Mainos

Sähköautoilu

  • 556 375
  • 4 925

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ei ainakaan alkuun kannata tuijottaa tuota rangearvontaa koska eri autot tekee sitä eri spekseillä ja miten painotetaan historiaa jne. Aja vaan alkuun täydestä tyhjäksi normiajoa ja katso siitä kilometrit, niin pääsee vähän paremmin hajulle.

Mutta osaa jotkut autot tarkasti sen rangen myös näyttää, ainakin Polestarilla dynaaminen laskentavalinta (voi valita parin eri laskutavan välillä) omilla ajoilla on tosi tarkka (pl. -25 asteen stop and go ajo, eli jäähdyttää autoa ulkona ja ajaa muutaman kilsan ja tuon toistoa) ja varsinkin navigointi osaa näyttää sellaisen 200-300km yhtäjaksoisen ajomatkan saapumis-SoC -tason ihan prossan parin tarkkuudella. Hyvä kun voi tähän luottaa ja ajella pikalaturille alle 10% tasoilla ja siitä heti hyvällä teholla sähköä akkuun.

Teslan navi myös erittäin tarkka laskemaan perille prosentit. Ei monta yksikköä heitä koskaan.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljon riippuu näillä kevätkeleillä mihin aikaan on liikenteessä. Aamukuudelta jos ajaa lähes nollakelissä töihin, kuluttaa melkein saman kuin talvella.
Tämä on kyllä nerokas huomio. Oli vuodenaika mikä tahansa, niin vallitseva lämpötila (ja muut sääolosuhteet sekä nopeus, kuorma ym.) vaikuttaa kulutukseen. No shit.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on kyllä nerokas huomio. Oli vuodenaika mikä tahansa, niin vallitseva lämpötila (ja muut sääolosuhteet sekä nopeus, kuorma ym.) vaikuttaa kulutukseen. No shit.
Erikoinen viesti ja erikoista vittuilua. Siinä lainaamassani viestissä kommentoitiin, että 19 kwh / 100 km kuulostaa kovalta kulutukselta. Kommentoin, että mielestäni se ei kuulosta kovalta kulutukselta jos ajelee kylmällä ilmalla.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Nyt törmännyt ongelmaan, että auton lataus keskeytyy itsestään ilman syytä. Puhelimen nappiin (Kia connect) tulee hälytys, että liitetty mutta lataaminen ei mahdollista ja heti perään ilmoitus, että lataaminen on päättynyt. Tämä siis, kun on jo ladannut jonkin aikaa ihan normaalisti.
Aikas kiusallinen ongelma, kun olen pitänyt sitä öisin latauksessa ja aamulla herätessä saa huomata, että ei olekaan ladannut. Tehnyt sitä muutaman viikon aikana useamman kerran.

Mistä tuon vian aiheuttajan etsiminen kannattaa aloittaa? Itse kallistuisin ensiksi latausaseman vaihtoon.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt törmännyt ongelmaan, että auton lataus keskeytyy itsestään ilman syytä. Puhelimen nappiin (Kia connect) tulee hälytys, että liitetty mutta lataaminen ei mahdollista ja heti perään ilmoitus, että lataaminen on päättynyt. Tämä siis, kun on jo ladannut jonkin aikaa ihan normaalisti.
Aikas kiusallinen ongelma, kun olen pitänyt sitä öisin latauksessa ja aamulla herätessä saa huomata, että ei olekaan ladannut. Tehnyt sitä muutaman viikon aikana useamman kerran.

Mistä tuon vian aiheuttajan etsiminen kannattaa aloittaa? Itse kallistuisin ensiksi latausaseman vaihtoon.

Löytyykö FB:stä jokin Kia sähköautojen ryhmä? Sieltä lähtisin ensin kyselemään. Teslaan löytyy todella kattavasti vinkkejä/ohjeita niin varmaan jokin vastaava löytyy myös korealaisilla.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Feikkiheikit
Nyt törmännyt ongelmaan, että auton lataus keskeytyy itsestään ilman syytä. Puhelimen nappiin (Kia connect) tulee hälytys, että liitetty mutta lataaminen ei mahdollista ja heti perään ilmoitus, että lataaminen on päättynyt. Tämä siis, kun on jo ladannut jonkin aikaa ihan normaalisti.
Aikas kiusallinen ongelma, kun olen pitänyt sitä öisin latauksessa ja aamulla herätessä saa huomata, että ei olekaan ladannut. Tehnyt sitä muutaman viikon aikana useamman kerran.

Mistä tuon vian aiheuttajan etsiminen kannattaa aloittaa? Itse kallistuisin ensiksi latausaseman vaihtoon.
Syy selvisi. Kuormanhallintayksikkö asennettu väärillä asetuksilla sähkökaappiin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Lopulliset fiilikset koeajon jälkeen on ehkä hieman sen puolella, että Y tähän huusholliin tulee, mutta vasta sitten kun Juniper julkaistaan. Oletettavasti tulee yhtä isot muutokset kuin kolmosen faceliftissä, mutta mitkä nuo muutokset kolmoseen käytännössä olivat? Osaako @sampio tai @DAF sanoa?

Rengasmelua oli ehkä hieman liikaa loppujen lopuksi, mutta alusta ei tosiaan mitenkään häiritsevän paljon kovempi ollut verrattuna Enyaqin vakioalustaan. Autona ”hauskempi” eikä CarPlayn puuttuminenkaan häirinnyt kun natiivina oli saatavilla tärkeimmät sovellukset. Matkustajilla suht samat tilat, mutta tavaroiden kohdalla Y vie voiton.

Ja jälleen yksi kahden päivän koeajo Y:llä takana. Tällä kertaa Performancella ja voihan veljet ja siskot ja ties ketkä, että olikin hauska vehje. Tai aivan älytöntähän se oli, varsinkin Enyaqiin tottuneena, että saman kokoinen auto vetäisee paikaltaan sataseen alle 4 sekuntiin! Huhhu ja hellät tunteet.

Oli muuten yllättävää se, että tuossa Perffissä tuntui alusta olevan parempi, pehmeämpi ja rengasmelukin pienempi kuin aiemmin ajamassani AWD:ssä.

Noh, oli miten oli, Tesla-kuume vaan kasvaa…
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ja jälleen yksi kahden päivän koeajo Y:llä takana. Tällä kertaa Performancella ja voihan veljet ja siskot ja ties ketkä, että olikin hauska vehje. Tai aivan älytöntähän se oli, varsinkin Enyaqiin tottuneena, että saman kokoinen auto vetäisee paikaltaan sataseen alle 4 sekuntiin! Huhhu ja hellät tunteet.

Oli muuten yllättävää se, että tuossa Perffissä tuntui alusta olevan parempi, pehmeämpi ja rengasmelukin pienempi kuin aiemmin ajamassani AWD:ssä.

Noh, oli miten oli, Tesla-kuume vaan kasvaa…

Onhan se ero suuri, kun se on nimenomaan ajattelutavallinen. Enyaq/ID.4 ovat lopulta tehty pehmeään siirtymään polttomoottorista - mikä on oikein fiksu juttu - Tesla täysin ja vain sähköautoksi. Perffissä tuo tietenkin korostuu, mutta mopommissakin versioissa ero sekä tunteessa että käytännössäkin on iso, kun juuri vaikkapa kiihtyvyyttä mitataan.

Monta muuta asiaa VAG-konserni on toteuttanut sitten taas varsinkin polttiksesta siirtyvälle paremmin, mutta tämä ajattelutavan ero näkyy enemmän tai vähemmän kaikkialla.
 

Veijari

Jäsen
Pitäisi omakotitaloon hommata sähköauton latausasema. Taloudessa tällä hetkellä kaksi pistokehybridiä, mahdollisesti joskus täyssähkökin. Suosituksia? Itsellä ei mitään käryä noista ja hintahaitari näyttää olevan melko laaja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pitäisi omakotitaloon hommata sähköauton latausasema. Taloudessa tällä hetkellä kaksi pistokehybridiä, mahdollisesti joskus täyssähkökin. Suosituksia? Itsellä ei mitään käryä noista ja hintahaitari näyttää olevan melko laaja.

Ensimmäinen suositus on vähintään 11 kW asema. Yksivaiheisen kanssa tulee vain vitutus, ja hintaero on nykyään olematon. Kannattaa miettiä, kuinka paljon tarvitset älyä itse asemaan, tarvitsetko kuormanhallintaa jne. kun täyssähköissä käytännössä jokaisessa voi sekä latauksen ajankohtaa että tehoa säätää itse auton sovelluksista. Edellisessä asumuksessa sulakekoko oli 3 x 25 A ja 3 x 16 A latausasema meni helposti ilman kuormanhallintaa, piti tietysti miettiä ettei esimerkiksi talvella ole yhtaikaa sauna, talon lämmitys ja latausteho täysillä päällä. Jos tuntee talon sähkönkulutusta yhtään, ei sitä kuormanhallintaa käytännössä tarvita.

Latureista hinta-laatusuhteeltaan kovimpana juuri nyt pitäisin Volkkarin ID Charger Prota Volkswagen ID. Charger | Latausasema kotiisi | VW Shop - powered by Elli, jossa on jo tiettyjä mittarointitoimintojakin mukana. Vuosia täyssähköilleenä ja kotiladanneena en näe ihan pointtia asentaa niitä tonnin-parin latureita. Teslan Wall Charger on myös halvemmasta päästä erittäin toimiva.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitäisi omakotitaloon hommata sähköauton latausasema. Taloudessa tällä hetkellä kaksi pistokehybridiä, mahdollisesti joskus täyssähkökin. Suosituksia? Itsellä ei mitään käryä noista ja hintahaitari näyttää olevan melko laaja.
Onko voimavirtapistorasiaa valmiina? Halvalla pääsisi jos sellainen jo löytyy.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kerran kerrasta laittaisin ennemmin kiinteän kuin niitä voimavirtaan lyötäviä. Turvallisempi, käytettävämpi, parempi. Ja asennuksestahan saat kotitalousvähennyksen. Samalla mitataan ja poistetaan mahdollinen vinokuorma.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kerran kerrasta laittaisin ennemmin kiinteän kuin niitä voimavirtaan lyötäviä. Turvallisempi, käytettävämpi, parempi. Ja asennuksestahan saat kotitalousvähennyksen. Samalla mitataan ja poistetaan mahdollinen vinokuorma.
En mä tiedä millä tavalla kiinteämpi on käytettävämpi kuin voimavirtaan laitettava. Molemmista samanlainen pistoke isketään autoon kiinni. Turvallisuudessakaan mitään eroa jos ei sitä laturia irrottele seinästä eikä voimavirtapistoke tällöin kulu.

Toki jos on vanha talo ja sähköt 50 vuotta vanhat, niin varmaan kannattaa laittaa kiinteä.
 

Veijari

Jäsen
Uusi talo ja uudet kujeet. Pääkeskus on kyllä autokatoksen nurkassa ja siinä voimavirta pistoke, mutta kyllä meinasin ihan oikean latausaseman asentaa päätyseinälle autojen ”väliin”.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
Pian kaksi vuotta takana sähköautoilua ja edelleen lataus normaalista ulkopistokkeesta ja hyvin on pärjännyt. Joo hidasta on latailu, mutta yhden käden sormilla laskettavissa tilanteet, missä ei ole riittänyt ajoihin yön aikana ladattu virta. Toki ajelu pääosin kaupunkiajelua töihin, kauppaan, harrastuksiin yms.
 

hege

Jäsen
Tosiaan kuten @DAF kirjoittikin niin jos yhtään tuntee talon sähkökulutusta niin 3x16A asemalla pärjää hyvin ilman kuormanhallintaa tosin tietysti hieman riippuen sulakekoosta ja lämmistysmuodosta ja jos päivittäiset ajot pääsääntöisesti kohtuullisia niin ulkopistokkeellakin selviää. Meidän talossa (maalämpö) isoin kuormitus on normaalisti silloin kuin on vesivaarajan desifiointisykli menossa ja sen loppulämmitys sähköllä ja muistaakseni meillä vastus on 9kW niin siinä olisi jo helposti 25A pääsulake kovilla jos samalla lataisi autoa täydellä teholla ja muutakin kuormaa käytössä.

Itsellä joku ABB systeemi missä asemasta saisi 3x32A ulos mutta KIA ei vedä kuin 3x16A ja pääsulakkeet ei tuota myöskään kovin helposti sulattaisi (tai siis sulaisi helposti) ja sen lisäksi voimavirtapistoke (3x16A) sekä muuhun käyttöön että tulevaisuuden toista sähkäautoa tai plugaria ajatellen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse lataan aina kotona ”puolinopeudella” eli 5,5 kw, koska se on täysin riittävä 99 % ajasta. Ei tarvitse huolehtia sulakkeista.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Kotilatauksessa on selvästi erilaisia koulukuntia: Joku pärjää perus-sukolla, toinen voimavirtapistokkeeseen kytkettävällä laturilla ja me kolmannet kannatetaan kiinteää laturia. Itse päädyin tuohon ihan sillä ajatuksella, että auton lataaminen jatkuu tästä hamaaseen tulevaisuuteen, joten ei ole mitään syytä olla laittamatta heti kunnon laturia. Sen verran pihistelin, että jätin kuormanhallinnan laittamatta ja latailen 6,9kw teholla.

Tuossa @Veijari tilanteessa miettisin, että laittaisiko heti tuplalaturin, jolloin molempia autoja voisi latailla samaan aikaan eikä tarvitisi käydä letkuja vaihtelemassa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tein aikalailla samat @aalto , taloa rakennettaessa 2020 hankin osana sähköurakkaa kiinteän Webaston peruslaturin eikä ole tarvinnut koko aihetta sen jälkeen pohtia.

Tuon nopeamman latauksen hyvä puoli on siinä, että pystyy tehokkaammin hyödyntämään pörssisähkön alhaisia hintoja vs hidaslataus koko yön yli. Eilen ja viime yönä latasin taas miinussähköllä (tosin marginaalin jälkeen mentiin aikalailla nollilla siirtoa lukuunottamatta).
 

mountainsnake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Täällä menty sukolla 4 vuotta, nyt itseasiassa rouvan outlander phevikin sähkökaapin voimavortalähdössä shukonadapterilla

Alkaa vanha i3 olla kohta jo maksanut hankintahintansa käyttökustannusten vuosisäästöillä, joita kertyy n.2000€ vs entinen bensa-auto. Vielä jos muutaman vuoden kestäisi :D

Ja kieltämättä, akussa edelleen yli 90% kapasiteettia, mikä aika hyvin 10 vuotiaille sähköautolle. Käyn pikalaturilla maks pari kertaa vuodessa, muuten mummolaturilla seinästä
 

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Itse päädyin kiinteään laturiin kuormanhallinnalla, koska ajattelin myös sen palvelevan tästä ikuisuuteen. Ja koska vaimo latailee myös, ei tarvitse huolehtia muusta kuin johdon kiinnittämisestä. Jonkun vuoden päästä noi lapsetkin luultavasti latailevat ja tähän sama kuin vaimon kohdalla. Tulihan siitä toki kustannuksia ja jouduin kaivamaan ojan pihan poikki, koska sähkökaappi luonnollisesti sijaitsee pihan vastakkaisessa kulmassa autokatokseen nähden. Sekin kävi mielessä, että ei siitä ainakaan haittaa ole, jos taloa lähden joskus myymään.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Myös täällä on kotona 11kW asema kuormanhallinnalla ja kuten täällä jo kerrottiin niin tuosta asennuksesta saa tehdä kotitalousvähennyksen niin on ihan jees.
 

rpeez

Jäsen
Latausasemat on niin edullisia nykyään (esim jo mainittu VW ID Charger Pro tai Connect joka on vielä halvempi, vain 169,- + asennus, pitkällä kaapeliila hinta parisataa) etten kyllä normi sukoa enää käyttäisi. Latausasema nostanee asunnon arvoa hintansa edestä.
Itse valitettavasti ehdin ostaa kalliilla Defa Powerin kuormanhallinnalla, mutta sitten Vileeni ostoksena myös tuollaisen Charger Connectin mökille. Se on vielä asentamatta.

Olen vasta ladannut 3 kertaa ja ainakin omin silmin Defa Power on lasettanut täysillä 10+ kW kokoajan, talon maalämpö Lämpöässä 6kW ei nosta kulutusta liikaa 3x25A sulakkeille. VW ID.4 akun perus puolikkaan akun lataus kestää nelisen tuntia.

Olen kanssa vähän sitä mieltä ettei kuormanhallintaa ehkä kannata hommata hinnan ja lisätekniikan takia.

Rajoittaa laturista tehon vaikka kiukaan kokoiseksi eikä sauno koskaan jos lataa. Öisin lataaminen vielä pienentää mahdollista käyttötapaus konfliktia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös