Sähköautoilu

  • 495 864
  • 4 583

Vatso

Jäsen
@FiveHole, näin itsekin olen ymmärtänyt.
Lähinnä tuo itsekin kiinnostaisi, että voiko useamman firman lätkällä latailla samalla pisteellä. Ja jos voi, niin onko erot hinnoissa kovat.

Ainakin sovelluksen kautta tuo on mahdollista, esim. Virran asiakkaat voivat käyttää K-latauksen pisteitä ja kyllä se varmaan samalla tavalla toimii lätkän kanssakin. Ei tuossa sitten hintojen puolesta ole vain mitään järkeä, esim. K-latauksen hinta Virran asiakkuuden kautta on yli 4-kertainen verrattuna siihen, että lataisit suoraan K-latauksen kautta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Virran verkostoon kannattaa liittyä KSSe:n tai Helenin asiakkuuden kautta, jos lataus on satunnaisempaa. Suoraan Virran kautta menee pohjamaksu, joka on toki vain vähintään euro kuussa, mutta noiden kautta tägi ja asiakkuus on maksuton.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Onko kukaan tilannut Polestar 2:sta? Ainakin konfiguraattorissa on ihan fiksun oloinen, kaikki varusteet näyttää olevan vakiona mitä itse tarvitsisi/haluaisi, sen kuin valitsee värit sisälle ja ulos, tosin aika suppeasta valikoimasta ja noissakin on ehtoja tietyissä värikomboissa. Ei ole kyllä ajankohtainen uutena tuollaisen hankinta, mutta vois olla hyvä sitten joskus vähän käytettynä. Ehkä.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tässä muutaman kuukauden olen plugarilla ajellut ja kun pyrin latailemaan aina kun siitä on hyötyä niin muutama sovellus/tag tosiaan pitää olla. K-latauksen, Fortum, Virta (Helen) ja Plugit Cloudin tagit olen tilannut ja lisäksi löytyy eParking sovellus, näillä olen pärjännyt, pari kertaa tullut vastaan tilanne että olisi jonkun muun vaatinut mutta en ole sitten jaksanut vaivaa kun ei ole ollut pakko ladata. S-ryhmän ABC- lataus vaatii kohta sovelluksen kun ilmaisvaihe päättyy, sen joutuu hommaamaan.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Alkaa näyttämään siltä, että ei ole enää tarvetta noihin yli 40 000 km vuosikilometreihin, joten nykydieselin tulossa vaihtoikään, niin hybridi kiinnostaa.

Hintakatto pyörii max 35 000 €. Kaksi lastenistuinta pitää mahtua sekä rattaat peräkonttiin. Vaihtoehtoina pyörinyt nyt ainakin:

Mitsubishi Outlander PHEV, josta uudemmalla tekniikalla olevat mahtuisi vielä budjettiin. Peräkontin lyhyys mietityttää.

Passat GTE. Siinä ja siinä mahtuisiko uusittu 2019 malli budjettiin, mutta tiukkaa tekee. Ehkä houkuttelevin vaihtoehto tällä hetkellä.

Corolla Hybrid. Ei latausta. Vähän skeptinen tämän taloudellisuuden suhteen, kun niin iso osa ajosta menisi tällä hetkellä vain sähkön varassa. Lisäksi koko askarruttaa ja pitäisi käydä ihan istumassa ja katsomassa.

Mondeo Hybrid. Nykyinen diesel-Mondeo ollut pirun hyvä peli. Hybridissä ei latausmahdollisuutta ja sen taloudellisuus ei oikein herätä luottamusta.

Kokemuksia ylläolevista otan mielellään vastaan. Mitä pitäisi huomioida varsinkin Mitsun ja Passatin tapauksessa. Muitakin vaihtoehtoja kuulen mielelläni, mutta pelkkä sähköauto ei ole vielä vaihtoehto.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitsubishi Outlander PHEV, josta uudemmalla tekniikalla olevat mahtuisi vielä budjettiin. Peräkontin lyhyys mietityttää.

Passat GTE. Siinä ja siinä mahtuisiko uusittu 2019 malli budjettiin, mutta tiukkaa tekee. Ehkä houkuttelevin vaihtoehto tällä hetkellä.
Tuntuu että kaikilla tutuilla ja puolitutuilla perheillä on Passat GTE, houkuttelevin vaihtoehto monen mielestä. Tilava myös.

Itse kovasti toivoisin neliveto PHEV:ejä markkinoille enemmän ja tuohon samaa hintaluokkaan. Ei paljoa ole, ja niissä muutamassa onnettomat tilat. Outlander PHEV se tilavin, onko sitten mielenkiintoa tuohon. Enpä tiedä. Kaikki tuntuu downgradelta tuohon F31 bemariin joka kulkee kuin juna raiteilla, on mukava sisältä ja siihen mahtuu meidän perheen kamat, on suksiboksia jne.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Alkaa näyttämään siltä, että ei ole enää tarvetta noihin yli 40 000 km vuosikilometreihin, joten nykydieselin tulossa vaihtoikään, niin hybridi kiinnostaa.

Hintakatto pyörii max 35 000 €. Kaksi lastenistuinta pitää mahtua sekä rattaat peräkonttiin. Vaihtoehtoina pyörinyt nyt ainakin:

Mitsubishi Outlander PHEV, josta uudemmalla tekniikalla olevat mahtuisi vielä budjettiin. Peräkontin lyhyys mietityttää.

Passat GTE. Siinä ja siinä mahtuisiko uusittu 2019 malli budjettiin, mutta tiukkaa tekee. Ehkä houkuttelevin vaihtoehto tällä hetkellä.

Corolla Hybrid. Ei latausta. Vähän skeptinen tämän taloudellisuuden suhteen, kun niin iso osa ajosta menisi tällä hetkellä vain sähkön varassa. Lisäksi koko askarruttaa ja pitäisi käydä ihan istumassa ja katsomassa.

Mondeo Hybrid. Nykyinen diesel-Mondeo ollut pirun hyvä peli. Hybridissä ei latausmahdollisuutta ja sen taloudellisuus ei oikein herätä luottamusta.

Kokemuksia ylläolevista otan mielellään vastaan. Mitä pitäisi huomioida varsinkin Mitsun ja Passatin tapauksessa. Muitakin vaihtoehtoja kuulen mielelläni, mutta pelkkä sähköauto ei ole vielä vaihtoehto.

Meillä ollut nyt pari vuotta Kia Optima Sportswagon PHEV. Ei muuta valittamista, kuin että lämmitys ei toimi sähköllä eli pakkasilla kuluu myös vähän polttoainetta. Toki jos ajaa pidempää siivua (yli 40), tuolla ei ole mitään väliä, koska sähköisiä kilometrejä riittää enemmän kuin kilpailijoilla. Range Optimassa on 50-60km siis aina, toki motarivauhdissa vähän pienempi. Talvella tulee usein tehtyä siten, että moottorin ja sisätilojen esilämmitys piuhalla, jolloin pienet matkat voi hyvin ajaa pelkällä sähköllä ilman lämppäriä :D

Tilaa on hyvin ja mukava auto. Oma Optima lähtee syksyllä myyntiin, kun siirryn työsuhdeautoilijaksi ja Enyaqiin.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Meillä ollut nyt pari vuotta Kia Optima Sportswagon PHEV. Ei muuta valittamista, kuin että lämmitys ei toimi sähköllä eli pakkasilla kuluu myös vähän polttoainetta. Toki jos ajaa pidempää siivua (yli 40), tuolla ei ole mitään väliä, koska sähköisiä kilometrejä riittää enemmän kuin kilpailijoilla. Range Optimassa on 50-60km siis aina, toki motarivauhdissa vähän pienempi. Talvella tulee usein tehtyä siten, että moottorin ja sisätilojen esilämmitys piuhalla, jolloin pienet matkat voi hyvin ajaa pelkällä sähköllä ilman lämppäriä :D

Tilaa on hyvin ja mukava auto. Oma Optima lähtee syksyllä myyntiin, kun siirryn työsuhdeautoilijaksi ja Enyaqiin.
Optima tosiaan unohtui listasta. Vaikuttaa sisältävän hyvät varustetasot hintaan suhteutettuna. Verraten vaikka Corollaan, johon on vaikea löytää nahkapenkkiä ja sähköllä toimivaa penkinsäätöä.
 

444

Jäsen
Alkanut vähän poltella ajatus, että joskohan sitä sitten kuitenkin vaihtaisi tämän nykyisen kiesin johonkin vähemmän kuluttavaan. Kilometrejä on vuodessa kertynyt n. 42000 ja keskikulutus on ollut n. 7l/100km. Bensaa. Suunnilleen 4500€. Iso syy tähän on tietenkin ollut muutto maalle, mutta tämä siitäkin huolimatta, että olen ollut käytännössä koko ajan etätöissä. Toki on ollut myös melkoinen hällä väliä -asenne autoilun suhteen, eli moottori starttaa juuri silloin, kun vain haluaa lähteä johonkin.

Täyssähköautoja en vielä tässä vaiheessa voi miettiä, koska sopivien hinnat ovat turhan korkeat. Lataushybridejä en miettinyt aikoihin, kun ajattelin niiden olevan lähinnä turhia ajomatkojen takia. Nyt olen kuitenkin tullut tulokseen, että n. 1/3 ajoista menisi pelkällä sähkölläkin, eli plugarit voisi olla hyvä vaihtoehto.

Nykyinen on siis Škoda Superb 2.0 TSI 4x4 maltillisella piristysruiskeella. Ihana auto ajaa ja tilaa takakontissa on mm. kylpyammeelle tai kahden hengen yösijaksi. Molemmat kokeiltu ja toimivaksi havaittu. Myös kaksi henkilö plus koira voi tehdä muutaman viikon kesälomareissun sen enempää miettimättä, mitä kaikkea reissulle oikeasti tarvitsee ottaa mukaan. Sen kuin nappaa vaikka neljän vuodenajan varusteet matkaan ja lähtee vain johonkin. Todellisuudessa näin isolle autolle ei todellista tarvetta oikeastaan ole, ainakaan vielä, vaan pienemmälläkin pärjäisi.

Olen viime aikoina kiikaroinut vaihtoehtoja eri käyttövoimaluokista. Näillä metreillä jopa diesel tulisi kyseeseen, mutta kyllähän plugarilla pääsisi vielä parempiin säästöihin. Eli mitä vaihtoehtoja kannattaisi toden teolla miettiä? Kokoluokka voisi tässä vaiheessa olla vähintään VW Golf, hinta jossain max vähän päälle 20k€ ja vuosimalli alkaen 2018. Jos tuo käy esim. perheen lisäyksen myötä jossain vaiheessa pieneksi, niin aina voi vaihtaa suurempaan. Mitään tunnearvoa en autolle anna, eli vaihtaminen ei ole ongelma.
Tähän mennessä olen siis katsellut lähinnä valikoituja merkkejä käyttövoimana diesel, diesel/sähkö, bensa/sähkö ja bensa/kaasu. Nelivedosta ei ole täällä periferiassa haittaa, kun teiden kunto etenkin talvisin on mitä on. Kysymyksen voisi laittaa myös autoiluketjuun, mutta koska plugarit nyt ovat tällä hetkellä päällimmäisenä, niin kyselen täällä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kokemuksia ylläolevista otan mielellään vastaan. Mitä pitäisi huomioida varsinkin Mitsun ja Passatin tapauksessa. Muitakin vaihtoehtoja kuulen mielelläni, mutta pelkkä sähköauto ei ole vielä vaihtoehto.

Outti on teknisesti edistyneimpiä lataushybridejä (alle 70 km/h aina "sähköauto", jossa polttis on vain generaattorina, ei vaihteistoa jne.) ja neliveto on toimiva, mutta kontti tosiaan ulkonäköön nähden pieni ja lyhyt (toki korkea). Monella tapaa miellyttävä auto varsinkin lyhyissä ajoissa ja muutoin sisätilat hyvät, mutta auto ei ole niin iso tiloiltaan kuin näyttää. Tulee yllärinä useille.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Doh. Myyjältä tuli viestiä että oma Enyaq odottelee edelleen sirua… Pari viikkoa sitten piti olla jo tuotannossa. Ja valmistumisesta menee n. kuukausi että auto luovutetaan eli menee ainakin lokakuulle kun pääsee uuden rattiin, toivottavasti ei pidemmälle. Latausasemankin ehdin jo tilata, Harju Elekterin kiinteällä piuhalla oleva tolppa. Vajaa 1 800€ asennettuna, hetken saa ajella ennen kuin tuo on maksanut itsensä takaisin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Doh. Myyjältä tuli viestiä että oma Enyaq odottelee edelleen sirua… Pari viikkoa sitten piti olla jo tuotannossa. Ja valmistumisesta menee n. kuukausi että auto luovutetaan eli menee ainakin lokakuulle kun pääsee uuden rattiin, toivottavasti ei pidemmälle. Latausasemankin ehdin jo tilata, Harju Elekterin kiinteällä piuhalla oleva tolppa. Vajaa 1 800€ asennettuna, hetken saa ajella ennen kuin tuo on maksanut itsensä takaisin.

Huh... kylläpä kävi itselläni näköjään tuuri, kun sain reilun 2kk odottelulla auton alle... nythän siellä seisoo tuhansia autoja kuulemma Skodalla jonossa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Neliveto-Ioniq 5 tilattu. Näillä aika pitkät toimitusajat, 8-12kk, kun takavetoja saisi joidenkin kuukausien odotuksella. Onneksi ennakoin, nykyisen sopimus loppuu vuoden päästä niin menee juuri mainiosti. Nyt pitää sitten jotenkin pärjätä vuosi kun takamusta polttelee tulevaisuus.
 

Tuamas

Jäsen
Alkanut vähän poltella ajatus, että joskohan sitä sitten kuitenkin vaihtaisi tämän nykyisen kiesin johonkin vähemmän kuluttavaan. Kilometrejä on vuodessa kertynyt n. 42000 ja keskikulutus on ollut n. 7l/100km.

Tähän mennessä olen siis katsellut lähinnä valikoituja merkkejä käyttövoimana diesel, diesel/sähkö, bensa/sähkö ja bensa/kaasu. Nelivedosta ei ole täällä periferiassa haittaa, kun teiden kunto etenkin talvisin on mitä on. Kysymyksen voisi laittaa myös autoiluketjuun, mutta koska plugarit nyt ovat tällä hetkellä päällimmäisenä, niin kyselen täällä.

Tuolla ajomäärällä, jos yhtään on kaasuasemaa lähistöllä eikä budjetti veny ison akun täyteen sähköön, niin juuri tällä hetkellä suosittelisin kaasuautoa, joissa pääsee hyvin edulliseen kilometrikuluun.

Valikoimaa vain on pienten myyntimäärien takia käytetyissä vähän rajallisesti, Octaviaa ja Golfia näkyy olevan farkkuina ihan kohtuullisen hyvin tarjolla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Multa lähtisi kaasu-Octavia ylihintaan, jos kiinnostaa @Ishmael. Itse hommaisin Teslan tilalle.
 

12961

Jäsen
Perheautoksi kaupunkiin ja lyhyehköille mökkimatkoillekin tuli nyt hommattua meidän perheen ensimmäinen täyssähköauto. Mersun EQV eli hyvin varusteltu lestabussi, jota meillä tullaan suurimmaksi osaksi käyttämään 2+2 -paikkaisena isolla tavaratilalla. Tässä tapauksessa täyssähkö jää autoveroineen niin paljon kohtuullisemman hintaiseksi kuin diesel, ettei käyttövoimaa tarvinnut kovin kauaa miettiä, etenkään kun Explorer kuljettaa bensalla pidemmät matkat.

Kuten useimmissa täyssähköissä vaikuttaisi käyvän, tässäkin Saksan hinnat suorastaan romahtavat kaupasta ulos ajettaessa. 7kk vanha ja 8000km ajettu Daimlerin esittelyauto jää Saksasta haettuna veroineen n. 20t eur halvemmaksi kuin Vehon vastaava. Ja varusteitakin on paremmin, ilmajousista nahkasisustaan ja 2+2+2 -luxuspenkkeihin asti. Yksi pari on jalkatuellisia, vähän vastaavan oloisia penkkejä kuin mannertenvälisillä lennoilla oli ennen businessluokassa. Ei flatbedia, mutta ison edustusauton tyylistä tuuletettua ja miljoonaan suuntaan säätyvää, erillistä takapenkkiä.

Auto on hämmentävän hiljainen, eikä vertailu pakettiautosukulais-Vitoon ole ihan reilu. Äänieristykset, materiaalit, elektroniikka ja alusta ovat aivan erilaiset. Auto tuntuu luxusmalliselta lentokenttäshuttlelta eikä pakettiautolta. Näyttää silti riittävästi Vitolta, jotta näyttää liikenteessä täysin hajuttomalta ja menee tutkan alla.

Tämä hinnan romahtaminen Saksassa on jännä ilmiö. Kun autovero ei suojaa sähköauton asemaa kuten Suomessa ja hankintahinta on merkittävästi dieseliä korkeampi, vaikuttaisi sähköauton hinta tasaantuvan hyvin nopeasti samaksi kuin vastaavan polttismallin hinta. Autobahnia revittäessä Dieselin endurance on toki täysin erilainen.

EQV:ssä on suhteellisen suuri 100kwh akku, josta käytössä 90. Ei tuo 150kw tehollaan mikään tykki ole, mutta ajaa asiansa. AC-laturi on vain 11kW, joka on sinänsä harmi, että kotona olisi tarjolla myös 3*32A syöttö. DC-latausta tuo ottaa vastaan 110kW teholla akun varaustilan 10-80% välillä.

Ilmoitettu WLTP-kulutus näyttäisi käytännössä jäävän jopa aavistuksen alle ilmoitetun. Näillä keleillä tehtaan ilmoittamaan rangeen vaikuttaisi pääsevän hyvinkin, käytännössä täydellä latauksella ajaa 330-340km. Talvella tietysti vähemmän.

EDIT: 6500 km ajetun, 4/21 rekisteröidun Enyaqin saisi alle 40 tonnilla. Eipä se hinnanlasku ihan niin jyrkkää ainakaan näissä pirkkavolsuissa ole.
 
Viimeksi muokattu:

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mersun E-sarjan sähköauto EQE:

Kohta taksitolpalla lähellä sinua?

Voishan tällainen olla sitten joskus, ehkä yhden faceliftin tms jälkeen kun on saatu jo viat pois. En ole suuri fani EQS:n ja EQE:n CLA-maiselle profiilille/muotoilulle ja Honda Civicin etuvaloille, mutta kaikkeen varmaan tottuu. Sisätilat on hienot ja varusteet mersutasoa.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näin iltasella uuden Mersun sähköauton, ja onhan se kyllä näyttävä peli valoineen kaikkineen. Näin ei-automiehenäkin kääntää kyllä pään, eli propsit sinne suuntaan. Ihan kuin tulevaisuudesta olisi tullut, oli siis joku maasturin oloinen.

No, oma Audi A2 vuodelta 2002 menee edelleen heittämällä katsastuksesta läpi. Taitaa siinä olla muuten pienempi range, kuin näissä uusissa sähköautoissa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Lukittuuko latauskaapeli autoon jotenkin? Onko kaapelien pää jo vakioitu eli voiko ajaa mille tahansa latauspisteelle saadakseen virtaa?

Lukittuu latauksen ajaksi.

Aikalailla taitaa olla vakioitu jo. Type 2 on se yleisin malli, japskeissa ja korealaisissa chademo. Joku tietää varmasti paremmin, mutta eikö kaikissa Euroopan Tesloissa ollut myös Type 2? Jenkeissähän on kai jokin eri malli.

Type 1 -autoja ei kai kauheasti enää liiku?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko muuten kertynyt dataa siitä kuinka usein latausjohto jää kiinni ja kuski lähtee liikkeelle? Eri merkeillähän tuo latausluukku auton osalta vaihtelee sijainniltaan paljonkin (edessä/takana/oikealla/vasemmalla). Volvossa ei liene tuota riskiä kun johto killuu kuskin oven etupuolella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös