmän. Sama luokkaa kuin et saa kritisoida Liigapelaajia, jos et ole itse pelannut vähintään 500 Liigamatsia. Ainiin mutta eihän @heavy Liigakiekosta mitään Jatkoajassa kirjoittelekaan, kunhan nyt vain kiertää vapaalla puolella ketjuissa besserwisseröimässä. No harrastus kai sekin on.

Marinin aikakausi alkaa tällä erää on lopussa, ehkä joskus vuosien päästä lähtee kilpailemaan pressanvaaleihin, jossei juhliminen vie rouvaa kokonaan mukaansa.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Siitä vain laittamaan palautetta Ari Hakahuhdalle. Vielä aamulla hänen analyysiään kehuttiin.

Laitoinkin, kiitos. Kysyin, onko hänellä käsitystä siitä, miten USA ja NATO-liittolaiset tekevät päätöksiä. Lisäksi kysyin, miten hän arvioi yleisen mielipiteen asiaan vaikuttavan, kun se on ollut jo pitkään positiivinen hävittäjien lähettämiselle.

Oma käsitys on 100 % se, että hävittäjiä laitetaan jos se on mahdollista ilman niistä merkittävän osan menettämistä. Lisäksi vaaditaan Mig-piloteilta pitkä koulutus. Migit Puolasta on toki eri asia ja Saksa, Ranska ja USA ovat avaimia senkin osalta. Heillä on ryhmä, joka käy käytännön ongelmia läpi ja ratkaisee niitä.

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
En minä ole mitään kulminoitumisesta kirjoittanut. Fakta on että Marin on käyttänyt satoja ellei tuhansia tunteja ukrainalaisten hyödyksi.

Ihanasti annoit kirjoituksellasi sellaisen kuvan että hän olisi tehnyt vapaaehtoistyötä satoja ellei tuhansia tunteja.
Kyllä se Sanna on ihana. Todella. Ihan todella pyyteetöntä työtä tehnyt satoja ellei jopa tuhansia tunteja.

Arvaa, se saa palkkaa tuosta työstä, se on hänen työtä.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Laitoinkin, kiitos. Kysyin, onko hänellä käsitystä siitä, miten USA ja NATO-liittolaiset tekevät päätöksiä.
Eikö se ole selvää, että Nato ei halua puuttua sotaan, jossa se ei ole osapuoli, mutta yksittäiset jäsenmaat voivat tehdä itsenäisiä päätöksiä. Siihenhän Marinkin yrittää vaikuttaa, vaikka täällä se nähäänkin halpana vaalikampanjana – toisin kuin kritiikki.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikö se ole selvää, että Nato ei halua puuttua sotaan, jossa se ei ole osapuoli, mutta yksittäiset jäsenmaat voivat tehdä itsenäisiä päätöksiä. Siihenhän Marinkin yrittää vaikuttaa, vaikka täällä se nähäänkin halpana vaalikampanjana – toisin kuin kritiikki.

Ei ole noin. USA, Britannia, Saksa ja Ranska ovat sopineet yhteisistä toimista. He päättävät. Taustalla on todella monia suuria tekijöitä. Minusta olisi pitänyt toimia jo, mutta näin se menee mm. hyökkäyspanssarien osalta. Viivyttelyyn on syyt. En ole kaikista syistä samaa mieltä ja olen avannut niitä ao. ketjuissa.

Oletetaanpa, että Marin olisi ollut liikkeellä ja nostanut asian esille Zelenskyn toimesta tai toiveesta, kuten vihjaat. Antaa kyllä aika mielenkiintoisen käsityksen Suomen pääministeristä riippumatta siitä, onko tarkoitus hyvä. Silloin presidentin ym reaktioiden voimakkuus selittyy paremmin.

Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihanasti annoit kirjoituksellasi sellaisen kuvan että hän olisi tehnyt vapaaehtoistyötä satoja ellei tuhansia tunteja.
Nyt on kyllä kaukaa haettua ja sakeaa tämä huttu. Ihan oman mielikuvituksesi tuotetta :-D

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jouka Juhola, Lipiäinen ja Ässien sylkykupit.
Hyvä kun mainitsit tuon vain sairaanhoitaja. Teillä sairaanhoitajilla kun ei ole pätevyyttä potilas-diagnosointiin. Etenkin kun kannattamansa kultin johtajasta kyse.
Minkä vitun kultin. :D Jos jollakin on suupielet märkinä, niin se on tämä osasto, joka etsii ei edustamiensa tahojen jokaisesta pierusta väärän hajuista esanssia. Minulla ei riitä aika, eikä into. Kunhan totesin vain hylätyn pitkän laukan.

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Keskityit enemmän seuraamuksiin, miten tärkeää on olla ennalta laadittu suunnitelma ja pysyä siinä välttyäkseen ikäviltä seuraamuksilta. En tästä ole erimieltä. Itse katselin tätä tarpeellisena muutoksena päätöksenteossa, lähinnä siitä näkökulmasta että ympäristö on muuttunut ja nykyisenkaltainen toimintatapa ei vastaa täysin tarpeita.
Hyvä tarkennus edellä. Emme ole kovin eri linjoilla. Ja jos paljastan omia mielipiteitäni, niin en ole itsekään vakuuttunut siitä, että kahden kärjen taktiikka olisi se paras malli nykyisessä ympäristössä, tai ainakin sitä voisi terävöittää. Tanssivat jatkuvasti toistensa varpailla. Mutta jos toimintatapoja muutetaan, ne tulisi mielestäni tehdä virallisesti eduskunnan mandaatilla, ei omavaltaisesti. En usko, että olet tässäkään eri linjoilla kanssani. Et vain ehkä koe pääministerin esimerkkiä sovittujen toimintatapojen ylläpitäjänä niin tärkeänä kuin minä, varsinkin jos se johtaa kohti parempaa lopputulosta. Itselleni tarkoitus pyhittää hyvin harvoin keinoja, koska usein ne hyvät aikeet vievät kohti ”helvettiä”… kuten sananlasku sanoo. Tähän viittaan sillä, että jos hallinnollisia prosesseja ja instituutioita aletaan oman mielen mukaan ”ravistelemaan”, kuten Marin omasta instituutiostaan taannoin totesi, se avaa oven myös muille ravistelijoille ja lopputulos pitkässä juoksussa voi hyvin herkästi johtaa liian ravistettuun lopputulokseen. Yhteiskunnassamme on paljon varjelemisen arvoista elementtiä.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä uskon että Marin on ymmärtänyt ukrainalaisten tilanteen ja siksi tehnyt paljon töitä heidän eteen ja ollut siten heille enemmän hyödyksi kuin sinä tulet ikinä olemaan.

Ensinnäkin, se Sanna on siellä ollut ymmärtämässä Ukranalaisten tilannetta Suomen pääministerinä, ei yksityishenkilönä. Se on hänen duuninsa. Ilman virallista asemaansa, hänellä ei olisi ollut mitään asiaa päästä paistattelemaan salamavalojen räiskeeseen. Tätä viimeisintä sooloilua lukuunottamatta, hän on toteuttanut Suomen valtion yhteisesti sopimaa strategiaa. Hän ei siis ole ollut Ukrainassa siksi, että hän vain on niin erityislaatuinen henkilö, vaan siksi, että Suomen valtio on halunnut Ukrainaa tukea. Ja koska hän on julkisesti ilmaissut tukensa toistuvasti Ukrainalle ja koska hän on Suomen pääministeri, joka kerää muutenkin jostain käsittämättömästi syystä ulkomailla suurta ihailua, Ukraina on varmasti halunnut häntä tässä asiassa myös hyödyntää ja kyllähän se Sannallekin sopii, kun kerran julkisuutta ja ihailua saa itsekin. Kaikki voittaa ja reilu peli. Ja rehellisesti sanottuna, se nyt on vähintä, mitä hän voi suomalaisena tuossa asemassa olevana tehdä. Kansa on tässä asiassa seissyt sankoin joukoin hänen takanaan, minä mukaan lukien. Koska se on oikein. Eikä vähiten siksi, että me tiedostamme Suomen oman historian. Mutta toki myös muutenkin.

Toisekseen, mistä sä tiedät, mitä mä olen Ukrainan hyväksi tehnyt? Mitäpä, jos mä olenkin tehnyt huomattavan paljon enemmän konkreettisesti ukrainalaisten eteen kuin yksityishenkilö-Sanna Marin? Et mistään. Ja millä tavalla tätä ukrainalaisten eteen tehtävää työtä edes mitataan? Julkisuudella? Koska näkyvyys on tärkein arvo nykyaikana? Mut hei, Sanna best <3!

Mä olisin toiminut Marinina tismalleen samoin, mutta Horneteista olisin pitänyt pääni kiinni, koska koko lausunto on tähän ajankuvaan ja hetkeen täysin sopimaton. Moukka ei tarvitse olla. Sinunkaan.

Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

mesag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siksipä en väittänytkään tietäväni.
Mitä helvettiä juuri luin? Ihan muistin virkistämiseksi lainaan sinun viestiäsi, ja boldaan vielä oleellisen.

Jos et tiedä mikä @BOL panos Ukrainan hyväksi on, miten voit väittää, että Marin on ollut Ukrainalle enemmän hyödyksi enemmän kuin BOL koskaan tulee olemaan? Minun matikan mukaan juuri tuossa väitit tietäväsi mikä BOLin panos on, koska muutenhan et voisi sanoa Marinin olleen enemmän Ukrainan hyödyksi.

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Meitä viedään kyllä kuin pässejä narussa kohti sosialistista diktatuuria, mutta liian monelle se on vieläkin ihanan spontaania ja voimaannuttavaa.

Valitettavasti on todennäköistä, että suomalaiset äänestävät tämä hulluuden jatkuvan. Silloin varmaan ei tarvitse ihmetellä, jos pääsannan seuraavalla kaudella meno on entistäkin sekavampaa. Surullista, mikä tahansa on myynnissä, jos sillä saa kaksi seuraajaa lisää instagramiin.

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Meitä viedään kyllä kuin pässejä narussa kohti sosialistista diktatuuria, mutta liian monelle se on vieläkin ihanan spontaania ja voimaannuttavaa.
Olisko noin, vai olisko nyt vähän hysteeristä ylireagointia ilmassa?

Itänaapurissahan se sosialistinen diktatuuri on ollut monen meidän elinaikanamme ihan oikeasti toiminnassa. Sosialistisen diktatuurin tunnistaa yleensä vankileireistä, kidutuksesta, massamurhista ja muusta mielivaltaisesta valtioterrorista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy