Mainos

Sähköautoilu

  • 556 833
  • 4 925

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä minäkin voisin luopua pysyvästi kaistavahdista ja aika usein napsautan sen pois päältä. Enyaq alla ja samoja syitä tullutkin, suurimmat ärsytyksen aiheet:
1. Urien väistely: vähän kun lipsuu viivan lähelle alkaa ratti kääntämään vastaan
2. Luminen tie urilla: menee ihan sekaisin ja vetelee taas miten sattuu
3. Mutkainen pikkutie: olisi kiva oikoa optimilinjoille mutta taas ratti vääntää vastaan
4. Pyöräilijän ohitus: jos ei muista laittaa vilkkua tyhjällä tiellä kun väistää pyöräilijää niin ratti vääntää vastaan
5. Yllättävä levennys: jos kaista jostain syystä leveneekin sekoilee avustin usein ja alkaa taas vääntämään jonnekin

Auton vaihto alkaisi olla ajankohtaista, mutta jos seuraava piippaa vielä pienistä ylinopeuksistakin niin ei kyllä kauheasti innosta, kaistavahdin kanssa vielä pystynyt elämään.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
ainakin meidän autossa sen saa pysyvästi pois päältä (-23 EV6 ja Outback joka jo vanhempi).
Itsellä myös EV6:n ja ratista joka kerta autoa käynnistettäessä painan kaistavahdin ja pidon pois. Mistä ne saa pysyvästi pois?
 

hege

Jäsen
Itsellä myös EV6:n ja ratista joka kerta autoa käynnistettäessä painan kaistavahdin ja pidon pois. Mistä ne saa pysyvästi pois?
Itseasiassa pitää nostaa käsin pystyyn virheen merkiksi, eli näemmä pitää kuitenkin laittaa erikseen pois päältä. Kuuluisi varmaan myös "aivot, mitä v..." ketjuun koska kaistanpitoavustimen toiminta oli pitkään mennyt rekisteröimättä ohi mutta illalla piti hakea sokeria mehuprojektiin ja kokeilin toimintaa ja piru olihan se päällä...
Olin aivan varma, että ei olisi ollut mutta näin voi olla näemmä väärässä. Tosin autoon tuli joku päivitys, jonka duunailin jotta OTA lähtisi toimimaan mutta ei se nyt siitä voi olla kiinni.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hollannista vapautuu yli 30 000 Model 3:sia myyntiin Euroopan markkinoille. Kakkosauto tyrkyllä.
Jenkeistä on videoita missä Hertziltä on voinut ostaa käytetyn Model 3:sen 16 k USD, aika halpoja siellä. 2019 mallissa on PTC-vastus, sen ehkä uskaltaisi ostaa jos saa riittävän halvalla. Pumpullista en uskaltaisi ostaa vaikka siinä parempi kantama onkin. Tarttis päästä tuollasta vanhaa koeajamaan jossain niin saisi vähän käsitystä että kuinka karu vehje tuo on ja kuinka äänekäs. Reilulla parilla kympillä näyttäis nyt saavat mobile.de alle 100k ajettuja, hollannissa näyttäis olevan halvimmat. Nykyisen auton galaxy trans toi mulle kymmenen vuotta sitten, vois uudenkin samaan tyyliin noudattaa, meikäläisellä vaan pahoja ongelmia päättää että mitä tekis.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Ihan mielenkiinnosta, mikä tuossa kaistavahdissa ärsyttää?
Jos ei halua ajaa siinä nastarenkaiden juurruttamassa urassa, niin periaatteessa siinä ärsyttää ihan kaikki. Varmaan jossain etelän maissa missä tiet ovat mintissä, niin ei juuri ärsyttäisi. Toinen on jos haluat väistää jotain kuoppaa/"pot holea" tiessä, niin ei ole hirveän mukava taistella ratilla softaa vastaan koko ajan.

Onneksi omassa -22 bemarissa tuon saa vielä asetuksista poissa kokonaan.
 
Saiko edes Elon Muskin täysi tuki Trumpille ketään Tesla-fania muuttamaan mielipidettään Teslasta? No, ehkä sitten, kun aletaan nähdä Trumpin touhujen seurauksia ensi vuodesta eteenpäin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Saiko edes Elon Muskin täysi tuki Trumpille ketään Tesla-fania muuttamaan mielipidettään Teslasta? No, ehkä sitten, kun aletaan nähdä Trumpin touhujen seurauksia ensi vuodesta eteenpäin.
Mitä tarkoitat muuttamaan mielipidettään teslasta? Itse pidän sekä Muskia, että Trumpia täysinä idiootteina, mutta pakko ajaa silti teslalla, kun muut sähköautot on niin surkeita tai liian kalliita itselleni.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Saiko edes Elon Muskin täysi tuki Trumpille ketään Tesla-fania muuttamaan mielipidettään Teslasta? No, ehkä sitten, kun aletaan nähdä Trumpin touhujen seurauksia ensi vuodesta eteenpäin.
Ei muuttunut mielipide, kun Musk on ollut omiin silmiin äärimmäisen vastenmielinen persoona jo heti siitä asti, kun käytännössä kaappasi Teslan sen perustaneilta Eberhardilta ja Tarpenningilta. Vastenmielisyys on toki entisestään lisääntynyt vuosien saatossa ja Teslaa ei tähän talouteen tule niin kauan kuin Musk yhtiön taustalla vaikuttaa, vaikka miten olisi hinta-laatusuhteeltaan ja ominaisuuksiltaan paras sähköauto.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Lähinnä kiinnostaa, saako ajoasetukset pysymään voimassa käynnistysten välillä. Esim. kaistavahdin, nopeusrajoitusvaroittimen yms., joista olen kuullut, että palaavat helposti takaisin default-asetuksiin.
Ei kai esim kaistavahtia ja ylinopeus varoitinta saa kytkeä niin pois ettei ne olisi jälleen päällä kun autolla seuraavan kerran lähtee ajamaan, käsittääkseni EU direktiivi määrittää tuon. Saa toki kertoa jos näin ei olekaan. En tosin tiedä et miten menee ID.7 kanssa, mut omassa Cupra Bornissa ainakin tulee kaistavahti päälle aina uudestaan kun autolla lähtee uudelleen ajamaan, eli se on vakiona päällä. Ylinopeus varoitus ei ole päällä vakiona mut mun auto on 2023 vuoden lopussa ostettu. Tais olla et 2024 alkaen tuokin pitää olla päällä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ja lisätään et kesällä tuo kaistavahti on ihan toimiva, eli on käytännössä huomaamaton. Talvella lumisella tiellä otan tuon pois koska silloin tuo ei kyllä toimi hyvin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

Tesla ei noudata kuluttajariitalautakunnan suosituksia.

Noudattavat ja eivät noudata, riippuu asiasta. Tuossa asiassa eivät. Juttu on myös pyörinyt kaikki mahdolliset fabon sähköautoryhmät läpi.

Teslahan on sinänsä oikeassa siinä, että takuukorjaus ei jatka takuuaikaa, mutta virhevastuun kesto on lopulta se pihvi, josta pitäisi hakea oikeuden ratkaisu. Vastaavastihan vaikkapa sähkönmyyjät eivät noudattaneet lautakunnan suositusta ja voittivat juttunsa oikeudessa taannoin.

Tiedossa on muissa asioissa tapauksia, joissa Tesla on noudattanut (akkupuolella) lautakunnan suositusta. Oma kokemus niin Teslan huollosta/korjauksista kuin VAG:n täyssähköpuolesta on toistaiseksi ollut ensiluokkainen, mutta tämän ryhmistä tutun Karin toki toisenlainen. Koko merkin ja kaikkien tapauksien yleistäminen ei liene järkevää.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noudattavat ja eivät noudata, riippuu asiasta. Tuossa asiassa eivät.
Noh, silloinhan he eivät noudata, jos päättävät oman mielensä mukaan milloin noudattavat suosituksia.

Kari voi toki viedä asian oikeuteen, mutta riskinä on joutua itse maksumieheksi lakimiesten palkkojen osalta, eli käytännössä hän ei mene oikeuteen, eikä saanut tässä oikeutta.

Facebookista en tiedä kun sieltä useita vuosia sitten poistin itseni. Yksi elämäni parhaita päätöksiä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Noh, silloinhan he eivät noudata, jos päättävät oman mielensä mukaan milloin noudattavat suosituksia.

Kari voi toki viedä asian oikeuteen, mutta riskinä on joutua itse maksumieheksi lakimiesten palkkojen osalta, eli käytännössä hän ei mene oikeuteen, eikä saanut tässä oikeutta.

Facebookista en tiedä kun sieltä useita vuosia sitten poistin itseni. Yksi elämäni parhaita päätöksiä.

Aika moni yritys nykyään noudattaa ja ei noudata, eivät ne oikeuden tasoisia ratkaisuja kuitenkaan ole - ja toisin kuin ilmeisen moni kuvittelee, ei niillä lautakunnan suosituksilla oikeuden ratkaisun suhteen ole mitään erityistä tulkinnan painoarvoa, vaan ovat yksi sinänsä perusteltu kanta. Se on ihan hyvä kysymys, onko KRIL nykyään sellainen, että siitä on erityistä hyötyä toimijana. Kansallisten yritysten aikaan varmasti enemmän suosituksia noudatettiinkin, mutta tilanne on kaikilla toimialoilla muuttunut.

Oikeutta kuitenkin haetaan oikeusistuimelta. Käytännössä kansalaisella kannattaa olla tällaisissa(kin) asioissa oikeusturvavakuutus.
 

Veijari

Jäsen
Oliko täällä Polestar 2 omistajia? Tekisi mieli nykyinen hybridi (xc60) vaihtaa täyssähköön. Ei uuteen vaan jotain pari-kolme vuotta vanhaan käytettyyn. Noita saanee Performance-paketilla jo alle neljäänkymppiin ja ihan kohtuullisilla kilometreillä (<50tkm). Akkutakuuta uusille myönnetään 8 vuotta tai 160 tkm. Koskeeko sama takuu myös näitä vanhempia kakkosia?
Jotain must have- varusteita? Neliveto pitää nyt ainakin olla.

En ole vielä käynyt koeajamassa, itse asiassa en ole ikinä ajanut yhtäkään täyssähköautoa, joten täysin ummikkoja ollaan.
Teslassa karsastaa se, ettei Y:ssä tai M3:ssa ole ratin takana mitään nopeusnäyttöä tms. Voi olla että tuohonkin tottuisi nopeasti. Niin ja onhan noi mainitut Teslat susirumia omaan silmään.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oliko täällä Polestar 2 omistajia? Tekisi mieli nykyinen hybridi (xc60) vaihtaa täyssähköön. Ei uuteen vaan jotain pari-kolme vuotta vanhaan käytettyyn. Noita saanee Performance-paketilla jo alle neljäänkymppiin ja ihan kohtuullisilla kilometreillä (<50tkm). Akkutakuuta uusille myönnetään 8 vuotta tai 160 tkm. Koskeeko sama takuu myös näitä vanhempia kakkosia?
Jotain must have- varusteita? Neliveto pitää nyt ainakin olla.

Itse en ostaisi ilman adaptiivista vakkaria joka tulee Pilot tai Pilot Lite paketin mukana. Paljon pimeässä ajava varmasti arvostaa matrix-valoja, näitä ei saanut ainakaan -23 vuosimalliin ollenkaan komponenttipulasta johtuen, jos autossa on Pilot paketti niin matrix-valot löytyy, jos taas Pilot Lite niin niitä ei ole. Ilmalämpöpumppu joka tulee Plus-paketin mukana on varuste joka jakaa sähköautomaailmassa mielipiteitä, osa ei halua ostaa autoa ilman sitä ja osaa kokee sen suhteellisen turhaksi ylimääräiseksi pontentiaaliseksi vikakohdaksi, itse kuulun jälkimmäiseen joukkoon. Auto lämpenee ongelmitta ilman sitäkin, kulutusta sillä voi sopivilla keleillä saada hieman pienemmäksi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Teslassa karsastaa se, ettei Y:ssä tai M3:ssa ole ratin takana mitään nopeusnäyttöä tms. Voi olla että tuohonkin tottuisi nopeasti. Niin ja onhan noi mainitut Teslat susirumia omaan silmään.

Tottuu itseasiassa yllättävän nopeasti tuohon. En ole edes tajunnut koko asiaa nyt tämän kuukauden ajan, kun Y on alla ollut.

Susirumuuteen toki ei välttämättä totu :D

Otetaan samalla tähän tilannekatsaus erityisesti nimimerkkiä @Pleksi(t) ajatellen:

Y tosiaan ollut nyt kuukauden verran ja viime torstaina laitettiin kitkarenkaat alle. Rengasmelun puolesta on kuin eri auto. Huomattavasti hiljaisempi kuin kesänakeilla. Toki sekin vaikuttaa, että kitkoissa 19" vanteet ja kesänakeissa 20".

Noin muuten koko ajan viihtynyt paremmin ja paremmin Y:n ratissa eikä mikään varsinaisesti ärsytä suuresti. Hauskahan tuolla on kyllä ajaa ja softa on tosi hyvä edelleen. Silti vielä rasittaa se, että esimerkiksi Sentrystä ei saa kaikkea irti ilman Premium Connectivytiä ja jostain syystä (onko ominaisuus) autopilot pitäisi muistaa ottaa käyttöön joka kerta ennen kuin lähtee liikkeelle. Tuossa siis se perusmallin autopilot vain. Pyyhkijäautomatiikka pyyhkii milloin sattuu, jos se on päällä. Lisäksi sekin on hieman ärsyttävää, kun tuota Premiumia ei mulla ole, että jos haluaa natiivisovelluksia käyttää ns. kätevästi, ilman että joutuu kikkailemaan puhelimen hotspotin kanssa aina ennen ajoon lähtöä, piti puhelimesta kikkailla automatiikka päälle, joka käynnistää hotspotin kun puhelin yhdistyy auton bluetoothiin. Ei mikään vaikea homma, mutta kyllähän tuollaiset ylimääräiset hommat tuntuu hieman turhilta. Toki tuostakin pääsee, kun maksaisin kympin kuussa Teslalle.

Vaikka kaikki mennyt loistavasti ja softa ja muutkin asiat ovat suhteellisen kohdallaan, huomaan silti odottavani Enyaqin saapumista päivä päivältä enemmän. Kiva on kyllä ollut nyt testata kunnolla Y:tä ja täytyy ehdottomasti myös käydä koeajamassa päivitetty malli, kunhan se saapuu Suomeen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oliko täällä Polestar 2 omistajia? Tekisi mieli nykyinen hybridi (xc60) vaihtaa täyssähköön. Ei uuteen vaan jotain pari-kolme vuotta vanhaan käytettyyn. Noita saanee Performance-paketilla jo alle neljäänkymppiin ja ihan kohtuullisilla kilometreillä (<50tkm). Akkutakuuta uusille myönnetään 8 vuotta tai 160 tkm. Koskeeko sama takuu myös näitä vanhempia kakkosia?
Jotain must have- varusteita? Neliveto pitää nyt ainakin olla.
Mulla oli 2,5v / 50-60tkm tuollainen Polestar 2, Long Range Dual Motor (eli neliveto), Pilot, Plus ja tuuletetut Nappanahat, eli kaikki varusteet pl. Performance-paketti. Hyvä auto oli ja viaton. Akkutakuu on sama ollut kaikissa vuosimalleissa, normitakuu on ollut 2v ja joihinkin on saanut lisäksi lisävuoden tai ostettua lisävuosia, aika epämääräistä ollut tämä koska tiedän, että omaan autoon ei lisätakuita tarjottu, edes ostamalla, mutta sitä uudempia ja vanhempia autoja on lisätakuulla saanut. Mutta ekoissa vuosimalleissa (joita omakin oli) on takuut jo loppu.

Mutta aika huoletta noita voi katsella, vuosimalleissa on pieniä eroja, isoimmat erot on 2024 tullut päivitys erilaisella voimalinjalla ja isommalla akulla. Tunnistaa parhaiten umpinaisesta keulamaskista. Takavaloissakin pieni ero. Muuten on aika triviaaleja vuosimallien sisällä olevia eroja tyyliin vain joinain vuosina, tai tietystä vuodesta lähtien on ollut tarjolla esim:
- ajovalopesurit
- home link autotallin avaaja
- välillä puuttui pixelivalot (kannattaa ostaa sellainen jossa nämä on)

Polestar 2 on erinomainen talviauto, hyvä ajaa, ja hyvillä sähköauto-ominaisuuksilla ollakseen näitä ison aallon ensimmäisiä sähköautoja. Ja Polestar koko ajan tuo päivityksiä ja ominaisuuksia autoon ja sovellukseen. Googlen käyttis on/oli minusta tosi hyvä.

Koeajolla kannattaa kuunnella takavetoakseleiden ääniä. Joihinkin tulee sellainen naputtava ääni, vetari ei sinällään ole viallinen ja ajoa estävä/tielle jättävä tai tunnu ajossa, mutta ovat noita vaihdelleet takuuseen ja jotkut omalla rahalla. Googlella selviää enemmän. Ääni on sellainen onnenpyörän raksutus ja kuuluu kun ajaa ja peruuttaa eestaas hitaalla nopeudella. Kannattaa testata esim parkkihallissa ilman ääniä ikkuna auki. Jos tuo kuuluu niin neuvottelee autoliikkeen kanssa sen kuntoon.
 
Viimeksi muokattu:

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Onko jollain palstalaisella Iltalehden plus-tunnukset? Kiinnostaisi tietää mikä tuo huomattavasti halvin pikalataus on. Itse tulee käytettyä vain K-, Abc- & Recharge-latausasemia ja näissä hinta on nykyään aina 0,34-0,39s/kWh.

Tässä juttu:
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko jollain palstalaisella Iltalehden plus-tunnukset? Kiinnostaisi tietää mikä tuo huomattavasti halvin pikalataus on. Itse tulee käytettyä vain K-, Abc- & Recharge-latausasemia ja näissä hinta on nykyään aina 0,34-0,39s/kWh.

Tässä juttu:

TE:n vanha juttu, josta otsikkokin on näemmä vaihdettu. Pointtina näyttäisi olevan, että hinnat vaihtelevat ja Virran verkostossa hinta ei riipu verkostosta vaan yksittäisestä laturin tarjoajasta (no shit, Sherlock). Ei siis mitään sisältöä kysymykseesi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: AnFa

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Onko jollain palstalaisella Iltalehden plus-tunnukset? Kiinnostaisi tietää mikä tuo huomattavasti halvin pikalataus on
Nämä elää niin nopeasti, että eilisen uutinen jo vanhaa tietoa. Aikanaan oli Ellin minuuttihinnoittelu, silloin edullisimmillaan pääsi 11 senttiin/kwh. Tällähetkellä ilman mitäön sopimuksia, taitaa k-latauksen ilta olla edullisin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: AnFa
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös