Tuolta pohjalta sanoisin, ettei tilaa voi olla "liikaakaan", jos sitä saa budjetin puitteissa.
Otin jokunen viikko sitten käyttöön uuden Skoda Enyaqin. Tilaa on nykyisiin tarpeisiini hyvinkin liikaa, sillä ajan suurimman osan kilometreistä yksin. Mukana kulkee useimmiten nuorin lapsista, jota kuskaan yleensä lyhyitä matkoja, ja tämäkin lapsi ryhtyy ajamaan ajokorttia viimeistään ensi tammikuussa. Työkaverien kuskaaminen työajoissa, kaikenlaisen tavaran ajoittainen siirtely, plus matka-ajon mukavuus puolsivat kohdallani Enyaqia. Sähköautoon valinnan käänsi ennen muuta se, että työajoja tulee sen verran, että ainakin toistaiseksi voimassa olevilla tariffeilla työajojen tekeminen omalla sähköautolla on kohtalaisen kannattavaa toimintaa pääomakuluista huolimatta.
Olen kokenut Enyaqin jämäkkänä ja miellyttävänä autona. Ei mitään huonoa sanottavaa ekojen noin 1000 km perusteella. No ehkä VW:n perua oleva infosysteemin käyttöliittymä on turhan kompleksinen ja vaikeakäyttöinen, mutta kai tuonkin kanssa tulee toimeen, kun aikansa opettelee. Tilojensa ja hintatasonsa puolesta Enyaqin luulisi olevan sinulle yksi varteenotettava vaihtoehto. Toimitusajat tehdastilauksille ovat tällä hetkellä ainakin perheversiossa luokkaa 4-5 kk, RS:n kohdalla enemmän. Jos maahantuojan ja jälleenmyyjien varastossa olevat konfiguraatiot käyvät, niin noitakin löytyy koko ajan hyvä valikoima, jos ei halua odottaa.
Minulla oli autojen saatavuuden ja kokemani soveltuvuuden puolesta vaihtoehtoina ensisijaisesti Skodan, Volvon ja Polestarin tarjoama. Toki kävin katsomassa ja koeajamassa muitakin.
Superbista pari sanaa. Länsiauto ja muutama muu jälleenmyyjä näköjään tuovat suht aktiivisesti autoja Ruotsista. Suunnilleen 2-3-vuotiaita Superbeja tuodaan ahkerasti, ja tuontiautoissa on keskimäärin hieman suomiautoja korkeampi varustetaso. Vähän käytetty Superb lataushybridinä on suht houkutteleva vaihtoehto, varsinkin jos suht lyhyttä ja siten sähköllä ajettavaa pätkää tulee kotoa käsin paljon. Style- tai L&K-varustetason autoja saa tuon ikäisenä ja luokkaa 30-50 tkm ajettuna varsin mukavaan hintaan; vm. noin 2021 Superb iV L&K -valikoima noilla kilometreillä alkaa noin 35 kEUR tienoilta. Ei mielestäni hullumpi vaihtoehto, jos ei ole "pakko" laittaa 50-60 000 € autoon rahaa. Tämän vuosikymmenen alun pistoke-Superb on erinomainen auto, ja olisin saattanut hyvinkin kallistua Superbiin, jos auton täyssähköisyys ei olisi lopulta ohjannut valintaa Enyaqiin.