Sähköautoilu

  • 496 465
  • 4 583

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Perkele, oma Enyaq ollut nyt 2 viikkoa pajalla, kun joku narkkari päätti paskoa ikkunan ja yrittää päästä sisään piikittelemään, ei onnistunut, vaan piikitti siinä parkkiksella ja heitti ruiskun auton eteen.

No, miksi tästä kerron on se, että voi jumalauta että voi olla näin 2 viikon jälkeen ikävä Enyaqin rattiin kun tässä on nyt joutunut bensa-Qashqailla rullailemaan. Nyt sen vasta huomaa, mikä ero sähköllä ajamisessa on bensa-ajoon verrattuna….

Tällä hetkellä näyttää siltä, että viimeistään perjantaina saan auton takas kotiin.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Enyaq ei tosiaan mitään suuria fiiliksiä ajaessa tarjoa. Neljä sähkistä olen nyt käynyt kokeilemassa ja Enyaq oli tylsin näistä neljästä. Oli myös hitain kiihtymään. Järkivalinta perheelliselle se silti on, tavaratila on selkeästi markkinoiden suurin ja takapenkillä on paljon tilaa. Yksi harvoista sähköautoista, jonka tilat eivät lopu perheelliselle kesken.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voi kun joskus tulisi autokin. Huhtikuun alussa tilattu Enyaq eikä ilmeisesti ole vieläkään valmistunut eli ainakin marraskuulle menee toimitus. Kesällä tilanneitakin mennyt ohi paljon. Siinä mielessä hyvä että hinta omasta sovittu jo keväällä ja mitä pidemmälle menee sitä paremmaksi kauppa muuttuu minun kannalta. Mutta kyllähän sitä mieluummin jo uudella ajelisi…
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei sillä, että mahtuisi muutenkaan budjettiin, mutta vaikka mahtuisi, niin pelkästään tuon takia jäisi hankinta tekemättä. Toki sitä ei myöskään mainosteta minään tilaihmeenä, mutta näihin katumaastureihin tottumattomana tulee yllätyksenä, että aika pieniä ne lopulta ovat, jos korkeutta ei huomioida.

Näihin pohdintoihin voit tosiaan sijoittaa minkä tahansa SUVin. Eihän niissä käytännössä missään suuren farmarin takakontteja ole. Ovat korkeita ja lyhyitä. SUVia pitää ajatella korotettuna pienenä autona; sähkiksissä tietysti se ero, että ulkomittaan mahtuu enemmän sisätilaa kun ei ole massiivista dinoa viemässä keulasta tilaa, mutta silti, eivät ne farmareiksi ole rakennettuja.

Itse odottelen, että Kia EV6 tulisi koeajettavaksi, kuun lopulla on ainakin alunperin ollut lupaus ilmestyä sellainen mahdollisuus. Kokoluokka suhteellisen sama, mutta monella tapaa paljon kiinnostavampi. VAG:n täyssähköt on tullut ajeltua, ovat perheelliselle keskihintaskenessä toki järkivalintoja ja saatan itsekin ensi vuonna E-nakkiin lopulta päätyä, mutta jo ennalta tökkii muun muassa ajatus aikakauteen ihmeellisen hitaasta latausmaksimista. Eiköhän heilläkin olisi ollut tekniikka jo halutessaan käytössä.

Tuo Kian paketti mm. sähkön ulosantamisineen on erittäin houkutteleva, jos toteutus osuu myös omaan hanskaan. Arvostelujen perusteella todella kiinnostava perhekäyttöönkin, kokoluokkahan on yllättävänkin sama.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Voi kun joskus tulisi autokin. Huhtikuun alussa tilattu Enyaq eikä ilmeisesti ole vieläkään valmistunut eli ainakin marraskuulle menee toimitus. Kesällä tilanneitakin mennyt ohi paljon. Siinä mielessä hyvä että hinta omasta sovittu jo keväällä ja mitä pidemmälle menee sitä paremmaksi kauppa muuttuu minun kannalta. Mutta kyllähän sitä mieluummin jo uudella ajelisi…

Sama ongelma täällä! Huhtikuun alussa tilattu Enyaq ja alunperin lupailtu toimitus syyskuulle. Kesällä tuotantoviikko siirtyi lokakuulle ja nyt pari viikkoa sitten näytti jo joulukuuta...No globaali sirupulahan tuossa syynä, joten ei voi kuin odotella.
 
K

Kiekkokatsoja

Linkki vie ylen sivulle. Siinä kerrotaan mm. sähköautojen liikenneonnettomuuksista, ja sähköautojen tulipalojen sammuttamisesta.
Itse olen pohtinut, että mitenhän kaupunki sähköbussi sammutetaan, ja kuinka suuri haitta palavasta bussista voisi tulla kaupungin keskustassa.
Esimerkiksi Kotkaan suunnitellaan bussiliikenteen vaihtoa kokonaan sähköbusseiksi. Näissä busseissa pitää olla suuri akkujärjestelmä, joten myös palon sammuttaminen olisi todennäköisesti vaativaa. Toivottavasti pelastuslaitos on varautunut kaupungin keskusta-alueen sähköbussien paloon riittävän hyvin.
No aika näyttää.

Lisäys. Toinen riskitekijä on sähköautojen lataaminen. Latauksessa taloyhtiön parkkipaikalla, ei välttämättä ole kukaan havaitsemassa mahdollista häiriötä. Häiriö voi edetä paloksi, ja silloin siinä samalla palaa helposti koko autokatos, tai ympäristö + se voi olla uhka asuinrakennukselle. Tuossa jokinaika sitten oli juttua, että eräs sähköautojen valmistaja, otti myydyt autot takaisin korjaukseen. Kyseisellä merkillä oli tapahtunut sähköpaloja latauksessa.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näihin pohdintoihin voit tosiaan sijoittaa minkä tahansa SUVin. Eihän niissä käytännössä missään suuren farmarin takakontteja ole. Ovat korkeita ja lyhyitä. SUVia pitää ajatella korotettuna pienenä autona; sähkiksissä tietysti se ero, että ulkomittaan mahtuu enemmän sisätilaa kun ei ole massiivista dinoa viemässä keulasta tilaa, mutta silti, eivät ne farmareiksi ole rakennettuja.

Itse odottelen, että Kia EV6 tulisi koeajettavaksi, kuun lopulla on ainakin alunperin ollut lupaus ilmestyä sellainen mahdollisuus. Kokoluokka suhteellisen sama, mutta monella tapaa paljon kiinnostavampi. VAG:n täyssähköt on tullut ajeltua, ovat perheelliselle keskihintaskenessä toki järkivalintoja ja saatan itsekin ensi vuonna E-nakkiin lopulta päätyä, mutta jo ennalta tökkii muun muassa ajatus aikakauteen ihmeellisen hitaasta latausmaksimista. Eiköhän heilläkin olisi ollut tekniikka jo halutessaan käytössä.

Tuo Kian paketti mm. sähkön ulosantamisineen on erittäin houkutteleva, jos toteutus osuu myös omaan hanskaan. Arvostelujen perusteella todella kiinnostava perhekäyttöönkin, kokoluokkahan on yllättävänkin sama.

Enyaq on kontiltaan selvästi paras vertailuryhmässä, EV6 ei pärjää vaikka auto näyttää isolta. Enyaq ei vaan jotenkin sytyttänyt ulkonäöltään ja kiihtyvyydeltään. Sähköautosta hakee vähän myös fiilistä, eikä vain järkevintä mahdollista.

Lupailivat tosiaan kohtuullista 10kk toimitusaikaa Enyaqille, eikä tuostakaan mitään varmuutta ollut.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Enyaq on kontiltaan selvästi paras vertailuryhmässä, EV6 ei pärjää vaikka auto näyttää isolta. Enyaq ei vaan jotenkin sytyttänyt ulkonäöltään ja kiihtyvyydeltään. Sähköautosta hakee vähän myös fiilistä, eikä vain järkevintä mahdollista.

Lupailivat tosiaan kohtuullista 10kk toimitusaikaa Enyaqille, eikä tuostakaan mitään varmuutta ollut.

Jep, kontti on Enyaqissa suurempi, matkustamon tilat mitoiltaan hiukan pienemmät. Mitään valtavan suuria (lue: Superb) nämä mitkään SUVit eivät ole.
 

hege

Jäsen
Nyt sitten vinkkejä plug-in hybridi-päähän otetaan vastaan. Eli oma ajoprofiili on nykyisin sellainen karkeasti sellainen, että
  • 7000 km ajoa on alle 60 km edes-takaisin (50% mahdollisuus ladata toisessa päässä)
  • 2500 km ajoa on 60-250 km edes-takaisin (50% mahdollisuus ladata toisessa päässä)
  • 2000 km ajoa yli 250 km edes-takaisin (50% mahdollisuus ladata toisessa päässä)
Nyt olen itse ajellut vanhalla (mutta asiallisella) Saabilla omat ajot ja rouva ajellut sitten uudemmalla (ja paremmalla) Subarulla, mutta Saab ei ole ihan taloudellisin vaihtoehto pätkäajoon kun kulutus on kuitenkin siellä 12l/100km tasolla ja omaan profiiliin hybridi vaikuttaisi sopivan varsin hyvin joten Saabin vaihtoa johonkin 25-30k€ plug-in hybridiin on tullut palloteltua varsinkin jos todellinen sähkärange olisi luokkaa 35-40km.

Käytettyä Leafia on myös mietitty, mutta niiden osalta (ja muidenkin vanhempien sähköautojen) tuo ajokilometrimäärä on ongelma eli sellaisen kanssa tulisi helposti jumppaamista sen suhteen kuka perheessä kulkee milläkin autolla koska rouva työajot taas pääasiassa yli 150 km suuntaansa samoin kuin omat duuniajot.

Joten vinkkejä fiksuista plugareista otetaan vastaan em. reuna-ehdoilla. Tilojen osalta ei ole isoja vaatimuksia, mutta yhden aikuisen ja kahden-kolmen lapsen skimbareissuja tyyliin Helsinki-Messilä pitäisi pystyä tekemään niin että skimbat saa autoon sisään (boxi menee Subarun katolle).
 

Rauta85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt sitten vinkkejä plug-in hybridi-päähän otetaan vastaan. Eli oma ajoprofiili on nykyisin sellainen karkeasti sellainen, että
  • 7000 km ajoa on alle 60 km edes-takaisin (50% mahdollisuus ladata toisessa päässä)
  • 2500 km ajoa on 60-250 km edes-takaisin (50% mahdollisuus ladata toisessa päässä)
  • 2000 km ajoa yli 250 km edes-takaisin (50% mahdollisuus ladata toisessa päässä)
Nyt olen itse ajellut vanhalla (mutta asiallisella) Saabilla omat ajot ja rouva ajellut sitten uudemmalla (ja paremmalla) Subarulla, mutta Saab ei ole ihan taloudellisin vaihtoehto pätkäajoon kun kulutus on kuitenkin siellä 12l/100km tasolla ja omaan profiiliin hybridi vaikuttaisi sopivan varsin hyvin joten Saabin vaihtoa johonkin 25-30k€ plug-in hybridiin on tullut palloteltua varsinkin jos todellinen sähkärange olisi luokkaa 35-40km.

Käytettyä Leafia on myös mietitty, mutta niiden osalta (ja muidenkin vanhempien sähköautojen) tuo ajokilometrimäärä on ongelma eli sellaisen kanssa tulisi helposti jumppaamista sen suhteen kuka perheessä kulkee milläkin autolla koska rouva työajot taas pääasiassa yli 150 km suuntaansa samoin kuin omat duuniajot.

Joten vinkkejä fiksuista plugareista otetaan vastaan em. reuna-ehdoilla. Tilojen osalta ei ole isoja vaatimuksia, mutta yhden aikuisen ja kahden-kolmen lapsen skimbareissuja tyyliin Helsinki-Messilä pitäisi pystyä tekemään niin että skimbat saa autoon sisään (boxi menee Subarun katolle).

Jos budjetti on tuo niin tällä hetkellähän ihan uusia sähköautojakin saa tuohon hintaluokkaan, esim Opelilla ja Peugeotilla on ihan hyviä alle 30 000€ tarjouksia tällä hetkellä. Meillä on nyt kesästä asti ollut Peugeot e2008 ja tilojen ja rangen puolesta tuollainen menisi varmaan teillekin.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyundai Kona 64kWh akulla, käytettyjä saa noin 30k€ hintaan, tuon kanssa ei kokemattomalle sähköautoilijalle rangeahdistus iske.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo, ei ole järkeä ostaa plug-in hybridiä. Vaikka 1-2v vanha Hyundai Ioniq sähköauto menee budjettiin hyvin.
Omien laskujen mukaan satasella säästää kotisähköllä ajaen pihiin bensa-autoon verrattuna sen 7-8 euroa. Eli jos tulee 4500 kilometriä pidempää ajoa (kuten @hege ilmaisi), jossa plugarin pienemmästä akusta ei ole hyötyä, niin sähköllä ajaessa säästää euroissa suunnilleen 340 euroa vuodessa verrattuna plugariin. Onhan se sähköauto halvempi näin ollen, mutta sitten kun otetaan huomioon sähköauton suurempi (ja kohta entisestäänkin isompi) ajoneuvovero, niin aika pieneksi jää rahallinen hyöty vuodessa verrattuna hybridiin. Toki eilen näin 95-oktaanista myytävän 1,819 hinnalla täällä Lahdessa...

Harmillista tämä veropolitiikka. Ei siis bensan kohdilta. Bensaveroa saisi korottaa ja sähköautoilua HALPUUTTAA.

Edit: Onko muuten ollut poliittista keskustelua, että sähköauton hankintatuen hintarajaa kasvatettaisiin 50 000 eurosta? Nälkä nimittäin kasvaa syödessä eikä tuo 50k oikein riitä Enyaqqiin isommalla akulla ja hyvillä varusteilla.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Täällä Turussa eräs taloyhtiö laskuttaa puoli vuosittain sähköauton lataamisesta muistaakseni 385 euroa. Eräs tyyppi tuosta taloyhtiöstä on ajanut Teslallaan tuon puolen vuoden aikana 9000 kilometriä. Aika edullista sanoisin.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Omien laskujen mukaan satasella säästää kotisähköllä ajaen pihiin bensa-autoon verrattuna sen 7-8 euroa. Eli jos tulee 4500 kilometriä pidempää ajoa (kuten @hege ilmaisi), jossa plugarin pienemmästä akusta ei ole hyötyä, niin sähköllä ajaessa säästää euroissa suunnilleen 340 euroa vuodessa verrattuna plugariin. Onhan se sähköauto halvempi näin ollen, mutta sitten kun otetaan huomioon sähköauton suurempi (ja kohta entisestäänkin isompi) ajoneuvovero, niin aika pieneksi jää rahallinen hyöty vuodessa verrattuna hybridiin. Toki eilen näin 95-oktaanista myytävän 1,819 hinnalla täällä Lahdessa...

Harmillista tämä veropolitiikka. Ei siis bensan kohdilta. Bensaveroa saisi korottaa ja sähköautoilua HALPUUTTAA.

Edit: Onko muuten ollut poliittista keskustelua, että sähköauton hankintatuen hintarajaa kasvatettaisiin 50 000 eurosta? Nälkä nimittäin kasvaa syödessä eikä tuo 50k oikein riitä Enyaqqiin isommalla akulla ja hyvillä varusteilla.

Pitää huomioida sähköauton selkeästi pienemmät huoltokustannukset elinkaaren aikana, sekä se, että sähköauto pitää todennäköisesti arvonsa paremmin.

Ihan ok varusteet saa muuten Enyaqiin hankintatuen alle. Skodassa saa hintaa tingattua jonkin verran, Hyundai ei antanut senttiäkään alennusta. Hankintatuki tuskin nousee mihinkään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan ok varusteet saa muuten Enyaqiin hankintatuen alle. Skodassa saa hintaa tingattua jonkin verran, Hyundai ei antanut senttiäkään alennusta. Hankintatuki tuskin nousee mihinkään.
Täytyypä kilpailuttaa jossain välissä. 13kk päästä tarve autolle ja tällä hetkellä 10 kk toimitusaikaa lupailevat. Pystynee odottamaan vuodenvaihteeseen.

55k sain hintaa laskurilla omilla varusteilla, tuskinpa sitä alle 50k saa kuin karsimalla, mutta pitää testata. Erikoista, että Skodaa sai tingattua, mutta Hyundaita ei. Luulisi, että skodaa menee suuria määriä kaupaksi normihintaankin. Mielenkiintoista!
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Täällä Turussa eräs taloyhtiö laskuttaa puoli vuosittain sähköauton lataamisesta muistaakseni 385 euroa. Eräs tyyppi tuosta taloyhtiöstä on ajanut Teslallaan tuon puolen vuoden aikana 9000 kilometriä. Aika edullista sanoisin.

4,28 eur/100 km, jos oikein lasken. Aika kallista, kun oma sähköllä ajaminen maksaa aika tarkkaan kaksi euroa satasella. Polttiksiin verrattuna kumpikin toki on edullista.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
55k sain hintaa laskurilla omilla varusteilla, tuskinpa sitä alle 50k saa kuin karsimalla, mutta pitää testata. Erikoista, että Skodaa sai tingattua, mutta Hyundaita ei. Luulisi, että skodaa menee suuria määriä kaupaksi normihintaankin. Mielenkiintoista!

Mikä malli kyseessä? Omasta näkökulmasta pakollisilla varusteilla (mm. convenience plus, assisted drive plus, climate plus, HUD, matrix LEDit eli light&view basic) 80x on listahinta n. 60k, 80 on sitten muutaman tonnin halvempi.

Jos täällä on jo Enyaqilla ajavia, olisi mielenkiintoista kuulla käyttäjäkokemuksia lisävarusteista eli valitsisiko nyt jotenkin toisin jne.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikä malli kyseessä? Omasta näkökulmasta pakollisilla varusteilla (mm. convenience plus, assisted drive plus, climate plus, HUD, matrix LEDit eli light&view basic) 80x on listahinta n. 60k, 80 on sitten muutaman tonnin halvempi.

Jos täällä on jo Enyaqilla ajavia, olisi mielenkiintoista kuulla käyttäjäkokemuksia lisävarusteista eli valitsisiko nyt jotenkin toisin jne.
80 takaveto,. 19” regulus, Assisted drive basic, climate plus, comfort seat basic, convenience plus, drive sport basic, light and view plus, 125kw latausvalmius on omalla listalla atm :)
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
80 takaveto,. 19” regulus, Assisted drive basic, climate plus, comfort seat basic, convenience plus, drive sport basic, light and view plus, 125kw latausvalmius on omalla listalla atm :)

Asiallisen oloiset valinnat. Omalta listalta jäi mainitsematta EcoSuite-sisustus ja vetokoukku jotka nostavat hintaa. 125 kW latausvalmius kuuluu 80x:ään vakiona. Crystal Face ja sähköjakkarat taas puuttuu omalta listoilta tällä hetkellä, jostain pitää tinkiä...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
4,28 eur/100 km, jos oikein lasken. Aika kallista, kun oma sähköllä ajaminen maksaa aika tarkkaan kaksi euroa satasella. Polttiksiin verrattuna kumpikin toki on edullista.
Kaasupolttis matka-ajossa 4e/100 km, kaupungissa 6e.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Asiallisen oloiset valinnat. Omalta listalta jäi mainitsematta EcoSuite-sisustus ja vetokoukku jotka nostavat hintaa. 125 kW latausvalmius kuuluu 80x:ään vakiona. Crystal Face ja sähköjakkarat taas puuttuu omalta listoilta tällä hetkellä, jostain pitää tinkiä...
sähköpenkki muistilla tarvitaan kun vaimo on yli 20cm lyhyempi ja ajetaan molemmat sekaisin. Nykyisessäkin on, niin vaikeaa olisi totuttautua. Crystal face ihan vaan, koska näyttää hauskalta. Sisustukseksi kelpaa se halvin.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
80 takaveto,. 19” regulus, Assisted drive basic, climate plus, comfort seat basic, convenience plus, drive sport basic, light and view plus, 125kw latausvalmius on omalla listalla atm :)

Aika samaa kysyin ja jäi sellainen kuva, että kolmisen tonnia saavat listahinnasta suurinpirtein tiputettua, jotta menee hankintatuen alle. Ehkä tuo on tarkoituksella noin, että pieni tinkimisvara on jätetty.

Ioniq5 oli paljon nihkeämpi suhtautuminen ja kalliimpi auto muutenkin. Muuten toki hyvä peli, mutta tavaratilan 38cm korkeus ei sovellu perhekäyttöön.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös