Olen tässä pitkään pohtinut SaiPan tilannetta. Jos minä olisin SaiPan hallitus, niin tekisin seuraavasti.
Vapauttaisin Jussi Markkasen välittömästi toimitusjohtajan paikalta. Riku Kallioniemi nimitetään vt. toimitusjohtajaksi siksi aikaa, kunnes uuden toimitusjohtajan rekrytointi saadaan päätökseen. Mielestäni uuden toimitusjohtajan palkkaaminen pitää tehdä huolella, jotta viime vuosien kaltainen sekoilu vältetään. Riku voi myös rekrytoinnin jälkeen toimia ns. mentorina uudelle toimitusjohtajalle. Tavoite pitäisi olla kuitenkin se, että viimestään 1.9. SaiPassa on uusi toimitusjohtaja.
Jussi Markkanen on tehnyt pitkän päivätyön SaiPassa niin pelaajana kuin toimistollakin. Hänen toimitusjohtajakautensa on ollut suoraan sanoen helvetin rankkaa. Itse en pysty edes kuvittelemaan, mitä kaikkea tuossa on joutunut käymään läpi. Sen on pakko käydä psyykkeelle.
Jussi tuntee ihmisiä Etelä-Karjalan alueelta, hänen kokemus jääkiekosta on kiistatonta ja hän on ihmisenä ilmeisen helposti lähestyttävä myös. Vaikka hän toivottavasti siirtyy pois toimitusjohtajan paikalta, niin hänen osaamistaan kannattaa hyödyntää SaiPassa myös tulevaisuudessa. Jos hän itse vaan haluaa.
Joka tapauksessa, Jussi ansaitsee kunnon huilin tässä vaiheessa ja hän voisi olla 1.9. asti lomalla, kunnes aloittaa silloin SaiPan myyntipäällikkönä.
Virkaa tekevän toimitusjohtajan ensimmäinen tehtävä on palkata urheilutoimenjohtaja. Tässä ei voida odottaa syyskuuhun, vaan se täytyy saada yksinkertaisesti niin pian kuin mahdollista.
Jarno Koskiranta haluaa ilmeisesti jatkaa SaiPan leivissä myös peliuran jälkeen. Ihan ensimmäiseksi en löisi kuitenkaan UTJ:n viittaa hänelle, vaan mielestäni hänellä voisi olla annettavaa esim. junioripuolen valmennuksessa.
Jos sinne areenaan meinataan joskus mennä, niin organisaatiota täytyy joka tapauksessa uusia jotta pystytään toimimaan ammattimaisesti.
Eli. Avainroolit SaiPan organisaatiossa voisivat 1.9. alkaen olla seuraavat:
Toimitusjohtaja "kova talousosaaja, jolla verkostot kunnossa" Riku Kallioniemi 1.9 asti vt. toimitusjohtaja.
Urheilutoimenjohtaja "Pekka Tirkkonen"
Viestintä- ja markkinointipäällikkö Jonna Vuorinne
Myyntipäällikkö Jussi Markkanen
Yritysmyyjä Ville Koho
Yritysmyyjä Mika Rikman
Yritysmyyjä Vesa Kuitikka
Hallitus