Sanna Marin

• 1 051 884
  • 8 961

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Paitsi että sitten, kun tällainen tilanne syntyisi, niin paskimmassa tapauksessa ne muutkin henkilöt olisivat kuka missäkin bailaamassa tai kalastamassa. Juuri siksi on parempi, että se organisaatio ja sen toimintamalli on mahdollisimman selvä. Ja samaa toivon toki siitä ylimmästä päättäjästäkin.

En hetkeäkään epäile, etteikö Marin (voi tähän laittaa jonkun entisenkin pm:n) jotain kykenisi vastaamaan tai päättämään, jos akuutti kriisi tulisi, mutta olisiko se välttämättä hyvä asia, jos se päätös on tehty jurripäissään? Saisi ainakin termi "kännissä ja läpällä" ihan uuden ulottuvuuden.
Eihän ne yksin päätöksiä tee ja ihan varmasti muut sanoisivat vastaan jos joku kännissä typeryyksiä ehdottelisi.

Karra

Jäsen
Oon paljon saanu kuulla ja lukee ihmisiltä puolusteluita Marinista ja siitä miten pääministerilläki pitää olla vapaa-aikaa. Tietenkii pitää olla vapaa-aikaa mut oon toivonu et seuraaviin kysymyksiin vastattais jonkun toimesta kenen mielestä Marinin bilettäminen on ok

- ministerin käsikirjassa kerrotaan et työaikaa ei ole. Eli oliko Marin päätöksentekokunnossa yöllä jos ei omienkaan sanojensa mukaa muista ees kaikkee?

- Marin kertoi itse että oli päätöksentekokunnossa mut seuraavassa lauseessa kertoi ettei muista kaikkee. Eikös tää ole valehtelua?

- Marin kertoi julkkismiehen vaan suputtavan korvaan joka ei sekään pitäny paikkaansa. Eikös tääkin ole valehtelua?

- pääministeriltä ja ylipäätään tossa asemassa olevilta odotetaan siveellistä julkista käytöstä. Onko naimisissa olevan perheenäidin siveliästä kiehnätä muissa miehissä kovassa humalassa julkisilla paikoilla?

- Marin perui lomansa ja lähti juomaan kovaa humalaa. Siis peru lomansa ja lähti juomaan kovaa humalaa virka-aikaan ilman sijasta. Jos tekee mieli kännätä nii eikö se ois ammatti huomioiden soveliasta tehä sillon ku on se loma päällä ja sijainen nimetty?

- Marin sano, et hän olis kyllä tienny etukäteen mikäli häntä tarvittas. Onko Marin ennustaja jo ihmisten terveydestä? Nimittäin Marin on se kuka sijaistaa presidenttiä jos presidentille tapahtus jotain. Oliko Marin tuona yönä virka-aikaan edustuskunnossa jos presidentille olis sattunu jotain?

Ihmiset pitää näköjää pääministerin virkaa jonain normi työnä missä voi olla olevinaa ja valtio on maksavinaa. Ei se sitä ole. Eikä sitä pitäis millää tavalla glamourisoida tai pitää hyvänä tai normaalina et tossa asemassa oleva valtion johtaja kekkuroi ympäripäissää virka-aikaan

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä olen esim jenkkimediaa seurannut, niin kohua pidetään lähinnä naurettavana. Monessa toivottu että jos ne omat "skandaalit" olisivat tätä tasoa.
Tässä on varmasti pointtinsakin. Luonnollisesti Suomea ei ihan voi verrata USA:han, Britanniaan, Saksaan, Ranskaan yms. joiden kansainvälinen tunnettavuus on valtava, eikä yksittäinen poliitikko voi töppäillyllään paljoa saada aikaan, vaikka Trump kannattajineen parhaansa yrittikin...

Suomi taas on alle 5,6 miljoonan asukkaan hyvinkin tuntematon maa, josta useimmat (naapurimaat eri juttu) ulkomaalaiset tietävät lähinnä, että kyseessä on toden totta valtio Euroopassa. Joku saattaa tietää pääkaupungin olevan Helsinki, tunnistaen ehkä siniristilipun. Joku on saattanut nähdä kuvan Kakslauttasen lasi-igluista, mutta siinä se. En ainakaan itse haluaisi joutua selittelemään, etteivät kaikki suomalaiset keski-ikää lähestyvät käyttäydy Marinin tavoin. Vaikka pääministerin juhlinta onkin herättänyt laajahkoa kansainvälistä huomiota, en ole ollenkaan varma, kääntyykö tämä "nettopositiiviseksi".

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Mietitäänpä ihan sekunti, keiden ansiota se on että meidän skandaalit ovat näin kesyä kamaa verrattuna monien muiden maiden poliittisiin skandaaleihin. Väitän, että se on suomen kansan ja vapaan median valppauden ansiota. Toki olemme myös melko pieni kansa.

Meidän maalitolpat on eri kohdassa, koska kansakuntana haluamme niin.

On myös hyvä muistaa, että jenkit eivät näe Marinin juhlimisessa ja ylipäätään viranhoidossa samaa kontekstia kuin me suomalaiset.

Vähän sama, kun saamme globaalisti kehuja julkisesta terveydenhuollostamme. Kaukaa kaikki näyttää hyvältä. Me vaan rahoitetaan koko paska velalla, ja silti työntekijöitä ei riitä tarpeeksi ja ne vähätkin luhistuvat työtaakan ja kiireen alle. Samoin käsitys siitä, miten Marin hoitaa kotimaamme asioita on joillakin jenkeillä jotka asuvat tuhansien kilometrien päässä hyvinkin pinnallinen. Hän on kaunis, nuori, ja näyttää hyvältä Timen kannessa. Tämä tulee aika hyvin selväksi vaikka Redditin politiikka-aiheisissa subredditeissä.

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Offtopic:

Arvoliberaalissa maailmankuvassa ehkä keskeisin ohjenuora on, että ihminen on vapaa tekemään kaikkea sitä, mikä ei satuta muita tai aiheuta heille haittaa. Tietysti jos omaa konservatiivisen maailmankuvan, niin tällaisen eron ymmärtäminen voi olla vaikeaa.
Akseli ei ehkä ole ihan noin yksinkertainen. Esittämästi luonnehdinta arvoliberalismista ottaa huomioon vain yksilön halun, enkä itse pidä sitä kovin luotettavana ohjenuorana edes yksilön itsensä kannalta. Se ei myöskään ole kovin hyvin sopusoinnussa esimerkiksi luottamuksen kanssa. Suomalainen yhteiskunta on luottamusyhteiskunta eikä siksi ole kovin yllättävää, että erikoisissa tempauksissa laajaltikin arvioidaan vaikutuksia esim. instituutioiden nauttimaan luottamukseen.

Mutta ehkä oikea arvoliberalisti olisi valmis uhraamaan luottamuksen yksilönvapauden eteen?

Luottamus ansaitaan sillä, että osallistut muiden ihmisten hyvinvoinnin rakentamiseen. Ihmisille on oikeasti todella vaikea jakaa itseltään jotain toiselle vastikkeetta. Vielä vaikeampaa se on jollekin tuntemattomalle ihmiselle. Luonnehdintasi arvoliberalismista ei huomioi tätä ollenkaan. Voisin veikata, että jos yhteiskunnassa on tarpeeksi iso joukko "vapaamatkustajia", yhteiskunta hajoaa tavalla tai toisella.

Mutta ehkä oikea arvoliberalismi onkin valmis jakamaan yhteiskunnan yksilötasolla voittajiin ja häviäjiin?

Luonnehdintasi arvoliberalismista ei myöskään ota kantaa vastuun jakoon tai vaikkapa empatiaan. Tuolla määritelmällä arvoliberalistinen yhteiskunta on itsekkäiden ihmisten yhteiskunta, jossa muista ei juuri tarvitse välittää, kunhan ei (suoraan) satuta heitä. Jos minä saan tehdä mitä minä haluan, niin miksi ihmeessä välittäisin toisten kärsimyksistä, jos en itse niitä aiheuta?

Konservatiivisuus liitetään usein poliittisessa keskustelussa takapajuisuuteen ja vanhoista arvoista kiinni pitämiseen. Minä pystyn liittämään sen moneen muuhunkin asiaan. Minusta on esimerkiksi hyvä säilyttää vanhaa kirjallisuutta ja vanhoja rakennuksia (vrt. futurismi(*)), ja minusta esimerkiksi luonnon suojeleminen on tärkeää ihan itseisarvona. Olen siis jättänyt taakseni vaiheen, jossa koettaisin perustella luonnonsuojelun tärkeyttä filosofisella tasolla, se ei vain ole minusta mielekästä.

En voi väittää olevani sen enempää liberalisti kuin konservatiivi, mutta kieltämättä pitkäaikainen työ IT-alalla on aiheuttanut sellaisen "aivovamman", että suhtaudun tällaisiin "kaikki kerralla uusiksi" -ratkaisuihin elämässä ylipäätään vähän nihkeästi. IT-alan jutut eivät ole niin monimutkaisia kuin tosielämän jutut, ja niissäkin joutuu huomaamaan, ettei vain kerta kaikkiaan ymmärtänyt, miksi joku asia on tehty jollain tavalla 20 vuotta, ennen kuin menee muuttamaan sitä ja alkaa tulipalojen sammuttelu, sormiakrobatia vuotavien paikkojen tilkitsemiseksi ja tilapäisiksi tarkoitettujen kiireellisten purkka-laastari -viritysten tekeminen, jotka jäävät pysyviksi ihmetyksen aiheiksi tuleville sukupolville.

Oma lähestymiskulmani asioihin on nykyään luokkaa "askel kerrallaan ja seurataan tilannetta": ei ole pakko tehdä asioita just niin kuin tehtiin ennen, mutta ei niitä kaikkia ole pakko kerralla heittää roskikseen. Ihmisen ymmärrys syy-seuraus -suhteista on valitettavan rajallinen paljon todellisuutta yksinkertaisemmissakin asioissa.

Mutta tämä offtopicista.

Lisäys: Tämä siis tavallaan puoltavana kannanottona niihin tässä ketjussa olleisiin kommentteihin, että voitaisiinko olla heti kaivamatta niitä poteroita ja heittämällä "viittoja" eri mieltä olevien kanssa. Marinin bilettämisvuodon puolustajista kaikki eivät ole wannabe-feministi-vihervassari-Marin-fanboy/girl-armya, eikä vastustajista kaikki naisvihamielisiä oikeistonatsipersuöyhöjä.

(*) Jos futurismi aatteena ei ole tuttu, niin tästä tiivistelmä: Futurismi – Wikipedia

Viimeksi muokattu:

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Janita Aution mukaan Sanna on ollut tietoinen kuvien/videoiden julkistamisesta instagramissa.

Sitten pöyristytään kun videot vuotavat iltalehtiin....

Edit.
Oiskohan Autio saanut osansa sannakultin hyökkäyksestä?

Viimeksi muokattu:

VilleLeino

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Barca&Pep, Argentiina, Canada
Marinin kohdalla en ainakaan itse ole kyennyt hahmottamaan ketään sellaista asianomistajaa, jota Marin bilettäessään olisi loukannut.
Markus Räikkönen?

F

Flonaldo

Mitä olen esim jenkkimediaa seurannut, niin kohua pidetään lähinnä naurettavana. Monessa toivottu että jos ne omat "skandaalit" olisivat tätä tasoa.
Jenkeissä toki nyt skandaaliksi ei vielä lasketa edes vallankaappausyritystä.

Täällä briteissä oli tänään 4/10 valtasanomalehtien kannessa iso Marinin kuva. Eilen BBC:n iltauutisissa oli parin minuutin insertti aiheesta. Eilen uutinen oli medioiden verkkoversioiden etusivuilla poikkeuksetta.

N. kaikissa uutisten kärki on ollut "Finland PM takes drug test".

Keskimääräinen kansalainen ei nyt muista asiaa puolta tuntia pidempään, mutta jos jollekin joku ajatus mieleen jäi, on se varmaan epäily huumeiden käytöstä.

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Janita Aution mukaan Sanna on ollut tietoinen kuvien/videoiden julkistamisesta instagramissa.

Mua edelleen ihmetyttää kuinka tyhmiä ihmiset ovat, että luulevat kun sisältöä jakaa 100 hengelle, että kyseistä sisältöä ei jaettaisi eteenpäin.

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL

Huvitti, kun tämä "someammattilainen" puhui yksityisestä sometilistä. Sadan ihmisen yksityinen sometili ei ole oikeasti kovinkaan yksityinen. :facepalm:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jenkeissä toki nyt skandaaliksi ei vielä lasketa edes vallankaappausyritystä.

Täällä briteissä oli tänään 4/10 valtasanomalehtien kannessa iso Marinin kuva. Eilen BBC:n iltauutisissa oli parin minuutin insertti aiheesta. Eilen uutinen oli medioiden verkkoversioiden etusivuilla poikkeuksetta.

N. kaikissa uutisten kärki on ollut "Finland PM takes drug test".

Keskimääräinen kansalainen ei nyt muista asiaa puolta tuntia pidempään, mutta jos jollekin joku ajatus mieleen jäi, on se varmaan epäily huumeiden käytöstä.

Ja tässä olen samoilla linjoilla @Radiopää n kanssa, että en vieläkään ymmärrä miksi Sanna meni huumetestiin. Sillä hän nimenomaan avasi spekulaatiolle sen skenaarion, että siellä on käytetty huumeita ja hän on sen huomannut.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja tässä olen samoilla linjoilla @Radiopää n kanssa, että en vieläkään ymmärrä miksi Sanna meni huumetestiin. Sillä hän nimenomaan avasi spekulaatiolle sen skenaarion, että siellä on käytetty huumeita ja hän on sen huomannut.

Jep, mutta kieltäytymällä testistä olisi samalla antanut kuvan, että on jotain salattavaa. Ja mulle ainoana salattavana asiana huumetestistä kieltäytyvän kohdalla tulee mieleen huumeidenkäyttö.

Eli kyllä tossa mun mielestä Marinille se pienempi paha oli tuo. (En siis kiistä näkemystäsi, mutta toisen vaihtoehdon näkisin vielä pahempana Sannan kannalta)

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan tarkkaan harkittu päätös puolueen kanssa. Kai siihen suuret paineet oli kun Purraa myöten sen perään huudellaan.

NakkiFakiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Charlestown Chiefs
Ja jälkimmäisessä vaihtoehdossa olet joko persu, äärioikeistolainen taikka venäläinen trolli ja parhaassa tapauksessa kaikkea näitä kolmea.

Hyvin elää Marinin kupla.
Totta, tällaiset kärjistykset ja suoranaiset haukkumiset ovat kyllä lapsellista luettavaa.

Itse suosin noiden sijaan termejä kuten "myötähävettävä pissis", "täysin seipäässä olevan säälittävä perheenäiti", "työkyvytön potentiaalinen narkomaani", "kaikkien aikojen huonoin pääministeri" ja mitä näitä nyt muita on tullut nähtyä.

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Varmaan tarkkaan harkittu päätös puolueen kanssa. Kai siihen suuret paineet oli kun Purraa myöten sen perään huudellaan.

Jep, ja tuolla 17000 sivua takaperin asiaa jo sivuttiinkin, niin nykypäivänä noita testauksia tehdään kontrollimielessä niin paljon muutenkin, että en edes näe sitä niin epäilyttävänä touhuna. Ja siis en kyllä ole alkuunkaan Kärnän ja Purran linjoilla tässä, mutta itsekin tosiaan näen tämän järkevämpänä vaihtoehtona.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Ötökkä & @Noppa10 totta tuokin. Omasta mielestä tuo huume-epäily on edelleen niin hatusta vetäisty, että en olisi lähtenyt siihen millään tasolla mukaan.

Toki en ole tietoinen näiden tinnien tai muiden Sannan bileseuralaisten maineesta. Ehkä heillä on taustaa bilehuumeista minkä takia kiistäminen olisi hankalampaa.

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Marin ei ilmeisestikään edes ilmoittanut, onko kyseessä hiustesti, missä aineet pitäisi näkyä hyvinkin pari viikkoa mahdollisen käytön jälkeen. Jos kyseessä oli siis verikoe, jättää tämä Marin-kriitikoille aseen kuitata koko testi riittämättömänä, koska aineet eivät näkyisi joka tapauksessakaan enää.

Marin+huumetesti tulee jäämään ihmisten mieliin ja internetin syövereihin, vaikka hän tosiaan ei olisi käyttänyt yhtään mitään laitonta päihdettä. Toki pääministeri on tästä kaikesta ennen kaikkea itse etupäässä vastuussa.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jep, ja tuolla 17000 sivua takaperin asiaa jo sivuttiinkin, niin nykypäivänä noita testauksia tehdään kontrollimielessä niin paljon muutenkin, että en edes näe sitä niin epäilyttävänä touhuna. Ja siis en kyllä ole alkuunkaan Kärnän ja Purran linjoilla tässä, mutta itsekin tosiaan näen tämän järkevämpänä vaihtoehtona.
Mullekin on joskus määrätty huumetesti migreeniin liittyvien neurologisten oireiden vuoksi. Huvittavinta oli että olin syönyt unikonsiemenruispajoja, joka sai morfiinit plussalle. Onneksi se uskottiin.

Onkohan Marin syönyt Ruispaloja?

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toki en ole tietoinen näiden tinnien tai muiden Sannan bileseuralaisten maineesta. Ehkä heillä on taustaa bilehuumeista minkä takia kiistäminen olisi hankalampaa.

Tässähän on oikeastaan meillä aika malliesimerkki siitä, että usein se mitä oikeasti on tapahtunut, ei ole niin relevanttia, kuin se miltä asia näyttää. En minäkään usko Marinin käyttäneen huumeita, mutta TODELLA moni näin tuntuu uskovan. Ja mehän tiedämme vain sen someen kirjoittavan osan mielipiteen. Monelle esimerkiksi eläkeläiselle se viikon päästä tuleva negatiivinen testitulos palauttaa taas uskon pääministeriin, kun tällä hetkellä kaiken yllä leijuu se epäilyksen varjo.

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Onko joku ihan oikeasti sitä mieltä, että viikonlopun yöt ovat virka-aikaa? Onko joku ihan oikeasti sitä mieltä, että pääministerillä on lomaa lukuun ottamatta velvollisuus olla ympärivuorokautisessa valmiudessa välittömään toimintaan?

Missä vitun kaninkolossa tällaisia vaativat ihmiset elävät?

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
- pääministeriltä ja ylipäätään tossa asemassa olevilta odotetaan siveellistä julkista käytöstä. Onko naimisissa olevan perheenäidin siveliästä kiehnätä muissa miehissä kovassa humalassa julkisilla paikoilla?
Tietenkin on. Elätkö jossain 1800-luvun siveyssäädöksissä, vai mikä juttu tämä on? Naiset ei ole enää miestensä omaisuutta, ja heillä on kaikki samat oikeudet kuin miehilläkin. Se on täysin avioparin sisäinen juttu minkälaiset rajat sopivat käytökselle kun juhlitaan ilman puolisoa.

Eli ainoa seuraus mikä tuosta voi tulla on kireä tunnelma kotona. Tuskin sitäkään jos ei edes ole tapahtunut tuon kummempaa. Pääministerin eroon tuosta ei saa syytä hyvällä mielikuvituksellakaan.

Eikä se paikka kai julkinen ollut?

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy