Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Sähköautoilu

  • 572 696
  • 5 054

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jep, silloinhan oli ainoastaan Launch Edition tarjolla (olikohan joku muukin). Meidän Launch Edition 60 maksoi silloin 2021 keväällä sen noin 47 000€. Saatiin vaihdossa uuteen 80 Styleen tuosta 49 500€, kun tilattiin noiden hullujen aikojen aikana lokakuussa 2022. Ajoon saatiin uusi elokuun alussa tänä vuonna ja syyskuussa oli tuo meidän vanha myyty hintaan 42 500€. Eli arvo oli reilun kahden vuoden aikana pudonnut alle 5000€. Ei mitenkään älyttömästi omasta mielestäni.
Joo. Jännä kyllä tuo, että volkkareiden arvo näyttänee tippuneen enemmän.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eiköhän tuolla kaverilla ollut kaksi huonoa peliliikettä:
1. ostaa auto markkinan ollessa kalleimmillaan
2. tuoda oma moka esille iltapäivälehteen.

Joillekin arvonmuutokset osui kohdille pääosin tuurilla, muutamat näki tilanteen ja uskalsivat ottaa riskin, sitten kun peruspertit lukee lehdestä, että hei uudella sähköautolla voit tienata niin juna on jo mennyt. Ja tuonkin tarinan opetus on, että autossa yleensä säästö tai rahan menon minimoiminen tehdään ostaessa. Kyseinen kaveri osti huonosti ja otti siitä isoimmat osumat.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän tuolla kaverilla ollut kaksi huonoa peliliikettä:
1. ostaa auto markkinan ollessa kalleimmillaan
2. tuoda oma moka esille iltapäivälehteen.

Joillekin arvonmuutokset osui kohdille pääosin tuurilla, muutamat näki tilanteen ja uskalsivat ottaa riskin, sitten kun peruspertit lukee lehdestä, että hei uudella sähköautolla voit tienata niin juna on jo mennyt. Ja tuonkin tarinan opetus on, että autossa yleensä säästö tai rahan menon minimoiminen tehdään ostaessa. Kyseinen kaveri osti huonosti ja otti siitä isoimmat osumat.

Jep itse ostin oman Model Y:ni kait kalleimpaan(?) aikaan, kun tilasin sen huhtikuussa -22. Tosin joku auto piti silloin hankkia eikä ollut ennustajan hattua päässä miten hinnoille tulee käymään.

Sen takia en ole erityisen harmissani tapahtuneesta. Rahaa saa töitä tekemällä lisää ja koitan perustella itselleni, että halpa rahoitus + tutkat ovat sellaisia joita ei enää puolta vuotta myöhemmin samaan autoon saanut. Toisekseen ei kävisi edes mielessä mennä itkemään johonkin iltapäivälehteen oman päätökseni seuraamuksia.

Toki jos olisin ID4:n hankkinut, niin voisi tässä kohtaa harmittaa, koska nuo ensimmäiset volkkarin sähköautot ovat olleet ymmärtääkseni aika surkeita. Ja siitä johtuen esim Skoda on kirinyt volkkareista ohi.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
koska nuo ensimmäiset volkkarin sähköautot ovat olleet ymmärtääkseni aika surkeita. Ja siitä johtuen esim Skoda on kirinyt volkkareista ohi.

Tartun tähän. Miellän yhä edelleen olevamme vetovoimateknisen murrosvaiheen alkupuolella ja luotan teknisen luotettavuuden, inhimillisen käytettävyyden ja jopa viime metreillä helposti unohtuvan ekonomisuuden kohentuvan vielä merkittävästi täyssähköautojen kohdalla. Siksi valintani oli edelleen ladattava auto polttomoottorilisäominaisuuksilla ja vielä yksityisleasing-versiona, jotta turvaan joka-aamuisen lämpimän töihinlähdön joka pakkasella, nopean lataa...tankkaamisen pidemmillä reissuilla, joilla aina vedän yli 750kg:n peräkärryä ja kaiken ressin akkujen laukeamisesta tai kryptisistä sähkövioista kaadan liisurifirman niskoille. Mitä siitä jos kuukausihinta 2-3 vuodelle jakaen jääkin muutaman kympin kalliimmaksi tällä ratkaisulla? Olen mielestäni aito kuningaskuluttaja.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Yläpesä jokainen ajaa millä tykkää :)

Meillä oli vähän vastaava aikaisemmin, vaimon työsuhdeautoa XC60 plugari ja ei ollut omaan makuun. Varsinkin talvella ärsytti se kuinka sillä kusisella sähkömoottorilla pääsi maksimissaan noin 15 kilsaa. Ja maksoi enemmän kuin nykyinen MY, tosin arvonalenemaa ei ole huomioitu.

Mutta mulla ei olekaan tarvetta vetää peräkärryä ja ne vähät kerrat, kun ajelen pitkää matkaa niin 20 minuutin kahvi tauko paholaisenpeukalossa ei haittaa.

Onneksi löytyy vaihtoehtoja joilla jokainen (paitsi se id:n omistaja iltalehdessä) on omaansa tyytyväinen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eurooppaan sertifioitu viimeinkin matrix-valot Highland Model 3:n osalta, OTA-päivitykset alkavat rullata kohtsillään. Kolme vuotta tuo valmius on ollut olemassa, mutta koska jenkeissä ei ominaisuutta kaivata/sallita, on Tesla tältä osin ollut pitkään takamatkalla euroautoihin. Josko tuo tulisi myös omaan jonniin ajan päästä, kun on riittävän nuori vuosimalli.

 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onko muuten kukaan päässyt koeajamaan tuo Highlandia? Kovia kehuja kerännyt suht puolueettomiltakin testaajilta, kun pahimmat Model 3:n fibat on ajomelusta kovaan alustaan saatu suitsittua.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Onko muuten kukaan päässyt koeajamaan tuo Highlandia? Kovia kehuja kerännyt suht puolueettomiltakin testaajilta, kun pahimmat Model 3:n fibat on ajomelusta kovaan alustaan saatu suitsittua.

Kävin useamman tunnin koeajolla noin viikko sitten. Vertailukohtana oma vuoden 2021 Model 3. Auto hiljaisempi, kulutti hiukan vähemmän ja laadutuntuma kauttaaltaan hyvä - oven avaamisessa oli samaa tuntua kuin saksalaisissa premium-merkeissä. Sekä oma että koeajolla ollut ovat molemmat takavetoisia. Viiksettömyys ahdisti yllättävänkin vähän.

Ei tässä mitään ostokiimaa silti aiheutunut, oma Model 3 nyt pysyy alla ainakin toistaiseksi. Nelivetoon ajattelin kyllä seuraavaksi siirtyä.
 

BaronFIN

Jäsen
Tuli viikonloppuna vuokrattua päiväksi Peugeot 208e ja voi hyvänen aika miten tekniikka vaan menee eteen päin.

Oma vuoden 2010 Mercedes tuntui tämän jälkeen aivan yhdentekevältä laitokselta.

Tuollainen 208e 340km toimintamatkalla täyttäisi 100%sti omat liikuntatarpeet autolle. Nykyisestä vaihdettuna väliraha olisi noin 15k€.

Laskelmia
Omat ajot on 10000 km vuodessa.
Keskikulutus 8l/100km, eli 800 litraa vuodessa.
Keskihinnalla 2€/l = 1600€/v
Polttomoottorin huollot 500€/v (Mersu)
Autovero 260€/v
Kokonaiskulut 2360€/v

Olisihan tuossa pohdittavaa…
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Tuli viikonloppuna vuokrattua päiväksi Peugeot 208e ja voi hyvänen aika miten tekniikka vaan menee eteen päin.

Oma vuoden 2010 Mercedes tuntui tämän jälkeen aivan yhdentekevältä laitokselta.

Tuollainen 208e 340km toimintamatkalla täyttäisi 100%sti omat liikuntatarpeet autolle. Nykyisestä vaihdettuna väliraha olisi noin 15k€.

Laskelmia
Omat ajot on 10000 km vuodessa.
Keskikulutus 8l/100km, eli 800 litraa vuodessa.
Keskihinnalla 2€/l = 1600€/v
Polttomoottorin huollot 500€/v (Mersu)
Autovero 260€/v
Kokonaiskulut 2360€/v

Olisihan tuossa pohdittavaa…
Varokin sitten yhtään kurkkimasta Mersun malleja, kohta voi pihasta löytyä joku EQE...
Mutta kyllähän tuo kovasti kuulostaa siltä että sähköön siirtyminen on edessä. Tuosta hintaluokassa löytyy nykyään jo ihan hyvin vaihtoehtoja muiltakin merkeiltä
 

Pulakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Panthers
Tuli viikonloppuna vuokrattua päiväksi Peugeot 208e ja voi hyvänen aika miten tekniikka vaan menee eteen päin.

Oma vuoden 2010 Mercedes tuntui tämän jälkeen aivan yhdentekevältä laitokselta.

Tuollainen 208e 340km toimintamatkalla täyttäisi 100%sti omat liikuntatarpeet autolle. Nykyisestä vaihdettuna väliraha olisi noin 15k€.

Laskelmia
Omat ajot on 10000 km vuodessa.
Keskikulutus 8l/100km, eli 800 litraa vuodessa.
Keskihinnalla 2€/l = 1600€/v
Polttomoottorin huollot 500€/v (Mersu)
Autovero 260€/v
Kokonaiskulut 2360€/v

Olisihan tuossa pohdittavaa…
Noin vähillä ajoilla on kyllä jo kattavasti vaihtoehtoja. Opel Astra electric vaikuttaa myös mielenkiintoselta, ainakin omaan silmään ulkonäkö iskee.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Nyt kannattaa malttaa vielä hieman sähköauton hankinnassa. Naapurista on tulossa kova haastaja nykyisille malleille ja uskon kyllä tuotteen menevän Suomessakin kuin kuumille kiville.
Auton nimi on Amber ja kuva löytyy linkin takaa:


edit: täytyy näköjään vieläkin odottaa hetki, ilmeisesti kuvassa ei olekaan sen auto prototyyppi
 
Viimeksi muokattu:

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Nyt kannattaa malttaa vielä hieman sähköauton hankinnassa. Naapurista on tulossa kova haastaja nykyisille malleille ja uskon kyllä tuotteen menevän Suomessakin kuin kuumille kiville.
Auton nimi on Amber ja kuva löytyy linkin takaa:


edit: täytyy näköjään vieläkin odottaa hetki, ilmeisesti kuvassa ei olekaan sen auto prototyyppi
Kyllähän tuonne takaluukkuun saa jonkin isomman matkalaukun kokoisen ydinreaktorin mahdutettua. Varovainen peukku siis tälle jo tässä vaiheessa.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
@Yläpesä jokainen ajaa millä tykkää :)

Meillä oli vähän vastaava aikaisemmin, vaimon työsuhdeautoa XC60 plugari ja ei ollut omaan makuun. Varsinkin talvella ärsytti se kuinka sillä kusisella sähkömoottorilla pääsi maksimissaan noin 15 kilsaa. Ja maksoi enemmän kuin nykyinen MY, tosin arvonalenemaa ei ole huomioitu.

Mutta mulla ei olekaan tarvetta vetää peräkärryä ja ne vähät kerrat, kun ajelen pitkää matkaa niin 20 minuutin kahvi tauko paholaisenpeukalossa ei haittaa.

Onneksi löytyy vaihtoehtoja joilla jokainen (paitsi se id:n omistaja iltalehdessä) on omaansa tyytyväinen.
Tuota, minkä vuotinen tuo plugari Volvo oli? Omalla XC 60 plugarilla mallia -19 pääsee talvellakin 28-30 km sähköllä. Kesällä sen 38-40 km. Mutta toisaalta arvostan hyvää vetokykyä, kun tarvii välillä vetää peräkärryä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuota, minkä vuotinen tuo plugari Volvo oli? Omalla XC 60 plugarilla mallia -19 pääsee talvellakin 28-30 km sähköllä. Kesällä sen 38-40 km.
2km on niin tiukka skaala, että ei kattane erilaisia ajoprofiileja, eli selittäisikö tuo eron. 15-30km, eli motari-kaupunki?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuota, minkä vuotinen tuo plugari Volvo oli? Omalla XC 60 plugarilla mallia -19 pääsee talvellakin 28-30 km sähköllä. Kesällä sen 38-40 km. Mutta toisaalta arvostan hyvää vetokykyä, kun tarvii välillä vetää peräkärryä.

Meillä on ollut -18 ja -20 vuosien mallit. Ja ainakin omat kokemukset oli sellaiset, että normi kehäykköstä 95kmh nopeudella ei talvella pakkasilla pitkälle päässyt, ei ainakaan väittämääsi 30km. Toki jos ajoi kaupunkiajoa niin pienillä nopeuksilla jarrutukset talteenottaen voi päästä pidemmälle. Ja -10 asteessa ainaki meillä se höräytti lähtökohtaisesti bensamoottorin päälle.

Olen johonkin autoiluketjuun joskus avautunut turhautumistani kyseiseen autoon, mutta eniten vitutti se kuinka jopa täydellä akulla kotoa lähtiessä jos vahingossa teit pikkasen liian ison liikkeen jalalla kaasupolkimelle niin Volvo höräytti bensamoottorin käyntiin ja seuraavat 3-4 km mentiin bensalla. Ymmärtääkseni uudemmissa malleissa auton pystyy ohjaamaan ensisijaisesti käyttämään akkua.

Mutta silti nuo olivat vain omat kokemukset, eli varsin subjektiivinen näkemys.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olen johonkin autoiluketjuun joskus avautunut turhautumistani kyseiseen autoon, mutta eniten vitutti se kuinka jopa täydellä akulla kotoa lähtiessä jos vahingossa teit pikkasen liian ison liikkeen jalalla kaasupolkimelle niin Volvo höräytti bensamoottorin käyntiin ja seuraavat 3-4 km mentiin bensalla. Ymmärtääkseni uudemmissa malleissa auton pystyy ohjaamaan ensisijaisesti käyttämään akkua.
Itsellä alla -18 Passat GTE ja siinä saman tyylinen ominaisuus, jos esim kylmällä kelillä motarille kiihdyttäessä kenkäisee hieman tavallista reippaammin niin Hybridi hörähtää päälle. Kun yritän heti palauttaa E-moden päälle, niin ilmoittaa ettei juuri nyt ole mahdollista, ja perään listaus syistä joita nyt vauhdissa en niin tarkkaan ole jäänyt lukemaan, mutta taitaa olla kylmä keli, suuri nopeus ja akun varaus ainakin mainittu. Yleensä muutaman kilometrin jälkeen E-mode on jälleen tarjolla. Kärryhän käynnistyy aina E-modessa jos vain virtaa on ja kyseisellä moodilla ajoa voi painaa sen mitä akkua riittää.
 

Filari

Jäsen
Olen johonkin autoiluketjuun joskus avautunut turhautumistani kyseiseen autoon, mutta eniten vitutti se kuinka jopa täydellä akulla kotoa lähtiessä jos vahingossa teit pikkasen liian ison liikkeen jalalla kaasupolkimelle niin Volvo höräytti bensamoottorin käyntiin ja seuraavat 3-4 km mentiin bensalla. Ymmärtääkseni uudemmissa malleissa auton pystyy ohjaamaan ensisijaisesti käyttämään akkua.

Mutta silti nuo olivat vain omat kokemukset, eli varsin subjektiivinen näkemys.

Mulla on tän vuoden V60. Pystyy valita ns Puren ja ittellä pysynyt hyvin sähköllä ku sen moodin on valinnut.

Kesällä se range on siellä ~75km ja näin talvella ~55, toki kun tohon lisäilee sen aamuisen auton lämmityksen niin range ei kovin pitkä ole. Asun itse kantakaupungissa, joten käytössä asukaspysäköinti ja täten ei lataus mahdollisuutta kuin töissä.

Absurdein juttu on tässä tuo ”charge” moodi, että lataa löpöllä sitä akkua ajon aikana ja se sit kans syö sitä menovettä aika rajusti ja saat muutaman kilsan akkuun virtaa :D

Toki muuten autossa ei mitään valittamista, hyvin kulkee ja tehoja riittää.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Filari hienoa kuulla, että ovat Volvollakin saaneet kehitettyä tuohon suuntaan.

Olen joskus pohtinut olenko jotenkin mielenvikainen, kun silloin hybridillä tuli jopa pienehkö pakkomielle siitä, että sähköllä ajo täytyy maksimoida ja sen takia se bensalle vaihto vitutti. Tosin korjasin asian hankkimalla täyssähkön, nyt ei enää vaivaa. Tosin nyt voin vaivata itseäni kuinka optimoida lataukset mahdollisimman halvalle ajankohdalle pörssisähköllä. Hullulla hullun huvit jne.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hybrideissä polttoainemoottorin pidempiaikainen käyttö ensistartin jälkeen on ihan ymmärrettävää kun ei ne vaan tykkää jatkuvista muutaman kymmenen sekunnin käyntijaksoista kylmänä. Palaminen on epätäydellistä ja moottoriin kertyy karstaa, palamisjätteitä sekä rikkaamman seoksen myötä bensaa öljyn sekaan. Itse asiassa tuo 3-4 minuutin käyttöjaksokin on vielä riittämätön koneen "puhtaana" pitämiseen. Juurihan tässä syksyllä oli lehdissä kuvia avatuista hybridien venttiilikopista ja ruostuneista nokka-akseleista. Jos polttomoottorin hyrinä ahdistaa ja käy mielelle sietämättömäksi, niin sitten on vaan tehtävä kuten @Creed Bratton yllä.

Tuli mieleen kuvittellinen ihmisvertaus, että jos aina unien jälkeen herätessään nousisi ylös, hieman varovasti venyttelisi parikymmentä sekuntia ja sitten taas menisi sänkyyn pötkölleen pidemmäksi aikaa. Tätä kun tekisi aikansa, niin monenkohan viikon jälkeen olisi niin tönkkönä, ettei ylös enää pääsisi?
 

12961

Jäsen
Hiukan erilaista näkökulmaa sähköautoiluun: Olen saanut ajella Model S Plaidilla taas muutaman päivän niin, että oli kunnon talvikelit. Tämähän on oikein hauska talviauto sillä ehdolla, että ajelee Track Mode päällä.

Vetosuhde on säädettävissä 5% välein välillä 0% eteen - 100% taakse ja 100% eteen - 0% taakse. Mitä tahansa, ja sekunnissa vaihtuvia esiasetuksia saa tallennettua 10. 20/80 oli leveälinjainen, mutta käyttökelpoinen, 35/65 nopeampi, muttei vielä nelipyöräluistoon taipuvainen. Ajonvakautus tietysti -10 jos leikityttää.

Ajonvakautuksen voimakkuus on säädettävissä 20-portaisesti välillä -10 - +10. Asetuksella -10 se ei välttämättä ole ihan kokonaan pois, mutta sallii merkittävästi leveämpilinjaista ajoa kuin BMW ajonvakautuksen välimoodissa. En ole ihan varma, koska en antanut pyöriä vauhdista, voi hyvin olla niinkin, että regenerointi vain aiheutti tunteen siitä, että joku apu taustalla edelleen pyörii.

Regenerointia voi säätää 5% portain ja sen saa myös kokonaan pois. Sladissa ajamista regenerointi kuitenkin helpottaa merkittävästi, koska se tappaa kaasua nostamalla välittömästi liian sutimisen, joka varsinkin turbokoneisessa polttiksessa saa helposti aikaan käsistä lähtemisen.

Plaidilla on niin helppo vetää pitkästi kahva edellä, että vaimokin osaisi ajaa näyttävää kylkimyyryä. Voimantuotoltaan vielä parempi kuin iso vaparipolttis, mutta lisäksi regenerointi tappaa ylimääräisen sutimisen kuin ajatus. Tämä menee täydestä entiselle takaveto&lukkoperämiehelle. Tässä on sellainen ominaisuus, jossa Tesla on bensalenkkarillekin kertaheitolla parempi kuin yksikään polttomoottoriauto.

Nämä ominaisuudet sähkömersusta puuttuu. Enkä ole varma onko bemarissakaan. Tietääkö kukaan? Entä Taycanissa?
 
Viimeksi muokattu:
Nämä ominaisuudet sähkömersusta puuttuu. Enkä ole varma onko bemarissakaan. Tietääkö kukaan? Entä Taycanissa?
Voin sanoa vain yhdestä sähköautosta, eli BMW:n ix 40 -mallista. Käsittääkseni tuossa ei ole ajo-ominaisuuksien puolesta noin paljoa säätövaraa kuin mitä kuvaat. Lisäksi käsitykseni mukaan Teslan yhtiä ominaisuuksia noin ylipäänsä on juuri tuo mahdollisuus vaikuttaa autoon hyvin monin eri tavoin, usein ihan vaan kännykän kautta. Minusta tämä on hyvä juttu tietyllä tapaa ja yksi keino erottua muista. Sitä en sitten ymmärrä miksi Tesla-autoissa ilmeisesti jollain tapaa auton tapaan toimia pystyy vaikuttamaan paljon, ja sitten kuitenkin oli tätä puolta ettei autopilotilla pystynyt itse säätämään toimintoja jotka liittyivät lasin pyyhkimien toimintaan. Ilmeisesti tämä oli kuitenkin korjattu jonkin päivityksen myötä.

Mitä tulee autolla leikittelyyn nyt vaikkapa näin talviajossa niin minä ymmärrän kyllä hauskuuden asiassa. Silloin kun minulla ei ollut lapsia, ja tästä on kauan, saatoin vielä nauttia donitsien tekemisestä, mutta tuon jälkeen olen aina säästänyt auton renkaita sitä hetkeä varten kun niiden kunnosta on voinut olla kiinni se onko oma läheinen elossa. Olen itse ajellut aika paljon erilaisia ajosimulaattoreita ja nauttinut niiden kanssa aika todenmukaisen tuntuisia kokemuksia. Ei vaan tulisi edes mieleen oikealla autolla lähteä kokeilemaan jotain rajoja, koska kyseessä on juuri päinvastaiset asiat kuin mitä auton on tarkoitus tehdä, ja se esimerkiksi radalle lähteminen omalla autolla liikennekäyttöön tarkoitetuilla renkailla on jo itsessään vähän hölmöä sekä myöskin melko kallista.

Suuri osa ihmisistä ei hallitse autoa ja sen voimaa ilman autosuunnittelijan etukäteen päättämää automatiikkaa, ja kun puhutaan kai keskimäärin reilun 2 ja puolen tonnin autoista liikennekäytössä, pidän aika hyvänä asiana että nämä kaikki mahdolliset muidenkin tienkäyttäjien turvallisuuteen liittyvät valinnat pysyvät auton käyttäjälle mahdottomina tehdä. Siinä puhutaan kuitenkin muidenkin turvallisuudesta, kuin vain sen joka sen autonsa hallinnan menettää. Se voi päättää elämän paitsi itseltä, kyydissä olijoilta kuin myös muilta jotka ovat liikenteessä.

Linkki uutiseen järjettömästä kaahailusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös