Sähköautoilu

  • 497 938
  • 4 586

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lataamisesta pitää saada tasan tarkkaan yhtä simppeliä kuin bensa-auton tankkaamisesta. Niin ettei edes tarvitse kaivaa älypuhelinta esiin jotta menopeliin saa lisää virtaa. Ja ettei tarvitse arpoa esim. lataustehon kanssa. Ihmistä jolle autoilu on pakollinen paha ei voisi vähempää kiinnostaa plärätä joidenkin sovellusten kanssa aina kun käy "tankilla".

Niin no, oman auton latauskerroista tapahtuu 95% kotona niin eipä siihen bensa-autoon saanut yhtä helposti polttoainetta mitenkään.

Edelleen kyseenalaistan kuinka usein keskimääräisen suomalaisen autoilijan tarvitsee lähteä pohtimaan sitä lataustehoa ja sovellusta. Kuitenkin suurin osa ajosta on aika lyhyttä pätkää samoissa ympäristöissä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki, mutta jos tässä sähköautokeskustelussa aurinkosähkölle sallitaan aikajousto, ts ladataan autoa kun voimala tuottaa sähköä eli päivällä, niin sama sallittaneen töpselisähköllekin, ts ladataan öisin (tai koska sähkö kesällä halvinta onkaan).
Toki. Jos menee pörssisähköllä.

Paneelien omistajan kannattaa tosin todennäköisesti mennä määräaikaisella kiinteähintaisella, koska kesällä valtaosa sähköstä tulee omista paneeleista ja talvella (jolloin sähköä kuluu enemmän) sitten ainakin teoriassa kuluu lämmitykseen kalliimpaa pörssisähköä isompia määriä.

Vertailu vaatisi aikamoista excel-jumppaa ja oletuksia.

Muuuutta näillä kiinteiden hinnoilla toki pörssisähkö on varmaankin 90 prosenttisesti kannattavampaa. Erityisesti jos lämmittää vain puulla ja optimoi sähkön kulutuksen kuten osa tässä ketjussa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Lataamisesta pitää saada tasan tarkkaan yhtä simppeliä kuin bensa-auton tankkaamisesta. Niin ettei edes tarvitse kaivaa älypuhelinta esiin jotta menopeliin saa lisää virtaa. Ja ettei tarvitse arpoa esim. lataustehon kanssa. Ihmistä jolle autoilu on pakollinen paha ei voisi vähempää kiinnostaa plärätä joidenkin sovellusten kanssa aina kun käy "tankilla".
Oikeasti se on. Itse asiassa helpompaa. Pysäköit latauspaikalle, avaat luukun, liität johdon, näytät lataustägiä, lähde kauppaan, syömään, asioille whatever. Vähemmän askelia kuin tankkaamisessa, eikä tarvitse olla koura liipasimella ulkona kylmässä.

Tai kotona ladatessa, laita töpseli autoon. Tule aamulla autolle ja se on valmis.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muuten samaa mieltä, mutta kyllä mä tankkaan Dieselinkin useimmiten puhelimen sovelluksen kautta. Ihan vaan koska se on niin simppeliä.
Tämä on muuten ihan huvittava ajatus, että jos vaikka ABC Mobiili olisi se perinteinen tapa tankata, niin millainen poru nousisi jos joku koittaisi tuoda markkinoille uutta maksutapaa, jossa asiakkaalla pitää olla mukana joku kortti, joka pitää työntää pömpeliin (ja mitäköhän sen pömpelin rakentaminenkin on maksanut, ei ihme että löpö on kallista), ei kun hetkinen, ennen tätä korttia pitää työntää se toinen kortti että saa bonukset ja sitten vasta tämä ns maksukortti. Ja sitten pitäisi muistaa vielä joku saatanan tunnusluku. Tyhmä pömpeli kysyy vielä että debit vai credit eikä muista valintaa seuraavalla kerralla. Ja jos haluaa vielä kuitin niin pömpeli oikein nöyryyttää asiakasta pakottamalla palaamaan pömpelille. Ai niin ja kuitti tulee sellaisella paperinpalalle, ei sähköpostimahdollisuutta tms.

Oikeasti se on. Itse asiassa helpompaa. Pysäköit latauspaikalle, avaat luukun, liität johdon, näytät lataustägiä, lähde kauppaan, syömään, asioille whatever. Vähemmän askelia kuin tankkaamisessa, eikä tarvitse olla koura liipasimella ulkona kylmässä.
Korkki liipaisimen väliin hei. Tai tätä tarkoitusta varten dedikoitu sokka. Sitten voi kaivaa minuutin persettä, vaikka omaa, niin ei tule askeliakaan.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oikeasti se on. Itse asiassa helpompaa. Pysäköit latauspaikalle, avaat luukun, liität johdon, näytät lataustägiä, lähde kauppaan, syömään, asioille whatever. Vähemmän askelia kuin tankkaamisessa, eikä tarvitse olla koura liipasimella ulkona kylmässä.

Tai kotona ladatessa, laita töpseli autoon. Tule aamulla autolle ja se on valmis.
Ns. normaalimiehellä™ on auton keskikonsolissa pop-niitti, minkä voi työntää siihen kahvassa olevaan reikään. Aivan välttämätön talvipakkasilla.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Oikeasti se on. Itse asiassa helpompaa. Pysäköit latauspaikalle, avaat luukun, liität johdon, näytät lataustägiä, lähde kauppaan, syömään, asioille whatever. Vähemmän askelia kuin tankkaamisessa, eikä tarvitse olla koura liipasimella ulkona kylmässä.

Tai kotona ladatessa, laita töpseli autoon. Tule aamulla autolle ja se on valmis.
Teknisesti joo, jos käyt vaan yhden toimijan latauspisteessa, jolla on tagi käytössä. Miksi se on niin vaikea myöntää että nykyinen latausinfra on maksamisen suhteen sekava ja hajanainen. Aiemmin kyselin siitä latauskartasta, niin kovin oli vajavaista se informaatio siellä sekä asemien sijainnin että hintojen osalta. Ja en siis tosiaan ole sähköautoilua vastaan vaan jalka tukevasti jo mukana. Harmittaa vaan kovasti huonosti tehdyt palvelut. Monella muulla alalla joku kasvuyhtiö olisi vienyt hommaa eteenpäin voimakkaalla etunojalla vrt Foodorat, Woltit etc, mutta tämä on nähtävästi niin huonoa bisnestä, että ei kiinnostele.
 

444

Jäsen
On varmasti simppeliä, mutta aina pitää olla vaihtoehtona myös se, ettei toimenpide tarvitse älypuhelinta.
Mites kun on olemassa kaiken maailman tägejä sun muita, niin ovatko ne riittävän älykkäitä, että lataus käynnistyy ihan sitä vilauttamalla ja laskutuskin tapahtuu jostain liitetyltä kortilta, vai pitääkö silti näppäillä luurin kanssa lataus käyntiin ja syötellä maksutiedot erikseen? En ole itse tägimaailmaan lähtenyt, kun mobiilisti tuo hoituu niin kivuttomasti, mutta jos se voisi olla vielä helpompaa, niin tuolla tavoin. Ikään kuin lähimaksu.

Se mikä tuossa mobiilissa tökkii on se, että esim. Virta ja PlugIt tuntuvat välillä yllättäen ja pyytämättä kirjata ulos palvelusta, jolloin ennen latausta saa myös kaivella tunnukset jostain esiin. Ei sitä usein tapahdu, mutta pieni ylimääräinen vaiva siinä on aina näin tapahtuessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se mikä tuossa mobiilissa tökkii on se, että esim. Virta ja PlugIt tuntuvat välillä yllättäen ja pyytämättä kirjata ulos palvelusta, jolloin ennen latausta saa myös kaivella tunnukset jostain esiin. Ei sitä usein tapahdu, mutta pieni ylimääräinen vaiva siinä on aina näin tapahtuessa.
Tätähän kaikki äpit tekee joskus, mutta suuresti elämää helpottaa että on kertonut googlelle salasanat. Varmaan applellekin ne voi kertoa. Varmasti helpompaa kuin tägin käyttö, joka tuntuu tässä yhteydessä paluulta jonnekin hakulaite- ja puhelinkorttiaikaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Simppeliä? Ehkä, mutta ei niin varmatoimista kuin muilla tavoin. Ei taida noi lataussoftat yms. olla ainoita automotive maailmassa jossa softa on paskaa. VW:n WeConnect palvelu (ja Audin vastaava, varmaan sama backend) kränäsi pari vuotta ennen kuin alkoi toimimaan edes jollakin tavalla.
Tuo oli tosiaan ensimmäinen kerta omalla kohdalla kun sovellus ei pelannut, tägillä olisi saanut muttei ole saatavilla tuohon sovellukseen vielä tägiä jostain syystä (ja sovellus oli mulle niin uusi ettei tägi olisi ehtinyt tulemaan tuohon hetkeen). Sain sitten ladattua vierestä Elli-sovelluksella, joka on siis samaa softaa Volkkarin omistamana kuin mainitsemasi. Tägit on pelannut aina 100% ja niitä tullut pääasiassa käytettyä.

Onhan noissa atk-haasteita ja riski niille olemassa. On toki joskus ollut vaikka pankeillakin korttimaksut jumissa, ollapa siinä sitten tyhjän tankin kanssa pakkasilla kylmäaseman pihassa. Yleensähän kaikki pelaa, mutta ne harvat vikakerrat kyllä jää muistiin ja nettiin elämään.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
ovatko ne riittävän älykkäitä, että lataus käynnistyy ihan sitä vilauttamalla ja laskutuskin tapahtuu jostain liitetyltä kortilta
Menee juuri noin. Pistoke autoon kiinni, tägiä näyttää lukijalle, lataus alkaa. Lähtiessä tägiä lukijaan, latauksen pysäytys, pistoke irti ja matkaan. Laskutus menee kortilta, jonka olet tiliisi liittänyt. Osa laskuttaa heti, osa esim. kuukauden välein.
 

444

Jäsen
Tätähän kaikki äpit tekee joskus, mutta suuresti elämää helpottaa että on kertonut googlelle salasanat. Varmaan applellekin ne voi kertoa. Varmasti helpompaa kuin tägin käyttö, joka tuntuu tässä yhteydessä paluulta jonnekin hakulaite- ja puhelinkorttiaikaan.
Oonhan mä kertonut, joskin Applelle omassa tapauksessani. PlugItin kanssa se ei toki riitä, koska ei jostain syystä osaa yhdistää tallennettua salasanaa applikaatioon, vaan se pitää käydä erikseen copypasteamassa salasanojen hallinnasta.
Ja tuo on tosiaan hyvin pieni haitta, enemmän mua riepoo tämän sysipaskan Siittimen kanssa moni muu asia, kuten se että neljässä kuukaudessa eivät ole saaneet ongelmia korjattua.

Tosiaan tägimaailma ei ole tuttu. Ajattelisin niin, että jos olisi jokin ”universaali” tägi, joka osaa yhdistää valitun palveluntarjoajan ja käyttäjän toisiinsa, niin sehän olisi huikeaa. Toki sillä edellytyksellä, että niitä käyttäjätilejä on myös avattu kaikille tarjoajille. Mutta tämä ajatus toimii siis niin, että kun ajat latauspisteelle, tökit töpselit kiinni ja vilautat tägiä, niin lataus alkaa automatic ja veloitus tapahtuu liitetyltä maksukortilta oman käyttäjätilin kautta. Ei tarvitse erikseen avata oikeaa äppiä ja valita sieltä listasta oikeaa latauspisteen numeroa jne. Mun mielestäni olisi käytännöllistä ja oletettavasti madaltaisi kynnystä lähteä sähköautoilemaan. Ei välttämättä olennaisesti toki, vaan muutosvastarinnalle löytyisi lisää argumentteja, yhtä huonoja kuin aiemmat. En myöskään tiedä, olisiko tuo todellisuudessa mahdollista ja mitä mieltä palveluntarjoajat asiasta olisivat, kun kuvittelisivat, että lataajat ovat erityisen uskollisia juuri heille.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan tämä ”matkalataus” sähköautossa nyt huomattavasti hankalampaa kuin bensan tankkaus. Isolle osalle käyttäjistä se ei toki ole sen hankalampaa kuin whatsapp-viestin lähetys.

Huomenna Enyaqiin kesäkumit alle.

Tuli huvikseen katseltua teslojen hintoja ja ovat kyllä kohdillaan. Tosin yllätyin ettei takavetoisessa Model Y:ssa ole enempää tehoja kuin nelivetoisessa Enyaqissa. Eniveis eipä tällä hetkellä taida tuossa hintaluokassa olla muut sähkis-vaihtoehdot järkeviä paitsi teslat.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Emt, mulle ei oo ainakaan kovin vaikeaa käyttää mustaa tägiä mustaan logoon, valkoista valkoiseen ja vihreää vihreään. Tässähän itsetunto kohenee, kun ei olekaan niin tyhmä kuin luulee!
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paljonhan näissä on tottumiskysymyksiä. Suurin osa latauksista tapahtuu mulla kotona öisin ja laitan illalla piuhan autoon kiinni. Autosta valitsen "lataus ennen lähtöaikaa", mikä tarkoittaa, että lataan auton 80 %:iin ennen klo 7.00, jolloin säästää siirrossa hieman. Jos taas on luvattu aurinkoista keliä ja olen kotona, niin pidän autoa latauksessa päivän rajoitetulla AC-virralla eli 5,5 kW:lla voimavirtapistokkeesta ladatessa. Saa hyödynnettyä kaiken aurinkopaneelien tuottaman energian eikä tarvitse myydä sitä verkkoon lähes ilmaiseksi. Vaihtamalla latauksen sukon kautta, saa latausta rajoitettua enemmänkin, jos aurinko ei ihan täydeltä terältä paista eikä ole tarve ladata suurta määrää.

Reissussa käytän vain sovelluksia, lähinnä ABC- ja K-latausta. Piuha kiinni autoon ja sovelluksesta lataus käyntiin. Ihan makuasia, pitääkö sitä helpompana vai vaikeampana kuin polttomoottoriauton tankkaaminen. Mutta kun tähän on tottunut, niin keksin omasta arjesta aika monta huomattavasti vaivalloisempaakin asiaa. Ja ainakin säästää sen, ettei vähintään kerran viikossa tarvitse käydä bensa-asemalla, kun on kiire johonkin lasten treeneihin, vaan autossa on aina riittävästi rangea arkiajoihin.
 

hege

Jäsen
Nyt kun on viikon verran sähkötoilailut tuolla EV6, niin yksi huomio tullut tehtyä eli muutamissa lasten harrastusten takia vierailtavissa paikoissa on maksullinen pysäköinti mutta sen vaihtoehtona on ladata autoa paikalla olevasta tolpasta. Torstaina kun heitti vanhempaa lasta treeneihin niin vaihtoehtona oli maksaa 2,50€/tunti pysäköinnista tai ladata sillä 11kW/h laturilla hintaan 0,19c/kWh samalla kun käy itse lenkillä niin nyt tuli sitten sama raha (noin) käytettyä latailuun mitä aikaisemmin mennyt pysäköintimaksuun.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Nyt kun on viikon verran sähkötoilailut tuolla EV6, niin yksi huomio tullut tehtyä eli muutamissa lasten harrastusten takia vierailtavissa paikoissa on maksullinen pysäköinti mutta sen vaihtoehtona on ladata autoa paikalla olevasta tolpasta. Torstaina kun heitti vanhempaa lasta treeneihin niin vaihtoehtona oli maksaa 2,50€/tunti pysäköinnista tai ladata sillä 11kW/h laturilla hintaan 0,19c/kWh samalla kun käy itse lenkillä niin nyt tuli sitten sama raha (noin) käytettyä latailuun mitä aikaisemmin mennyt pysäköintimaksuun.
Tästä tulikin mieleen, että voi sitä itkun määrää sähkäriautoilijoiden (tuossa vaiheessa iso osa autoilijoista), kun sähköautolla ajelun hinta nostetaan polttomottoria vastaavalle tasolle verovajeen vuoksi. Jotain kilometrikohtaisia maksuja, lisäveroja, mitä ikinä keksivätkään. Nythän tuo on melkoinen paratiisi kun kaikessa on jotain etuisuuksia vs. dinoilu. Tuskin ikuisuutta on näin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä tulikin mieleen, että voi sitä itkun määrää sähkäriautoilijoiden (tuossa vaiheessa iso osa autoilijoista), kun sähköautolla ajelun hinta nostetaan polttomottoria vastaavalle tasolle verovajeen vuoksi. Jotain kilometrikohtaisia maksuja, lisäveroja, mitä ikinä keksivätkään. Nythän tuo on melkoinen paratiisi kun kaikessa on jotain etuisuuksia vs. dinoilu. Tuskin ikuisuutta on näin.
Eiköhän tuokin päivä tosiaan vastaan tule, mutta veikkaan silloinkin suurimpien itkijöiden olevan nykyisiä itkeviä polttisautoilijoita. itse veikkaan, että sähköveroa tullaan vielä korottamaan merkittävästi. Tämä iskee omakotitaloasujiin vielä enemmän kuin sähköautoilijoihin. Mutta tokihan tällaiset radikaalit ikävät asiat todennäköisesti tehdään vasta pakolla kun EU niin määrää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tästä tulikin mieleen, että voi sitä itkun määrää sähkäriautoilijoiden (tuossa vaiheessa iso osa autoilijoista), kun sähköautolla ajelun hinta nostetaan polttomottoria vastaavalle tasolle verovajeen vuoksi. Jotain kilometrikohtaisia maksuja, lisäveroja, mitä ikinä keksivätkään. Nythän tuo on melkoinen paratiisi kun kaikessa on jotain etuisuuksia vs. dinoilu. Tuskin ikuisuutta on näin.
Voit kyllä luottaa, että dinoilun hinta nousee vähintään vastaavasti. Se vähentänee sähköautoilijoiden itkun määrää, tai ainakin sen kuuluvuutta.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tästä tulikin mieleen, että voi sitä itkun määrää sähkäriautoilijoiden (tuossa vaiheessa iso osa autoilijoista), kun sähköautolla ajelun hinta nostetaan polttomottoria vastaavalle tasolle verovajeen vuoksi. Jotain kilometrikohtaisia maksuja, lisäveroja, mitä ikinä keksivätkään. Nythän tuo on melkoinen paratiisi kun kaikessa on jotain etuisuuksia vs. dinoilu. Tuskin ikuisuutta on näin.
No aina joku itkee ja jollekin on aina jokin asia liian kallista. Ne itkevät erityisen paljon aina, joiden mielestä naapurilla on kumminkin paremmin kuin minulla. Että ei siinä mitään vaikka ei niin hyvin olisi asiat itsellä, mutta pääasia, että naapurilla on huonommin.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Ne itkevät erityisen paljon aina, joiden mielestä naapurilla on kumminkin paremmin kuin minulla.
Kyllä minä satasen maksaisin, että naapuripilttuun Teslassa nousisi käyttökustannukset polttiksen tasolle edes yhdeksi kuukaudeksi.

Tsoukki, tsoukki.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Alkaa taas laakereista kuulua ulinaa.

Oma sähköily saattaa olla askelen lähempänä, jos tuon parkkihallin latausinfra nytkähtää vihdoinkin eteenpäin. Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, saattaa tosin tulla vielä vähintään yksi uusi sukupolvi sähköautoja tässä välissä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Moniko ostaa sähköauton sen tämän hetkisen edullisen ajokilometrien vuoksi vai luontoa säästävän asian perusteella? Jos vastaat, että kummankin, niin olet väärässä. Eli edullisten kilsojen vuoksi. Itsekin kallistun täysin sähköiseen autoon kun sen paikka tulee mutta ei sillä ole egoiluun mitään merkitystä. Siis ei mitään. Itsekkääseen edun tavoitteluun kylläkin. Mutta näin se maailma toimii.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Moniko ostaa sähköauton sen tämän hetkisen edullisen ajokilometrien vuoksi vai luontoa säästävän asian perusteella? Jos vastaat, että kummankin, niin olet väärässä. Eli edullisten kilsojen vuoksi. Itsekin kallistun täysin sähköiseen autoon kun sen paikka tulee mutta ei sillä ole egoiluun mitään merkitystä. Siis ei mitään. Itsekkääseen edun tavoitteluun kylläkin. Mutta näin se maailma toimii.

Itse lähinnä siksi, että sähköllä on hemmetin paljon mukavampaa ja sujuvampaa ajaa. Kustannukset ovat sivuseikka-
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Itse lähinnä siksi, että sähköllä on hemmetin paljon mukavampaa ja sujuvampaa ajaa. Kustannukset ovat sivuseikka-
Tämä. Testasin kaverin Teslaa ja voi helkkari kun oli mukava ajaa. Löytyi voimaa ja meno oli hiljaista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Itse lähinnä siksi, että sähköllä on hemmetin paljon mukavampaa ja sujuvampaa ajaa. Kustannukset ovat sivuseikka-
Testailin viittä sähkistä, kun oli pohdinnassa, myös Teslaa.
Päädyin nykyiseen automaattibensikseen, koska oli hiljaisempi ajossa sisältä kuin yksikään sähkiksistä. Ja ennen kuin joku vastaa: bensiksessä oli koeajohetkellä vanhimmat renkaat.
Myöskään perheen käyttötarve ei vielä ihan osunu sähkikseen.
Arvostan myös toistaiseksi sitä, ettei tarvitse ”etsii” latausmestoja, ym. äppisäätelyy, koska oon laiska.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös