Mainos

Sähköautoilu

  • 572 391
  • 5 054

FiveHole

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kraken, Giants
Onko muuten kertynyt dataa siitä kuinka usein latausjohto jää kiinni ja kuski lähtee liikkeelle? Eri merkeillähän tuo latausluukku auton osalta vaihtelee sijainniltaan paljonkin (edessä/takana/oikealla/vasemmalla). Volvossa ei liene tuota riskiä kun johto killuu kuskin oven etupuolella.
Uskallan melkein vetoa lyödä, että sellaista sähköautoa ei löydykään minkä saisi käyntiin, jos latauspiuha on kiinni autossa (jos Dacialla on sähköauto niin varaan oikeuden muuttaa arvaustani). Itsellä ainakin Mii kieltäytyy käynnistymästä tuossa tilanteessa, ja se on kuitenkin ihan sieltä sähköautojen karvalakkipäästä. Siinä kaapelissa liikkuu sähkön lisäksi vielä dataakin mikä neuvottelee latausvirrat ja mitä kaikkea, joten on vähän eri asia auton huomata tilanne, kuin analogisen bensaletkun kanssa. Latausluukun unohdin kertaalleen auki, korttelin ehdin ajella ja ihmettelin mikä kolina ulkoa kuuluu, kun "bensakorkki" kolisi peltiä vasten...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Uskallan melkein vetoa lyödä, että sellaista sähköautoa ei löydykään minkä saisi käyntiin, jos latauspiuha on kiinni autossa (jos Dacialla on sähköauto niin varaan oikeuden muuttaa arvaustani). Itsellä ainakin Mii kieltäytyy käynnistymästä tuossa tilanteessa, ja se on kuitenkin ihan sieltä sähköautojen karvalakkipäästä. Siinä kaapelissa liikkuu sähkön lisäksi vielä dataakin mikä neuvottelee latausvirrat ja mitä kaikkea, joten on vähän eri asia auton huomata tilanne, kuin analogisen bensaletkun kanssa. Latausluukun unohdin kertaalleen auki, korttelin ehdin ajella ja ihmettelin mikä kolina ulkoa kuuluu, kun "bensakorkki" kolisi peltiä vasten...

Virrat saa toki piuha kiinni melkeinpä kaikissa päälle, jos se tarkoittaa "käyntiin", ajovirrankin, mutta ajomoodi eli "vaihde" ei mene päälle missään. Joissain pikalataus estää joitakin toimintoja virroitettuna, esimerkiksi lämmityksiä. Eli liikkumaan ei piuha kiinni pääse.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lukittuu latauksen ajaksi.

Aikalailla taitaa olla vakioitu jo. Type 2 on se yleisin malli, japskeissa ja korealaisissa chademo. Joku tietää varmasti paremmin, mutta eikö kaikissa Euroopan Tesloissa ollut myös Type 2? Jenkeissähän on kai jokin eri malli.

Type 1 -autoja ei kai kauheasti enää liiku?

Vanhemmat Leafit, PHEV-puolella kaikki Outlanderit ainakin, eli kyllähän niitä tuhansittain liikkuu. Type 1 ja CHAdeMO on se yleinen pari noissa. Adapterin saa toki Type 1 -lataukseen, jolloin kiinteätkin latausjohdot toimivat, mutta uusissa täyssähköissä ei Type 1:a ole ihan senkin takia, koska se on yksivaiheinen.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Eli liikkumaan ei piuha kiinni pääse.
Tylsää. Joskus tulevaisuudessa ei enää synny nettivideoita missä blondi kurvailee letku/kaapeli autossa kiinni! Tulevaisuuden ihmiset joutuvat turvautumaan vanhoihin pätkiin.
 

12961

Jäsen
Lukittuu latauksen ajaksi.

Aikalailla taitaa olla vakioitu jo. Type 2 on se yleisin malli, japskeissa ja korealaisissa chademo. Joku tietää varmasti paremmin, mutta eikö kaikissa Euroopan Tesloissa ollut myös Type 2? Jenkeissähän on kai jokin eri malli.

Type 1 -autoja ei kai kauheasti enää liiku?

Pikalatauspaikoilla on noiden vaihtovirtaa antavien Type 2 -päiden tilalla tosiaan joko CCS tai Chademo. Näiden osalta standardoinnit ovat kyllä menneet sikäli perseelleen, että niitä ei voi millään adapterilla mitenkään käyttää ristiin. Liittyi muistaakseni sekä kommunikaatioon auton ja laturin välillä että pistokkeen lukitukseen. Toisessa pistokkeen lukituslaite on auton päässä ja toisessa pistokkeessa.

Kotilataukseenhan suurin osa ajosta täytyy perustua, mutta ruuhkaisempaan aikaan tien päällä tiukemmasta standardoinnista tai adapterin käytön mahdollisuudesta olisi varmasti etua. Vielä ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa CCS-paikalle pitäisi jonottaa ja Chademo olisi samalla tyhjän panttina, mutta keksin useita loma-aikojen menopäiviä, jolloin jonoja voi syntyä.

Toinen pikalatauksesta tarkemmalla tutkimisella paljastunut asia oli se, ettei reittisuunnittelua ja varsinkaan aikataulua välttämättä voi ruuhkaisempana päivänä suunnitella kovin tarkasti etukäteen. Vaikka esimerkiksi mäkkäreiltä löytyy nimellisesti 150kW tolppia (usein 4 kpl rinnan) on niille yksi yhteinen 200kW syöttö. Eli jos tolpat ovat täynnä niin kukin saa kuitenkin vain 50kW lataustehon. Matkanteon kannalta tuo on jo melko vähän ja tauot venyvät pitkiksi, varsinkin jos tolpille sattuu olemaan jonoa.

EQV:lla 50kW vastaa käytännön maantieajossa kesällä n.170km matkaa vastaavaa latausta tunnissa. Jos latausteho olisi 50kW, latauspaikalle pääsisi odottamatta ja ajon aikana keskinopeus olisi 85 km/h, olisi koko matkan keskinopeus vain 56 km/h. Matkanteon nopeudessa ero polttomoottoriautoon voi latausajoista ja tauoista johtuen revetä melkoiseksi.

Ensimmäisenä riskisenä skenaariona tuli mieleen, etten välttämättä yrittäisi täyssähköllä pohjoiseen vieviä pääväyliä perheen kanssa viikon 8 vaihtopäivän tienoilla tai Juhannuksena. Saattaisi matka venähtää.

Ei se pitkän matkan sähköautoilu aivan niin helpolta vaikuta kuin jotkut haluavat antaa ymmärtää. Onnistunee kyllä, mutta jos mahdollista, niin lähden kyllä pitkälle matkalle edelleen polttomoottorilla. Aikataulussa ei ole silloin samalla tavalla ylimääräisiä liikkuvia osia.
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ihan totta tuo @12961 teksti yllä. Toisaalta sitten kannattaako pääväyliä pitkin muutenkaan ajaa noina ruuhkahuippuina, kun ei se matkanteko ole maanteitä pitkin millään voimanlähteellä erityisen joutuisaa tahi mielekästä ainakaan minulle. Porukkaa on kuitenkin jo vuosia käynyt Lapissa sähkäreillä, ja jos aiemmin on ollut vähemmän muita lataajia, on myös latauspisteitäkin. Ja tosiaan, kävin eilen junalla pohjoisessa - ihan helvetin mukava tapa matkustaa. Panee miettimään, että miksi ihmeessä istuisin vittuuntuneena enää autossa, kun matka soljui siinä duunien, Youtuben ja oluen parissa erittäin mukavasti. Periltä sitten joku vertaisvuokra-auto tassuun.

Oman toistaiseksi lyhyen sähköautoilu-urani aikana (vkl sponsoroitu EQA) tuli kaksi kertaa eteen tilanne, että CSS oli varattu ja Chademo vapaana. Toisella kerralla tosin autossa istuskeli jo kokeneempi sähköilijä ja nousi heti kyselemään, kuinka akuutti tilanne meillä on ja että itse on jo liki 80 prosentissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pikalatauspaikoilla on noiden vaihtovirtaa antavien Type 2 -päiden tilalla tosiaan joko CCS tai Chademo. Näiden osalta standardoinnit ovat kyllä menneet sikäli perseelleen, että niitä ei voi millään adapterilla mitenkään käyttää ristiin.

Kyllä _mitenkään_ voi, mutta riippuu autonvalmistajasta. CHAdeMOsta saa CCS-liitäntäiseen Teslaan adapterilla virtaa. Muut eivät ole tainneet adapteria tehdä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kokeilin tänään Hondan uutta e-autoa. Laadukkaalta tuntui, mutta ei voi verrata mihinkään kun muita täyssähköjä en ole ajanut. Kamerat sivupeilien tilalla mielenkiintoinen ratkaisu.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Kokeilin tänään Hondan uutta e-autoa. Laadukkaalta tuntui, mutta ei voi verrata mihinkään kun muita täyssähköjä en ole ajanut. Kamerat sivupeilien tilalla mielenkiintoinen ratkaisu.
Toihan on muuten hauskannäköinen pikku kippo, kaupunkiautoksi varmasti oikein passeli. Range taitaa jäädä talvikelillä alle 200km.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Uskallan melkein vetoa lyödä, että sellaista sähköautoa ei löydykään minkä saisi käyntiin, jos latauspiuha on kiinni ...
Mitä tapahtuu kun sähköauton käynnistää? Alkaako moottori hurisemaan? Saman luokan kysymys kuin kuinka tappaa virus desinfiointiaineella kun virus ei ole edes elävä.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitä tapahtuu kun sähköauton käynnistää? Alkaako moottori hurisemaan? Saman luokan kysymys kuin kuinka tappaa virus desinfiointiaineella kun virus ei ole edes elävä.
Juu. Se sähkömoottori lähtee pyörimään täysillä kierroksilla ja aivan jumalaton ulina siitä kuuluu.
 

12961

Jäsen
Sähköautoiluun se liittyy tämä ARA:n myöntämä latausinfra-avustuskin. Äkkiä ajateltuna näyttäisi olevan porsaanrei'illä varustettu, varsinkin kun se ensi vuoden alusta alkaen on kaikkien osakeyhtiöiden haettavissa. Ilmeisesti muutoksen tarkoitus on avustaa latausinfran rakentamista työpaikoille.

Jos siis rakentaa 5 latauspistettä, joissa kolmessa on mahdollisuus ladata 11kW teholla, saa kokonaisuudesta korotettua, 50% avustusta. Avustusta saa myös sähköliittymän kasvattamiseen ja käytännössä liki kaikkiin latausinfran asentamisesta aiheutuviin kustannuksiin ja tarvikkeisiin. Pelkän syötön ja latausmahdollisuuden rakentaminen riittää. Kummallisia kohtia ovat mielestäni seuraavat suorat lainaukset:

"Tuen saamiseen riittää valmius latauslaitteen asentamiselle heti tai myöhemmin, yhtään latauslaitetta ei tarvitse ottaa käyttöön."

"Kuormanhallintajärjestelmän käyttö latauskuorman tasaamisessa on sallittua tarpeen mukaan."

Eli korotetun tuen saamisen edellytys täyttyy, kunhan kolmelle 11kW tehon yksinään mahdollistavalle kaapeloinnille tulee yksi yhteinen 3*16A syöttö, jota jaetaan kuormanhallinnalla käytön mukaan?

"Avustusta voi hakea myös jälkikäteen asennettaviin latauslaitteisiin. Latauslaitteita on kuitenkin hankittava kerralla vähintään viiden latauspisteen vaatima määrä."

Eli avustusta voi saada latauslaitteiden osalta etukäteen, eikä missään määritellä aikaa, jonka kuluessa lisäpisteet tulee asentaa?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko romutuspalkkion kohtalosta jo ollut jotain juttua? Onko tulossa 2022?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes

On kyllä hyvä pointti mielipidekirjoittajalta. Taloyhtiöissä ei oikein ole sellaisia alueita, missä autoja voi pysäköidä tuntikaupalla. Miksei kukaan ole ajatellut tätä!? Hyvä idea on myös tuo latauspisteketju, toivottavasti joku ottaa kopin niin saadaan mahdollisuus ladata muuallakin kuin taloyhtiön pihassa!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

On kyllä hyvä pointti mielipidekirjoittajalta. Taloyhtiöissä ei oikein ole sellaisia alueita, missä autoja voi pysäköidä tuntikaupalla. Miksei kukaan ole ajatellut tätä!?
On todellinen epäkohta myös tuo, että taloyhtiöiden, eli siis asukkaiden ja vuokranantajien, pitäisi muka olla maksumiehinä kun asukkaiden ja vuokralaisten sähköautoja halutaan ladata! Törkeää suorastaan, miksei Prisma tai Teboil maksa tätä!
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
On todellinen epäkohta myös tuo, että taloyhtiöiden, eli siis asukkaiden ja vuokranantajien, pitäisi muka olla maksumiehinä kun asukkaiden ja vuokralaisten sähköautoja halutaan ladata! Törkeää suorastaan, miksei Prisma tai Teboil maksa tätä!

Eiköhän tästä tulevina vuosina joku ennakkotapaus saada. Itse vuokranantajana en todellakaan aio keidenkään sähköautoilua kustantaa. Jonkin yksittäisin latauspaikan perustamisesta päättää toki taloyhtiön hallitus mutta selvää on että lataamiseen täytyy saada kulutusmittarit ja maksun maksaa tietenkin sähkönkäyttäjä.

Tässäkin tullaan mittaamaan taloyhtiöiden ja isännöitsijöiden toimintaa tarkasti. Äkkiä on merkitystä asunnon arvoon jos homma ei suju.

Edelleen olen sitä mieltä että tässä sähköbuumissa on nyt enemmän intoa kuin älyä. Hutkitaan ennenkuin tutkitaan.
 

12961

Jäsen

On kyllä hyvä pointti mielipidekirjoittajalta. Taloyhtiöissä ei oikein ole sellaisia alueita, missä autoja voi pysäköidä tuntikaupalla. Miksei kukaan ole ajatellut tätä!? Hyvä idea on myös tuo latauspisteketju, toivottavasti joku ottaa kopin niin saadaan mahdollisuus ladata muuallakin kuin taloyhtiön pihassa!

Onhan tässä ongelmia, vaikka kirjoittajan näkökulma onkin värittynyt. Vanhoissa yhtiöissä ensinnäkin pihat ovat niin pieniä, ettei pysäköintipaikkoja kuitenkaan ole kuin murto-osalle asukkaista.

Nyt investoinnin maksumieheksi pääsee yhtiön kautta, vaikka käyttäisi julkisia tai vuoden 1994 bensacorollaa. Eikä varmasti tule suoraan asunnon hintaan tuo latauspiste, jos käytöoikeuksia ei ole suoraan neliöihin jyvitetty. Ei Nuutisen Jussi ole ainoa, jota ahdistaa.

Edellisessä viestissäni pyörittelin latausinfratukea, joka tosin kääntänee investoinnin suht kohtuulliseksi, jos ei puhuta mistään tasavirtalatauksen mahdollistavista paikoista.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Meneekö taloyhtiössä todella latauspaikat kaikkien osakkaiden pussista? Olin jotenkin siinä hyvässä uskossa, että käyttäjät maksavat piikin. Toki onhan monessa yhtiössä täysin erilaiset viritelmät parkkipaikkojen suhteen.

Se nyt olisi jo todella absurdia, että käytöstäkin maksettaisiin yhteisesti.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meneekö taloyhtiössä todella latauspaikat kaikkien osakkaiden pussista? Olin jotenkin siinä hyvässä uskossa, että käyttäjät maksavat piikin. Toki onhan monessa yhtiössä täysin erilaiset viritelmät parkkipaikkojen suhteen.

Se nyt olisi jo todella absurdia, että käytöstäkin maksettaisiin yhteisesti.
Jos haluaa itselleen rakennuttaa latauspaikan tässä ja nyt, niin itse joutuu maksajaksi, mutta jos taloyhtiössä on iso remontti, lainsäädäntö vaatii tässä yhteydessä rakentamaan X määrän latauspaikkoja.

Joku korjaa jos kirjoitin palturia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On se kuitenkin parempi, että latauspisteinvestoinnin maksaa taloyhtiö joka demokraattisesti päättää latauspisteitä hankkia, kuin että sen latauspisteen maksaisi vaikka kaikki ruokakaupassa kävijät tuotteiden hinnoissa, tai kaikki veronmaksajat.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Onhan tässä ongelmia, vaikka kirjoittajan näkökulma onkin värittynyt. Vanhoissa yhtiöissä ensinnäkin pihat ovat niin pieniä, ettei pysäköintipaikkoja kuitenkaan ole kuin murto-osalle asukkaista.

Nyt investoinnin maksumieheksi pääsee yhtiön kautta, vaikka käyttäisi julkisia tai vuoden 1994 bensacorollaa. Eikä varmasti tule suoraan asunnon hintaan tuo latauspiste, jos käytöoikeuksia ei ole suoraan neliöihin jyvitetty. Ei Nuutisen Jussi ole ainoa, jota ahdistaa.

Edellisessä viestissäni pyörittelin latausinfratukea, joka tosin kääntänee investoinnin suht kohtuulliseksi, jos ei puhuta mistään tasavirtalatauksen mahdollistavista paikoista.
Nuutisen Jussin huoli oli, että tontilla ei ole tilaa latauspisteiden järjestämiseen ja autojen pitää lojua siellä latauspisteillä tuntikaupalla. Veikkaisin ihan ammatillisella hihatuntumalla, että noin 99% taloyhtiöistä on jo osoitettu alueita joilla autot on pysäköitynä tuntikaupalla. Niitä kutsutaan mielikuvituksellisesti pysäköintialueiksi.

Lisäksi aika hoopo "uusi idea" tuo latauspaikkaketju, minulla on jo avaimenperässä neljän ketjun tägit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös