Lukittuu latauksen ajaksi.
Aikalailla taitaa olla vakioitu jo. Type 2 on se yleisin malli, japskeissa ja korealaisissa chademo. Joku tietää varmasti paremmin, mutta eikö kaikissa Euroopan Tesloissa ollut myös Type 2? Jenkeissähän on kai jokin eri malli.
Type 1 -autoja ei kai kauheasti enää liiku?
Pikalatauspaikoilla on noiden vaihtovirtaa antavien Type 2 -päiden tilalla tosiaan joko CCS tai Chademo. Näiden osalta standardoinnit ovat kyllä menneet sikäli perseelleen, että niitä ei voi millään adapterilla mitenkään käyttää ristiin. Liittyi muistaakseni sekä kommunikaatioon auton ja laturin välillä että pistokkeen lukitukseen. Toisessa pistokkeen lukituslaite on auton päässä ja toisessa pistokkeessa.
Kotilataukseenhan suurin osa ajosta täytyy perustua, mutta ruuhkaisempaan aikaan tien päällä tiukemmasta standardoinnista tai adapterin käytön mahdollisuudesta olisi varmasti etua. Vielä ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa CCS-paikalle pitäisi jonottaa ja Chademo olisi samalla tyhjän panttina, mutta keksin useita loma-aikojen menopäiviä, jolloin jonoja voi syntyä.
Toinen pikalatauksesta tarkemmalla tutkimisella paljastunut asia oli se, ettei reittisuunnittelua ja varsinkaan aikataulua välttämättä voi ruuhkaisempana päivänä suunnitella kovin tarkasti etukäteen. Vaikka esimerkiksi mäkkäreiltä löytyy nimellisesti 150kW tolppia (usein 4 kpl rinnan) on niille yksi yhteinen 200kW syöttö. Eli jos tolpat ovat täynnä niin kukin saa kuitenkin vain 50kW lataustehon. Matkanteon kannalta tuo on jo melko vähän ja tauot venyvät pitkiksi, varsinkin jos tolpille sattuu olemaan jonoa.
EQV:lla 50kW vastaa käytännön maantieajossa kesällä n.170km matkaa vastaavaa latausta tunnissa. Jos latausteho olisi 50kW, latauspaikalle pääsisi odottamatta ja ajon aikana keskinopeus olisi 85 km/h, olisi koko matkan keskinopeus vain 56 km/h. Matkanteon nopeudessa ero polttomoottoriautoon voi latausajoista ja tauoista johtuen revetä melkoiseksi.
Ensimmäisenä riskisenä skenaariona tuli mieleen, etten välttämättä yrittäisi täyssähköllä pohjoiseen vieviä pääväyliä perheen kanssa viikon 8 vaihtopäivän tienoilla tai Juhannuksena. Saattaisi matka venähtää.
Ei se pitkän matkan sähköautoilu aivan niin helpolta vaikuta kuin jotkut haluavat antaa ymmärtää. Onnistunee kyllä, mutta jos mahdollista, niin lähden kyllä pitkälle matkalle edelleen polttomoottorilla. Aikataulussa ei ole silloin samalla tavalla ylimääräisiä liikkuvia osia.