Minusta Tujusen kirjoitus summaa sen mikä tässä kohussa on tuon tanssimisen kannalta oleellista. Poliitikoille ja julkisessa asemassa oleville ihmisille asetetaan tietyt odotukset ja se on välillä epäreilua. Julkiseen tehtävään nämä kuuluvat ja jossain määrin myös tiettyihin työtehtäviin.Väitteesi, jonka mukaan Tujusen kritiikki on mutkien oikomista ja että Tujunen asettuu muiden yläpuolelle, on tietenkin tulkittavissa eri tavoin. Itse katson, että Tujunen ei oio mutkia, mutta ei pyrikään lyhyessä tekstissä tieteelliseen analyysiin. Hän ei myöskään asetu muiden yläpuolelle, vaikka on eri mieltä kanssasi.
Pidän kaiken päälle vielä Tujusen lyhyttä tekstiä oikein osuvana.
Johtaja edustaa tiettyä auktoriteettia ja vaikka johtaminen on murroksessa, niin uskottavuus on johtajalle tärkeä asia. On osin subjektiivista miten sitä arvioidaan, mutta nämä yleiset pelisäännöt ovat yleensä hyvä ohjenuora. Siksi esimerkiksi johtajat käyttäytyvät yleensä erilaisissa firman juhlissa hyvin hillitysti, vaikka saattavat olla persoonina ihan erilaisia.
Se ei ole falskia, vaan aseman / roolin kunnioittamista ja tilanteen tunnistamista.
Itse olen harmissani tästä kohusta, sen takia että meillä on tällä hetkellä tilanne, johon en toivo hallituskriisiä. En pidä nykyistä hallitusta mitenkään hirvittävän hyvänä, mutta toivoisin tiettyä vakautta tähän hetkeen. Marin on kuitenkin demarina henkilö, jonka mielelläni näen pääministerin postilla. Painajaisia herättää ajatukset Lindtmanista, Lindenistä, Tuppuraisesta tai Rinteestä.
Kohu on omalla tavallaan typerä ja aivan turha, mutta täysin Marinin omaa syytä. Bilettäminen ei ole rikollista, eikä mielestäni oikeuta eron vaatimista. Virka-auton käyttäminen ja loman peruminen ovat asioita, jotka ovat mielestäni vakavampia. Käytöstä on tässä mielessä hankala ymmärtää, muuten tämä kohu on täysin yksityiselämään ja mielikuviin liittyvä.
Poliitikot pelaavat paljon mielikuvilla ja on hyvin mahdollista, että Marin joutuu vielä neuvottelemaan esimerkiksi Erdoganin kanssa Suomen NATO hakemuksen takia. Nämä mielikuvat ja videot, eivät todennäköisesti lisää uskottavuutta.
Marin antoi myös ennen pääministeriyttään itsestään hyvin erilaisen kuvan ja on nyt pyrkinyt muokkaamaan imagoaan. Se vakava nuori naispolitiikko on nyt historiaa ja tilalla on tämä uusi Marin. Bile-Ilmarilta voi kysyä miltä tuntuu, kun ei muisteta enää niistä vanhoista ansioista, kun uusi imago on lähtenyt väärille raiteille. Kyllä tämä minua esimerkiksi äänestäjän hieman ihmetyttäisi, että ketä minä nyt oikein äänestin, kun ihminen muuttuu koko ajan silmien edessä ihan toiseksi henkilöksi.