Sähköautoilu

  • 496 292
  • 4 583

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Missäköhän vikaa?
Octavia iv plugari. Korkeajänniteakku ei lähde latautumaan ollenkaan. Kun töpselin laittaa kiinni, laturi näyttää, että lataus käynnissä ja auton sisällä on latausmerkintä päällä.
Latausluukun sisällä oleva vihreä valo sen sijaan ei ala vilkkumaan, eikä syty vihreäksi ollenkaan kun laturin iskee kiinni.
Eipä tuossa auta kun mennä testerillä lukemaan vikakoodit, ja toimet sen mukaan. Jos nyt varmistettu että tekee samaa eri latausasemilla/kotilaturilla jne ja myös varmistettu että akkuun menee sähköä ja sähköllä voi ajaa (ettei vain ole tuo vihreä valo rikki).

Mutta näillä tiedoilla kaikki mahdollista: vihreä valo rikki, auton sisäinen laturi rikki, akku rikki, akun ohjausyksikkö rikki, joku sulake mennyt jne jne.
 
Viimeksi muokattu:

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Missäköhän vikaa?
Octavia iv plugari. Korkeajänniteakku ei lähde latautumaan ollenkaan. Kun töpselin laittaa kiinni, laturi näyttää, että lataus käynnissä ja auton sisällä on latausmerkintä päällä.
Latausluukun sisällä oleva vihreä valo sen sijaan ei ala vilkkumaan, eikä syty vihreäksi ollenkaan kun laturin iskee kiinni.

Jaa-a kaikkia variaatioita on kuullut, viittaisi lukitusongelmaan latausluukulla, mutta miksi auto sitten näyttäisi lataustilaa.

Toinen juttu - Fiskerin konkurssi näyttää varmalta, osake sukelsi 0,09 dollariin ja tuotanto Itävallassa on keskeytetty.

Tosiaan aiemman uutisen mukaan noin 10 000 autoa ehtivät tuottaa ja 5000 niistä myydä. Ruotsiin noita myytiin Fiskerin sivuilla, rohkeille löytyy tästä eksoottinen auto varmaankin kohtuuhintaan. Pelastustoimeksi yhtiö leikkasikin hintoja hurjasti USAssa, entry level maksaa vain 24K$ ja kaikki herkut sisältävä malli n 40K$ - jälkimmäisen hintaa tiputettiin kevyt 24K$ yhdessä yössä

Tässä on odotellut ex30 yli arvioiden, on pari kuukautta myöhässä noin. Mutta kiitos AKTn, tulee se olemaan lisää myöhässä - olisi nimittäin aivan juuri tulossa maahan, mutta ruuhkaa pukkaa… ja jahka nyt alkuun saa nuo jäärät edes töihin tuhoamasta Suomen taloutta
 
Viimeksi muokattu:

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt oli auton 12V akkukin sitten kaput kun en ole voinut ladata korkeajänniteakkua. Boosterilaturi antaa hetkellisen virtapiikin kun alkaa latamaan, mutta sitten kuuluu naps ja lataus loppuu. Mitähän ihmettä? Joku vikarele jossain kenties menee päälle? Oikkari? Latausta korkeajänniteakkuun kokeiltu myös toisella laturilla ja sama ongelma, ei lukkiudu.
Ensi torstaille varattu jo huolto, mutta olisihan se kivempi ajaa sinne kuin lavetin päällä kuljettaa.
Mitähän Skodan ajoturva suhtautuu tällaiseen? Matkan varrellahan hinaus kuuluu ajoturvaan, mutta kuuluuko kotipihasta? Vakuutus taitaa kyllä korvata tuon hinauksen.
 
Viimeksi muokattu:

Alba

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Packers, Ukraina
Tänään tuli vuosi täyteen sähköautoilijana ja 29000km takana. Ongelmia ei juurikaan ole ollut. Kerran ei k-lataus antanut energiaa, kun sitä olisi tarvinnut. Silloin oli onneksi abc lähellä, joka on antanut tähän asti suurimmalla teholla energiaa keskimäärin. Abc:n heikkous on tägin puute, mutta muuten on omalla kohdalla toiminut hyvin.

Kun ottaa huomioon, että olen liikkunut yhdellä markkinoiden edullisimmalla sähköautolla ja tämäkin on ollut parasta autoiluani tähän asti, niin en tule koskaan palaamaan polttomoottoriin.
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko täällä kokemuksia auton hakemisesta Ruotsista, ja nimenomaan Tukholman alueelta? Ajatus olisi tehdä mahdollisimman pikainen käynti Ruotsissa laivalla ja hakea edullinen Nissan Leaf esim. Nissan Leaf Tekna 40 Kwh (SXY65W)

Saakohan näitä myyjiä toimittamaan autoja suoraan satamaan, jossain autoliiton ohjeissa näin on kirjoitettu mutta onko jollain omia kokemuksia?

Seuraava kysymys onkin että onko kokemusta näistä LeasePlanin myymistä autoista?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Saakohan näitä myyjiä toimittamaan autoja suoraan satamaan, jossain autoliiton ohjeissa näin on kirjoitettu mutta onko jollain omia kokemuksia?
Jokaiselle Tukholman seudun autokaupalle on suomalaiselle ostajalle myyminen varmasti tuttu juttu, ja eiköhän ne sovittaessa myös satamaan sen tuo.
Omasta hakureissusta on jo viitisen vuotta, mutta jotenkin en pitänyt ajatuksesta että myyjä toisi auton näytille satamaan, vaan reissasin itse paikallisjunalla autokaupan nurkalle. Oikeastaan punaisen laivan aikataulutkin on sellaiset, että oikeastaan luontevampaa itse vähän reissata, kuin saada autojobbari aamuseiskalta houkuteltua satamaan. Tallink taitaa olla vähän myöhemmin Tukholmassa. Ja muutenkin koko päivä hommassa kuitenkin menee laiva-aikataulujen takia, niin aikaa on tuhlattavaksi.
Muutenkaan en pidä asetelmasta, että auto tuodaan valmiiksi kaupantekoa varten, ja kivempi koeajokin tehdä rauhassa jossain muualla kuin Slussenilla. Mutta tämä tietysti tapauskohtaista ja ostetaanhan niitä autoja nykyään näkemättäkin. Minulla oli katsottuna myös pari varavaihtoehtoa, jotka tulikin sitten tarpeeseen, kun turkin poika oli myynyt ykkösehdokkaan lauantaina vaikka pyhästi oli luvannut pitää sen minulle varattuna maanantaiaamuun. No, sain sentään kyydin juna-asemalle ja kakkoskandidaatti Eskilstunassa ylitti odotukset.

Mutta siis itse kaupanteko eteni niin (vanhan viestini mukaan), että koeajon ja kättelyn jälkeen täytettiin lomake "Anmälan om avregistrering vid export av svenskregistrerat fordon inom EU/EES" ja sain siitä kopion mukaani sekä kauppakirjan tietysti. Sitä en muista että miten rahna siirtyi, verkkopankilla vai luottokortilla. Del1&2 ei ole paperisina valmiina, vaan ne tuli postissa perässä. Ruotsikilvet sai siis jäädä paikalleen. Kovasti myyjä myös vakuutteli että autolla saa ajaa satamaan, vaikka seisonnassa se Transportstyrelsenin tietojen mukaan oli. Laivalla sitten jo tein Käyttöönottoilmoituksen ja autoveroilmoituksen (vajailla tiedoilla) ja otin autoon vakuutuksen.
Del1&2 ei katsastuskonttori tuntunut tarvitsevan, mutta verottaja ne ilmeisesti haluaa. Myyjä halusi ruotsikilvet takaisin ja lähetin ne sitten kun 3kk tarrakilvet oli paikallaan. Tarrakilpiä hakiessa katsastuskonttori myi minulle myös rekisteröintikatsastuksen, en tiedä olisiko onnistunut myös vasta sitten kun verotuspäätös tulee.

edit: Jaa juu Leaseplanilla näköjään joutuu koeajon joka tapauksessa varaamaan&sopimaan jonnekin, miksei siis satamaan.
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kovasti myyjä myös vakuutteli että autolla saa ajaa satamaan, vaikka seisonnassa se Transportstyrelsenin tietojen mukaan oli. Laivalla sitten jo tein Käyttöönottoilmoituksen ja autoveroilmoituksen (vajailla tiedoilla) ja otin autoon vakuutuksen.
Eikös EU-maissa ole käytössä sama homma kuin ihan Suomessakin, eli kun auto on myyty ja siitä myyjä toimittaa paperit paikalliseen autorekisterikeskukseen, niin viikon ajan on voimassa jotkut yleispätevät liikennevakuutukset, joilla autoa saa ajaa? Näin ainakin asia mulle kerrottiin juuri viime viikolla katsastuskonttorilta kun hain tarvittavat paperit oman auton myymistä Liettuaan varten. Se itse rekisteröinti uuden omistajan nimiin ja uuteen maahan tehdään sitten kohdemaassa, ja siinä saattaa kestää pitkäänkin että tieto kulkee maiden välillä, siksi tuo myynnin rekisteröinti lähtomaassakin on erittäin suotavaa ainakin myyjän kannalta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eikös EU-maissa ole käytössä sama homma kuin ihan Suomessakin, eli kun auto on myyty ja siitä myyjä toimittaa paperit paikalliseen autorekisterikeskukseen, niin viikon ajan on voimassa jotkut yleispätevät liikennevakuutukset, joilla autoa saa ajaa? Näin ainakin asia mulle kerrottiin juuri viime viikolla katsastuskonttorilta kun hain tarvittavat paperit oman auton myymistä Liettuaan varten. Se itse rekisteröinti uuden omistajan nimiin ja uuteen maahan tehdään sitten kohdemaassa, ja siinä saattaa kestää pitkäänkin että tieto kulkee maiden välillä, siksi tuo myynnin rekisteröinti lähtomaassakin on erittäin suotavaa ainakin myyjän kannalta.
Joo näin se taitaa olla. Muistelen että tuo vaan tuntui erikoiselta että auto oli seisonnassa (vai mikä se termi Ruotsissa onkaan jossa autokaupat autoja pitävät), joten varmuuden maksimoimiseksi tein nuo em proseduurit jo ennen Suomeen rantautumista. Tai jos oikein muistan niin jo ennen laivaan ajoa.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nyt oli auton 12V akkukin sitten kaput kun en ole voinut ladata korkeajänniteakkua. Boosterilaturi antaa hetkellisen virtapiikin kun alkaa latamaan, mutta sitten kuuluu naps ja lataus loppuu. Mitähän ihmettä? Joku vikarele jossain kenties menee päälle? Oikkari? Latausta korkeajänniteakkuun kokeiltu myös toisella laturilla ja sama ongelma, ei lukkiudu.
Ensi torstaille varattu jo huolto, mutta olisihan se kivempi ajaa sinne kuin lavetin päällä kuljettaa.
Mitähän Skodan ajoturva suhtautuu tällaiseen? Matkan varrellahan hinaus kuuluu ajoturvaan, mutta kuuluuko kotipihasta? Vakuutus taitaa kyllä korvata tuon hinauksen.
Itselleni vastaten. Ajoturva korvasi hinauksen. Kaikki viat katosi kun kuollut 12V akku vaihdettiin uuteen ja softa päivitettiin. Taisin päästä helpolla ja halvalla...
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haeskelen uutta työsuhdeautoa täyssähköisenä max 50 000€ budjetilla.
Se mikä on yllättänyt, että ovat kaikki järjestään SUV-citymaastureita. Itselle sopisi paremmin matalampi ja kevyempi hatchback-tyylinen, joka rajaakin vaihtoehdot käytännössä Polestariin ja Teslaan. Kummassakin on kuitenkin yksityiskohtia mitkä tökkii. Esim. Polestarissa pitää ottaa 4800€ arvoinen lisävarustepaketti, että saa ratinlämmittimen, joka alkaa jo esim. perus Kiassakin olemaan vakiona. Tesla taas ei nappaa ollenkaan, kun en tiedä onko se auto vai viihdekeskus. Lisäksi se niiden näyttöratkaisu ja pienet yksityiskohdat kuten vilkkuviiksien puuttuminen tökkii.

Täyssähköissä houkuttaa niiden laskevat hinnat sekä polttomoottoreihin verrattuna paljon maltillisemmat autoedun verotusarvot. Tosin eikös tässäkin ole ollut spekulointia, että Orpon hallitus lähtee puuttumaan niihin ja hinnat/verotusarvot nousevat. Ei taida peruspersu kuulua sähköautojen kohderyhmään.
Mitä mieltä täällä ollaan, kannattaako se sähköauto hankkia nyt vaiko vielä odotella, jos hinnat jatkavat laskuaan? Valmistajat kun tuntuvat koko ajan nokittelevan toisiaan pudottamalla hintoja.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täyssähköissä houkuttaa niiden laskevat hinnat sekä polttomoottoreihin verrattuna paljon maltillisemmat autoedun verotusarvot. Tosin eikös tässäkin ole ollut spekulointia, että Orpon hallitus lähtee puuttumaan niihin ja hinnat/verotusarvot nousevat. Ei taida peruspersu kuulua sähköautojen kohderyhmään.
Mitä mieltä täällä ollaan, kannattaako se sähköauto hankkia nyt vaiko vielä odotella, jos hinnat jatkavat laskuaan? Valmistajat kun tuntuvat koko ajan nokittelevan toisiaan pudottamalla hintoja.

Varmaan tähän tapaukseen riippuu myös se että minkälainen auto on nyt alla että pitääkö se itse saada myytyä sitten pois kun se sähkövehje tulee, jos öljyn hinta pomppaa niin siitä polttomoottoriautoa ei varmaan saa niin helposti eteenpäin (vaikka isoin arvonalennus varmaan näissä jo tullutkin). Tuntuu ainakin että valmistajat kun nyt kisailee niin kovaa ja tekniikkakin kehittyy huimaa vauhtia että itse saattaisin odottaa jos nyt ei mitenkään iso riski nykyisen auton suhteen.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Metukka onko esim. Cupra Born vaihtoehto? Vai onko liian pieni? Käsittääkseni sisätiloiltaan suhteellisen hyvä (kuten siis toki myös id.3, mutta Cupra hienompi IMO).

Ping @flintstone
Onhan se vähän pieni, etenkin tavaratilat saisi olla isommat, mutta ei täysin poissuljettu. Hinta on kyllä hyvä.
Onko täällä kenelläkään kokemusta siitä?

Bornia taitaa olla saatavilla vaan takavetoisena josta tulikin mieleen kysyä. Nykyinen bensa-Octavia on neliveto josta olen tykännyt paljon. Lähtee talvellakin liukkaalta lumelta liikennevaloista kuin sormia napsauttamalla. Millään mökkiteillä en ajele, mutta onhan ne tiet täällä pääkaupunkiseudullakin talvisin toisinaan huonossa kunnossa. Hintarajan johdosta joutunen uudessa autossa tyytymään pelkkään takavetoon.
Miten nuo takavetoiset sähköautot vertautuu neliveto-polttomoottoreihin?
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmaan tähän tapaukseen riippuu myös se että minkälainen auto on nyt alla että pitääkö se itse saada myytyä sitten pois kun se sähkövehje tulee, jos öljyn hinta pomppaa niin siitä polttomoottoriautoa ei varmaan saa niin helposti eteenpäin (vaikka isoin arvonalennus varmaan näissä jo tullutkin). Tuntuu ainakin että valmistajat kun nyt kisailee niin kovaa ja tekniikkakin kehittyy huimaa vauhtia että itse saattaisin odottaa jos nyt ei mitenkään iso riski nykyisen auton suhteen.
Nykyinenkin työsuhdeauto eikä mikään kiire päästä siitä eroon eikä sen vaihtoarvolla ole tässä tapauksessa itselle merkitystä. Ehkä itsekin tykkäisin odotella vielä, mutta jos veikata pitäisi, hallitus tulee vähintäänkin leikkaamaan täyssähköjen tukemista.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten nuo takavetoiset sähköautot vertautuu neliveto-polttomoottoreihin?
Onhan se neliveto aina neliveto mutta tuon liikkeen tehneenä (Enyaq nyt) en ole tätä kyllä yhtään ongelmaksi kokenut. Oikeasti liukkaat kelit milloin tuolla on väliä on aika vähissä. Suurimmat ongelmat ylämäessä olevissa liikennevaloissa jos sattuu olemaan jäinen keli, sähkö reagoi nopeasti kaasuun eli varovasti saa lähteä liikkeelle. Ikinä en ole jumiin jäänyt ja seuraavakin auto on ihan sama onko taka- vai neliveto.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Stellantiksen valikoimista löytyy myös matalampaa autoa täyssähköisenä alle 50k€, ainakin Opel Astra ja Peugeot E-308, sähköautona tuo heidän tekniikkansa kyllä häviää reilusta esimerkiksi juuri Teslalle ja Polestarille mutta on kyllä varmasti riittävä useimpien käyttöön. Ja Kiinan suunnalta löytyy sitten tietysti BYD Seal joka on ihan suora Tesla Model 3 kilpailija
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Täyssähköissä houkuttaa niiden laskevat hinnat sekä polttomoottoreihin verrattuna paljon maltillisemmat autoedun verotusarvot. Tosin eikös tässäkin ole ollut spekulointia, että Orpon hallitus lähtee puuttumaan niihin ja hinnat/verotusarvot nousevat. Ei taida peruspersu kuulua sähköautojen kohderyhmään.
Mitä mieltä täällä ollaan, kannattaako se sähköauto hankkia nyt vaiko vielä odotella, jos hinnat jatkavat laskuaan? Valmistajat kun tuntuvat koko ajan nokittelevan toisiaan pudottamalla hintoja.

Eivät varmaankaan lähde puuttumaan muuten, mutta määräaikainen verotusarvon alennuksen lainsäädäntö päättyy 2025, eikä sen jatkosta ole tällä hallituksella tietoa.

Jos pitää saada tuohon rahaan mahdollisimman paljon autoa, kyllä kai se edelleen Tesla Y on. Tolla saa tosin vain pikkuakkuisen takavedon, tonni lisää ja saa long rangen. Y:ssä on edelleen ne viikset, jos tällä on merkitystä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ylläolevaan liittyen, Y tuli tänään kahdeksi päiväksi koeajoon. Jännä nähdä mikä fiilis keskiviikkona ja miten vertautuu omassa päässä Enyaqiin. Tavaratilat teki kyllä jo vaikutuksen kun ne kävi läpi nopeasti pihalla.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli tänään googleteltua esittelyautoja ja hyvin tuntuu niitäkin olevan saatavilla. Löytyi yksi erittäin mielenkiintoinen EV6:n, mutta siinä ongelmaksi tulee käyttöedun arvo. Sitä esittelyautoa myydään 15 000€ halvemmalla kuin uuden vastaavan listahinta varustelupaketti huomioituna.
Onko tietoa esim. @DAF onko tällaisissa tapauksissa mahdollista hakea verottajalta alennusta verotusarvoon? Tuo auto on kuitenkin rekisteröity jo 2022.

Edit: Lueskelin netistä, että nykyisten täyssähköjen autoetujen verotusarvoissa on 170€/kk valtion tukea. Tuki voimassa vuoden 2025 loppuun asti, jonka persujen liikenneministeri haluaa sen jälkeen lopettaa.
Taitaapi siis Metukalla jäädä sähköauto hommaamatta. Nykyinen bensa-auto vapaalla edulla tulee paljon halvemmaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Haeskelen uutta työsuhdeautoa täyssähköisenä max 50 000€ budjetilla.
Se mikä on yllättänyt, että ovat kaikki järjestään SUV-citymaastureita. Itselle sopisi paremmin matalampi ja kevyempi hatchback-tyylinen, joka rajaakin vaihtoehdot käytännössä Polestariin ja Teslaan. Kummassakin on kuitenkin yksityiskohtia mitkä tökkii. Esim. Polestarissa pitää ottaa 4800€ arvoinen lisävarustepaketti, että saa ratinlämmittimen, joka alkaa jo esim. perus Kiassakin olemaan vakiona. Tesla taas ei nappaa ollenkaan, kun en tiedä onko se auto vai viihdekeskus. Lisäksi se niiden näyttöratkaisu ja pienet yksityiskohdat kuten vilkkuviiksien puuttuminen tökkii.
Fordilta ilmeistyi hiljattain täyssähköinen Explorer. Isompiakkuiset mallit ovat ilmeisesti jo myynnissä ja esim. Suomen Fordin omilla sivuilla pystyy rakentelemaan kahdesta haluamastaan mallista ja takavedolla/nelivedolla.

Pienemmän akkukoon mallit tulevat myyntiin ilmeisesti vasta syksyllä. Taitaa tosin mennä SUV-kategorian puolelle tuo auto, mutta ehkä kannattaa tuokin auto vilkaista, mikäli mitään ehdotonta kriteeriä uudelle autolle ei ole.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ylläolevaan liittyen, Y tuli tänään kahdeksi päiväksi koeajoon. Jännä nähdä mikä fiilis keskiviikkona ja miten vertautuu omassa päässä Enyaqiin. Tavaratilat teki kyllä jo vaikutuksen kun ne kävi läpi nopeasti pihalla.

Päivän kokemuksen perusteella valinta tulee loppujen lopuksi olemaan aika vaikea, kun sen aika aikanaan tulee.

Jos nopeat plussat ja miinukset verrattuna Enyaqiin:

+ kiihtyvyys
+ tavaratilat
+ softa
+ hieman hauskempi ajaa ;)

- pintakovempi alusta (ei häiritsevästi)
- kovempi rengasmelu, en osaa sanoa vielä häiritseekö…
- rumempi ulkonäkö
- ei HUDia

+/- toistaiseksi se, että kaikki tapahtuu keskinäytöllä, tuntuu oudolta. Varmasti kyllä tottuu, mutta ainakin vielä perinteisempi asettelu kojelaudassa vie voiton.

Vielä täytyy käydä koeajamassa Enyaq DCC:llä varusteltuna, jonka pitäisi pehmentää alustaa vielä enemmän. Paras olisi, jos pääsisi vielä Coupe RS mallin ajamaan, kun tuo seuraava Enyaq jos siihen päädyn. Teslan osalta on mielenkiintoista, miten Juniper-versio muuttaa Y:tä vai muuttaako mitään.

Joka tapauksessa vaikeaksi menee valinta aikanaan.

Btw. Mulle voi laittaa yv:tä jos vähän ajettu Enyaq 80 Style kiinnostaa.
 

12961

Jäsen
Fordilta ilmeistyi hiljattain täyssähköinen Explorer. Isompiakkuiset mallit ovat ilmeisesti jo myynnissä ja esim. Suomen Fordin omilla sivuilla pystyy rakentelemaan kahdesta haluamastaan mallista ja takavedolla/nelivedolla.

Pienemmän akkukoon mallit tulevat myyntiin ilmeisesti vasta syksyllä. Taitaa tosin mennä SUV-kategorian puolelle tuo auto, mutta ehkä kannattaa tuokin auto vilkaista, mikäli mitään ehdotonta kriteeriä uudelle autolle ei ole.

Sähkö-Explorer perustuu VW:n MEB-sähköautotekniikkaan ja on siis käytännössä teknisesti Volkswagen ID 4/Skoda Enyaq. Heikkoudet ja vahvuudet ovat siis hyvin tarjolla, todennäköisesti tässäkin ketjussa.

Sisustan ilme on kuulemma hyvin erilainen ja Fordmainen, joten ihan pelkkään badge engineeringiin ei ole tässä tapauksessa tyydytty.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sähköautojen ajoneuvovero nousee, mutta työsuhdeautojen huojennus veroedussa säilyy. Erittäin fiksu malli, jos jotain piti tehdä korottavana - tällä pidetään autokannan uusiutuminen työsuhdeautoissa edelleen sähköisissä. Vastaus myös tuossa jokunen viesti ylempänä spekuloituun.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sähköautojen ajoneuvovero nousee, mutta työsuhdeautojen huojennus veroedussa säilyy. Erittäin fiksu malli, jos jotain piti tehdä korottavana - tällä pidetään autokannan uusiutuminen työsuhdeautoissa edelleen sähköisissä. Vastaus myös tuossa jokunen viesti ylempänä spekuloituun.
Loistava tieto, mutta missä tämä on kerrottu?
Ja siis ymmärränkö oikein, että tuo ajoneuvovero tarkoittaa sitä vuosittain maksettavaa ajoneuvoveroa eikä uuden auton hankintaa?

Edit: löysin uutisen. Nyt tulee sitten Metukallekin täyssähkö alle :)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös