Mainos

Sähköautoilu

  • 557 117
  • 4 925

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Jos haluaa itselleen rakennuttaa latauspaikan tässä ja nyt, niin itse joutuu maksajaksi, mutta jos taloyhtiössä on iso remontti, lainsäädäntö vaatii tässä yhteydessä rakentamaan X määrän latauspaikkoja.

Joku korjaa jos kirjoitin palturia.
Vaatii rakentamaan latauspistevalmiuden, joka käytännössä tarkoittaa putkitusta.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Nyt investoinnin maksumieheksi pääsee yhtiön kautta, vaikka käyttäisi julkisia tai vuoden 1994 bensacorollaa. Eikä varmasti tule suoraan asunnon hintaan tuo latauspiste, jos käytöoikeuksia ei ole suoraan neliöihin jyvitetty. Ei Nuutisen Jussi ole ainoa, jota ahdistaa.
Eiköhän nuo latauspisteet asunto-osakeyhtiöissä tällä hetkellä hankita ihan täysin heidän kustannuksella, jotka niitä käyttävät.
 

12961

Jäsen
Eiköhän nuo latauspisteet asunto-osakeyhtiöissä tällä hetkellä hankita ihan täysin heidän kustannuksella, jotka niitä käyttävät.

Ei kai vallitseva käytäntö sulje silti pois enemmistöpäätöstä, jolla yhtiö voisi latauspisteitä rakentaa? Tästä kustannusriskistä voisin olla huolissani jos olisin se bensacorollamies.

Latausasemaketjusta ideana täysin samaa mieltä. Ei ole tainnut Jussi edes miettiä sähköautoilua enempää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei kai vallitseva käytäntö sulje silti pois enemmistöpäätöstä, jolla yhtiö voisi latauspisteitä rakentaa? Tästä kustannusriskistä voisin olla huolissani jos olisin se bensacorollamies.
Tällaisen riskin ottaa kun hankkii/on hankkinut asunnon asunto-osakeyhtiöstä.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän nuo latauspisteet asunto-osakeyhtiöissä tällä hetkellä hankita ihan täysin heidän kustannuksella, jotka niitä käyttävät.
Meidän yhtiön vanha hallituksen pj joka nyt toisessa yhtiössä vastaavassa luottamustoimessa rakennutti itselleen latauspisteen hybridiään varten taloyhtiön piikkiin. Kehuskeli vielä paikallisessa lehdessä että lähtee kämppien arvot nousuun.
 

12961

Jäsen
Tällaisen riskin ottaa kun hankkii/on hankkinut asunnon asunto-osakeyhtiöstä.

Totta, mutta jos aika, energia ja kiinnostus riittää, niin samanmielisiä voi kerätä asiansa taakse vaikka hesarin yleisönosastolle kirjoittaen. Paperilehti lienee ihan oikea media.

Kyllä tuokin kirjoitus ravisteli monessa yhtiössä niitä vastarannan kiiskejä hereille.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Meidän yhtiön vanha hallituksen pj joka nyt toisessa yhtiössä vastaavassa luottamustoimessa rakennutti itselleen latauspisteen hybridiään varten taloyhtiön piikkiin. Kehuskeli vielä paikallisessa lehdessä että lähtee kämppien arvot nousuun.
Onkohan yhtiökokoukselta kysytty mielipidettä? Saahan nuo kustannukset jälkeenpäinkin perittyä osakkaalta.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ei kai vallitseva käytäntö sulje silti pois enemmistöpäätöstä, jolla yhtiö voisi latauspisteitä rakentaa? Tästä kustannusriskistä voisin olla huolissani jos olisin se bensacorollamies.
Ehkä tulevaisuudessa, kymmenen vuoden aikajänteellä, mutta asoyl 6 luvun 32 § toinen momentti ei kyllä minun mielestäni vielä tässä vaiheessa kata tätä "tavanomaisena ja ajanmukaisena" remonttina, vaikka sähköautoilija olenkin.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkohan yhtiökokoukselta kysytty mielipidettä? Saahan nuo kustannukset jälkeenpäinkin perittyä osakkaalta.
Jos en ihan väärin muista niin hallituksen päätöksellä oli tuo menny. Taloyhtiön mummot tuntuu tykkäävän tästä herrasta että varmaan olisi saanut menemään myös siellä läpi. Meillä sai konsulttikaverinsa kanssa ajettua parin miljoonan putkiremontin vaikka olisi pärjätty käyttövesirempalla. Kepun paikallispoliitikko.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän nuo latauspisteet asunto-osakeyhtiöissä tällä hetkellä hankita ihan täysin heidän kustannuksella, jotka niitä käyttävät.
Meillä meni niin että taloyhtiö eli kaikki osakkaat kustansivat latauspaikkojen rakentamisen (n. neljännes kaikista yhtiön hallinnoimista paikoista). Paikkojen käyttäjät maksavat korotettua autopaikkamaksua ja tietysti käyttämänsä sähkön.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Mikähän takia noita latauspisteitä ei voi ajatella niin, että samasta pistokkeesta voit joko ladata hybridiä tai lämmittää sitä Corollaa ? Maksan itse nyt tolpasta (mistä en saa hallituksen mukaan) ladata hybridiä, mutta naapuri saa huudattaa samasta tolpasta auton sisällä olevaa isoa lämmityspuhallinta. Kuulemma ei oo suunniteltu lataamiseen tolppa.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikähän takia noita latauspisteitä ei voi ajatella niin, että samasta pistokkeesta voit joko ladata hybridiä tai lämmittää sitä Corollaa ? Maksan itse nyt tolpasta (mistä en saa hallituksen mukaan) ladata hybridiä, mutta naapuri saa huudattaa samasta tolpasta auton sisällä olevaa isoa lämmityspuhallinta. Kuulemma ei oo suunniteltu lataamiseen tolppa.
On kyllä hyvä kysymys, koska varsinkin ladattavien hybridien mukana tulevat hidaslaturit ottavat vähemmän tehoa kuin keskimääräiset lohkolämppäri+sisätilanlämppäri yhdessä.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
On kyllä hyvä kysymys, koska varsinkin ladattavien hybridien mukana tulevat hidaslaturit ottavat vähemmän tehoa kuin keskimääräiset lohkolämppäri+sisätilanlämppäri yhdessä.

Tätä mäkin koitin kysellä, mutta ei kuulemma kaapeloinnit kestä.
Mutta tossa olis varmaan markkinarako jollekin suomalaiselle firmalle. Kohtuuhintainen tolppa pihaan, mistä voi ladata autoa, tai käyttää lämppäriä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tätä mäkin koitin kysellä, mutta ei kuulemma kaapeloinnit kestä.
Mutta tossa olis varmaan markkinarako jollekin suomalaiselle firmalle. Kohtuuhintainen tolppa pihaan, mistä voi ladata autoa, tai käyttää lämppäriä.
Varmaan Suomen yleisimpään lämmitystolppaan voi vaihtaa sisuskalut:
Ja hommaan sisältyy kWh-mittarikin jos tarvitsee änkyröidä ja edelleenveloittaa.

Se kaapeli tai sulake ei tiedä, jos sisuskalut vaihdetaan tuollaiseen. Joku sähkösuunnittelija voi kertoa, millaiselle kuormalle parkkipaikkojen kaapelointeja ja sulakkeita on yleensä tehty. Niitä ei tietenkään ole tehty kestämään sitä, että kaikissa tolpissa on maksimikuormat, onkohan mitoitettu edes 2/3-kuormalle? Toisaalta luulisi että se pakkasaamun lämmitys olisi edelleen se kovimman huipputehon määrittäjä, ei jatkuva hidaslatailu. Se sähkösuunnittelija voi myös kertoa, onko oikeasti jotain eroa sillä, jos kaapelointi on suunniteltu tuollaiseen kausittaiseen lämmityskäyttöön ja sitten sitä käytettäisiinkin jatkuvaan latauskäyttöön.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse olen tässä nyt lataushybridin hankinnan myötä pyrkinyt saamaan latausmahdollisuuden kerrostalon pihaan. Olen tarjoutunut vaihdattamaan omalla kustannuksella nykyisen lämmitystolpan rasian sellaiseksi että siinä on ilman kellokytkintä oleva pistorasia joka suunniteltu jatkuvaan kuormaan sekä kulutusmittari. Hallitus oli nihkeä ajatukselle koska pelkäsivät että vanhat johdot eivät kestä pitkäaikaista kuormaa, sen kaksi tuntia mitä nykyiset kellokytkimet antavat niin ei pitäisi kyllä olla ongelmaa hidaslataukselle kun sisätilalämppäreitäkin saa käyttää. Sain nyt kuitenkin yhtiökokouksen päätöksen että hallitus selvittää josko ne johdot kestäisi kuitenkin. Lähivuosina on yhtiöön tulossa isompia remontteja ja silloin latausasia nousee taas esille, pitää varmaan harkita hallitukseen menoa viimeistään siinä vaiheessa jos taloyhtiössä edelleen asun.
 
Viimeksi muokattu:

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Ilmeisesti nää hallitukset luulee, että ladattaessa mitä tahansa, liikkuu johdossa virtaa putket kuumana. Mutta muiden sisälämppärit voi toki huutaa talvella täysillä klo 05.00 - 07.00. itelle riittäisi hyvin se kellon suoma kaksi tuntia latausta aamulla. Sais samalla laittaa lämmityksen päälle etukäteen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Itselataava bensahybridi on nyt tulossa. On vielä matkalla tehtaalta Suomeen. Vuoden kuluttua on tavoite asua omakotitalossa noin 30 kilometrin säteellä Turusta. Pari, kolme vuotta pidetään tuota uutta autoa ja sitten katsotaan, millaisia täys sähköisiä autoja löytyy markkinoilta. Ehkäpä hinnatkin tulevat hieman alas. Omakotitalossa sitten lataaminen onnistuu takuulla ja lataus siirtyy huolettomasti sähkölaskuun. Todennäköisesti sähköautojen tekniikkakin on muutaman vuoden kuluttua kehittynyt ja saavuttanut taloudellisemman kulutuksen.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Jokaisen pitäisi mielestäni maksaa omasta sähkön käytöstään.

Kun esim. haluan lämmittää talvella autoani niin sähkölasku auton lämmittämisestä tulee minulle eikä naapurille.

Ainakin omassa vuokratalonyhtiössäni tolpalliset parkkipaikat maksavat 9 € per kk koskee niin näitä tavallisia tolppia kuin sähköauton lataustolppia. Tavallisista tolpista ei makseta muuta kuin tuo 9 € per kk ja sähköauton lataustolpista 9 € kk + käytetty sähkö.
 

Undrafted

Jäsen
Ilmeisesti nää hallitukset luulee, että ladattaessa mitä tahansa, liikkuu johdossa virtaa putket kuumana. Mutta muiden sisälämppärit voi toki huutaa talvella täysillä klo 05.00 - 07.00. itelle riittäisi hyvin se kellon suoma kaksi tuntia latausta aamulla. Sais samalla laittaa lämmityksen päälle etukäteen.
Toisaalta esimerkiksi äitini taloyhtiössä kuin ex-appivanhemmilla ollut sisälämppärit pannassa kauan enne sähköautoja. Sama kommentti ollut kummassakin, ettei kaapelit/sulakkeet tai mitkälie kestä.
 

hege

Jäsen
Yhden yhtiön tiedän, missä oli tehty ohjaus niin että samanaikaisesti ei tullut virtaa kaikkiin tolppiin vaan olisiko ollut kierto niin että tolppaan tuli virtaan 20 min ja sitten oli 20 min tauko (tai saattoi olla lyhyempi tauko, kun ryhmiä oli useampia). Siellä saa ladata sähkö- tai hybridiauton akkuja mutta ei ilmeisesti kovin tehokasta puuhaa juuri noiden taukojen takia vaikka tolppista on saanut vaihtaa ajastimet pois.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Selvästi nämä lämmitystolpat ajastinvirityksineen on vanhanaikaista ongelmatekniikkaa. Kaikki uusiksi ja sellaisiksi että virtaa riittää kaikille kaiken aikaa. Latasipa sähköautoa tai huudatti sisätilanlämmitintä. Ei mitään säännöllisiä tai epäsäännöllisiä virran katkomisia,. Ajastus on hyvä juttu tietysti, mutta olisiko sen parempi olla itse laitteessa kuin tolpassa?

Maksu sitten sähköstä käyttäjälle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Yhden yhtiön tiedän, missä oli tehty ohjaus niin että samanaikaisesti ei tullut virtaa kaikkiin tolppiin vaan olisiko ollut kierto niin että tolppaan tuli virtaan 20 min ja sitten oli 20 min tauko (tai saattoi olla lyhyempi tauko, kun ryhmiä oli useampia). Siellä saa ladata sähkö- tai hybridiauton akkuja mutta ei ilmeisesti kovin tehokasta puuhaa juuri noiden taukojen takia vaikka tolppista on saanut vaihtaa ajastimet pois.
Miten tuo mahtaa pelittää käytännössä, kun esim i3 lataus taitaa mennä vikatilaan aina kun lämpötolpan virta (ajastus) katkeaa. Eli siis lataus ei jatku vain tolppaan aikaa lisäämällä vaan vaatii autostakin jotain kuittailuja tms. Tai siis näin olen seppona kuullut.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuli viikonloppuna Enyaq koeajettua ja ensi kertaa sähköauton ratissa. Ihan mukavaltahan se vaikutti, mutta ei mikään elämää suurempi kokemus. Tutun oloinen kun on 2019 Octavia tällä hetkellä pihalla. Ajoasento toi mieleen kun 15 vuotta sitten ajelin kuorma-autoa kesäduunina. Ehkä säädin penkkiä huonosti. Ajomelu oli todella hillittyä verrattuna nykyiseen Ocuun. Kuulosti hieman lentokoneen ääniltä. Moottoritienopeus näytti syövän akkua hyvää tahtia.

Enyaq on kyllä valtava sisältä. Kun lyhyehkö vaimoni ajoi ja istuin hänen takanaan takapenkillä lapsen kanssa, niin oli varmaan metrin verran jalkatilaa. Ei siinä valittamista, mutta mieluusti tuolta olisi siirtänyt vaikka 10 senttiä takaboksiin, joka on hieman lyhyempi kuin Octaviassa, vaikkakin iso. Eli suurelta perusautolta vaikutti. Eikä siinä siis mitään vikaa. Isomman akun ja hyvien varusteiden kanssa noin arvokkaalta autolta tosin odottaisi "sitä jotain". Ehkä vaan odotin liikoja.

Mutta järkisyistä mitä enemmän asiaa nyt sulattelee, niin eiköhän Enyaq tähän talouteen hankita. Käydään vielä mielenkiinnosta Volvo V60 lataushybridi koeajamassa, kun uusissa Volvoissa on hybrideiksi suuri akku ja sitä myöten pitkä range (88 km).
 
4

444

Tuli viikonloppuna Enyaq koeajettua ja ensi kertaa sähköauton ratissa. Ihan mukavaltahan se vaikutti, mutta ei mikään elämää suurempi kokemus. Tutun oloinen kun on 2019 Octavia tällä hetkellä pihalla. Ajoasento toi mieleen kun 15 vuotta sitten ajelin kuorma-autoa kesäduunina. Ehkä säädin penkkiä huonosti. Ajomelu oli todella hillittyä verrattuna nykyiseen Ocuun. Kuulosti hieman lentokoneen ääniltä. Moottoritienopeus näytti syövän akkua hyvää tahtia.

Enyaq on kyllä valtava sisältä. Kun lyhyehkö vaimoni ajoi ja istuin hänen takanaan takapenkillä lapsen kanssa, niin oli varmaan metrin verran jalkatilaa. Ei siinä valittamista, mutta mieluusti tuolta olisi siirtänyt vaikka 10 senttiä takaboksiin, joka on hieman lyhyempi kuin Octaviassa, vaikkakin iso. Eli suurelta perusautolta vaikutti. Eikä siinä siis mitään vikaa. Isomman akun ja hyvien varusteiden kanssa noin arvokkaalta autolta tosin odottaisi "sitä jotain". Ehkä vaan odotin liikoja.

Mutta järkisyistä mitä enemmän asiaa nyt sulattelee, niin eiköhän Enyaq tähän talouteen hankita. Käydään vielä mielenkiinnosta Volvo V60 lataushybridi koeajamassa, kun uusissa Volvoissa on hybrideiksi suuri akku ja sitä myöten pitkä range (88 km).
Kävin myös koeajamassa Enyaqin asuntomessujen yhteydessä, koska ilmainen jäätelö houkutti. No se jäde jäi syömättä, kun messukiskat menivät etuajassa kiinni.
Asiaan. Hyvä auto ajaa kaikin puolin, sisätiloiltaan vähintäänkin riittävä omiin tarpeisiini ja sammakkoperspektiivistä ajamaan tottuneena näkyvyys oli kieltämättä aika erilainen kuin mihin on tottunut. Mutta ne tavaratilat. Oli oikeasti yllätys, kun avasin takaluukun. Arttu Wiskarin sanoin: ”Tässäkö tää oli?”
Ei sillä, että mahtuisi muutenkaan budjettiin, mutta vaikka mahtuisi, niin pelkästään tuon takia jäisi hankinta tekemättä. Toki sitä ei myöskään mainosteta minään tilaihmeenä, mutta näihin katumaastureihin tottumattomana tulee yllätyksenä, että aika pieniä ne lopulta ovat, jos korkeutta ei huomioida.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös