Nyt kun tämä farssi on ohitse eli tiedotustilaisuus on takana niin voin vetää omalta osaltani kaikki kommenttini yhteen. Yritän nyt vähentää omaa osallisuuttani tässä keskustelussa, koska mielipiteeni on varmasti tullut jo kaikille selväksi sekä kannattamani puolue ja pääministeri.
Pääministeri Sanna Marinin toimintakykyä enemmän olen huolissani siitä, mihin tämä nykymaailma on menossa. Minulla on ollut hyvin humanistinen käsitys ihmisistä tähän asti, mutta tämä päivä ei kyllä suomalaisten pisteitä kansakuntana omassa päässäni juuri nostanut. Itse asiassa tämä keskustelu oli melkein päinvastaista: jos kuvittelin, että meillä on järkevä kansa niin nyt ajattelen, että meillä on täysin päätön kansa, jota todellakin kiinnostaa enemmän virkamiesten alkoholinkäyttö kuin faktuaalinen politiikan tekeminen. Tämä tekee minut todella surulliseksi - ja kyllä - olen surullinen myös Sanna Marinin puolesta, ennen kaikkea ihmisenä.
Kenenkään ihmisen ei missään asemassa, pitäisi joutua vastailemaan tuollaisiin kysymyksiin kuin se, mitä Marinilta tänään kysyttiin. Julkisuudella on kääntöpuolensa - nyt tässä älypuhelin kulta-ajassa seuraamme ihmisiä reaaliajassa, pelottavalla tarkkuudella. Kannustan jokaista alkamaan seuraamaan ensin omaa elämäänsä - miettimään esim. viimeiset 10 vuotta taaksepäin, missä kaikissa tilaisuuksissa ja tilanteissa on ollut itse mukana.
Minusta tuntuu, että pyynnöt ovat alkaneet muuttua kohtuuttomiksi. Väistämättä tulee sellainen olo, että "huijata saa, kunhan siitä ei jää kiinni" eli pääministerin olisi pitänyt toimia toisin. Minä toivoisin, että Suomi olisi sellainen maa, jossa aivan jokainen suomalainen, saisi vapaa-ajallaan päättää itse, missä porukoissa liikkuu ja kenen kanssa. Ja saisi myös aivan itse päättää, mitä tässä porukassa tekee. On aivan eri asia puhua laittomuuksista, mutta laillisuusnäkökulma on hyvä pitää pelissä mukana: Marin ei ole tehnyt mitään laitonta - ei edes mitään kyseenalaista.
On aivan turha valittaa sitten, että politiikassa ei ole persoonia tai että poliitikot ovat tylsimyksiä, jotka puhuvat ainoastaan tylsistä aiheista. Iso osa politiikasta on sellaista työtä, josta kukaan ei koskaan kiitä. Marin ei olisi päässyt siihen, missä hän on, jos hän olisi täysin kykenemätön toimija. Pääministeri on itse asiassa omissa ajatuksissani enemmänkin monella tapaa keskivertosuomalaista parempi:
1) Sanna Marin vaikuttaa olevan urheilulliselta suorituskyvyltään lähes kaikkia edeltäjiään kovemmassa kunnossa. Yleensä tällaiset hyvässä urheilullisessa suorituskyvyssä olevat henkilöt myös pärjäävät tilanteissa, joissa pitää kestää painetta ja jaksaa vaikeidenkin asioiden keskellä.
2) Sanna Marin vaikuttaa elävän suhteellisen terveellisesti: Hän ei vaikuta miltään lihan suurkuluttajalta, voi peräti olla vegaani? Hän vaikuttaa olevan hyvässä tasapainossa elämänsä kanssa.
Jos esim. peterra olisi pääministeri niin minulla on reippaasti ylipainoa, joten olisin huolissani omasta suorituskyvystäni. Minulla on myös tapana silloin kun otan vetää kahdella kädellä ja oksentaa seuraava päivä. Sen jälkeen pidänkin taukoa juomisesta yleensä kuukausia, koska tässä iässä jokainen päivä olla viimeinen, joten kannattaa miettiä, montako niistä päivistä haluaa sitten viettää krapulassa. Pääsääntöisesti tuntuu, että pääministeri on monella eri tavalla paremmassa jamassa kuin keskivertosuomalainen - ja sen näkee myös päälle. Tämä tuntuu ainoastaan voimistavan kritiikkiä. Sekin on mielenkiintoista.
En muista, että kukaan pääministeri olisi tätä ennen ollut näin naurettavista asioista kohun keskellä. Stubb pääsee lähelle, muttei kuitenkaan. Täällä on usein vedetty myös vertailun pohjaksi se, että Stubb oli lyhyen aikaa pääministeri, mutta hänellehän kansa antoi potkut kuten normaalisti kuuluukin tapahtua. Vaaleissa punnitaan ihmiset. Itse veikkaan, että pääministerin suosio kasvoi tästä - ei heikentynyt.