- Kyllä se ehkä on ammattitaidon puute osittain. Isoissakin seuroissa saattaa olla ihmisiä töissä, jotka ei varsinaisesti tiedä, mitä se itse urheilujohtaminen on.
En pitäisi tätä pelkästään vain urheiluseurojen ongelmana. Suomalaisessa yrityskulttuurissa on täysin normaalia että esimiesasemaan etenee henkilöitä joilla on pitkä työkokemus alalta/yrityksestä. Se, että tuntee yrityksen toimintatavat ei tee kenestäkään automaattisesti hyvää johtajaa mutta silti usein niin tehdään että siihen tehtävään palkataan pitkään työskennellyt henkilö.
Vaikka asiat eivät ole suoraan verrannollisia, niin kaava on usein se, että parhaan myyjän oletetaan olevan aina myös paras esimies vaikka se toteutuu lopulta todella harvoin ja lopputulos on että menetät hyvän työntekijän huonoksi esimieheksi.
SaiPaa on kivitetty paljon siitä, että vanhoja pelaajia otetaan seuraan työntekijöiksi mukaan. Ei ole väärin ottaa, mutta kehityksen portaat eivät voi mennä niin että sinulla on askel 1 jossa olet pelaaja ja seuraavaksi tulee askel 2 jossa olet toimitusjohtaja tai urheilutoimenjohtaja.
Pidän erittäin positiivisena asiana että vanhoja pelaajia otetaan toimintaan mukaan, mutta tähän systeemiin on
pakko muotoilla jonkinlainen polku josta edetään askel kerrallaan junior -tasolta kohti suurempaa vastuuta. Näillä pelaajilla on alkuun oltava organisaation sisältä ammattimaiset mentorit jotka auttavat heitä eteenpäin asioissa ja jossain kohti he voivat seisoa omilla jaloillaan.
En tiedä voiko tästä muotoilla mitään massiivista kilpailuetua Suomen markkinassa, mutta jos minä olisin esim. 33-36v pelaaja joka neuvottelisi sopimuksesta SaiPaan ja samassa yhteydessä seura esittelisi että meillä on olemassa uran jälkeiselle ajalle seuran sisäisen akatemian suuntautumisvaihtoehdot valmennus/taitovalmennus/myynti joista osan olemme suunnitelleet yhteistyössä oppilaitos/koulutuskeskus x:n kanssa ja tämä sisältää x määrän ulkopuolisen tahon koulutuksia niin itse ainakin olisin valmis kuuntelemaan.
Se, että olisiko se mikään wow-efekti tai ohjaisiko se jonkun päätöksentekoa, niin ei välttämättä läheskään aina koska kaikki vaikuttaa kaikkeen mutta jälleen yksi työkalu maalata mielikuvaa ammattimaisesta organisaatiosta joissa voidaan tarjota valmista suunniteltua pakettia tulevalle mitä ei välttämättä muualta löydy ja samalla annetaan myös kuva että täällä mietitään asioita pidemmälle kuin ensi viikkoon.