Sähköautoilu

  • 498 795
  • 4 586

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Ja kannattaa miettiä myös vaivaa tai riskiä, mikä autosta voi tulla. Ostat tonnin auton, parin kk päästä menee 500eur osa, kohta 300eur, jokunen kuukausi eteenpäin ja uudet renkaat alle 500eur, bensaa/dieseliä 200eur/kk jne. Sitten olet kohta taas kaverisi hallilla klo 00:42 sepittämässä ruoskaasi, satoi luntakin just ihan riittävästi ja lokareista tippuu niskaasi sulavia loskamällejä, muijalta kilisee viestiä non-stop milloin oot kotona, vauva kipeenä yhä ja tatti otsassa, aamulla pitäisi lähteä seitsemän jälkeen viemään päiväkotiin/kouluun/töihin ja vehkeet levällään. Ajatus 299eur/kk sähkäritarjouksesta varmaan houkuttelisi siinä vaiheessa?
Tämä on karua, mutta totta. Aikoinaan tuli paljonkin taisteltua vanhojen autojen kanssa. Sitten kun sitä ainoaa romua sepitti, niin lähdeppä bussilla hakemaan tarvikeosaa toiselta puolelta kaupunkia.

Tosin minkälaisen kipon ja kuinka pitkällä kontrahdilla saa 299€/kk. Enemmänkin 5xx-8xx ja ylöspäin hintoja on tullut vastaan
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toinen mitä olen huomannut kun olen jotain sähkiksiä koeajanut ja tutkaillut tarkemmin, että aika moni niistä häviää käyttöominaisuuksiltaan edelleen selkeästi "perinteisille" polttisautoille. MInulle on tullut vähän sellainen kuva, että noita autoja ei tällä hetkellä vielä suunnitella tällaisille autoa käyttöesineenä pitäville keski-ikäisille pikkukaupungin omakotitaloasujille, vaan suunnittelussa kärkenä on ehkä ollut tehdä auto sille ihmistyypille joka haluaa aina ratsastaa tekniikan aallonharjalla ja jolle on tärkeää omistaa aina uusin malli iPhonesta. Jos nyt hieman karrikoi ja kärjistää.

Ymmärrän tämän viimeisen kohdan argumentaation vaikkapa varhaisten Teslojen (en ehkä nykyisten) kohdalla, mutten valtaosan sähköautoja. Sen sijaan sitä en täysin hahmota, missä ja miten moni häviää perinteisille autoille (mitä ne perinteiset tässä tarkoittavat sitten?). Käyttösäteessä - jonka merkitys valtaosalle autoilijoista on oikeasti osoitettavissa pieneksi - mutta enpä keksi oikeastaan mitään muuta asiaa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Toinen mitä olen huomannut kun olen jotain sähkiksiä koeajanut ja tutkaillut tarkemmin, että aika moni niistä häviää käyttöominaisuuksiltaan edelleen selkeästi "perinteisille" polttisautoille. MInulle on tullut vähän sellainen kuva, että noita autoja ei tällä hetkellä vielä suunnitella tällaisille autoa käyttöesineenä pitäville keski-ikäisille pikkukaupungin omakotitaloasujille, vaan suunnittelussa kärkenä on ehkä ollut tehdä auto sille ihmistyypille joka haluaa aina ratsastaa tekniikan aallonharjalla ja jolle on tärkeää omistaa aina uusin malli iPhonesta. Jos nyt hieman karrikoi ja kärjistää.
Tästä tuli mieleeni tuttu ammattikuski, jolla oli aiemmin siviiliautona joku uudehko polttis BMW 5-sarjalainen, ja vaihtoi sen viime kesänä Tesla Model 3:een. Kysyin häneltä, että kumpi nyt sitten on parempi auto, ja vastasi että tykkää Teslan tuomasta sähköauton fiiliksestä ja suorituskyvystä, mutta muilta osin BMW oli parempi, erityisesti mukavampi ja laadukkaampi. Tämä siis vain yhden ihmisen mielipide. Toisaalta ei ole yllätys, kun Tesla on melko uusi valmistaja ja BMW on kyhännyt autoja ikuisuuden. Pakko senkin on jossain näkyä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ymmärrän tämän viimeisen kohdan argumentaation vaikkapa varhaisten Teslojen (en ehkä nykyisten) kohdalla, mutten valtaosan sähköautoja. Sen sijaan sitä en täysin hahmota, missä ja miten moni häviää perinteisille autoille (mitä ne perinteiset tässä tarkoittavat sitten?). Käyttösäteessä - jonka merkitys valtaosalle autoilijoista on oikeasti osoitettavissa pieneksi - mutta enpä keksi oikeastaan mitään muuta asiaa.

Just näin. Otetaan esimerkiksi tuo oma Enyaq. Muuten täysin tuttu ja turvallinen Skoda viimeisen päälle mukavuuksilla, mutta käyttövoimana täysin ylivertainen (mukavuudeltaan) sähkö. En ymmärrä, miten tuosta voi sanoa, että häviää käyttöominaisuuksiltaan polttiksille. Paitsi toki rangen osalta, joka itselleni on täysin irrelevantti asia autoilussa tällä hetkellä.
 
Ja kannattaa miettiä myös vaivaa tai riskiä, mikä autosta voi tulla. Ostat tonnin auton, parin kk päästä menee 500eur osa, kohta 300eur, jokunen kuukausi eteenpäin ja uudet renkaat alle 500eur, bensaa/dieseliä 200eur/kk jne. Sitten olet kohta taas kaverisi hallilla klo 00:42 sepittämässä ruoskaasi, satoi luntakin just ihan riittävästi ja lokareista tippuu niskaasi sulavia loskamällejä, muijalta kilisee viestiä non-stop milloin oot kotona, vauva kipeenä yhä ja tatti otsassa, aamulla pitäisi lähteä seitsemän jälkeen viemään päiväkotiin/kouluun/töihin ja vehkeet levällään. Ajatus 299eur/kk sähkäritarjouksesta varmaan houkuttelisi siinä vaiheessa?
Tämä pointti hukkuu monilta. On totta että sähköautot maksavat enemmän, mutta jokaisen pelkkää hankintahintaa kauhistelevan kannattaisi laskea auki paljonko oman auton käyttökulut ovat. Tein omat laskelmat ennen hankintaa ja lopulta oma auto on tullut kuukaudessa vain n. 80€ kalliimmaksi (takana 10tkm 4kk aikana), vaikka uusi auto on 12x arvokkaampi kuin vanha.

Sama koskee myös yrityksien leasingautoja. Olen kuullut kaverilta parista esimerkistä, joissa 40k € diesel on vaihtunut 70k € sähköautoon ja vaihdon tulleen firmalle edullisemmaksi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sama koskee myös yrityksien leasingautoja. Olen kuullut kaverilta parista esimerkistä, joissa 40k € diesel on vaihtunut 70k € sähköautoon ja vaihdon tulleen firmalle edullisemmaksi.

Ja myös palkansaajalle no-brainer, kun sähköauton verotusarvossa on suuri väliaikainen alennus lähivuodet.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ymmärrän tämän viimeisen kohdan argumentaation vaikkapa varhaisten Teslojen (en ehkä nykyisten) kohdalla, mutten valtaosan sähköautoja. Sen sijaan sitä en täysin hahmota, missä ja miten moni häviää perinteisille autoille (mitä ne perinteiset tässä tarkoittavat sitten?). Käyttösäteessä - jonka merkitys valtaosalle autoilijoista on oikeasti osoitettavissa pieneksi - mutta enpä keksi oikeastaan mitään muuta asiaa.
Tarkoitin ihan sellaista yleistä käytettävyyttä (hallintalaitteet, käyttölogiikka, sisätilojen eri ratkaisut, materiaalit, laatutaso jne.), jotka on ainakin minusta olleet heikommalla tasolla ja epäkäytännöllisempiä kuin vastaavan kaltaisissa "perinteisissä" autoissa. Minulle on jäänyt vähän sellainen kuva, että ihan tarkoituksella on vaan tehty asioita uudella ja erilaisella tavalla että on saatu se auto tuntumaan jotenkin uudenlaiselta ja saatu joku "wow-efekti", vaikka peruskäyttöön se vanha tylsä ratkaisu on monesti se paras ja toimivin edelleen. Tämänhän muuten totesi juuri joku lehtikin, kun oli vertaillut Id.4:ää ja Passatia keskenään, että käyttöominaisuuksissa Id vaikutti keskeneräiseltä ja hävisi Passatille oikeastaan kaikilla osa-alueilla.

Mutta onhan noissa sähkiksissä joukko uusia hyviäkin ominaisuuksia, joten en nyt tässäkään menisi mihinkään ihan mustavalkoiselle linjalle. Ja en nyt tosiaankaan ole kaikkia sähköautoja koleillut ja niin tarkkaan tutkinut, että muutenkaan tässä kovin voimakasta kantaa ottaisin.

Ja kuten sanottua, niin itsellä nyt ei ole muutenkaan mitenkään ajankohtainen auton vaihto eikä varsinkaan sähköauton vaihto ennen kuin hinnat tulee reilusti alas, joten ei sinällään niin väliäkään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tarkoitin ihan sellaista yleistä käytettävyyttä (hallintalaitteet, käyttölogiikka, sisätilojen eri ratkaisut, materiaalit, laatutaso jne.), jotka on ainakin minusta olleet heikommalla tasolla ja epäkäytännöllisempiä kuin vastaavan kaltaisissa "perinteisissä" autoissa. Minulle on jäänyt vähän sellainen kuva, että ihan tarkoituksella on vaan tehty asioita uudella ja erilaisella tavalla että on saatu se auto tuntumaan jotenkin uudenlaiselta ja saatu joku "wow-efekti", vaikka peruskäyttöön se vanha tylsä ratkaisu on monesti se paras ja toimivin edelleen. Tämänhän muuten totesi juuri joku lehtikin, kun oli vertaillut Id.4:ää ja Passatia keskenään, että käyttöominaisuuksissa Id vaikutti keskeneräiseltä ja hävisi Passatille oikeastaan kaikilla osa-alueilla.

Kummallakin _paljon_ ajaneena en keksi varsinaisesti ensimmäistäkään ominaisuutta, jossa ID.4 häviäisi. Variantiin verrattuna toki pienempi auto ja tietenkin, jos pitää Saksan motarilla päästä ajamaan 220 km/h, sitä ei ID.4:lla voi tehdä. Kiinnostaisi kyllä tämäkin juttu.

ID.4 ei todellakaan ole tehty mikään ”wow-efekti” edellä, vaan erittäin pehmeäksi laskuksi polttiksesta. Jopa huomattavan tylsäksi (siksi se on omalla kohdalla väliaikaisratkaisu muutenkin). 1.0 ohjelmistoversio oli toki buginen, mutta nyt levityksessä oleva 3.0 on hyvä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kummallakin _paljon_ ajaneena en keksi varsinaisesti ensimmäistäkään ominaisuutta, jossa ID.4 häviäisi. Variantiin verrattuna toki pienempi auto ja tietenkin, jos pitää Saksan motarilla päästä ajamaan 220 km/h, sitä ei ID.4:lla voi tehdä. Kiinnostaisi kyllä tämäkin juttu.

ID.4 ei todellakaan ole tehty mikään ”wow-efekti” edellä, vaan erittäin pehmeäksi laskuksi polttiksesta. Jopa huomattavan tylsäksi (siksi se on omalla kohdalla väliaikaisratkaisu muutenkin). 1.0 ohjelmistoversio oli toki buginen, mutta nyt levityksessä oleva 3.0 on hyvä.
Enyaq on vielä Id.4:sta perinteisempi. Volkkarissahan ei taida olla perinteisiä nappuloita ollenkaan? Sitä varmaan tarkoitettiin. Enyaq taasen ei ohjaamon osalta eroa bensavehkeistä mitenkään. Eikö kyllä ulkokuorikaan pikasilmäyksellä, paitsi jos on valokeula.

Mutta joo esimerkiksi Tesla on sitten ihan eri tavalla suunniteltu ja toteutettu kuin konsernin sähkövehkeet.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Enyaq on vielä Id.4:sta perinteisempi. Volkkarissahan ei taida olla perinteisiä nappuloita ollenkaan? Sitä varmaan tarkoitettiin. Enyaq taasen ei ohjaamon osalta eroa bensavehkeistä mitenkään. Eikö kyllä ulkokuorikaan pikasilmäyksellä, paitsi jos on valokeula.

Mutta joo esimerkiksi Tesla on sitten ihan eri tavalla suunniteltu ja toteutettu kuin konsernin sähkövehkeet.

On ID:ssa jokunen nappula, mutta vähemmän kun Enyaqissa. En minä kuitenkaan sitäkään Volkkarin ”hipaisukytkinmallia” erityisen futuristisena osaa pitää. Softathan noissa on käytännössä 1:1.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Tästä tuli mieleeni tuttu ammattikuski, jolla oli aiemmin siviiliautona joku uudehko polttis BMW 5-sarjalainen, ja vaihtoi sen viime kesänä Tesla Model 3:een. Kysyin häneltä, että kumpi nyt sitten on parempi auto, ja vastasi että tykkää Teslan tuomasta sähköauton fiiliksestä ja suorituskyvystä, mutta muilta osin BMW oli parempi, erityisesti mukavampi ja laadukkaampi. Tämä siis vain yhden ihmisen mielipide. Toisaalta ei ole yllätys, kun Tesla on melko uusi valmistaja ja BMW on kyhännyt autoja ikuisuuden. Pakko senkin on jossain näkyä.
Eikös tämä ”ongelma” ratkea sillä, että ostaa BMW:n täyssähköauton? Itseäni kiinnostaa uusi BMW iX1 ja ajattelin sen käydä koeajamassa ensi keväänä/kesällä. Huomasin tosin, että rangeksi luvattu vain 440 km. Jos tuosta putoaa talvipakkasilla puolet pois, niin tekee tiukkaa ajella Helsingistä Himokselle ilman välilatausta, kun ensimmäiset noin 110 km ajellaan moottoritiellä.

Sama homma, jos ajelee Helsingistä Vuokattiin, niin ensimmäisen lataustauon taitaa joutua pitämään jo ennen Mikkeliä tai viimeistään Mikkelissä. Olisin odottanut, että vähän pidempi range saataisiin tuohon autoon, sillä muuten vaikuttaa olevan kaikin puolin kiinnostava vaihtoehto.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eikös tämä ”ongelma” ratkea sillä, että ostaa BMW:n täyssähköauton?
Osin kyllä. Teslan voimalinja suhteessa kulutukseen sekä ota-päivitykset ovat edelleen omassa kastissaan, ja laatu on parantunut, mitä kokoonpanoon ja yleiseen laatuvaikutelmaan tulee, vaikkei se toki eurooppalaisten premium-brändien tasolle yllä edelleenkään. Eikä ehkä tähtääkään.

Mitä olen kuunnellut ja katsellut molempia ajaneiden kokemuksia, BMW t olisi valinta, jos ajotuntuma ja laatuvaikutelma painottuu. Sitten taas hinta, range ja voimalinja kääntää vaakaa Model 3/Y:lle. Itseäni kiinnostaa Bemarin i4 kyllä, mutta samaan aikaan helvetin vaikealta tuntuisi maksaa vastaavista ominaisuuksista (neliveto, 500hp) enemmän ja toisaalta hävitä teho-kulutussuhteessa sekä ota:ssa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Hieman loppuviikosta alkoi olla kylmä hiki päällä kun auton kulutus lähiöajossa oli lähes 40kwh/100km ja prosentteja tippui lähes %/km tahdilla ID4:ssa, kyllä talviautoilussa on ehdottomasti omia ongelmiaan joita ei mikään muuta ja yhdistettynä latauspisteiden kuormitukseen tilanne on vähän ärsyttävä ts. Karkeasti ajomatka 3km päähän isompaan kauppaan tuottaa negatiivisen lataustaseen kun "80kW" ääslatauksesta tuleekin 15kW ja kauppareissu kestää sen 10-15min. Nyt kun keli lämpeni, tilanne tietenkin parani ja ongelma on tosiaan juuri tuossa lähiöajelussa missä lämmitys ym. Kuluttavat suhteettoman paljon energiaa suhteessa ajettuihin kilometreihin, ei talviajossa itsessään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itselläni oli muutama viikko sitten yön yli koeajossa Tesla MY Performance ja voi luoja miten hieno laite se oli ajaa. Tajuton voima, hiljaisuus ja käyttöliittymän toimivuus. Samoin lämpeni nopeasti ja kaikki nitinät ja natinat loistivat poissaolollaan. Ajoin koeajon aikana noin 600 kilometriä sekalaista ajoa ja kulutus oli tämän ajon aikana muistaakseni luokkaa 22kwh/100km. Ulkolämpötila oli -5 astetta. Latausnopeus oli myös teslan superilla 40% varaustasolla alussa 150kw, nutta pieneni nopeasti 70kw tuntumaan.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Eikös tämä ”ongelma” ratkea sillä, että ostaa BMW:n täyssähköauton? Itseäni kiinnostaa uusi BMW iX1 ja ajattelin sen käydä koeajamassa ensi keväänä/kesällä. Huomasin tosin, että rangeksi luvattu vain 440 km. Jos tuosta putoaa talvipakkasilla puolet pois, niin tekee tiukkaa ajella Helsingistä Himokselle ilman välilatausta, kun ensimmäiset noin 110 km ajellaan moottoritiellä.

Sama homma, jos ajelee Helsingistä Vuokattiin, niin ensimmäisen lataustauon taitaa joutua pitämään jo ennen Mikkeliä tai viimeistään Mikkelissä. Olisin odottanut, että vähän pidempi range saataisiin tuohon autoon, sillä muuten vaikuttaa olevan kaikin puolin kiinnostava vaihtoehto.
Toivottavasti ovat noista täyssähkövehkeistään tehneet ainakin Baijerissa parempia kuin tuosta hybridi X5:sta minkä joku aika sitten otin itselleni odotusajan autoksi. Tuossa vehkeessä ei sähköstä ole käytännössä mitään hyötyä kun range on vain jokunen hassu kymppi, kulutus suurta ja lataus kestää tyyliin ikuisuuden.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Toivottavasti ovat noista täyssähkövehkeistään tehneet ainakin Baijerissa parempia kuin tuosta hybridi X5:sta minkä joku aika sitten otin itselleni odotusajan autoksi. Tuossa vehkeessä ei sähköstä ole käytännössä mitään hyötyä kun range on vain jokunen hassu kymppi, kulutus suurta ja lataus kestää tyyliin ikuisuuden.
Tuohan X5:sen osalta päivittyi tässä ehkä viime vuonna. Nykyään siinä on 24kwh:n akku ja sillä pääsee kesäisin jopa 90km tasaisessa maantie ajossa ja talvellakin 40-50km. Kokemusta löytyy. Lataus hidasta, niin kuin kaikissa autoissa, jotka tulevat vain 1-vaiheista latausta.
 
Viimeksi muokattu:

444

Jäsen
Tuli tosiaan hankittua Seat Leon lataushybridi tuossa alkuviikosta. Tämä viikko on mennyt sen suhteen vähän hukkaan ilman kotilatausmahdollisuutta, kun kauppaan kuulunut kaapeli pistettiin vasta viikonloppua vasten postiin. Löytyi siis vähän vahingossakin, kun tuli vastaan auton alkuperäinen myynti-ilmoitus. Kaapeli oli ”hukkunut” jossain vaiheessa, mutta se yhtäkkiä löytyikin jostain, kun sitä kyselin. Toinen kaapeli siis tuli auton mukana, mutta tuo schuko-liittimellä varustettu pitäisi olla maanantaina hyppysissä.
Keskiviikkona kuitenkin vein auton Matinkylään liityntäpysäköintiin, kun ei kiinnostanut lähteä koestamaan Helsingin katuja tiistaiyön myräkän jälkeen. Lämpimällä autolla ja akulla 10 asteen pakkaseen, ja sähköllä pääsi Siuntion ohi n. 43 kilometriä kotiin päin. Lauantaina vein paikalliseen kauppakeskukseen lataukseen päivän asioiden hoitamisen ajaksi n. 3h ajaksi, ja tällä kertaa sekalainen suhaus tarjosi n. 90% latauksella 35 kilometriä sähköajoa. Ihan kelvollisia lukemia. Latausten hinnat 0,15€/kWh ja 0,16€/kWh eli ripauksen edullisempaa kuin mihin kotona pääsisi. Toki kotona ladatessa on silti huomattavasti edullisempia kilometrejä kuin bensalla, ja latausasematkin ovat vähintään 15 kilometrin päässä.

Tavaratilaltaan riittää juuri ja juuri tuon vaunuosaston kuljettamiseen. Webasto puuttuu ja Seatille tuttuun tyyliin en saa aktivoitua itseäni pääkäyttäjäksi, joten mobiiliohjaus on täysin pois suljettu. Silti tuntuu hyvältä päästellä tämän vuosikymmenen autolla, vaikka vajaavetoisuus täällä korvessa korpeaakin. Tässä elämän- ja taloustilanteessa ei kuitenkaan rahkeet riittäneet parempaan, joten näillä mennään. Kymppitonni olisi pitänyt pistää enemmän likoon, että olisi päässyt passelin kokoiseen täyssähkömaailmaan, ja se ei tällä kertaa ollut vaihtoehto. Käyttöliittymään totuttelu ottaa aikaa, koska sitä ei selvästikään ole tehty käyttäjä edellä. Mutta sitä samaa se on konsernin muissa vastaavissa.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hieman loppuviikosta alkoi olla kylmä hiki päällä kun auton kulutus lähiöajossa oli lähes 40kwh/100km ja prosentteja tippui lähes %/km tahdilla ID4:ssa, kyllä talviautoilussa on ehdottomasti omia ongelmiaan joita ei mikään muuta ja yhdistettynä latauspisteiden kuormitukseen tilanne on vähän ärsyttävä ts. Karkeasti ajomatka 3km päähän isompaan kauppaan tuottaa negatiivisen lataustaseen kun "80kW" ääslatauksesta tuleekin 15kW ja kauppareissu kestää sen 10-15min. Nyt kun keli lämpeni, tilanne tietenkin parani ja ongelma on tosiaan juuri tuossa lähiöajelussa missä lämmitys ym. Kuluttavat suhteettoman paljon energiaa suhteessa ajettuihin kilometreihin, ei talviajossa itsessään.
Tämän on viime aikoina huomannut, kun suurin osa ajosta on ollut nurkka-ajoa kotoa hallille, ulkojäille, kauppaan yms. Kulutus on pakkasella saattanut olla yli 30-40 kWh/100 km, kun matkat on lyhyitä ja on startattava aina kylmällä autolla. Mitään ongelmaa tästä ei varsinaisesti ole tullut nimenomaan siksi, että matkat ovat lyhyitä ja kilometrejä päivässä tulee 50-100 km. Polttomoottoriautoissa hyötysuhde on hyvälläkin kelillä niin heikko, että kulutus ei kylmällä olennaisesti muutu, mutta sähköautoissa asia on toisin.

Sähköautoilun kannalta aika olennaista on, että lataaminen onnistuu kotona. Auto piuhaan yöksi ja suurin osa ajoista hoituu sillä. Pidemmät matkat on suunniteltava vähän sen mukaan, miten pikalatauspisteitä on käytettävissä (toki pidemmissä, esim. yön yli tai työpäivän mittaisissa, pysähdyksissä hitaampikin lataus riittää). Talvella toki pikalatauksessakin saattaa kestää hieman kauemmin, jos akut eivät ole lämpimiä. Ei sovi kaikkien ihmisten tarpeisiin, mutta aika monelle varmasti, joskin vaatii vähän uudenlaisien tottumuksien opettelua.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En kyllä ole huomannut noin radikaalia nousua kulutuksessa, mitä edellä mainittiin ja mitä jossain MB-ryhmässä itkettiin myös. Olisiko sitten sitä Teslan etumatkaa akkutekniikassa tämä. Täytyy tsekata huomenna, vaikkei aivan kylmin keli olekaan.
 
Tämän on viime aikoina huomannut, kun suurin osa ajosta on ollut nurkka-ajoa kotoa hallille, ulkojäille, kauppaan yms. Kulutus on pakkasella saattanut olla yli 30-40 kWh/100 km, kun matkat on lyhyitä ja on startattava aina kylmällä autolla. Mitään ongelmaa tästä ei varsinaisesti ole tullut nimenomaan siksi, että matkat ovat lyhyitä ja kilometrejä päivässä tulee 50-100 km.
Ite oon tässä "energiansäästö"-hengessä päättänyt kokeilla sellaista kikkaa, että lyhyillä parin-kolmen kilometrin pyrähdyksillä jätän ilmastoinnit offille. On muuten melko pieni kulutus kovemmassakin pakkasessa, kun ei mene kabiinin lämmittämiseen mitään. Tietysti joku vois sanoa, että parempi suoraan kävellä, mutta laiskana kuitenkin ajelen, kun ei jaksa laukku selässä dallaila :)
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En kyllä ole huomannut noin radikaalia nousua kulutuksessa, mitä edellä mainittiin ja mitä jossain MB-ryhmässä itkettiin myös. Olisiko sitten sitä Teslan etumatkaa akkutekniikassa tämä. Täytyy tsekata huomenna, vaikkei aivan kylmin keli olekaan.
Tesla menee selkeästi pienemmällä kuin kilpailijansa ja kylmä vaikuttaa vähemmän kulutukseen. Ei siitä mihinkään pääse.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tesla menee selkeästi pienemmällä kuin kilpailijansa ja kylmä vaikuttaa vähemmän kulutukseen. Ei siitä mihinkään pääse.

Näin se tahtoo energiataloudellisesti mennä. Tosin korealaiset menevät kulutuksessa lähelle, optiimiolosuhteissa taisi joku mennä allekin. Tässä puhutut Euroopan merkit jäävät kauas taakse.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näin se tahtoo energiataloudellisesti mennä. Tosin korealaiset menevät kulutuksessa lähelle, optiimiolosuhteissa taisi joku mennä allekin. Tässä puhutut Euroopan merkit jäävät kauas taakse.
Vanha Ioniq on yleensä kulutustestien ykkönen jollain 11-12 kWh/100km kulutuksellaan kesäkeleillä maantieajossa. Model 3 pääsee 13-15 kWh SR:llä, oma P vie 15-18 kWh riippuen kaasujalasta. Taannoisten pakkasten aikana en itse ajellut, kun olin sairaana, mutta täytyy tänään katsoa, kun aamulla on pikkupakkasta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös