Jos joku haluaa tietää, mihin arabit käyttävät sananvapauttaan, niin Guardianin (taas...) sivuilla
koostetta.
Poimin pari, joita mielestäni kannattaa vähän pohtia. En tarkoita, että nämä olisivat täysin oikeassa, mutta antavat ehkä jonkinlaisen käsityksen siitä, kuinka arabit/muslimit asian näkevät:
Kuka on terroristi
YK:n roolista
Sitten vielä
tämä, josta valitettavasti osaan lähinnä lukea "#ana shaarlii...", mutta Guardian selittää sen sanaleikiksi "olen Charlie" ja "olen ollut jo 67 vuotta" välillä.
Mitä vielä tulee yleisesti pilakuviin ja sananvapauteen, niin pidän jokaisen oikeutena piirtää pilakuvan Muhammadista, Jeesuksesta tai al-Baghdadista, eikä minkäänlainen väkivaltainen reaktio ole oikeutettu. Jos kuva (tai muu ilmaisu) on lainvastainen (esim. kiihottaminen kansanryhmää vastaan), niin siitä on laissa säädetyt seuraukset.
Kuitenkin. Kyllä, kuulun but-brigadeen. Kuitenkaan en pidä Muhammedin piirtämistä pommiturbaani päässään osuvana pilakuvana. Muhammed on islamin profeetta, ja teoriassa kaikki, mitä islamissa on, tulee häneltä. (Näin ei toki käytännössä ole, mutta sillä ei ole merkitystä.) Kun piirrämme pilakuvan, jossa Muhammed yhdistetään terrorismiin, sanomme, että islam on terrorismia, mikä ei pidä paikkaansa. Yksittäinen tällainen kuva voi olla mauton, mutta jatkuvat vastaavat luovat vastakkainasettelua. Terroristeille kävisi oikein hyvin, että "länsi" näkisi koko islamin vihollisena, ja kärjistyvä vastakkainasettelu ruokkisi tätä. Muslimien pogromit Euroopassa saisivat al-Baghdadit taputtamaan karvaisia käsiään. Siksi nyt olisi syytä pilkata sydämen kyllyydestä terroristeja, al-Baghdadia jne. mutta jättää islamin peruspilarit rauhaan.
Tarkennuksena siis minulla ei ole valtaa eikä edes tahtoa siis kieltää ketään julkaisemasta mitä huvittaa. Yllä oleva on toiveeni siitä miten tulisi toimia. Näin myös toimisin, jos olisin pilapiirtäjä.