Mainos

Sähköautoilu

  • 556 912
  • 4 925

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
MY:stä julkaistiin Eurooppaan tulevana tänään muuten seitsenpaikkainen versio. Erittäin hyvä lisäys, joka ei vie perussetupista mitään pois, ei edes takakontin syvennystä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
MY:stä julkaistiin Eurooppaan tulevana tänään muuten seitsenpaikkainen versio. Erittäin hyvä lisäys, joka ei vie perussetupista mitään pois, ei edes takakontin syvennystä.

Tää on kyllä mielenkiintoinen lisäys. Muistanko väärin vai oliko Y:stä olemassa hetken aikaa jo 7-paikkainen versio silloin 2021, kun malli julkaistiin? Siis Euroopassa meinaan. Jenkeissähän tuota on kai myyty koko ajan?

Mitä nopeasti videoita katselin, niin eihän tuonne kolmannelle riville iso aikuinen mitenkään mukavasti mahdu, mutta kuitenkin yllättävän hyvin saatu tilaa. Lapset esim. matkustavat varmasti todella mukavasti tuolla.

Huomenna tulee Y jälleen koeajolle, vielä on toistaiseksi Enyaq vahvemmilla, mutta Y on ihan kannoilla. Toimitusajat, pienempi verotusarvo, latausnopeus, softa ja uutuuden viehätys puhuvat Y:n puolesta, mutta Enyaq Coupen puolesta taas se, että tietää mitä saa (erittäin hyvän auton) ja mielestäni ulkonäöllisesti paljon Y:tä hienompi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tää on kyllä mielenkiintoinen lisäys. Muistanko väärin vai oliko Y:stä olemassa hetken aikaa jo 7-paikkainen versio silloin 2021, kun malli julkaistiin? Siis Euroopassa meinaan. Jenkeissähän tuota on kai myyty koko ajan?

Mitä nopeasti videoita katselin, niin eihän tuonne kolmannelle riville iso aikuinen mitenkään mukavasti mahdu, mutta kuitenkin yllättävän hyvin saatu tilaa. Lapset esim. matkustavat varmasti todella mukavasti tuolla.

Huomenna tulee Y jälleen koeajolle, vielä on toistaiseksi Enyaq vahvemmilla, mutta Y on ihan kannoilla. Toimitusajat, pienempi verotusarvo, latausnopeus, softa ja uutuuden viehätys puhuvat Y:n puolesta, mutta Enyaq Coupen puolesta taas se, että tietää mitä saa (erittäin hyvän auton) ja mielestäni ulkonäöllisesti paljon Y:tä hienompi.

Ei oo Euroopassa myyty tiettävästi ikinä seiskapaikkaista, Suomessa ainakaan. Jenkeissä tosiaan ollut kyllä pidempään jo.
 

Iggy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
MY:stä julkaistiin Eurooppaan tulevana tänään muuten seitsenpaikkainen versio. Erittäin hyvä lisäys, joka ei vie perussetupista mitään pois, ei edes takakontin syvennystä.
Nähtävästi tuon saa nyt lisättyä nelivetoiseen malliin 2500 euron lisähinnalla. Korko 0%. Tämän lisäksi luoton avausmaksu (70€) ja käsittelymaksu (7€/kk) myös varsin maltilliset, jättäen todellisen vuosikoron hyvin pieneksi.

Tässä linkki mistä omaa mallia pääsee valitsemaan: https://www.tesla.com/fi_fi/modely/design#overview
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Huomenna tulee Y jälleen koeajolle, vielä on toistaiseksi Enyaq vahvemmilla, mutta Y on ihan kannoilla. Toimitusajat, pienempi verotusarvo, latausnopeus, softa ja uutuuden viehätys puhuvat Y:n puolesta, mutta Enyaq Coupen puolesta taas se, että tietää mitä saa (erittäin hyvän auton) ja mielestäni ulkonäöllisesti paljon Y:tä hienompi.

Ei tullut Y:tä koeajolle, sillä päädyttiin tilaamaan tuo Enyaq Coupe ja odotusajaksi sain firman tallista Y:n, joten eiköhän tuossa ole tarpeeksi koeajoa. Tilauksen saa varmasti perua, jos Y osottautuukin loistopeliksi, joten aika win-win meni tämä asia maaliin kuitenkin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei tullut Y:tä koeajolle, sillä päädyttiin tilaamaan tuo Enyaq Coupe ja odotusajaksi sain firman tallista Y:n, joten eiköhän tuossa ole tarpeeksi koeajoa. Tilauksen saa varmasti perua, jos Y osottautuukin loistopeliksi, joten aika win-win meni tämä asia maaliin kuitenkin.
Eli sulle on tulossa kolmas Enyaq jos ei mieli muutu? Siinä on kyllä kiirettä pitänyt :D
 
Ei tullut Y:tä koeajolle, sillä päädyttiin tilaamaan tuo Enyaq Coupe ja odotusajaksi sain firman tallista Y:n, joten eiköhän tuossa ole tarpeeksi koeajoa. Tilauksen saa varmasti perua, jos Y osottautuukin loistopeliksi, joten aika win-win meni tämä asia maaliin kuitenkin.
Ei kai nuo autoliikkeet anna ilmaiseksi perua tilausta vaan jokunen tonni pitää maksaa.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, tehtaan takuu
Jep! :D

Mitä sitä liian pitkään yhtä autoa pitämään, vähän sama kun työpaikoissa. Nyt on 2018 vuoden jälkeen 4. työnantaja :D
Samiksia. Mullakin neljäs auto menossa tuon jälkeen, eikä edes mitään liisareita. Kolmas työpaikka. Siinä häviän sulle valitettavasti.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ei kai nuo autoliikkeet anna ilmaiseksi perua tilausta vaan jokunen tonni pitää maksaa.

Niin sitä en tietenkään tiedä, mutta Teslan puolelta sanottiin, että jos tilaa Y:n firman liisariksi, voi tilauksen perua ilman mitään lisäkuluja kenellekään.

Mut voi olla, että Helkamalla on eri asia…

Tuskin kuitenkaan tuun tilausta perumaan, sen verran tyytyväinen Enyaq-kuski oon ollut.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin sitä en tietenkään tiedä, mutta Teslan puolelta sanottiin, että jos tilaa Y:n firman liisariksi, voi tilauksen perua ilman mitään lisäkuluja kenellekään.

Mut voi olla, että Helkamalla on eri asia…

Tuskin kuitenkaan tuun tilausta perumaan, sen verran tyytyväinen Enyaq-kuski oon ollut.
Laita sitten kokemuksia Y:stäkin kun olet enemmän ajellut. 7-paikkainen Y hieman kiinnostaisi Enyaqin jatkoksi, aika harvoin lisäpaikoille on oikeasti tarvetta mutta olisi kiva optio. Vuosi vielä kyllä Skodailua edessä mutta hyvä selvitellä jo vaihtoehtoja.
 
Ainakin Kia / Länsiauto ja Tesla antavat kyllä perua tilaukset ilman mitään kustannuksia. Oli sitten välissä liisarifirma tai ei.
Osa toki antaa mutta suurin osa ei. Kun korona-aikana toimitusajat venyivät niin osa ei antanut silloinkaan vaikka autot oli myöhässä jo useita kuukausia eivätkä edes osanneet sanoa milloin pystyvät sen toimittamaan.

Ja siis kuluttajahan toki tuollaisessa tilanteessa pystyy aina mutta yritys ei.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Osa toki antaa mutta suurin osa ei. Kun korona-aikana toimitusajat venyivät niin osa ei antanut silloinkaan vaikka autot oli myöhässä jo useita kuukausia eivätkä edes osanneet sanoa milloin pystyvät sen toimittamaan.

Ja siis kuluttajahan toki tuollaisessa tilanteessa pystyy aina mutta yritys ei.

Ainakin nuo kaksi antavat, ja taitavat olla aika merkittäviä sähköautotoimittajia ja maahantuojia, kun noiden kautta kulkevat korealaiset ja Teslat. VAG:sta en osaa sanoa.
 
Ainakin nuo kaksi antavat, ja taitavat olla aika merkittäviä sähköautotoimittajia ja maahantuojia, kun noiden kautta kulkevat korealaiset ja Teslat. VAG:sta en osaa sanoa.
Kiaa myy toki muutkin kuin Länsiauto joka taitaa olla lopettelemassa uusien autojen myyntiä kokonaan. Teslan osalta toki sitten politiikka kaikkialla sama kun myyvät autot itse.

Ja käytännössähän politiikka tuon osalta ei riipu siitä onko sähköauto vai perinteinen, vaan jälleenmyyjäkohtaisia juttuja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kiaa myy toki muutkin kuin Länsiauto joka taitaa olla lopettelemassa uusien autojen myyntiä kokonaan. Teslan osalta toki sitten politiikka kaikkialla sama kun myyvät autot itse.

Ja käytännössähän politiikka tuon osalta ei riipu siitä onko sähköauto vai perinteinen, vaan jälleenmyyjäkohtaisia juttuja.

Maahantuonnista riippuu myös, ja mainitulla merkillä tiedän jälleenmyyjistä muitakin (Länsiauto oli ainakin aiemmin suurin, Hedin saattaa nykyään olla), joille liisarin tilauksen voi perua, samoin suurimmat leasingyhtiöt ~kaikki. Sattuneesti tämä tuli tutuksi sopimustekniselläkin tasolla, kun heillä toimitukset voimakkaasti sakkasivat, politiikka on kuitenkin edelleen sama.

Varmaan muunkinlaisia jälleenmyyjiä on. Pelkkiä täyssähköjä nykyisin jo useita vuosia, joten muista käyttövoimista en osaa sanoa, onko merkitystä vai ei.
 
Maahantuonnista riippuu myös, ja mainitulla merkillä tiedän jälleenmyyjistä muitakin (Länsiauto oli ainakin aiemmin suurin, Hedin saattaa nykyään olla), joille liisarin tilauksen voi perua, samoin suurimmat leasingyhtiöt ~kaikki. Sattuneesti tämä tuli tutuksi sopimustekniselläkin tasolla, kun heillä toimitukset voimakkaasti sakkasivat, politiikka on kuitenkin edelleen sama.

Varmaan muunkinlaisia jälleenmyyjiä on. Pelkkiä täyssähköjä nykyisin jo useita vuosia, joten muista käyttövoimista en osaa sanoa, onko merkitystä vai ei.
Juu kyllä ne suurin osa jonkun tonnin ottaa jos perua haluaa. Meillä kans näitä selvitelty 2020 alkaen useampia ja Tesla taitaa olla ainut joks ei ole ottanut mitään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Juu kyllä ne suurin osa jonkun tonnin ottaa jos perua haluaa. Meillä kans näitä selvitelty 2020 alkaen useampia ja Tesla taitaa olla ainut joks ei ole ottanut mitään.
Eikös se nyt ole niin, että Teslat, Polestarit ja muut etämyytävät eivät voi mitään hintaa peruuttamisesta vaatia, edes 14 päivää auton luovuttamisen jälkeen.

”Valtaosalla etämyyntietuotteista on lain mukaan 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana kuluttaja voi perua kaupan ilman erityistä syytä.”
 
Eikös se nyt ole niin, että Teslat, Polestarit ja muut etämyytävät eivät voi mitään hintaa peruuttamisesta vaatia, edes 14 päivää auton luovuttamisen jälkeen.

”Valtaosalla etämyyntietuotteista on lain mukaan 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana kuluttaja voi perua kaupan ilman erityistä syytä.”
Joo kuluttajan osalta noin, yrityksen kannalta sopimuksesta ja myyjän tahdosta kiinni.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikös se nyt ole niin, että Teslat, Polestarit ja muut etämyytävät eivät voi mitään hintaa peruuttamisesta vaatia, edes 14 päivää auton luovuttamisen jälkeen.

”Valtaosalla etämyyntietuotteista on lain mukaan 14 päivän peruuttamisoikeus, jonka aikana kuluttaja voi perua kaupan ilman erityistä syytä.”

Tämä koskee kuluttajakauppaa, mutta oletan että tässä puhuttiin yritysten hankinnoista ja leasingeista. Niistä oma kokemus on reilun viiden vuoden ajalta, so. sähköautomarkkinasta sellainen, että peruminen on ollut kuluitta _aina_ mahdollista.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Laita sitten kokemuksia Y:stäkin kun olet enemmän ajellut. 7-paikkainen Y hieman kiinnostaisi Enyaqin jatkoksi, aika harvoin lisäpaikoille on oikeasti tarvetta mutta olisi kiva optio. Vuosi vielä kyllä Skodailua edessä mutta hyvä selvitellä jo vaihtoehtoja.

Nopeat kokemukset näin kahden päivän jälkeen, laitan sitten paremmin, kun on muutama viikko takana.

+ huikea kiihtyvyys
+ auton softa ja mobiiliappi aivan mahtavia
+ tilat

- Enyaqiin verrattuna ”levottomampi” ohjaus
- kovempi alusta
- kovempi rengasmelu.

Kaiken kaikkiaan näin kahden päivän jälkeen vielä ihan positiiviset kokemukset, mutta en ainakaan vielä ole valmis perumaan Enyaqin tilausta ;) kyllähän tuossa huomaa, että Tesla on näitä autoja jo hyvin pitkään tehnyt. Kaikki vaan toimii.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oon vikalla hakukierroksella työpaikkaan, jossa pitäisi valita sähköauto työsuhdeautoksi ja hintakatto on ilmeisesti katalogista 60k€. Suosikkini olisi VW ID7 farmari (takavetoisena). (En tosin ole nähnyt tuon katalogin valikoimaa, mutta kuitenkin). Onko jollain kyseisestä autosta kokemusta? Lähinnä kiinnostaa, saako ajoasetukset pysymään voimassa käynnistysten välillä. Esim. kaistavahdin, nopeusrajoitusvaroittimen yms., joista olen kuullut, että palaavat helposti takaisin default-asetuksiin.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
- Enyaqiin verrattuna ”levottomampi” ohjaus
- kovempi alusta
- kovempi rengasmelu.

Paljon on tietysti kiinni myös renkaista, mutta itseäni MY:n rengasmelu häiritsi siinä määrin, että pudotin pois omalta listalta. Toki itselläni oli vähän hankala päivä, kun tuota ajelin. Oli aamulla ollut vähän päänsärkyä, joka vielä jomotteli taustalla, joten melu häiritsi tavallista enemmän ja päätin vielä vittuuntua sisätilojen muovisesta fiiliksestä. Veikkaan, että seuraava versio korjaa paljon näitä, jos mennään samaa rataa kuin kolmosen kanssa.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oon vikalla hakukierroksella työpaikkaan, jossa pitäisi valita sähköauto työsuhdeautoksi ja hintakatto on ilmeisesti katalogista 60k€. Suosikkini olisi VW ID7 farmari (takavetoisena). (En tosin ole nähnyt tuon katalogin valikoimaa, mutta kuitenkin). Onko jollain kyseisestä autosta kokemusta? Lähinnä kiinnostaa, saako ajoasetukset pysymään voimassa käynnistysten välillä. Esim. kaistavahdin, nopeusrajoitusvaroittimen yms., joista olen kuullut, että palaavat helposti takaisin default-asetuksiin.
Luulenpa, että kaistavahti ja nopeusvaroitin ovat ihan lain mukaan pakko olla päällä käynnistyksessä. Ainakin nopeusvaroitin on pakko olla päällä käynnistyksessä. Tähän tuli joku lakimuutos joka koskee kai ainakin vm2024 autoja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
ID.4/Enyaq on tosiaan maantiellä oleellisesti MY:tä hiljaisempi. Itse taas pidän siitä tiukemmasta alustasta, kun aiemmin oli tuon toisen merkkiperheen sähkäri, ja ärsytti se lällivä alusta. Makuasioita toki tämä. Softapuolella ero on edelleen hämmentävästi valtavan suuri, missä näkyy VAG:n takamatka sähköissä kaikkein eniten.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös