Saakohan näitä myyjiä toimittamaan autoja suoraan satamaan, jossain autoliiton ohjeissa näin on kirjoitettu mutta onko jollain omia kokemuksia?
Jokaiselle Tukholman seudun autokaupalle on suomalaiselle ostajalle myyminen varmasti tuttu juttu, ja eiköhän ne sovittaessa myös satamaan sen tuo.
Omasta hakureissusta on jo viitisen vuotta, mutta jotenkin en pitänyt ajatuksesta että myyjä toisi auton näytille satamaan, vaan reissasin itse paikallisjunalla autokaupan nurkalle. Oikeastaan punaisen laivan aikataulutkin on sellaiset, että oikeastaan luontevampaa itse vähän reissata, kuin saada autojobbari aamuseiskalta houkuteltua satamaan. Tallink taitaa olla vähän myöhemmin Tukholmassa. Ja muutenkin koko päivä hommassa kuitenkin menee laiva-aikataulujen takia, niin aikaa on tuhlattavaksi.
Muutenkaan en pidä asetelmasta, että auto tuodaan valmiiksi kaupantekoa varten, ja kivempi koeajokin tehdä rauhassa jossain muualla kuin Slussenilla. Mutta tämä tietysti tapauskohtaista ja ostetaanhan niitä autoja nykyään näkemättäkin. Minulla oli katsottuna myös pari varavaihtoehtoa, jotka tulikin sitten tarpeeseen, kun turkin poika oli myynyt ykkösehdokkaan lauantaina vaikka pyhästi oli luvannut pitää sen minulle varattuna maanantaiaamuun. No, sain sentään kyydin juna-asemalle ja kakkoskandidaatti Eskilstunassa ylitti odotukset.
Mutta siis itse kaupanteko eteni niin (vanhan viestini mukaan), että koeajon ja kättelyn jälkeen täytettiin lomake "Anmälan om avregistrering vid export av svenskregistrerat fordon inom EU/EES" ja sain siitä kopion mukaani sekä kauppakirjan tietysti. Sitä en muista että miten rahna siirtyi, verkkopankilla vai luottokortilla. Del1&2 ei ole paperisina valmiina, vaan ne tuli postissa perässä. Ruotsikilvet sai siis jäädä paikalleen. Kovasti myyjä myös vakuutteli että autolla saa ajaa satamaan, vaikka seisonnassa se Transportstyrelsenin tietojen mukaan oli. Laivalla sitten jo tein Käyttöönottoilmoituksen ja autoveroilmoituksen (vajailla tiedoilla) ja otin autoon vakuutuksen.
Del1&2 ei katsastuskonttori tuntunut tarvitsevan, mutta verottaja ne ilmeisesti haluaa. Myyjä halusi ruotsikilvet takaisin ja lähetin ne sitten kun 3kk tarrakilvet oli paikallaan. Tarrakilpiä hakiessa katsastuskonttori myi minulle myös rekisteröintikatsastuksen, en tiedä olisiko onnistunut myös vasta sitten kun verotuspäätös tulee.
edit: Jaa juu Leaseplanilla näköjään joutuu koeajon joka tapauksessa varaamaan&sopimaan jonnekin, miksei siis satamaan.