Mä karsastan sitä, että jos arvostelee jonkun käyttäytymistä, se lokeroidaan välittömästi misogyniaksi, rasismiksi tai kukkahattuiluksi. Joillain yksilöillä arvostelu voi näihin syihin pohjautuakin, mutta väitän, että valtaosa arvostelijoista ei hyväksyisi huonoa tai arvelluttavaa käytöstä muiltakaan. Ainakin mun oma arvosteluni on kohdistunut Marininkin kohdalla aina hänen toimiinsa, ei siihen, onko hän nainen. Marinin kohdalla ei vain voi jättää huomioimatta sitä faktaa, että hän on ollut Suomen pääministeri. Enkä esim. ole näissä bailausasioissa kritisoinut sitä, että hän välillä irrottelee, vaan sitä, miten, missä ja minkälaisissa olosuhteissa se on tapahtunut.
Tilannetaju on oikea tärkeä ominaisuus. Ja ihminen, jolla on tilannetajua, pääsee usein itsekin helpommalla. Jos tanssii julkisella paikalla tuhannen päissään pöydillä ja nuuskii miespuolisen ystävän korvantausta ja siitä syntyy keskustelua ja ihmiset sitä paheksuvat, ihan turha uhriutua. Jos Petteri Orpo toimisi samoin, paheksuisin sitäkin. Tai Sauli Niinistö. Julkisuuteen kuuluu paljon miinuksia, se on ihan selvä. Se on rankkaa ja väsyttävää, mutta se on sitä myös kaikille muillekin julkkiksille. Omilla toimillaan voi vaikuttaa siihenkin, kuinka paljon puhetta jälkikäteen syntyy. Minä suon siis pääministerillekin vaikka kunnon kännin silloin tällöin, mutta sen pitää tapahtua oikeanlaisessa ympäristössä ja sellaisten ihmisten kanssa, joilla on myös tilannetajua, eli ovat luotettavia. Kyllä esim. munkin pitää miettiä, miten käyttäydyn julkisilla paikoilla, vaikken julkkis olekaan. Ja jos käyttäydyn huonosti tai väärin, joku kuvaa sen aivan varmasti. Ja pahimmassa tapauksessa päätyy jonnekin someen meemiksi. Ja aivan varmasti sitä aiheutuu mulle jälkiseuraamuksia, vähintään omassa päässäni. Ja tuskinpa mun miehenikään, lapsistani nyt puhumattakaan, suhtautuisi asiaan niin, että "hyvin vedetty, jatka samaan malliin!" Riippuen asiasta siinä voisi käydä niinkin, että yksi insidentti ajaisi avioliittomme kriisiin, eikä vähiten sen vuoksi, että ulkopuolelta tulee palautetta. Kyllä sellainen käy raskaaksi, vaikka liitto olisi ollut miten kunnossa ennen tapahtumaa.
Jatkossa Sanna Marinilla on suurempi vapaus kuin pääministerinä ollessaan, mutta julkkisstatuksestaan hän ei eroon pääse. Ja kun on itse oikein erityisesti huomiota halunnut, sitä tulee myös vaikeina hetkinä. Vain hyvien asioiden ottaminen ei useinkaan ole mahdollista, eikä Marin ole tässä mikään poikkeus. Itse toivon, että heidän annetaan nyt olla ihan rauhassa ja sopeutua tulevaan. Selkeästikään toinen tai molemmat eivät ole olleet tyytyväisiä liittoon ja sen mukaan on tehty sitten ratkaisuja. Asia ei kuulu kenellekään ulkopuoliselle, joten ihan turha kenenkään tonkia mitään paskaa.