Alkanut vähän poltella ajatus, että joskohan sitä sitten kuitenkin vaihtaisi tämän nykyisen kiesin johonkin vähemmän kuluttavaan. Kilometrejä on vuodessa kertynyt n. 42000 ja keskikulutus on ollut n. 7l/100km. Bensaa. Suunnilleen 4500€. Iso syy tähän on tietenkin ollut muutto maalle, mutta tämä siitäkin huolimatta, että olen ollut käytännössä koko ajan etätöissä. Toki on ollut myös melkoinen hällä väliä -asenne autoilun suhteen, eli moottori starttaa juuri silloin, kun vain haluaa lähteä johonkin.
Täyssähköautoja en vielä tässä vaiheessa voi miettiä, koska sopivien hinnat ovat turhan korkeat. Lataushybridejä en miettinyt aikoihin, kun ajattelin niiden olevan lähinnä turhia ajomatkojen takia. Nyt olen kuitenkin tullut tulokseen, että n. 1/3 ajoista menisi pelkällä sähkölläkin, eli plugarit voisi olla hyvä vaihtoehto.
Nykyinen on siis Škoda Superb 2.0 TSI 4x4 maltillisella piristysruiskeella. Ihana auto ajaa ja tilaa takakontissa on mm. kylpyammeelle tai kahden hengen yösijaksi. Molemmat kokeiltu ja toimivaksi havaittu. Myös kaksi henkilö plus koira voi tehdä muutaman viikon kesälomareissun sen enempää miettimättä, mitä kaikkea reissulle oikeasti tarvitsee ottaa mukaan. Sen kuin nappaa vaikka neljän vuodenajan varusteet matkaan ja lähtee vain johonkin. Todellisuudessa näin isolle autolle ei todellista tarvetta oikeastaan ole, ainakaan vielä, vaan pienemmälläkin pärjäisi.
Olen viime aikoina kiikaroinut vaihtoehtoja eri käyttövoimaluokista. Näillä metreillä jopa diesel tulisi kyseeseen, mutta kyllähän plugarilla pääsisi vielä parempiin säästöihin. Eli mitä vaihtoehtoja kannattaisi toden teolla miettiä? Kokoluokka voisi tässä vaiheessa olla vähintään VW Golf, hinta jossain max vähän päälle 20k€ ja vuosimalli alkaen 2018. Jos tuo käy esim. perheen lisäyksen myötä jossain vaiheessa pieneksi, niin aina voi vaihtaa suurempaan. Mitään tunnearvoa en autolle anna, eli vaihtaminen ei ole ongelma.
Tähän mennessä olen siis katsellut lähinnä valikoituja merkkejä käyttövoimana diesel, diesel/sähkö, bensa/sähkö ja bensa/kaasu. Nelivedosta ei ole täällä periferiassa haittaa, kun teiden kunto etenkin talvisin on mitä on. Kysymyksen voisi laittaa myös autoiluketjuun, mutta koska plugarit nyt ovat tällä hetkellä päällimmäisenä, niin kyselen täällä.