Sähköautoilu

  • 496 461
  • 4 583

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jos auton sovelluksessa ei ole mahdollisuuksia säätää lataamistehoa ja aikaa ja siksi tuo kaapin hommaaminen on akuuttia, ymmärrän. Muutoin lähtisin ehkä kokeilemaan, saako jakokaappia tuunattua siten, että sitä ei tarvitsisi pitää auki.

Mulla on itselläni siis pelkkä vv-kaapeli, koska Teslan sovelluksella pystyy säätämään monipuolisesti kaiken muun lisäksi myös latausta.
 

theZ

Jäsen
Easeella lataajia palstalla?

Latausasema Easee Home 22kW. (Linkki Nordic Plugin sivuille)

Olisi näemmä sopivasti alennuksessa 749€ kun ensiostajan koodin käyttää. Polestar tulossa ja kodin sähköverkko ei kuormanhallintaa vaadi niin sitä ei tarvitse murehtia. Eniten mietityttää pitäisikö kerralla hankkia asema kiinteällä kaapelilla ja kyllästyykö erillisen latauskaapelin kanssa kikkailuun.

Naapurissa asuu sähköasentaja joka saa asennettua, Easeeta suositteli ainakin asentajan näkökulmasta mutta miten esimerkiksi latausaseman äppi pelaa vs. kilpailijoiden?
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Easeella lataajia palstalla?

Latausasema Easee Home 22kW. (Linkki Nordic Plugin sivuille)

Olisi näemmä sopivasti alennuksessa 749€ kun ensiostajan koodin käyttää. Polestar tulossa ja kodin sähköverkko ei kuormanhallintaa vaadi niin sitä ei tarvitse murehtia. Eniten mietityttää pitäisikö kerralla hankkia asema kiinteällä kaapelilla ja kyllästyykö erillisen latauskaapelin kanssa kikkailuun.

Naapurissa asuu sähköasentaja joka saa asennettua, Easeeta suositteli ainakin asentajan näkökulmasta mutta miten esimerkiksi latausaseman äppi pelaa vs. kilpailijoiden?
Ei ole tuota asemaa mutta suosittelen kiinteää piuhaa jos hinta ei liikaa karkaa. Minulla on kiinteällä ja on kyllä niin helppo tuikata laturiin. Aika harvoin lataan matkalla ja jos siellä joutuu kaivella laturia kontista niin ne harvatkin kerrat ärsyttävät.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: theZ

OrrinPopi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Karhu-Kissat, peli & pelaajat
Onko osunut silmille Black Friday-tarjouksia keskikokoisista sähkäreistä? Liisaria lähinnä kyttään.
Itse itselleni: tällanen ID.3-liisaritarjous tuli vastaan ja siihen lopulta tartuin. Toimitus parin viikon sisään, 589 €/kk 10 000 km/vuosi ja sisältää huollot, korjaukset, rengashotellit ja muut. Vakuutukset tuolta sai kans, olivat noin parikymppiä edullisemat kun mitä oisin Pohjolasta saanut jatkettua omia.

Myyjä sanoi, että niillä oli vielä pari noita jäljellä heti saatavia Tarjouspyyntö haluamastasi autosta | FI Arval
 

Liitteet

  • IMG_5041.jpg
    IMG_5041.jpg
    757,5 KB · kertaa luettu: 104

Trashtalk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Easeella lataajia palstalla?

Latausasema Easee Home 22kW. (Linkki Nordic Plugin sivuille)

Olisi näemmä sopivasti alennuksessa 749€ kun ensiostajan koodin käyttää. Polestar tulossa ja kodin sähköverkko ei kuormanhallintaa vaadi niin sitä ei tarvitse murehtia. Eniten mietityttää pitäisikö kerralla hankkia asema kiinteällä kaapelilla ja kyllästyykö erillisen latauskaapelin kanssa kikkailuun.

Naapurissa asuu sähköasentaja joka saa asennettua, Easeeta suositteli ainakin asentajan näkökulmasta mutta miten esimerkiksi latausaseman äppi pelaa vs. kilpailijoiden?
Täältä löytyy yksi jolla on Easee ja laitos on ollut käytössä n.2kk ja ihan tyytyväinen olen.
Äppi puolelta sen verran että kokemusta ei muitten asemien äpeista ole mutta kyllä tää Easeen appi tuntuu ihan hyvältä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: theZ

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Tulen nyt tälle kanavalle huutelemaan vaikka Plug-in hybridistä kyse, mutta osaako joku arvon palstaveli kertoa minkä verran käyttökustannuksia (sähkö+polttoaine) teillä on ollut? Keväällä/kesällä mahdollisesti auton vaihto edessä ja vähintään osittainen sähköistyminen olisi mielessä.

Tällä hetkellä ajoa tulee kuukaudessa n. 1200-1400km, josta suuri osa on töihin ja takaisin tyyppistä ajoa (edestakainen matka alle 50km) eli käytännössä uudempien plugien toimintamatkalla pitäisi pystyä kattamaan suuri osa matkoista kattaa.

Taloyhtiöllä ei tällä hetkellä erillisiä latausasemia ole, vaan muutamat pistokeladattavan omaavat ovat omien ruutujensa lämpötolpista napanneet virtaa pientä kiinteää korvausta vastaan.

Kiinnostaa toki myös kuulla oletteko törmännyt johonkin odottamattomiin kommervenkkeihin tai vastaavasti yllättyneet positiivisesti luovuttuanne polttomoottoriautoista.
No minä voin kertoa kokemuksiani plugarin omistajana. Ajelen Ford Kugalla, vm. 2021 ja valmistaja lupaa rangeksi 64 km. Tässä on siis se hieman isompi ajoakku kuin alkupään tuotannossa, jossa rangelupaus on 56 km. Optimaalisissa oloissa range on ollut 70-75 km, talvella tippuu puoleen, eli n. 30-37 km mennään sähköllä. Jos jättää talvella auton ajoakun esilämmittämättä, niin auto starttaa normaalisti polttiksella, ellei käytä Fordin foorumilta bongaamaani ohjetta, jolla auton saa lähtemään pikkupakkasilla vielä sähköllä.

Mulla on taloyhtiön pihalla autopaikka ja taloyhtiön autopaikoille asennettiin latausasemat pari vuotta sitten. Eli sanoisin niin, että mulla on sähköasema kotipihassa. Kesällä latauksiin menee 15-25 euroa / kk, talvella sellaiset 30-45 euroa / kk, riippuen siitä, esilämmitänkö auton ajoakun valmiiksi Fordin sovelluksella esim. aamulla kello 8.30. Jos aamulla ei ole tarvetta lähteä autolla mihinkään, niin huvikseni en tietenkään autoa lämmitä ja maksa käyttämästäni sähköstä.

Viime kuussa bensaan meni 0 euroa, mutta sanoisin niin, että 10-20 euroa menee normaalisti bensaan kuukaudessa. Ajelen lähes kaikki arkiajot sähköllä, kesällä sitten lomareissut ja mökkimatkat sähköllä ja bensalla.

Sun tapauksessa olennaista tuntuisi olevan, saatko ladattua plugaria taloyhtiön lämpötolpasta varmasti koko ajan (silloin kun haluat) ja millä nopeudella saat siitä ajoakun täyteen. Toinen asia on, saatko ladattua töissä ja talvikelien osalta olen kyllä vähän skeptinen sen suhteen, että pääsetkö uudemmillakaan plugareilla 50 km yhteen suuntaan pelkällä sähköllä. Oma auto on melkein päivittäisin latauksessa ja itse en ainakaan jaksaisi lähteä etsimään julkista latauspaikkaa illalla ja sitten hakemaan autoa sieltä takaisin omaan parkkiruutuun jne. Eli jos ei olisi tuota "sähköasemaa" taloyhtiön pihalla, niin olisin ennemmin vaihtanut täyssähköön, koska sitä täyssähkäriä ei tarvitse ladata "koko ajan", mutta plugaria tarvitsee, jos siitä haluaa saada sen hyödyn.

Sanoisin näin, että bensakulut ovat kyllä pienentyneet ja sähköllä ajamisen mukavuus on hieman yllättänyt. Se, mikä on hieman yllättänyt sitten negatiivisesti, on se, että yllättävän usein on ollut ongelmia saada ladattua autoa tien päällä. Monesti on käynyt niin, että laturi ei ole toiminnassa tai lataus ei lähde käyntiin tai sovellus suostu toimimaan. Siinä jää sitten auto lataamatta ja tällöin ajetaan sitten bensalla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
On tosiaan alkutekijöissä ja ihan hauska esimerkki siitä saatiin Tekniikan Maailman sähköautojen talviautovertailussa, jossa kaikkein paskin auto oli BMW arvosanalla 6,9. Olisi aikamoinen sensaatio jos bemari pärjäsi noin huonosti ns oikeassa talviautotestissä.

Mielenkiinnosta, onko tämä testi luettavissa netissä?
Ei varmaankaan (ilmaiseksi), mutta ohessa ote vertailun (TM 5/2019) viimeiseltä sivulta.
 

Liitteet

  • tmbmwi3.JPG
    tmbmwi3.JPG
    76,6 KB · kertaa luettu: 135

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Nyt kaksi viikkoa takana sähköautoilua. Arkisin toimistopäivinä kilometrejä tulee yhteensä n. 200km ja siihen päälle pääosin kaupunkiajoa. Rangen kanssa ei ole ollut ongelmia varsinkaan sen jälkeen kun sain taloyhtiön autokatokseen hidaslatausaseman. Auton mukana tullut latauskaapeli rajoittaa latausvauhdin 12A:lla siihen 2,5kw/tunnissa, eli karkeasti 10 tunnissa saan autoon sisään sen 100km talviajoa. Mikäli jostain syystä kilometrejä tulee paljon, enkä tuolla kotilatauksella kerkeä autoa lataamaan, niin kilometrin päässä olevalla pikalaturilla saa nopeasti paikattua tilannetta. Ainakaan tällaisilla melko vakiintuneilla kilometrimäärillä en ole kokenut vielä nopeampaa kotikalatausta tarpeelliseksi.

Muutoin Ioniq 5 on kyllä tarjonnut erittäin mukavat ensimmäiset 2000 kilometriä. Ajaminen on todella helppoa ja vaivatonta. Kaistavahdit ja muut hilkkeet toimivat pehmeämmin kuin 7kk sitten koeajolla ja auto lämpiää nopeasti. Ei välittamista, mutta vielä on talvea jäljellä.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oma "sähköautoura" ottaa hypähdyksen eteenpäin taas ja edessä on ensi viikolla siirtyminen Honda e:stä ID.3:seen. Vihdoin löysin sen kaipaamani Pro Performance Business paketilla varustetun auton, joka on valmistettu tämän vuoden puolella (eli viikon 51/21 jälkeen) ja sisällä on valmiiksi softaversio 3.0.0. Löytyy siis 360 asteen kamera, Park Assist Plus, Travel Assist with Swarm Data ym ym. Ja tietysti lataukset huomioiva navigointi.

Ei ole pelkoa range ahdistuksestakaan, kun Honda e:llä ja sen 100 kilometrin pakkastoimintasäteelläkin on pärjännyt.

Kyseessä ihan ihka uusi auto, joka on itselle uusi kokemus. Kerrankin pääsee ajamaan auton ekat kilometrit.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Onneksi meillä ei ole enempää sähköautoja liikenteessä kun jo 5-10 asteen pakkasilla alamme olla liemessä sähkön riittävyyden kanssa. Kahvinkeittoakin jo ehdotetaan rajoitettavan :)
Onneksi meillä ei ole enempää bensa-autoja liikenteessä, sillä polttoaineen jalostus vie valtavasti sähköä ja olemme pulassa sähkön riittävyyden kanssa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN

Onneksi meillä ei ole enempää sähköautoja liikenteessä kun jo 5-10 asteen pakkasilla alamme olla liemessä sähkön riittävyyden kanssa. Kahvinkeittoakin jo ehdotetaan rajoitettavan :)

Voitko trollata jossain muussa ketjussa, kiitos.

Sähköautot ladataan edelleen pääsääntöisesti aikana, jolloin ei tule olemaan minkäänlaista pulaa sähköstä, eli yön tunneilla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Onneksi meillä ei ole enempää bensa-autoja liikenteessä, sillä polttoaineen jalostus vie valtavasti sähköä ja olemme pulassa sähkön riittävyyden kanssa.

Tämä oli hyvä vastaus, olet oikeassa.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Voitko trollata jossain muussa ketjussa, kiitos.

Sähköautot ladataan edelleen pääsääntöisesti aikana, jolloin ei tule olemaan minkäänlaista pulaa sähköstä, eli yön tunneilla.
Toinen pääsääntöinen latausaika voisi olla työpäivän aikana toisessa päässä työmatkaa. Kai tuosta tilastojakin löytyisi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toinen pääsääntöinen latausaika voisi olla työpäivän aikana toisessa päässä työmatkaa. Kai tuosta tilastojakin löytyisi.
EI se varmaan läheskään niin merkittävä latauspiikki ole.

Ja toisaalta tietysti polttomoottoriauton esilämmitys vie Suomessa varmaan edelleen moninkertaisesti enemmän sähköä sähköpula-aikoina kuin sähköautojen lataus tai esilämmitys suoralla verkkovirralla. Polttomoottorin esilämmitys tietysti on jätettävissä poiskin, tai no tietysti sähköauton latauskin on jätettävissä pois, jäämällä kotiin.
Sähköauton latauksessa vastaavasti se etu verkon kannalta, että sen voi tehdä yöllä, mutta polttomoottorin esilämmitys tehtävä ennen liikkellelähtöä. Toki liikkeellelähtöaikaakin voi muuttaa.

En muuten ole Bror-Erik Wallenius vaikka huomaan että lähes kaikki viestini ovat silkkaa bubismia.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
EI se varmaan läheskään niin merkittävä latauspiikki ole.

Ja toisaalta tietysti polttomoottoriauton esilämmitys vie Suomessa varmaan edelleen moninkertaisesti enemmän sähköä sähköpula-aikoina kuin sähköautojen lataus tai esilämmitys suoralla verkkovirralla. Polttomoottorin esilämmitys tietysti on jätettävissä poiskin, tai no tietysti sähköauton latauskin on jätettävissä pois, jäämällä kotiin.
Sähköauton latauksessa vastaavasti se etu verkon kannalta, että sen voi tehdä yöllä, mutta polttomoottorin esilämmitys tehtävä ennen liikkellelähtöä. Toki liikkeellelähtöaikaakin voi muuttaa.

En muuten ole Bror-Erik Wallenius vaikka huomaan että lähes kaikki viestini ovat silkkaa bubismia.
No yöllä on yksi latausaika, mutta päivisinkin noita näkyy todella paljon piuhojen päässä joten kahvinkeitin heitot kuulostaa hölmöltä.

Toki voihan nuo olla kiinni jotta eivät karkaa ym.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No yöllä on yksi latausaika, mutta päivisinkin noita näkyy todella paljon piuhojen päässä joten kahvinkeitin heitot kuulostaa hölmöltä.

Toki voihan nuo olla kiinni jotta eivät karkaa ym.
Juu, luin viestistäsi pikaisesti että toisessa päässä työpäivää, kun kirjoitit että toisessa päässä työmatkaa ja siksi aloin runoilla noista sähköpula-ajoista.
Klo 10-15 kulutus ei varsinaisesti ole se suurin ongelma, olipa se sitten sähköauton latailua tai muuta kulutusta.

Kahvinkeitto taisi olla mainittuna vain koska se on erittäin tyypillinen aamun sähköpula-ajan sähkönkuluttaja. Suomessahan on se noin 140 000 ladattavaa autoa, jos ne kaikki olisi aamukahdeksalta latauksessa 3,7 kW teholla, niin se tekisi 518MW kuorman (Meri-Pori btw). Se vastaisi 340 000 Moccamasteria. Kotitalouksia Suomessa on se 2,7 miljoonaa, eli jos joka kahdeksannessa kotitaloudessa keitetään aamukahvit samaan aikaan, niin se vastaa samaa kuormaa kuin se, että Suomen kaikki sähköautot ja hybridit olisi latauksessa samaan aikaan. Jos ajattelee että ehkä oikeasti niistä autoista puolet olisi latauksessa aamulla, niin joka kuudennessatoista kotitaloudessa saisi sumppi porista. No kahvinkeitin harvoin ehkä aamuisin on tuntia päällä, varsinkin kun niissä on nykyään ajastimet, joiden pakollisuus ei ehkä olekaan pelkkää kiusantekoa.
 
Viimeksi muokattu:

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toinen pääsääntöinen latausaika voisi olla työpäivän aikana toisessa päässä työmatkaa. Kai tuosta tilastojakin löytyisi.

Oleellisesti vähäisempi sekä infran että käyttötavan vuoksi - lisäksi päivän tunnit eivät ole teollisuudesta huolimatta ongelmallisimmat. Aamun piikki on, ja se on sähköisessä kumipyöräliikenteessä täysin ohitettavissa.

Kotilatauksen osuus Suomessa on arvioiden (AL/alan kaupalliset toimijat) mukaan jonkin verran yli 70 %, työpaikat noin 15% ja loppu kaupallista.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна

Onneksi meillä ei ole enempää sähköautoja liikenteessä kun jo 5-10 asteen pakkasilla alamme olla liemessä sähkön riittävyyden kanssa. Kahvinkeittoakin jo ehdotetaan rajoitettavan :)

Tuo kahvinkeiton rajoittaminen on kyllä jo vitsinäkin aivan helvetin huono. Meillä juodaan kuitenkin suhteellisen runsaasti kahvia ja viikossa sähköä kuluu suunnilleen 1 kWh.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kahvinkeitto taisi olla mainittuna vain koska se on erittäin tyypillinen aamun sähköpula-ajan sähkönkuluttaja. Suomessahan on se noin 140 000 ladattavaa autoa, jos ne kaikki olisi aamukahdeksalta latauksessa 3,7 kW teholla, niin se tekisi 518MW kuorman (Meri-Pori btw). Se vastaisi 340 000 Moccamasteria. Kotitalouksia Suomessa on se 2,7 miljoonaa, eli jos joka kahdeksannessa kotitaloudessa keitetään aamukahvit samaan aikaan, niin se vastaa samaa kuormaa kuin se, että Suomen kaikki sähköautot ja hybridit olisi latauksessa samaan aikaan. Jos ajattelee että ehkä oikeasti niistä autoista puolet olisi latauksessa aamulla, niin joka kuudennessatoista kotitaloudessa saisi sumppi porista. No kahvinkeitin harvoin ehkä aamuisin on tuntia päällä, varsinkin kun niissä on nykyään ajastimet, joiden pakollisuus ei ehkä olekaan pelkkää kiusantekoa.

Onko todella niin että kahvinkeittimet ovat tuollaisia energiasyöppöjä. Tätä laskelmaa en kyllä hevin osta että Moccamaster vie melkein puolet sähköauton lataamisesta. Ei kai tuo nyt mikään kiuas ole :)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko todella niin että kahvinkeittimet ovat tuollaisia energiasyöppöjä. Tätä laskelmaa en kyllä hevin osta että Moccamaster vie melkein puolet sähköauton lataamisesta. Ei kai tuo nyt mikään kiuas ole :)
1520W on perus-Moccamasterin sähköteho. Olettaisin keittovaiheessa se on kaikki käytössä, en osaa sanoa paljonko vähenee ylläpitovaiheessa vai väheneekö merkittävästi. Mutta alunperin laskelmassa oli kyse (teoreettisesta) hetkellisestä klo 8 tilanteesta.
Toki sähköautojakin voi ladata sekä pienemmällä että isommalla teholla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös