olkikuukkeli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tästä tekstistä kun korvaa sanan Suomi sanalla Marin niin aletaan olemaan ytimessä.
Pm:n kriteereiksi alle 40v "näyttävä" nainen, joka haluaa olla esillä, niin on pr-huomio jatkossakin taattua. Tai ainakin siihen asti, että kyseisiin ominaisuuksiin on totuttu ja kyllästytty. Hevilläkin voitettiin vain yhdet euroviisut.
Noin vakavasti, niin minusta on aivan itsestäänselvää, että Suomen pr-arvo tietyssä mielessä laskee, kun pm:ksi nousee taas normaalin näköinen keski-ikäinen mies. Näihin on totuttu. Lisäksi Orpon julkisuuskuva on täysin erilainen. Emme varmaan tule näkemään Orpon ryyppäysvideoita, emmekä sitä kautta valtavaa kansainvälistä tukea Petterin oikeudelle olla ihminen, ja ottaa silloin tällöin olut kavereiden kanssa. En silti lähtisi uhraamaan Suomen taloutta tai tulevaisuutta ohimenevän kansainvälisen hypen takia. Ulkomaisissa medioissa näkyy politiikan pintapuolisuus ja kiiltokuvat, täällä kotimaassa meidän täytyy elää sen politiikan sisällön kanssa. Vaalituloksista päätellen aika moni halusi siihen sisältöön muutosta.
En tiedä korostinko tarpeeksi sitä, että Suomen saama huomio ulkomailla tosiaan on tietyllä tapaa irrallaan täällä tehdystä politiikasta, josta tietysti voidaan olla montaa mieltä. @Metukka ilmeisesti haluaa sanoa, että Marin promosi itseään vai...?
Edelleen, riippumatta siitä, mitä Marinin hallituksen politiikasta ajattelemme, tunnettuudella on ehkä vaikeasti mitattavaa, mutta vaikuttavaa merkitystä valtion nimeltä Suomi kannalta. N. 16 vuoden ajalta, jonka olen aktiivisesti muidenkin maiden medioita seurannut, ei tule mieleen juurikaan kausia, jolloin Suomi olisi ylittänyt uutiskynnyksen näin paljon useammin kuin esim. Ruotsi. Ruotsihan on Pohjoismaiden ykkönen monella tapaa maailmalla ja takuulla hyötyy maineestaan monin tavoin myös taloudellisesti. On ollut ilo huomata, että pohjoismaisen hyvinvointivaltion keskeisiä positiiviseksi koettuja piirteitä on uutisten ulkopuolellakin (esim. Reddit, twitter) käsitelty nimenomaan Suomen kautta.
Tällainen ilmiöhän voi jäädä lyhytaikaiseksikin, mutta mikäli mielenkiinto Suomeen säilyy, sillä voi olla yllättävän kauaskantoisia seurauksia esim. maamme vetovoiman kannalta. Ja sitä puolestaan tarvitaan esim. työperäisen maahanmuuton lisäämiseksi. Ja jos made in Finland herättää jotain positiivisia mielikuvia sekin nykyistä enemmän, niin tuskin se ainakaan haittaa. Tietysti, kuten todettua, tällaisen nosteen vaikutus on vaikeasti mitattavissa ja sen teho varmasti nousisi, mikäli saisimme vastakin vastaavanlaista huomiota. Suomalaisten itsensä Suomea koskevissa stereotypioissahan juuri markkinointia pidetään usein meidän kompastuskivenä.