En minä lähtisi viime kauden pohjalta hirveästi arvioimaan SaiPan pelaajien tasoa, sillä fakta on ettei yksikään pelaaja tuosta joukkueesta ylisuorittanut. Ja jos lähdetään miettimään, kuinka moni pelasi odotetulla tasolla, niin nekin nimet on melko harvassa. Järvinen, Koskiranta, Kaksonen, Leivo, Strömberg, Kuronen, Virkkunen, Mäkinen ja Tuohimaa. Ulkomaalaisten oikeaa tasoa on vaikea arvioida, sillä vertailukohtaa ei ole. Ei ole hirveän montaa ratkaisuyksikön pelaajaa tuossa ja ainut puolustajakin Mäkinen, joka oli kauteen lähdettäessä joukkueen kasipakki. Kertoo ehkä siitä, että noin monen pelaajan alisuorittaminen johtuu jostain muustakin kuin pelaajien tasosta.
Moni on huolissaan SaiPan puolustuksen tasosta, mutta minä uskon puolustajien tason olevan SaiPan suurin vahvuus ensi kaudella, jos tuohon tulee vielä yksi kunnon kärkipakki ja yksi syvyyshankinta. Jos Lehterä saa organisoitua puolustuksen hyvin, niin en minä ainakaan usko, että ensi kauden onnistumiset jäävät puolustajien tasosta kiinni, vaikka jokaiselta SaiPan puolustajalta menikin viime kausi enemmän tai vähemmän vihkoon.
Carson ei ollut niin kova alkukaudesta kuin olisi voinut toivoa, minkä jälkeen loukkaantuminen lopetti kauden ennen aikoja. Carson on kuitenkin yksi parhaista puolustajista SaiPassa koskaan. Omassa roolissaan ihan Liigan parhaimmistoa. Puolustuspäässä luotettava, liike kokoisekseen kohtalainen ja osaa antaa sen helpon ensimmäisen syötön. Jos olisi pari astetta fyysisempi, niin saattaisi pelata jopa NHL:ssä.
Taipalus on saanut aika paljon kuraa niskaansa, mutta niinhän hänen kaltaisensa hyökkäävät puolustajat saavat silloin kun tehoja ei tule. Taipaluksen kohdalla pitää kuitenkin muistaa, että pari vuotta sitten hän teki IFK:ssa 52 pelissä 33 pistettä ja oli pelimäärän suhteutettuna Liigan tehokkain puolustaja. Seuraavalla kaudella rooli ja sen myötä myös tehot jäivät vähän pienemmäksi, kun IFK hankki Tommi Taimen kivikovaan pakistoonsa. Viime kausi SaiPassa aika vihkoon, kuten lähes kaikilla. Lehterän puheet pelityylistä, jossa puolustajien rooli hyökkäyspäässä korostuu, kuulostavat aika hyvältä Taipauluksen kannalta. Tulee tekemään paljon virheitä ensi kaudella, mutta toivottavasti tekee siinä samassa myös paljon pisteitä. Potentiaalia siihen on, kunhan saa itseluottamuksensa kuntoon.
Sitten on Maalahti. Joka vuosi odotetaan, että nyt tulee se "THE KAUSI". Kausi alkaa hyvin ja sitten jossain vaiheessa hajoaa. Joko ensi kaudella? Sopii varmaan melko hyvin Lehterän pelisysteemin erittäin luisteluvoimaisena pelaajana. Olisikohan laukaus treenattu jo jonkunlaiseksi uhkaksi ensi kaudeksi? Vaikea sanoa, että mitä Maalahdelta uskaltaa odottaa ensi kaudella. Jos pelaa sillä parin vuoden takaisella tasollaan ja kestää koko kauden kasassa, niin pelaa todennäköisesti viimeistä kauttaan SaiPassa tällä erää. Puolustuksen mielenkiintoisin pelaaja. Toivottavasti kestäisi nyt tällä kertaa koko kauden kasassa.
Savilahden olisin itse päästänyt pois jo sen ensimmäisen puolikkaan kauden jälkeen. Minun mielestäni ei ole se sama Savilahti, joka silloin aikoinaan lähti SaiPasta. Ymmärtääkseni myös melko kallis kaveri, mutta kun sopimus on, niin ainakin ensi kauden jatkaa vielä SaiPassa. Liike on vähän heikkoa, mutta toisaalta Savilahti on tuon SaiPan pakiston ainut isäntä. Kolmosparissa, alivoimalla ja kaukana ylivoimasta, niin hoitaa varmaan oman roolinsa ihan hyvin. Jos playoffeihin satutaan pääsemään, niin silloin nousee joukkueen ykköspakiksi. 2014 nevö föget.
Lappalainen. Ensimmäinen kausi surkea, toinen kausi hyvä, kolmas surkea. Eikös tuo tarkoita, että seuraava kausi on taas hyvä? Ensimmäisen kauden jälkeen olisin halunnut päästä Lappalaisesta mahdollisimman nopeasti eroon, mutta toisella kaudella opin tykkäämään Lappalaisesta. Viime kaudella en sitten tykännyt SaiPan pelaajistosta muista kuin Matti Järvisestä (tervetuloa takaisin koska tahansa). Lappalaisella ei ole mitään erikoisominaisuuksia, mutta mielestäni ihan hyvä peruspakki Liigaan. Lämäri on myös aika kova ja hyökkäyspäähänkin saattaa olla annettavaa, jos sellaista roolia tarjotaan.
Kaikki todennäköisyydet ovat minua vastaan viime kauden näyttöjen jälkeen, mutta minä väitän Jere Sneckin olevan hyvä liigapakki ensi kaudella. Ahonen ja Lappalainen ovat kuitenkin jo todistaneet sen, että vaikka ensimmäinen kausi olisi kuinka huono, niin siitä huolimatta seuraavalla kaudella voi olla liigatason pakki. Sneckin pitäisi kyllä ensi kaudelle parantaa oikeastaan jokaisella osa-alueella ollakseen liigatason pakki, mutta jostain syystä mulla on hyvä fiilis Sneckin suhteen. Koposta ja Torikkaa kohtaan ei ole ensi kaudelle mitään odotuksia, mutta saavathan hekin yllättää.
Eihän tuo puolustuksen tilanne nyt niin lohduton ole? Mielenkiintoista nähdä, että hankitaanko puolustukseen vielä hyökkäävä puolustaja, puolustava puolustaja vai kahdensuunnan pakki. Löytyykö Lehterällä luottoa, että Taipalus, Maalahti ja miksei jopa Lappalainen voivat kantaa puolustuksessa isoa kiekollista roolia? Toivottavasti nyt puolustukseen on tulossa vielä kaksi kaveria, sillä muuten jää puolustusosasto aivan liian ohkaiseksi. Huhutuista Tikkasesta ja O'Connorista kelpaa kumpi tahansa, vaikka ovatkin melko erityylisiä puolustajia. Sitten joku Lehterän scouttaama lupaava puolustaja. Näillä mennään:
Maalahti - Carson
Lappalainen - X
Taipalus - Savilahti
(X - Sneck
Koponen - Torikka)