Mainos

Sähköautoilu

  • 556 650
  • 4 925

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tällä hetkellähän näitä konservatiivisia sähköautoja vielä löytyy markkinoilta, mihin on jätetty kaikki vanhanaikainen vielä mukaan kuten start nappulat ja yleisestikin paljon fyysisiä nappeja. Käy nyt ainakin BMW:n sähkömallisto ajamassa. Sieltä saat sitä laatua ja vanhan polttisauton fiilistä.
Ymmärrän pointin ja kiitos vinkistä. Hauska yksityiskohta tuo, että start-nappula on joillekin vanhanaikainen juttu. Itselleni se on edelleen silkkaa tulevaisuutta, ja vielä näin kahden vuoden modernilla autolla ajelun jälkeenkin olo on joka kerta autoa käynnistäessä kuin sci-fi-leffan päähenkilöllä.

Fyysisistä nappuloista tykkään. Pitää käydä katsomassa bemareita; en edes muistanut että niillä on sen pikkukotteron lisäksi muitakin sähköautoja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
On täällä kyllä ihan uskomattoman herkkänahkaista porukkaa välillä. Ja tästä kommentista ansaitsen ehdottomasti sen helvetin bensalenkkariheiton. Pitää varmaan pysyä niissä ympyröissä, jossa kysymyksiin ei heti saa noin hyökkääviä ja toista lyttääviä/alentavia heittoja. Eihän tällainen asia voi mennä noin tunteisiin?

Ja hei, ajoin kesällä Volkkarin ID.5- mallilla reilu 300 km ja oli ihan perkeleen mukavaa! Kyydissä istuin reilu 1000 km ja erilaisia lataussysteemejä tuli kokeiltua useampia. Se on kuitenkin pakko sanoa, että jos kesäkeleilläkin oli muutamassa paikassa ongelmia latauksen kanssa, niin mitenkä lienee talvella. S-ryhmä osaa hoitaa nämäkin parhaiten.

ABC-lataus on (tosin sitä ei useimmiten voi suurteholataukseksi kutsua onnettomien kentän kokonaistehojensa vuoksi) oikein hyvä lisä ja varsin toimintavarma, mutta Tesla ja toisena ehkä Ionity parhaiten latausvarmuuden ja -helppouden on hoitanut. Nopeita ja ylivoimaisen helppoja superitkin myös muille merkeille nykyään, vaikka toki natiivimerkkinsä kanssa vielä helpompia (ei sovelluksia vaan piuha kiinni, latausluukkukin aukeaa kun ajat tolpan viereen).

No offence, mutta sanon tämän ”hieman” suuremmalla kilometrimäärällä kuin 1300 km. Millaisia ongelmia muuten vastaan tuli?
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Pitää käydä katsomassa bemareita; en edes muistanut että niillä on sen pikkukotteron lisäksi muitakin sähköautoja.
Kannattaa. Itse ajelin koko malliston läpi keväällä. Osa pienimmistä malleista oli aika vaisuja esityksiä, mutta ainakin tuo isoin malli IX M60 oli mukava peli ajella. Toki koeajoautollakin oli hintaa jotain 150k€ ja 200k€ välistä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Se on kuitenkin pakko sanoa, että jos kesäkeleilläkin oli muutamassa paikassa ongelmia latauksen kanssa, niin mitenkä lienee talvella.
Meinaat, että sähkö ei kulje talvella vai? Kyllä Suomessa sähköverkko on talvisinkin pystyssä ja auton latauskin onnistuu ihan samaan tyyliin kuin kesälläkin. Toki joskus joutui pyyhkäistä lumet pois latausluukun päältä ennen kaapelin kiinnitystä.

Latausnopeudet sitten voi jossain malleissa olla vähän hitaammat talvella (esim tuo mainitsemasi volkswagen), mutta se johtuu ainoastaan siitä, että eivät osaa tehdä softaa sitäkään vähää, että saisivat sinne sen jo reilu vuosi sitten luvatun akun esilämmityksen.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ymmärrän pointin ja kiitos vinkistä. Hauska yksityiskohta tuo, että start-nappula on joillekin vanhanaikainen juttu. Itselleni se on edelleen silkkaa tulevaisuutta, ja vielä näin kahden vuoden modernilla autolla ajelun jälkeenkin olo on joka kerta autoa käynnistäessä kuin sci-fi-leffan päähenkilöllä.

Fyysisistä nappuloista tykkään. Pitää käydä katsomassa bemareita; en edes muistanut että niillä on sen pikkukotteron lisäksi muitakin sähköautoja.

Kävitkö @V-G- siis vilkaisemassa jo Enyaqin? Siinähän on kyllä huomattava määrä fyysisiä nappuloita sekä myöskin tuo Start-nappi, jota ei tosin tarvitse käyttää.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Latausnopeudet sitten voi jossain malleissa olla vähän hitaammat talvella (esim tuo mainitsemasi volkswagen), mutta se johtuu ainoastaan siitä, että eivät osaa tehdä softaa sitäkään vähää, että saisivat sinne sen jo reilu vuosi sitten luvatun akun esilämmityksen.

Tämä on kyllä käsittämätöntä. Skodaan se on ilmeisesti tulossa vasta ensi vuonna, vaikka sitä on lupailtu tässä jo viime vuodelle...
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kävitkö @V-G- siis vilkaisemassa jo Enyaqin? Siinähän on kyllä huomattava määrä fyysisiä nappuloita sekä myöskin tuo Start-nappi, jota ei tosin tarvitse käyttää.
En vielä kerennyt. Olen vielä tämän viikon lomalla niin luultavasti kerkeän tässä joku päivä käymään.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
ABC-lataus on (tosin sitä ei useimmiten voi suurteholataukseksi kutsua onnettomien kentän kokonaistehojensa vuoksi) oikein hyvä lisä ja varsin toimintavarma, mutta Tesla ja toisena ehkä Ionity parhaiten latausvarmuuden ja -helppouden on hoitanut. Nopeita ja ylivoimaisen helppoja superitkin myös muille merkeille nykyään, vaikka toki natiivimerkkinsä kanssa vielä helpompia (ei sovelluksia vaan piuha kiinni, latausluukkukin aukeaa kun ajat tolpan viereen).

No offence, mutta sanon tämän ”hieman” suuremmalla kilometrimäärällä kuin 1300 km. Millaisia ongelmia muuten vastaan tuli?

Sovellus ei lähtenyt toimimaan ollenkaan yhdessä pienemmässä paikassa ennen Kuopiota ja Kajaanin Prismassa jumitti molempiin suuntiin, näytti siis että lataus käynnissä, mutta apissa ei näkynyt seurantaa ollenkaan. Piti käydä käynnistämässä uudelleen ja pelitti taas. Mutta yleisesti oli mukavan nopeita latureita, paras kokemus oli takaisin tullessa Mikkelissä Ramin konditoriassa, loistava paljon gluteenittomia tuotteita tarjoava kahvila ja supernopea laturi, oli melkein liiankin nopea :)
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meinaat, että sähkö ei kulje talvella vai? Kyllä Suomessa sähköverkko on talvisinkin pystyssä ja auton latauskin onnistuu ihan samaan tyyliin kuin kesälläkin. Toki joskus joutui pyyhkäistä lumet pois latausluukun päältä ennen kaapelin kiinnitystä.

Joo en meinaa. Mutta juuri tuo kiinnitys mietityttää.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Teslaa en ole käynyt ajamassa, mutta kun se hetki koittaa, että sähköön siirryn, niin on varmasti eka auto, mitä käyn ajamassa. Ei se varmasti syyttä ole todella suosittu sähköauto ja @sampio ja @Creed Bratton ovat kyllä hyvin perustelleet, että miksi pitävät autosta vaikka siinä omat puutteensa ovatkin.

Mulla auton osto yleensä helppo tapahtuma, jos tykkään koeajolla autosta, niin aina on auto vaihtunut. Ei ole ollut tarvetta lähteä enää jotain toista merkkiä kokeilemaan jos vaikka olisi jotenkin parempi. Eli tulevaisuudessa todennäköisesti ajelen Teslalla, sitten kun sen aika on:)
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sovellus ei lähtenyt toimimaan ollenkaan yhdessä pienemmässä paikassa ennen Kuopiota ja Kajaanin Prismassa jumitti molempiin suuntiin, näytti siis että lataus käynnissä, mutta apissa ei näkynyt seurantaa ollenkaan. Piti käydä käynnistämässä uudelleen ja pelitti taas. Mutta yleisesti oli mukavan nopeita latureita, paras kokemus oli takaisin tullessa Mikkelissä Ramin konditoriassa, loistava paljon gluteenittomia tuotteita tarjoava kahvila ja supernopea laturi, oli melkein liiankin nopea :)

Ramillahan on Virran tolppa, joka tosiaan on tehoiltaan kiva juuri siksi, ettei tehonjakoa ole. Virran sovellus on vain ehkä se heikkotoimisin näistä suurista. Tägit kyllä toimivat niissä hyvin ja varmasti.

ABC-lataus, joka on kustannuksiltaan tasalaatuinen ja kohtalaisen maltillinen on tosiaan ylipäätään ajateltu erilaiseksi kuin muut HPC:t. Heille tehonjako on toimiva järjestely, koska samalla on tarkoitus myydä kahvia, lounasta jne. Samalla verkosta on tarkoitus tehdä hyvin laaja.

Yksin ajellessa en lataa apseilla käytännössä koskaan, mutta perhettä ruokkiessa toimii hitaampi kuvio. Jengi (en viittaa nyt mitenkään sinun viestiisi) ei vain tunnu keskimäärin ymmärtävän tätä eroa ja valittaa, ettei virtaa tule maksimeja. Periaate on erilainen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jep, juhlivat superien kymmenvuotista taivalta Euroopassa. Toki kai niin, että ne superit, jotka eivät ole normaalisti avoinna kaikille eivät ole sitä nytkään.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Mitenkäs sähköautot suhtautuvat siihen Suomen heikompaan osaan tieverkostosta? Isoissa kaupungeissa ja pääteillä tiet varmasti hyvässä kunnossa, mutta entäs sitten kun mennään pienemmille asfalttiteille tai maaseudulle kelirikkoaikaan? Ajat sopivaan kuoppaan tai töyssyyn niin saat aika helposti koko auton tuhottua sillä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitenkäs sähköautot suhtautuvat siihen Suomen heikompaan osaan tieverkostosta? Isoissa kaupungeissa ja pääteillä tiet varmasti hyvässä kunnossa, mutta entäs sitten kun mennään pienemmille asfalttiteille tai maaseudulle kelirikkoaikaan? Ajat sopivaan kuoppaan tai töyssyyn niin saat aika helposti koko auton tuhottua sillä.

Varmaan riippuu mitä tällä tieverkolla tarkoitetaan. Ongelmitta on tullut aika heikkoja mökkiteitä, ja ehkä Suomen päätieverkoston heikointa osaa eli Kilpisjärvi-Muonio-tietä ajeltua, paljon Lapin teitä muutenkin. Ja riippuu tietysti maavarastakin sekä auton rakenteesta.

Valtaosassa akku on suojattu erittäin hyvin ja noin muuten hajoavia osia pohjassakin oleellisesti polttisautoa vähemmän, kuten muussakin rakenteessa, kun mitään öljypohjaa tai bensatankkia ei siellä pohjassa ole. Sitten on toki näitä vaikkapa SAICin tekeleitä, joissa suojausta on heikommin.
 

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Varmaan riippuu mitä tällä tieverkolla tarkoitetaan. Ongelmitta on tullut aika heikkoja mökkiteitä, ja ehkä Suomen päätieverkoston heikointa osaa eli Kilpisjärvi-Muonio-tietä ajeltua, paljon Lapin teitä muutenkin. Ja riippuu tietysti maavarastakin sekä auton rakenteesta.

Valtaosassa akku on suojattu erittäin hyvin ja noin muuten hajoavia osia pohjassakin oleellisesti polttisautoa vähemmän, kuten muussakin rakenteessa, kun mitään öljypohjaa tai bensatankkia ei siellä pohjassa ole. Sitten on toki näitä vaikkapa SAICin tekeleitä, joissa suojausta on heikommin.
Tuota akkua tosiaan mietin se kestää noita röykkyjä. Mutta hyvä homma että ne kestävät. Suomessa on kuitenkin aika eksoottisessa kunnossa olevia teitä, missä pitää kaikilla autoilla oltava aika tarkkana.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Kai ne huonot tiet vaikuttaa enemmänkin alustaan ja ohjaukseen yms. Ne kun on jo valmiiksi kovilla raskaassa autossa. Vai onko sähkiksissä heavy duty tukivarret, iskarit ja/tai tai raidetangonpäät yms. Akusta ihan suotta pelotellaan. En mäkään nyt ihan mille tahansa metsäautotielle mene plugarilla, mutta kyllä sillä normaalisti voi ajaa auton alla olevasta ajoakusta huolimatta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuota akkua tosiaan mietin se kestää noita röykkyjä. Mutta hyvä homma että ne kestävät. Suomessa on kuitenkin aika eksoottisessa kunnossa olevia teitä, missä pitää kaikilla autoilla oltava aika tarkkana.

Paljon tosiaan vaihtelee myös merkeittäin, miten ne suojaukset on tehty, mutta ei se ihan niin suuri ongelma ole kuin lehdet tuppaavat otsikoimaan millään merkillä. Iskarit tosiaan painavissa autoissa voivat olla aika kovilla. VAG:n täyssähköissä koiranluut ovat tyyppivika ja menevät aika nopsaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ajat sopivaan kuoppaan tai töyssyyn niin saat aika helposti koko auton tuhottua sillä.
Eiköhän tuo koske kaikkia autoja riippumatta käyttövoimasta. Samalla tavalla menee rengas, vanne, tukivarsi, iskari, puslat jne rikki jos ajaa kovaa routamonttuun, tierikkoon tms. Monessa sähköautossa hieman normaalia korkeampi maavara ja tasainen pohja (ei esim roiku joku pakoputki alempana) mutta eipä noita nyt kannata sen enempää tahallisesti koittaa särkeä. En huolestuisi normaalia enempää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mitä nyt luin viestejäsi köyhien ulinoista, Esson baareista jne. niin näin tuntuisi todellakin olevan.
Nooh, kyllähän palstalle pitää köyhien ulinaakin mahtua, mutta varsinkin siitä kuittailua ;)

Jos tosissaan ollaan, niin Esson baari -kohdassa oli kyllä ihan totinen ote siinä mielessä, että varsin moni valitsee Teslan suhteellisen kokonaisvaltaisen matchin vuoksi. Suorituskyky, käyttöenergia- ja huoltokulut, käyttöliittymä ja tilat ovat speksejä, joita ei voi kiistää kukaan, ja joilla Tesla jyrää. Siihen hintojen alennukset päälle niin on suht ymmärrettävää, että jengi valitsee sen.

Ajettavuus ja alusta ovat kuitenkin fiilispohjaisia potentiaalisia miinuksia. Maalipinnan pehmeys kolmosissa, tällä hetkellä heikot automaattipyyhkijät ja vanhempien mallien kokoonpanon osittainen heikkous ovat taas faktoja nekin. Tosin tässäkin Teslan eduksi on laskettava se, että OTA-päivitykset parantavat autoa koko ajan, ja uskon, että sieltä vielä saadaan pyyhkijöidenkin osalta koodi kohdilleen, vaikkei ne itselleni erityistä haittaa olle aiheuttaneetkaan. No, OTAna ei listojen tarinaa toki paranneta :)

Anyways, pahoittelut, mikäli sanavalintani ovat liian jyrkkiä. Olen vain käynyt näitä keskusteluja liikaa, ja tämän ketjun lisäksi en niihin ole pitkään aikaan kasvokkaisia tilanteita lukuunottamatta lähtenytkään muilla foorumeilla. Kasvokkainkin on melkeinpä helpompi nyökytellä kuin hypätä siihen suohon. Mulla lähti mopo keulimaan siinä vaiheessa kun rakensit aidanseipään starttinapista ja ajettavuudesta - ei välttämättä aivan rakentavaa keskustelua sekään, eikä kannata ihmetellä, että sellaiseen tartutaan.

---

Olen 99% varma, että normitilanteessa Suomessa en enää polttomoottoriautoja omista ainakaan perheen peruskulkuvälineenä. Nykylokaatiota se ei kuitenkaan poissulje, nimittäin sen verran alkoi poltella joku kiva pikku sportti, kun työkaveri lähti valoista viereiseltä kaistalta Porschella, ja itse jäin polvet suussa Uberin kimppakyydissä runkkailemaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sähköautoilu on autoilun reboot, ja Tesla on sen kärjessä, vaikket sinä siitä pitäisikään.
Keskustelua vähän sivusta seuranneena.. Reboot voi olla ehkä monessakin mielessä perusteltu termi. Kärkkäimmät sähköautoilijat eivät tosin tiedosta sitä että sähkäri ei ole mikään uusi innovaatio. Sähkö on ollut monien kulkuneuvojen, trukkien, jne jne voimanlähteenä jo monia vuosikymmeniä. Se miksi siitä tulee valtavirtaa autoilevien massojen joukossa vasta nyt on monia syitä.
 
Kärkkäimmät sähköautoilijat eivät tosin tiedosta sitä että sähkäri ei ole mikään uusi innovaatio.
Taannoin kaupan pihassa vanhempi herrasmies alkoi vittuillen kyselemään miten pitkälle latauksella pääsee. Vastailin ukon kysymyksiin ja kun huomasi että omat tiedot olivat vanhentuneita (talvella pääseekin yli 100km/h, auto ei maksa 200k€ eikä sähköautot syty palamaan itsestään harva se päivä), ilmoitti loppuun että ”kai tiesit ettei tää sähköauto ole mikään uusi keksintö”.

En ymmärtänyt sitä kommenttia silloin enkä kyllä tässäkään kontekstissa, kun kukaan ei ole väittänyt mitään vastaavaa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Taannoin kaupan pihassa vanhempi herrasmies alkoi vittuillen kyselemään miten pitkälle latauksella pääsee. Vastailin ukon kysymyksiin ja kun huomasi että omat tiedot olivat vanhentuneita (talvella pääseekin yli 100km/h, auto ei maksa 200k€ eikä sähköautot syty palamaan itsestään harva se päivä), ilmoitti loppuun että ”kai tiesit ettei tää sähköauto ole mikään uusi keksintö”.

En ymmärtänyt sitä kommenttia silloin enkä kyllä tässäkään kontekstissa, kun kukaan ei ole väittänyt mitään vastaavaa.
Normaalia muutosvastarintaa. Aika korjaa ongelman ja kymmenen vuoden päästä kaikki pahimmatkin jäärät ”joutuvat” näillä sähköautoilla ajelemaan, ellei sitten halua maksaa (polttomoottori)autoilusta itseään kipeäksi.

Tää on vähän ristiriitainen asia itsellenikin. Toisaalta haluaisin julistaa sähköautoilun ilosanomaa kaikille, mutta taas toisaalta noille jäärille kannattaisi aina vastata, että ”ei missään nimessä kannata sekaantua näihin paskoihin”. Koska niin kauan kun sähköautoilu on pienen porukan puuhastelua, niin tämä pysyy myös kohtuullisen hintaisena huvina.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse en kutsuisi näitä nykyisiä sähköautoja rebootiksi, ainakaan siis teknisesti. Ylivoimainen enemmistö asioista tehty niin kuin aina ennenkin, esim voimansiirto. Mutta tässä teille reboot senkin osalta.

Luulitteko muuten oikeasti että tämä viesti ei olisikaan Saabeista jankkaamista?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös