Mielestäni kyse ei ole siitä etteikö katsojien käyttäytymistä ymmärrettäisi, vaan ennemminkin siitä että yritetään muokata sitä positiivisempaan suuntaan. Ulkomaihin vertailu on myös osa tätä ajatusmallin avartamista, jossain päin maailmaa kannatetaan joukkuetta vaikka se pelaisi divarissa. Eikä siihen vaikuta stadionin koko tai ihmisten erilaisuus, kyllä suomalainenkin voi oppia rohkeasti tunnustamaan väriä sekä taputtamaan pelissä, ehkä joskus jopa laulu raikaa kisapuistossa.
Ei ole myöskään syytetty faneja menestyksen puutteesta vaan siitä että joukkuetta ei tueta vaikeina aikoina. Kukaan ei kiellä joukkueen huonoa menestystä tai tehtyjä virheitä.
Suomessa on erittäin vähän esim. keskieurooppalaisten harrastamaa kannatuskulttuuria. Se vaan on tosiasia. Oli laji tai seura mikä tahansa, buumeja tulee ja menee: SaiPa 1960-luku (ehkä Tirkkosen kausikin), ToPo koriksessa 1970-luku, PNMKY lentopallossa 1980-luku, WP-35 jääpallossa 1990-luku ja TOPV 2000-luku jne. Mutta kaikki buumit näin pienessä maassa kestävät vain aikansa kunnes kuihtuvat. Etenkin kun maan on vallannut ihmisten itsenäisyys ja itsekkyys päätöksenteossa, yhteenkuuluvuus on osin rapistunut, osin muuttanut verkkoon, kuten mekin osaltamme todistamme.
HIFK:lla on varmaan nykyjengeistä (kaikki lajit mukaan lukien) vahvin ja laajin kannattajakunta. Hifkiä yhdistää (ylpeä) stadilaisuus. Lappeenrannassa ei vastaavaa ole (vähättelevä eteläkarjalaisuus). Hifkin puolesta Nordiksella elämöi parhaimmillaan 8000 ihmistä (0,15 % väkiluvusta). Samassa suhteessa SaiPaa seuraisi Kisapuistossa 1000 silmäparia. Siihen nähden viime vuosien 3000 - 5000 katsojaa on ollut kova luku. Ja kaikilla pienemmillä paikkakunnilla sama asia, Mikkeli, Kuopio, Vaasa, Hämeenlinna jne. Siitä on syytä olla kiitollinen ja tehdä kaikkensa, että määrät pysyisivät yhtä korkeina. Hyvällä pelillä ne säilyvät ja sopivasti mahdollista brändiä muokaten, esim. vuosi- tai kausiteemoilla.
Kritiikkini kohdistui seuran lisäksi esim. tähän imatralaiseen vt. päätoimittajaan ja muihin samanhenkisiin "opettajiin" kannatuskulttuurin parantamiseksi. Kannatusta saattaisivat kohentaa esim. sellaiset asiat kuin ottelutapahtuma kokonaisuudessaan, tarjoilut erätauoilla - hinnat, laatu, palvelu jne. Yhtä kaikki, yleisön huomioinen palveluasenteessa.