Sanna Marin

  • 969 164
  • 8 485

Jeffrey

Jäsen
On se onni, että meillä on pääministeri joka saa tiedon kriiseistä ennen lauantai puoltayötä. Tarina vaan ei kerro kuinka pitkän aikavälin tapahtumista tieto tulee etukäteen, oletettavasti muutenkin helpottaa meidän aamuyön tunteina tapahtuvia kriisejä kun apu lienee kutsuttu paikalle jo etukäteen

 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En ole väittänyt, että siellä on huumeita käytetty, vaan olen sanonut, ettei Suomen Pääministerin kuulu olla sellaisissa kotibileissä, missä huumeita käytetään.
Olet väittänyt, että videoilla selkeästi vihjataan huumeista. Miksi tämä on ongelma, jos et kerran väitä huumeita käytetyn?

Ja kun kysyin, miten niin selkeästi vihjataan huumeista, vastasit seuraavasti.

Johan siinä videossa puheltiin jauhojengistä, tuu koittaa tätä ja vittu ku tuntuu hyvältä, samalla kun lauma naisia on aivan saatanan seipäät.
Minusta tämä on selkeästi ymmärretävissä, että sinä väität juhlissa käytetyn huumeita. Ja tältä osin kuulut juuri siihen ryhmään, josta Demokraatti-lehdessä kirjoitetaan.

Se, että sosiaalisen median vihankylväjät käyttivät uutisointia hyväkseen levittäen tapahtumista niin länteen kuin Venäjällekin perätöntä tietoa, ei ole suomalaisten tiedotusvälineiden eikä Marinin vika. Se on tämän infosotaisen ajan ilmiö, joka tapahtuu aina todellisuudesta huolimatta.
(tummennukset minun).
 

Analyzer

Jäsen
Jep, ja kun ne keinot laman selättämiseen eivät todellakaan olleet talousosaajien mielestä järkevimmästä päästä. Maalaisjärjellä pantiin suu säkkiä myöden, ja aiheutettiin mittaamattomat vauriot talouteen ja kokonaisiin sukupolviin. Toki Eskon tarinassa tuo oli ainoa keino.

Kyllä silloin virheitä tehtiin ja ihan paljonkin. Maailmanaika oli kuitenkin silloin tyystin eri. Ei silloin saanut halpaa velkarahaa rajattomasti tai edes velkarahan saaminen ylipäätään oli kiven alla. Ei ollut EU:ta tukemassa ja järjestelemässä mustien lampaiden huonosti hoidettua taloutta muiden jäsenmaiden rahalla.

Pitää myös erottaa 90-luvun laman syntymisen syyt sekä sen hoito toisistaan.

Ahon hallituksen aloittaessa tilanne oli jo aivan umpipaska. Kurjat ajat olivat jo päällä sekä edessä, vaikka ruorissa olisi ollut itse Sanna Marin.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Marinin olisi pitänyt vaan vetäistä siitä Lentäjä sketsistä tutut sanat, "niin oonkin ryypännyt, entä sitten?"

Huumetestiin meneminen on paskaa, mitään sieltä ei tietenkään löydy, testi on varmasti väärä (olisi pitänyt testata hiuksista!!! vaativat huutelijat), eikä tässä ole mitään voitettavaa.

Vittu, käsi pystyyn virheen merkiksi, harkintakyky petti ja otan opiksi virheistä. Tämä on puolin ja toisin farssi.
Farssi on hyvä määritelmä kaikelle tapahtuneelle ja tapahtumatta jääneelle sekä ympäröivälle kohulle. Jos olisin näytelmäkirjailija, niin nakuttelisin jo dialogia. Käänteitä ei tarvitse keksiä, ne löytyvät itsestään.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Äskettäin meillä oli poliitikkokohu, jossa toiset sanoivat, että "mitään laitonta ei ole tapahtunut" ja toiset vastaavasti "...ehkä, mutta sopimatonta kyllä".

Ei Marinin ja Rydmanin tapaukset sisällöllisesti ole 1/1, mutta eipä ole heidän asemansakaan.

Jos Rydman on toiminut, kuten väitetään, se on tuomittavaa ihan jokaiselta.
Jos Marin on toiminut (vähintään) kuten tiedetään, se on iso virhearvion pääministeriltä.
Rydmanin kohdalla oli kyse siitä, että oli lukuisia nuoria naisia, jotka kokivat tulleensa Rydmanin toimesta loukatuksi tai epäasiallisesti kohdelluksi. Marinin kohdalla en ainakaan itse ole kyennyt hahmottamaan ketään sellaista asianomistajaa, jota Marin bilettäessään olisi loukannut.

Arvoliberaalissa maailmankuvassa ehkä keskeisin ohjenuora on, että ihminen on vapaa tekemään kaikkea sitä, mikä ei satuta muita tai aiheuta heille haittaa.

Tietysti jos omaa konservatiivisen maailmankuvan, niin tällaisen eron ymmärtäminen voi olla vaikeaa.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Minusta tämä on selkeästi ymmärretävissä, että sinä väität juhlissa käytetyn huumeita. Ja tältä osin kuulut juuri siihen ryhmään, josta Demokraatti-lehdessä kirjoitetaan.

Demokraatti-lehti on eittämättä puolueettomin taho lainata mukaan tähän keskusteluun. Minusta videon jakaminen ei myöskään voi olla "perätöntä tietoa", vaikka olisi mitä mieltä sen sisällöstä.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olet väittänyt, että videoilla selkeästi vihjataan huumeista. Miksi tämä on ongelma, jos et kerran väitä huumeita käytetyn?
Kyllä, sellaisen kuvan videon puheista on saanut.
Minusta tämä on selkeästi ymmärretävissä, että sinä väität juhlissa käytetyn huumeita.
Aivan, minun mielestäni minä en kyllä selkeästi väitä, että bileissä on käytetty huumeita, vaan kerroin että selkeästi niissä viitataan huumeisiin, sellaisen kuvan voi helposti saada, kuten sen on moni muukin minun lisäksi saanut.

Olenko väittänyt, että bileissä käytettiin huumeita? En.

Olenko väittänyt, että selkeästi saa kuvan, missä huumeisiin vihjataan? Kyllä.
Ja tältä osin kuulut juuri siihen ryhmään, josta Demokraatti-lehdessä kirjoitetaan.
Voi hyvä tavaton. Että oikein Venäjälle lähetetty perätöntä tietoa. Siinäpä tuomitset ja kerrot. Se mitä sinä ajattelet minusta, ei kiinnosta minua pätkän vertaa.

Oikein kauniisti sanon, että hyvää päivänjatkoa sinulle.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Rydmanin kohdalla oli kyse siitä, että oli lukuisia nuoria naisia, jotka kokivat tulleensa Rydmanin toimesta loukatuksi tai epäasiallisesti kohdelluksi.
No nythän tätä tutkitaan taas. Nimenomaan sitä Hesarin juttua, jossa näin sanotaan. Tuomio on toki tullut jo etukäteen ja Rydmanin ura kuopattu, vaikka todettaisiin syyttömäksi.

Marinin kohdalla en ainakaan itse ole kyennyt hahmottamaan ketään sellaista asianomistajaa, jota Marin bilettäessään olisi loukannut.
Eihän sitä tutkitakaan, ketä tai mitä Sanna olisi loukannut. Pääministerin viranhoidosta on kyse, mutta tuskin siitäkään tulee sellaista kohua, jolla Sanna kaatuisi.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä silloin virheitä tehtiin ja ihan paljonkin. Maailmanaika oli kuitenkin silloin tyystin eri. Ei silloin saanut halpaa velkarahaa rajattomasti tai edes velkarahan saaminen ylipäätään oli kiven alla. Ei ollut EU:ta tukemassa ja järjestelemässä mustien lampaiden huonosti hoidettua taloutta muiden jäsenmaiden rahalla.

Pitää myös erottaa 90-luvun laman syntymisen syyt sekä sen hoito toisistaan.

Ahon hallituksen aloittaessa tilanne oli jo aivan umpipaska. Kurjat ajat olivat jo päällä sekä edessä, vaikka ruorissa olisi ollut itse Sanna Marin.
Juu, en kiistä vaikeaa tilannetta. Mutta tuolloinkin oli kyllä mahdollista harrastaa elvyttävämpää politiikkaa talouden kuristaneen leikkaus-ja säästölinjan sijaan. Viinanen oli henkisesti lukkiutunut säästämiseen, ja siksi muita vaihtoehtoja tuskin on kovin paljoa tutkittukaan tuolloin.
 

Tuamas

Jäsen
Juttu toki on tehty, jotta on saatu kontrastia Mariniin.

Jännästi tarina on Eskolle suotuisampi tässä uudessa versiossa, kun tarkoituksena on vähän näpäyttää kilpailijapuolueen toimijaa.

Uusi

Wanha
 

Liitteet

  • 55852154-4EE8-46E3-A14E-655A280E1D63.jpeg
    55852154-4EE8-46E3-A14E-655A280E1D63.jpeg
    338,6 KB · kertaa luettu: 119
  • 13EB0069-A865-4F73-8262-69DA5D9C42D7.jpeg
    13EB0069-A865-4F73-8262-69DA5D9C42D7.jpeg
    444,7 KB · kertaa luettu: 115

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Mutta kuitenkin vaadit, että nyt aloitettaisiin selvittämään kuinka jurrissa hän oikeasti oli, kun ei saanut valoja päälle.

Juttu toki on tehty, jotta on saatu kontrastia Mariniin.
Siis Ilta-Sanomien vanhassa jutussa oli tyylieroja IS:n uuteen ja IL:n uuteen, ja uusista näytti tähän mahdolliseen jurriin viittaavia yksityiskohtia puuttuvan. Pyysin näkemyksiä, koska ei ole IS:n vanhaa juttua käsillä.

EDIT: Tuamas ehti kaivaa nuo pätkät.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kohtuullisen selväksi on tullut, että täälläkin esiintyy totemismia. Marin-toteemiklaanin toteemiin (PM) liittyy myös hyvin voimakas mana. Toteemia ei saa loukata. Toteemiklaani hahmottaa maailmaa vastakohtaparien kautta. Marin hyvä - kritisoijat paha paha.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jännästi tarina on Eskolle suotuisampi tässä uudessa versiossa, kun tarkoituksena on vähän näpäyttää kilpailijapuolueen toimijaa.
Esko on höpötellyt löysästi, ja joku puolueen mediavastaava on sanonut, että ethän sää Esko näin voi sanoa, Esko sää sanot että olet ollut ihan kännissä.

Ihmettelinkin, miten tuo toinen versio pääsi julkisuuteen. Äijä ollut niin "väsynyt", ettei saa valoja päälle. Nauratti ihan kympillä.

Eniten ihmettelen, miksi Aholta on päässyt tuollaisia aivopieruja. Esko Aho oli mielestäni ensimmäisiä uuden ajan poliitikkoja, jotka kiinnittivät huomiota mediaan. Ensimmäisiä, jotka osasivat sen homman. Ensimmäisiä, jotka ymmärsivät mediasta jotain. Ei se perusajatus ole muuttunut, aina pitää olla varovainen.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Itse olen sitä mieltä että Marinin sietäisi valita "ystävänsä" paremmin. Hän on ensimmäinen sen sukupolven PM joiden bileseuralaisilla on somekännykät mukana. Ensi kerralla ainoa sallittu puhelin saisi olla se PM luuri mikä pitää olla aina messissä. Muuten kaikille 3310 taskuun.
 
Viimeksi muokattu:

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Rybykenraali Esko siinä nostaa omaa häntäänsä ihan kunnolla. Paljon olisi tullut lisäuhreja, ellen MINÄ olisi ottanut päättäväisesti ohjia käsiini. Uppoaako tuo jollekin ja kuinka syvälle?
Esko myös on tunnettu peliaddikti, liekö ollut sen puolesta toimintakykyinen. Ahoon on mennyt maku viime vuosina, ja olisi mennyt ilman näitä sperbankejakin, äijällä selkeästi jäi hampaankoloon ja on viime vuodet yrittänyt erityisesti Haapalan ja Ylen tukemana saada omaa versiotaan 90-luvun tapahtumien totuudeksi.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Itse olen hin sitä mieltä että Marinin sietäisi valita "ystävänsä" paremmin. Hän on ensimmäinen sen sukupolven PM joiden bileseuralaisilla on somekännykät mukana. Ensi kerralla ainoa sallittu puhelin saisi olla se PM luuri mikä pitää olla aina messissä. Muuten kaikille 3310 taskuun.
Qwerty-puhelin olisi paras luotettavuuden merkki...
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Sanna on pääministeri joka vei Suomen Natoon ja ottaen huomioon mihin kaikkeen sairaaseen toimintaan tuo itäinen terroristinaapurimme kykenee niin pitäisi olla täysin no no Sannan mennä kotibileisiin tai jatkoille missä on tuntemattomia ihmisiä. Mä en nyt kyllä Sannana kikkailisi ollenkaan noiden kotibileiden tai jatkojen kanssa tässä vallitsevassa maailmantilanteessa, Markuksen kanssa lautapelejä ja punkkua himassa vaan...
 
Kohtuullisen selväksi on tullut, että täälläkin esiintyy totemismia. Marin-toteemiklaanin toteemiin (PM) liittyy myös hyvin voimakas mana. Toteemia ei saa loukata. Toteemiklaani hahmottaa maailmaa vastakohtaparien kautta. Marin hyvä - kritisoijat paha paha.
Entinen "kansakunnan kusitolppa" valtiovarainministeri on saanut olla tämän kauden verrattain hyvin rauhassa ja PM on päässyt tässäkin pääosaan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yksi hieman vähemmän vielä keskustelua herättänyt asia olisi hyvä ottaa jossain vaiheessa isomminkin puheeksi. Kyseessä on siis gaten aiheuttama vaikutus Suomen kansainväliselle maineelle. Marinin juhlinta kun on noussut Saksan lisäksi otsikoihin myös muualla ja enkä ainakaan itse näe tätä yksinomaan positiivisena asiana maabrändillemme "kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta"-periaatteella.

Fiksut ihmiset luonnollisesti eivät perusta näkemystään koko valtiosta yhden ihmisen tekojen perusteella, oli hän pääministeri tai ei, mutta negatiivinen muistijälki muodostuu silti helposti. Mitä tulee itse Mariniin, kautensa alussa hänen vaikutuksensa maamme kansainväliselle tunnettavuudelle oli ehdottomasti nettopositiivinen, mutta enää en ole ollenkaan varma tästä.
 

RetroRenttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sarjasta riippuen
Itseäniä mietityttää, että tarvitseeko Suomen kaltaisessa valtiossa todella pääministerin olla 24/7 tavoitettavissa. Lamaantuuko tämän yhteiskunnan toiminta yhden hekilön mahdollisen puuttumisen johdosta? Kuulostaa enemmän diktatuuriin liitettävältä asialta.

Ottamatta kantaa sen enempää henkilö kysymyksiin ja siihen kuka tekee mitäkin yksityshenkilönä.

Varmaan viisi vuotta sitten ei ollut niin nökönuukaa. Marinin kaudella löysiä hetkiä ei ole pahemmin ollut.

Nyt tarvitsen vähän tarkennuksia. Jos meinaat nyt korona mylläkkää ja Ukrainan-sotaa, niin kyllä päämisinterillä on pitänyt kiirettä asioiden hoitamisen kanssa. Mutta onko näidenkään takia tarvittu pääministeriä tavoitettavaksi keskellä yötä?

Jos joskus todella tapahtuu jotain niin mullistavaa (kauheaa), että valtion johtoa tarvitaan keskellä yötä, niin toivoisin ihan maamme puolesta, että henkilöitä jotka tilanteen voisi ottaa haltuun olisi useampi kuin vain yksi. Presidentti ainakin näin ensinmäisenä tulee mieleen.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Yksi hieman vähemmän vielä keskustelua herättänyt asia olisi hyvä ottaa jossain vaiheessa isomminkin puheeksi. Kyseessä on siis gaten aiheuttama vaikutus Suomen kansainväliselle maineelle.
Mitä jos ensin pohditaan, miten toisten maiden päämiehiin liittyvät kohut ovat vaikuttaneet maan maineeseen meillä. Olisiko niin, että poliittisia kohuja tapahtuu siellä ja täällä, eikä yhdenkään maine perustu näin vähäpätöiseen asiaan.

Mutta ehkä Ylen kannattaa lähettää mitä ne meistä ulkomailla ajattelevat -toimituksen erikoistoimittaja Jussi Saarinen maailmankiertueelle ottamaan asiasta selvää.

Suomen maine, voi jeesus.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Yksi hieman vähemmän vielä keskustelua herättänyt asia olisi hyvä ottaa jossain vaiheessa isomminkin puheeksi. Kyseessä on siis gaten aiheuttama vaikutus Suomen kansainväliselle maineelle. Marinin juhlinta kun on noussut Saksan lisäksi otsikoihin myös muualla ja enkä ainakaan itse näe tätä yksinomaan positiivisena asiana maabrändillemme "kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta"-periaatteella.

Fiksut ihmiset luonnollisesti eivät perusta näkemystään koko valtiosta yhden ihmisen tekojen perusteella, oli hän pääministeri tai ei, mutta negatiivinen muistijälki muodostuu silti helposti. Mitä tulee itse Mariniin, kautensa alussa hänen vaikutuksensa maamme kansainväliselle tunnettavuudelle oli ehdottomasti nettopositiivinen, mutta enää en ole ollenkaan varma tästä.
Mitä olen esim jenkkimediaa seurannut, niin kohua pidetään lähinnä naurettavana. Monessa toivottu että jos ne omat "skandaalit" olisivat tätä tasoa.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mitä olen esim jenkkimediaa seurannut, niin kohua pidetään lähinnä naurettavana. Monessa toivottu että jos ne omat "skandaalit" olisivat tätä tasoa.
Jep, The Daily Shown pätkässä ainakin Marinia myytiin melko coolina pääministerinä, joka käyttäytyy vain sukupolvensa tavoin. Ei tuosta kovin negatiivista muistijälkeä varmaan kenellekään jää. Eikä jenkeillä toki oikein olekaan varaa arvostella kenenkään päättäjiä.


 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jos joskus todella tapahtuu jotain niin mullistavaa (kauheaa), että valtion johtoa tarvitaan keskellä yötä, niin toivoisin ihan maamme puolesta, että henkilöitä jotka tilanteen voisi ottaa haltuun olisi useampi kuin vain yksi. Presidentti ainakin näin ensinmäisenä tulee mieleen.

Paitsi että sitten, kun tällainen tilanne syntyisi, niin paskimmassa tapauksessa ne muutkin henkilöt olisivat kuka missäkin bailaamassa tai kalastamassa. Juuri siksi on parempi, että se organisaatio ja sen toimintamalli on mahdollisimman selvä. Ja samaa toivon toki siitä ylimmästä päättäjästäkin.

En hetkeäkään epäile, etteikö Marin (voi tähän laittaa jonkun entisenkin pm:n) jotain kykenisi vastaamaan tai päättämään, jos akuutti kriisi tulisi, mutta olisiko se välttämättä hyvä asia, jos se päätös on tehty jurripäissään? Saisi ainakin termi "kännissä ja läpällä" ihan uuden ulottuvuuden.

edit. Mä olen ollut osa (joskin hyvin pieni sellainen) tuota kriisiketjua aikaisemmassa työssäni, ja voin kertoa, että aivan perkeleen tarkkaan on laadittu protokolla, jonka mukaan toimitaan. Ei siinä kriisitilanteessa ole aikaa ruveta useita ihmisiä tavoittelemaan, ja siksi jokaiselle portaalle on etukäteen määrätty tarkoin se oma rooli siinä ketjussa. Säännöllisin väliajoin ketjun toimivuutta testattiin, ja tuli muuten perkeleelliset selvitykset, jos joku ei omaa rooliaan kyennyt hoitamaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös