Mainos

Sähköautoilu

  • 559 983
  • 4 962

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Kiinnostaisi kyllä tietää missä kunnossa noissa on alustan kamat, siis tukivarret etc. Painava auto ja reilu 300tkm rullattu. Voimalinja on varmaan kunnossa kun on kamat vaihdettu. Normaali bensa-autossa alkaa viimeistää tuolla kohtaa vaihtoralli erilaisten puslien ja tankojen osalta ja en usko että tilanne muuttuu kovin paljon vaikka sähköllä kulkeekin. Tarkoitus ei ole aloittaa perinteistä bensa/sähkö vääntöä, vaan todeta että alustaratkaisut lienee samankaltaiset kaikissa autoissa ja huoltotarpeet sen mukaan.
Painon lisäksi alustaa ja tukivartta rasittaa varmasti herkästi myös Teslan raju kiihtyvyys, jos kuskilla ollut sellaiseen tarve. Muuten tosiaan luultavasti samat ongelmat kuin muissakin paljon ajetuissa autoissa.
 
4

444

En kyllä silti ostaisi tuota isompiakkuistakaan jos päivittäin ajelee 140km työmatkaa.
Ei ajele päivittäin, vaan korkeintaan kerran viikossa. Ja duunissa ei ole mahdollisuutta lataukseen. Eli tuon kanssa pitäisi kotimatkalla ottaa ”tarpeeton” lataustauko. Toki, pitää se pasuunakin tällä hetkellä toisinaan tankata, mutta sen kanssa on huomattavasti paremmin pelivaraa eikä tarvitse iltapäiväruuhkassa asiaa miettiä.
Kiinnostaisi kyllä tietää missä kunnossa noissa on alustan kamat, siis tukivarret etc. Painava auto ja reilu 300tkm rullattu. Voimalinja on varmaan kunnossa kun on kamat vaihdettu. Normaali bensa-autossa alkaa viimeistää tuolla kohtaa vaihtoralli erilaisten puslien ja tankojen osalta ja en usko että tilanne muuttuu kovin paljon vaikka sähköllä kulkeekin. Tarkoitus ei ole aloittaa perinteistä bensa/sähkö vääntöä, vaan todeta että alustaratkaisut lienee samankaltaiset kaikissa autoissa ja huoltotarpeet sen mukaan.
Ei mulla sinällään ole mitään paljon ajettuja vastaan. Realisoituihan tuosta ”puolen miljoonan e-mersustakin” lopulta kaikki ennakoidut riskit, mutta tavanomaiset huollot pystyi kuitenkin tekemään itse nosturin avulla. Teslasta en suoraan sanottuna tiedä, että mikä kaikki on itse tehtävissä. Lisäksi en ole ihan heti valmis pistämään tuollaista summaa noin paljon ajettuun, vaikka toki se rahallisesti suurin riski on taklattu vielä muutamaksi vuodeksi pois. Toki, jos tuo on vielä kolmen kuukauden päästä myynnissä, niin houkutus voi silti olla suuri.

Venytä budjettia +10k ja hanki Ioniq 5. Jos saat edullisen rahoitustarjouksen, niin se kuittaa korkeamman hankintahinnan.
Vielä parempi, jos saa siihen 40k€ autoon edullisen rahoitustarjouksen. Tällä hetkellä tässä elämäntilanteessa en näe todennäköisenä vaihtoehtona sitä, että laittaisin 50k€ autoon, kun koko talouden tulovirta on minun harteillani.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Vielä parempi, jos saa siihen 40k€ autoon edullisen rahoitustarjouksen. Tällä hetkellä tässä elämäntilanteessa en näe todennäköisenä vaihtoehtona sitä, että laittaisin 50k€ autoon, kun koko talouden tulovirta on minun harteillani.
Se on kyllä ymmärrettävää. Edullinen rahoitustarkous vaikuttaa toki siihen kuukausittaiseen kuluun, jolloin se hankintahinta ei vaikuta niin merkittävästi.Itsellä 1% rahoituksen korko ratkaisi sen, että uskalsin ostaa hieman arvokkaamman ajopelin ja kun samalla luovuttiin 2. autosta, niin kokonaiskulut jäävät arviolta hieman pienemmiksi. Arvokkaammassa autossa suurin vaikutus on sillä arvonalenemalla, joka tällä hetkellä sähköautoissa on tietysti suuri kysymysmerkki ja siten myös riski. Arvioisin, että autot, jossa nopea lataus, hyvä takuu ja iso akku säilyttävät arvonsa paremmin. Mutta nykymaailmaa aika hankala ennustaa...
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos lukijoita kiinnostelee, niin tässä pieni analyysi viikon Ioniq 5 73kwh 305hv projectin osalta.
Sain tuttavani kautta ajoon kyseisen auton ja olikin ihan mielenkiintoista tehdä vertailua nykyiseen kulkineeseeni, Tesla Model 3:seen.

Kyseessä 2022 vuoden malli niin sanotusti kaikilla Hyundain tarjoamilla lisäkilkkeillä. Autohan on itsessään ulkoapäin katsottuna jopa ylifuturistinen. On vähän siinä ja tässä mitä mieltä oikeastaan olen tuosta kokonaisuudesta. Laatikkomainen muoto ja terävät kulmat tuo mieleeni enemmänkin jonkinlaisen marsista laskeutuneen avaruudessa käytettävän kulkuneuvon. Mielestäni jopa ehkä vähän yli vedetty. Erottuu kyllä massasta, mutta etenkin perän osalta mielikuvitus suunnittelijalta on vähän loppunut. Perässä olevat muoviosat raitoineen näyttävät jotenkin "stigamaisilta". Keulassa on tietynlaista härskiyttä ajovaloineen ja se on jopa pelottava. Iso peukku tästä.

Sisältä auto on mielestäni kyllä todella kauhea. Ioniqin ratti on kuin 80-luvun Cadillacista muotoilun osalta. Myös suoraan mersusta kopioitu infotaiment sekä mittaristo kokonaisuus on jotenkin halvan oloinen kokonaisuus. Ehkä jos näytöt olisivat yhtä puuta, olisi vaikutelma varmasti arvokkaampi. Nyt kaksi näyttöä valkoisine kehyksineen toi enemmän mieleen jonkinlaisen valokuva-albumin. Myös sisustan materiaalivalinnat sekä yleinen kokonaisuus on jotenkin halvan oloinen, en oikeastaan erota istunko Ioniqissa vai Ioniq5:ssa. Kuitenkin autoilla hintaeroa yli 40k€ parhaimmillaan. Iso miinus on eritoten järkyttävä erillinen mukiteline keskikonsolissa! Aivan käsittämätön ratkaisu ja olisi jopa käytännöllisempi ilman tätä.

Tekniikkapuoli ioniqissa on kyllä mahtava. Tehoa riittää joka tilanteeseen ja neliveto takasi kyllä liukkaat lähdöt sekä mm. ohitutilanteissa ei jalkoihin jääty. Jotenkin kuitenkin silmissä ja takaraivossa tuo sisustan kamaluus latisti myös ajamista. En vain saanut mielestäni halpamaisuutta ja tekniikkapuoli jäi taka-alalle. Ratin toiminnallisuus sekä käyttökytkimet olivat ok tasoa. Infotaiment näyttö oli yllättävän sekava käyttää, mutta käyttöä osaltani helpotti jo aiempi kokemus Hyundain muutamien mallien kautta.

Nämä ovat tietysti omia mielipiteitäni ja teen suoraa verrantoa Teslaani, joka tässä tapauksessa vie kyllä reilulla kädellä voiton Hyundaista. Kulutuslukemat Kehä3 sisäpuolen ajossa asettuivat n. +8-10 asteen tuntumassa esilämmityksineen yllättävän korkealle, 22kwh/100km. Mitähän se on talvella, luulisin että reilusti yli 30kwh jopa? Onhan Ioniq iso auto, joten kulutukselle löytyy myös perusteita. Kuitenkaan en päässyt alle 20kwh kulutukseen kertaakaan. Lopullinen ajomatka asettui +350km tuntumaan per latauskerta, mikä omilla ajoilla tarkoitti sitä, että joduin lähes joka toinen päivä pitämään autoa latauksessa jotta mahdolliset tulevat ajot olisivat varmasti ajettavissa. Tämä yllätti kyllä suuresti, sillä Teslani ajomatka on keskimäärin ollut n. +450km/lataus ja piuhan päässä karkeasti n. 2x viikko tahdilla.

Yhteenvetona en kyllä näe Ioniq 5:sta yli 65k€ tuotteena. Ioniq on varsin hyvä osoitus siitä mitä tämä sähköhypebuumi hintoineen on tällä hetkellä. Futuristisena kokonaisuutena sekä isojen perhesähköautojen markkinalla varmasti tilauskanta on valtava ja moneen silmään se iskee positiivisesti. Kuitenkin 65k€ hintaluokassa odotan pääsääntöisesti autolta jo valtavaa modernisuutta sekä laadukkuuden tuntumaa jokaisella osa-alueella. Valitettavasti Hyundai on kuitenkin aina Hyundai - mielestäni. Hintaluokassa on mukana jo lähes kaikki saatavilla olevat sähköautomerkit ja mallit, joten Hyundain ainoa erottovuus on nimenomaan futuristisuus, valitettavasti. Yritin joka päivä miettiä Ioniqia laadukkaana tuotteena ja lippulaivamallina, mutta se jäi lopulta vain isoksi haaveeksi. Ehkä teslasilmäni eivät antaneet edes mahdollisuutta tähän.

Palautettuani Ioniqin ystävälleni hän ei tietenkään allekirjoittanut suurimpaa osaa asioistani, mutta ymmärsi myös kolikon toisen puolen. Makuja maailmassa autojenkin suhteen on niin monta kuin on yksilöitäkin. Useita sähköautoja ajaneena niiden hienous korostuu entisestään laadukkuudesta hiljaisuuden kautta. En väitä että Tesla varsinkaan laadukkuudessa on kauheasti edellä, mutta materiaalivalinnat ja toteutukset ovat kuitenkin modernia sekä omaperäistä Ioniqiin verrattuna.

Pakko sanoa tähän loppuu vielä; Jos parkkipaikalla autosta pois lähdettyäsi käännyt katsomaan autoasi poikkeuksetta lähes aina, tiedät että auto on mieleisesi. Ioniqissa käännyin katsomaan, mutta vain huomatakseni aina että yritin etsiä siitä jotain.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Iso miinus on eritoten järkyttävä erillinen mukiteline keskikonsolissa!
Piti oikein tsekata ja näyttä kyllä erinomaisen paskalta. Tuntuu vähän hassulta ajatukselta, että joku hyödyllinen säätönamiska on voitu kätkeä kosketusnäytön valikkojen taakse, mutta sitten varsin satunnaiselle mukitelinetarpeelle on dedikoitu noin paljon tilaa.
Onko tuo myös se auton paras paikka puhelimelle? Onko Teslalla jotain parempaa? Onko Saab tässäkin ykkönen?
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Piti oikein tsekata ja näyttä kyllä erinomaisen paskalta. Tuntuu vähän hassulta ajatukselta, että joku hyödyllinen säätönamiska on voitu kätkeä kosketusnäytön valikkojen taakse, mutta sitten varsin satunnaiselle mukitelinetarpeelle on dedikoitu noin paljon tilaa.
Onko tuo myös se auton paras paikka puhelimelle? Onko Teslalla jotain parempaa? Onko Saab tässäkin ykkönen?
Kosketusnäytön takaa ohjataan lähes kaikkea ja ummikkona oikeasti vie kyllä hetken että pääsee sisälle valikkoihin. Ioniq 5:sen mukiteline keskikonsolissa oli myös puhelimen paikka itselleni. On siinä edempänä lokero, mutta se on taas liian alhaalla. Mielenkiintoisia ratkaisuita kyllä. Tuohon olisi saatu keskikonsoliksi kyllä jokin parempi ratkaisukin.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Hintaluokassa on mukana jo lähes kaikki saatavilla olevat sähköautomerkit ja mallit, joten Hyundain ainoa erottovuus on nimenomaan futuristisuus, valitettavasti.

Ioniq 5:n hintaluokka liikkuu tosiaan tuossa 50-65€ välillä. Ns. laatumerkeissä ja esim. Ev6:n kohdalla hinnat kohoavat jo astetta korkeammalle. Se miksi itse päädyin Ioniqiin, oli ajotuntuntuma, hiljaisuus, nopea pikalataus ja sisätilat. Näitä ominaisuuksia en löytänyt muista vastavan hintaisista ajoneuvoista.

Olen huomannut, että ulkonäkö osuu toisille ja toisille ei sitten yhtään. Sisätilat mukailee ulkoasua ja siksi olen erimieltä, että esim. puiset osat ei tuohon sapluunaan kävisi ollenkaan.

@MHPeg :illä on toki enemmän kokemusta useista eri merkeistä ja itse en ole Teslassa edes sisällä istunut. Hyvä kuitenkin, että on vaihtoehtoja sähköautoilijoille nykyään löytyy ja kritiikkiäkin on mukava lukea täältä. Facebookin palstalla pääosa omistajien kokemuksista on positiivisia, joten tervetullutta myös nämä kriittisemmät näkemykset

Edit: Itselle puhelimen paikka muodostunee magneetilla siihen ratin vieressä olevaan tauluun.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos lukijoita kiinnostelee, niin tässä pieni analyysi viikon Ioniq 5 73kwh 305hv projectin osalta.
Sain tuttavani kautta ajoon kyseisen auton ja olikin ihan mielenkiintoista tehdä vertailua nykyiseen kulkineeseeni, Tesla Model 3:seen.

Kyseessä 2022 vuoden malli niin sanotusti kaikilla Hyundain tarjoamilla lisäkilkkeillä. Autohan on itsessään ulkoapäin katsottuna jopa ylifuturistinen. On vähän siinä ja tässä mitä mieltä oikeastaan olen tuosta kokonaisuudesta. Laatikkomainen muoto ja terävät kulmat tuo mieleeni enemmänkin jonkinlaisen marsista laskeutuneen avaruudessa käytettävän kulkuneuvon. Mielestäni jopa ehkä vähän yli vedetty. Erottuu kyllä massasta, mutta etenkin perän osalta mielikuvitus suunnittelijalta on vähän loppunut. Perässä olevat muoviosat raitoineen näyttävät jotenkin "stigamaisilta". Keulassa on tietynlaista härskiyttä ajovaloineen ja se on jopa pelottava. Iso peukku tästä.

Sisältä auto on mielestäni kyllä todella kauhea. Ioniqin ratti on kuin 80-luvun Cadillacista muotoilun osalta. Myös suoraan mersusta kopioitu infotaiment sekä mittaristo kokonaisuus on jotenkin halvan oloinen kokonaisuus. Ehkä jos näytöt olisivat yhtä puuta, olisi vaikutelma varmasti arvokkaampi. Nyt kaksi näyttöä valkoisine kehyksineen toi enemmän mieleen jonkinlaisen valokuva-albumin. Myös sisustan materiaalivalinnat sekä yleinen kokonaisuus on jotenkin halvan oloinen, en oikeastaan erota istunko Ioniqissa vai Ioniq5:ssa. Kuitenkin autoilla hintaeroa yli 40k€ parhaimmillaan. Iso miinus on eritoten järkyttävä erillinen mukiteline keskikonsolissa! Aivan käsittämätön ratkaisu ja olisi jopa käytännöllisempi ilman tätä.

Tekniikkapuoli ioniqissa on kyllä mahtava. Tehoa riittää joka tilanteeseen ja neliveto takasi kyllä liukkaat lähdöt sekä mm. ohitutilanteissa ei jalkoihin jääty. Jotenkin kuitenkin silmissä ja takaraivossa tuo sisustan kamaluus latisti myös ajamista. En vain saanut mielestäni halpamaisuutta ja tekniikkapuoli jäi taka-alalle. Ratin toiminnallisuus sekä käyttökytkimet olivat ok tasoa. Infotaiment näyttö oli yllättävän sekava käyttää, mutta käyttöä osaltani helpotti jo aiempi kokemus Hyundain muutamien mallien kautta.

Nämä ovat tietysti omia mielipiteitäni ja teen suoraa verrantoa Teslaani, joka tässä tapauksessa vie kyllä reilulla kädellä voiton Hyundaista. Kulutuslukemat Kehä3 sisäpuolen ajossa asettuivat n. +8-10 asteen tuntumassa esilämmityksineen yllättävän korkealle, 22kwh/100km. Mitähän se on talvella, luulisin että reilusti yli 30kwh jopa? Onhan Ioniq iso auto, joten kulutukselle löytyy myös perusteita. Kuitenkaan en päässyt alle 20kwh kulutukseen kertaakaan. Lopullinen ajomatka asettui +350km tuntumaan per latauskerta, mikä omilla ajoilla tarkoitti sitä, että joduin lähes joka toinen päivä pitämään autoa latauksessa jotta mahdolliset tulevat ajot olisivat varmasti ajettavissa. Tämä yllätti kyllä suuresti, sillä Teslani ajomatka on keskimäärin ollut n. +450km/lataus ja piuhan päässä karkeasti n. 2x viikko tahdilla.

Yhteenvetona en kyllä näe Ioniq 5:sta yli 65k€ tuotteena. Ioniq on varsin hyvä osoitus siitä mitä tämä sähköhypebuumi hintoineen on tällä hetkellä. Futuristisena kokonaisuutena sekä isojen perhesähköautojen markkinalla varmasti tilauskanta on valtava ja moneen silmään se iskee positiivisesti. Kuitenkin 65k€ hintaluokassa odotan pääsääntöisesti autolta jo valtavaa modernisuutta sekä laadukkuuden tuntumaa jokaisella osa-alueella. Valitettavasti Hyundai on kuitenkin aina Hyundai - mielestäni. Hintaluokassa on mukana jo lähes kaikki saatavilla olevat sähköautomerkit ja mallit, joten Hyundain ainoa erottovuus on nimenomaan futuristisuus, valitettavasti. Yritin joka päivä miettiä Ioniqia laadukkaana tuotteena ja lippulaivamallina, mutta se jäi lopulta vain isoksi haaveeksi. Ehkä teslasilmäni eivät antaneet edes mahdollisuutta tähän.

Palautettuani Ioniqin ystävälleni hän ei tietenkään allekirjoittanut suurimpaa osaa asioistani, mutta ymmärsi myös kolikon toisen puolen. Makuja maailmassa autojenkin suhteen on niin monta kuin on yksilöitäkin. Useita sähköautoja ajaneena niiden hienous korostuu entisestään laadukkuudesta hiljaisuuden kautta. En väitä että Tesla varsinkaan laadukkuudessa on kauheasti edellä, mutta materiaalivalinnat ja toteutukset ovat kuitenkin modernia sekä omaperäistä Ioniqiin verrattuna.

Pakko sanoa tähän loppuu vielä; Jos parkkipaikalla autosta pois lähdettyäsi käännyt katsomaan autoasi poikkeuksetta lähes aina, tiedät että auto on mieleisesi. Ioniqissa käännyin katsomaan, mutta vain huomatakseni aina että yritin etsiä siitä jotain.
Aika kova kulutus kyllä. Omassa neliveto Enyaqissa (heppoja 265) en ole taajama-ajossa saanut kulutusta kertaakaan yli 20 kwh / 100 km kun ajelen 10 kilsan siivuja. Moottoritieajoa tulee runsaasti ja siinä toki kulutus sitten pyörii ylinopeudesta riippuen jopa 25 kwh per 100 km. Näillä keleillä.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainoa Hyundai jota itse olen ajanut oli Kona electric. Lähdin koeajolle avoimin mielin, mutta jo penkille istuessani tajusin, ettei tämä ole minulle. Aivan järkyttävän muovinen ja halvanoloinen sisusta. Ajettavuus ei sitten parantanut kokemusta ollenkaan. Tekniikka noissa voi olla kehittynyt, mutta itse totesin, että jätän korealaiset tai ainakin Hyundain suosiolla väliin. Osin toki makuasioita ja jollekin toiselle voi sopia paremmin.
 
4

444

Tuohon aiempaan pohdiskeluuni vastaan nyt itselleni, että karvalakki-Enyaq voisi sopia budjettiin juuri ja juuri. Täällä varmaankin on paljonkin niistä kokemuksia. Nyt kiinnostaisi ennen kaikkea noista vajaavetoisista saada jotain kättä pidempää. Jonkun Enyaqin kävin koeajamassa viime vuonna Lohjan asuntomessuilla, koska sillä tavoin sai lunastettua ilmaisen jäätelön. Toki se jädekin sai saamatta, kun kiskat ehtivät mennä kiinni. Mitään maailmaa mullistavaa tuo koeajoyksilö ei tuolloin tarjonnut, mutta ihan passelin kokoinenhan se voisi olla ja ihan järkevällä kulutuksella. Nettiautoa selaillessa tuollainen iV60 voisi vielä juuri olla perusteltavissa, kun akun nettokapasiteetti on 58kWh eli talvellakin pääsisi sen 200km yhdellä latauksella.

Kahden auton taktiikka taitaa olla pois suljettu ajatus, sillä niitä pienikokoisia ajokkeja noilla spekseillä ei vain oikein ole. Toki ne työmatkat voisi ajaa sillä pasuunallakin, mutta tarkoittaisi sitä, että viikoittain pitäisi poistaa tieliikennekäytöstä ja ottaa käyttöön, koska kahden pitäminen käytössä kaiken aikaa ei ole perusteltua. Tuostakin jumpasta tulisi vuosittain yli 300€ täysin turha kulu, joskin silti halvempaa kuin maksaa veroja ja vakuutuksia turhanpäiten.

Onneksi tämän kanssa ei tarvitse pitää mitään mahdotonta kiirettä. Tämänhetkinen markkinavääristymä oikenee jossain vaiheessa ja käytettyjenkin hinnat alkavat asettua uomiinsa, kun uusien toimitusajat lyhentyvät hiljalleen. Muutaman kuukauden kun tässä odottelee ja käy koeajamassa eri vaihtoehtoja, niin eiköhän se mielipide ala kirkastua. Škoda olisi helppo valinta, kun saman konsernin autoja on tullut ajettua viimeiset 3,5 vuotta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuohon aiempaan pohdiskeluuni vastaan nyt itselleni, että karvalakki-Enyaq voisi sopia budjettiin juuri ja juuri. Täällä varmaankin on paljonkin niistä kokemuksia. Nyt kiinnostaisi ennen kaikkea noista vajaavetoisista saada jotain kättä pidempää. Jonkun Enyaqin kävin koeajamassa viime vuonna Lohjan asuntomessuilla, koska sillä tavoin sai lunastettua ilmaisen jäätelön. Toki se jädekin sai saamatta, kun kiskat ehtivät mennä kiinni. Mitään maailmaa mullistavaa tuo koeajoyksilö ei tuolloin tarjonnut, mutta ihan passelin kokoinenhan se voisi olla ja ihan järkevällä kulutuksella. Nettiautoa selaillessa tuollainen iV60 voisi vielä juuri olla perusteltavissa, kun akun nettokapasiteetti on 58kWh eli talvellakin pääsisi sen 200km yhdellä latauksella.

Kahden auton taktiikka taitaa olla pois suljettu ajatus, sillä niitä pienikokoisia ajokkeja noilla spekseillä ei vain oikein ole. Toki ne työmatkat voisi ajaa sillä pasuunallakin, mutta tarkoittaisi sitä, että viikoittain pitäisi poistaa tieliikennekäytöstä ja ottaa käyttöön, koska kahden pitäminen käytössä kaiken aikaa ei ole perusteltua. Tuostakin jumpasta tulisi vuosittain yli 300€ täysin turha kulu, joskin silti halvempaa kuin maksaa veroja ja vakuutuksia turhanpäiten.

Onneksi tämän kanssa ei tarvitse pitää mitään mahdotonta kiirettä. Tämänhetkinen markkinavääristymä oikenee jossain vaiheessa ja käytettyjenkin hinnat alkavat asettua uomiinsa, kun uusien toimitusajat lyhentyvät hiljalleen. Muutaman kuukauden kun tässä odottelee ja käy koeajamassa eri vaihtoehtoja, niin eiköhän se mielipide ala kirkastua. Škoda olisi helppo valinta, kun saman konsernin autoja on tullut ajettua viimeiset 3,5 vuotta.
Itsellä nelikko Enyaq, joten enempää en lähde kehumaan, mutta sen verran täytyy antaa kehuja tuosta halvimmasta sisustuksesta (mikä myös tuosta iv 60 löytyy), että se on kyllä ihan tyylikäs. Koeajoautossa oli ruskeat nahat, jotka olivat todella päheät, mutta ei viitsitty 2000 euroa niihin panostaa. Lopulta sitten tämä perus sisusta (Loft?) osoittautui erittäin tyylikkääksi. Todella mukava aina istahtaa kyytiin.

Tuli vaan mieleen kun tuossa ylempänä todettiin korealaisten olevan mauttoman muovisia sisältä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Komppaan @Tadu a , meillä myös tuo Loft-sisusta ja on kyllä tyylikäs, vaikka onkin vakiosisusta. Niin tyylikäs, että löytyy myös seuraavasta.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tuohon aiempaan pohdiskeluuni vastaan nyt itselleni, että karvalakki-Enyaq voisi sopia budjettiin juuri ja juuri..
Meinasin tätä aiemmin sinulle ehdottaa, mutta sen verran suoraan paalutit tuon 40 ke rajan aiemmassa viestissäsi, että en viitsinyt. Eri autokeskustelupalstat netissä ja esim. FB:ssa sisältävät paljon keskustelua ja kokemuksia Enyaqista. Lyhyesti voisi sanoa, että hyvin tyytyväisiä tuntuvat omistajat olevan ja useampi on onnistunut Lapissakin käymään iv60:llä (jopa talvella). Toki teknisiä haasteita on myös osalla ollut erityisesti käyttöjärjestelmässä. Uusia päivityksiä tulee kuitenkin säännöllisesti.

Sen sijaan nopeaan hintojen laskemiseen en usko. Uusien hintoja korotettiin taas 1.10., kun edellinen korotus oli 1.9. Näin tilausjonossa mukana olevana näyttää, että toimitusajat (keskustelupalstan mukaan) alkavat taas venymään lähemmäksi 14 kk. Eli omani saan vasta ensi syksynä ja siksi en usko, että käytetyissä tarvitsee hirveästi pyyntejä laskea, vaikka ne nyt ovat aivan poskettomia uuden tilaamiseen verrattuna.
 
4

444

Meinasin tätä aiemmin sinulle ehdottaa, mutta sen verran suoraan paalutit tuon 40 ke rajan aiemmassa viestissäsi, että en viitsinyt. Eri autokeskustelupalstat netissä ja esim. FB:ssa sisältävät paljon keskustelua ja kokemuksia Enyaqista. Lyhyesti voisi sanoa, että hyvin tyytyväisiä tuntuvat omistajat olevan ja useampi on onnistunut Lapissakin käymään iv60:llä (jopa talvella). Toki teknisiä haasteita on myös osalla ollut erityisesti käyttöjärjestelmässä. Uusia päivityksiä tulee kuitenkin säännöllisesti.

Sen sijaan nopeaan hintojen laskemiseen en usko. Uusien hintoja korotettiin taas 1.10., kun edellinen korotus oli 1.9. Näin tilausjonossa mukana olevana näyttää, että toimitusajat (keskustelupalstan mukaan) alkavat taas venymään lähemmäksi 14 kk. Eli omani saan vasta ensi syksynä ja siksi en usko, että käytetyissä tarvitsee hirveästi pyyntejä laskea, vaikka ne nyt ovat aivan poskettomia uuden tilaamiseen verrattuna.
Kaveri, joka työskentelee Škodan maahantuojalla, totesi nyt tilaamalla uuden Enyaqin olevan hyppysissä kesällä. Toki pitää tietää, millä varusteilla tilaa. Tuo on mielestäni huono asia, jos ostajille ei pystytä suoraan kertomaan, minkälaiset kombinaatiot venyttävät auton toimitusta kohtuuttomasti. Minun mielestäni 8kk -> 14kk on jo oikeasti iso ero, vaikka se 8 kuukauttakin on pitkä aika.
Sama tyyppi osasi myös varoittaa, että kannattaa katsoa tarkkaan, onko auto ensirekisteröity Suomeen vai jonnekin muualle, koska esim. Ranskasta tuoduissa ei todennäköisesti ole lämpöpumppua ja joissain on esiintynyt sellaistakin ”ominaisuutta”, että OTA-päivityksiä ei ole pystytty tekemään.

Mutta katsotaan. Nyt on tämänhetkinen hintataso tiedossa ja markkinoita kuumennetaan laivaamalla käytettyjä joka puolelta Eurooppaa. Osa liikkeistä tulee olemaan vielä kusessa näiden kanssa, kun yrittävät tehdä pikavoittoa. Alkuvuodesta sitten puen siististi prässätyt ostohousut jalkaan ja lähden potkimaan renkaita ns. tositarkoituksella.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Tuo on mielestäni huono asia, jos ostajille ei pystytä suoraan kertomaan, minkälaiset kombinaatiot venyttävät auton toimitusta kohtuuttomasti. Minun mielestäni 8kk -> 14kk on jo oikeasti iso ero, vaikka se 8 kuukauttakin on pitkä aika.
Olet oikeassa. Kertomusten mukaan yksittäinen vannevalintakin voi vaikuttaa kuukaudella toimitukseen ja siksi niitäkin osa on vaihtanut toiseen. Toivon myös, että ollaan lähempänä 8 kk kuin 14 kk. Mulle "luvattiin" 12-13 kk, mutta myyjä toki varoitti, että toimitusaikoja on vaikea ennustaa.

Jos sinullakaan ei ole kiire, eikö kannata liittyä meihin jonottajiin? Tilaamalla karvalakkimallin saat varmasti sen käteisellä 46 000 ke ja vielä taitaa saada hankintatuen päälle, jolla sitten hankkii talvirenkaat. :-)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olet oikeassa. Kertomusten mukaan yksittäinen vannevalintakin voi vaikuttaa kuukaudella toimitukseen ja siksi niitäkin osa on vaihtanut toiseen. Toivon myös, että ollaan lähempänä 8 kk kuin 14 kk. Mulle "luvattiin" 12-13 kk, mutta myyjä toki varoitti, että toimitusaikoja on vaikea ennustaa.

Jos sinullakaan ei ole kiire, eikö kannata liittyä meihin jonottajiin? Tilaamalla karvalakkimallin saat varmasti sen käteisellä 46 000 ke ja vielä taitaa saada hankintatuen päälle, jolla sitten hankkii talvirenkaat. :-)
Mulle tosiaan Laakkosen myyjä sanoi, että valitsemieni vanteiden (19" regulus) takia mä sain 9 kuukaudessa auton kun moni muu asiakkaistaan oli odottanut jo yli vuoden.

Hankintatuet taisi jo mennä tältä vuodelta, vai tuleeko se sitten ensi vuodelta? Talvirenkaat saa varmasti tingattua kaupan päälle ja/tai jotain muutakin. Eiköhän noissa uusien hinnoissa edelleen ilmaa ole ja liikkeet kilpailevat keskenään. Kannattaa meilaillä tai soitella eri firmoilta tarjoukset.
 

Noma

Jäsen
Avataanpa kirjoitushistoria tähänkin ketjuun. Tilasin tuossa noin kuukautta takaperin Enyaq Coupe RS:n. Olin tehnyt siitä ennakkovarauksen jo keväällä, ja vaikka (kuulemma, mitään virallista päivämäärää ei näkynyt) ennakkovaraukseni olikin jo loppunut niin maahantuoja sai laitettua omani vielä ennakkovaraustilauslistan jatkeeksi, ja näin ollen arvioitu toimitusaika on tällä hetkellä jossain huhti-toukokuun tienoilla. Ilman ennakkovarausta olisi kuulemma mennyt ensi vuoden marras-joulukuulle.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Polestar 3 esittely oli eilen illalla:



Tuli illalla se katsottua, lähinnä jännitin, että tuleehan bullmastiffit autoista lavalla ja tulihan ne :peukku:

Mutta itse autosta, ja konfiguraattorilla kun on tässä tutkinut:
+ stereot ja infotainment. Tykkään googlen systeemistä kun muistaa kaikki haut mapsissa, joten helppo ensin kännykällä illalla vaikka tutkia minne ajaa aamulla, ja aamulla autossa se eilinen haku on ensimmäisenä kun alkaa syöttämään osoitetta. Kartat on aina ajantasalla jne. Hieman oli erilainen layout näytöllä kuin Polestar 2, saisipa OTA-päivityksenä sen?
+ sisusta on tyylikäs ja hillitty, nahkapenkeissä nyt myös hieronta ja nahkapenkkien hinta on sama kuin kakkosessa, mutta tässä siis lisänä hierontatoiminto kaupanpäälle.
+ akun koko, eli range riittää. Laskeskelin, että Polestar 2 arvoihin verrattuna wltp-kulutusta on n. 2-3kWh/100km lisää, eli ja kun huomioi tosielämän lukemat, kolmonen menisi omissa ajoissa n. 19-25kWh/100km lukemilla. Maksimilatausteho myös noussut vs Polestar 2.
+ tekniikka: valot ja tutkat, Head up display myös vakiona varustepaketeissa (oikeastaan ainoa lelu enää mitä toivoisin Polestar 2:seen).
+ ovelasti laittaneet normaalit Pilot ja Plus paketit, mutta pixel-valot on silti lisävaruste noiden päälle. Polestar 2:ssa oli ne mukana Pilotissa alunperin, ja sitten kun piti ottaa pois komponenttipulan takia, tuli Pilot Lite. Eli nyt voi myydä koko ajan samoja paketteja.
+/- ilmajouset ja torque vectoring-"tasauspyörästö" kaksoiskytkimellä. Hyviä kun toimii mutta huoltokohde jossain välissä.
+/- varustepaketit on selkeät ja helppo tehdä fully loaded malli suht edullisesti vs. saksalaiset merkit. Toisaalta värejä ja sisustamateriaali/värejä on vähän.
- hinta. Näyttää kovasti sisältä samoilta materiaaleilta mitä kakkosessa ja ei ole minusta ehkä sadantonnin auton muovia ja materiaaleja. Esim. nahkaa on vain penkit. Toisaalta tätä halvemmalla noita nyt myytäviä hyvin varusteltuja tuskin saa ostettua uutena, eli varmaankin nostavat ensi vuonna hintoja kuten kakkosen kohdalla tekivät, vaikka tulee tarjolle karvalakkimallia ja vähemmän varusteita. Ne on toki halvempia, mutta uskon, että varusteiden hinnat kasvaa ja mallien lähtöhinnat myös
- LIDAR ei saa vielä (ja mikä olisi hinta?), en tiedä onko miten hyödyllinen lopulta kun autonomista ajoa en itse ainakaan vielä niin arvosta tai tykkää.
? tavaratilat. Frunkki näytti pienemmältä kuin Polestar 2, eikä konttikaan kovin isolta vaikuta, riittäisi kyllä omaan käyttöön hyvin.
? sisämelu ja laadun tuntu / fiilis kabiinissa. Selviää jahka pääsee testaamaan.
? sadan tonnin autossa tuntuu, että pitäisi olla jotain "extraa" tai "enemmän", jotenkin tuntuu, että tuossa on ns. kaikki mitä oikeasti tarvitsee (ja ylikin) mutta silti fiilis, että jossain saa enemmän tai vähän pitäisi olla enemmän luksus-sisätiloista. En tiedä.

Mietin kuitenkin josko tilaisi. Kakkoseen verrattuna saisi olla paremmat stereot, vähemmän melua, enemmän tilaa. Painon takia ei kiihdy samaan malliin ja ajettavuuskin tietty eri, mutta fiksu ilma-alusta auttaa paljon. Ei ole meille ihan optimi auto segmentiltään mutta eipä haittaa. Riskitön tilata jos haluaa perua, ja uskon, että hinta nousee sen jonkun tonnin ennen kuin auton saa, niin voi halutessaan myydä omilla pois... Toimitusaika n. vuosi.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
@Turder Hyvää analyysiä. Tulee väkisinkin mieleen, että eikö tuo auto ole vähän ylihinnoiteltu? Aiemmin kun kaavailtiin, että Polestar 3 tulee maksamaan 70-80t€ niin kauhistuin jo sitäkin. Sekin on mielestäni liian kova hinta tuosta. Mä en usko, että tästä tulee myyntimenestys.
 

hege

Jäsen
Sähköautoissa taitaa tuo hintojen nousu olla aika kovaa, 1.10.2021 hinnaston mukaan esim. KIA EV6:n sai nelivedolla ja isommalla akulla 55,321€ hintaan ja 30.6.2022 hinnastossa hinta on jo 61,540€ ja sama ilmiö näkyy varmaan kaikissa sähköautoissa enemmän tai vielä enemmän.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
@Turder Hyvää analyysiä. Tulee väkisinkin mieleen, että eikö tuo auto ole vähän ylihinnoiteltu? Aiemmin kun kaavailtiin, että Polestar 3 tulee maksamaan 70-80t€ niin kauhistuin jo sitäkin. Sekin on mielestäni liian kova hinta tuosta. Mä en usko, että tästä tulee myyntimenestys.
Minustakin ensimmäinen fiilis on että pikkaisen ehkä ylihintainen, mutta eipä nuo verrokitkaan halvempia ole. Toisaalta varustepakettien arvo vs. Polestar 2 on tässä uudessa vähän parempi, koska niiden hinnat on hyvin pitkälti samat kuin Polestar 2:ssa on/oli, mutta suhteessa auton kokonaishintaan ne on "halvemmat". Lisäksi ainakin samaan varusterahaan kolmosessa saa:
- paremmat hifit ja penkit, HUD, sähkösäätöinen ratti, ovien soft close.
- toisaalta Performancessa teholisäys on pienempi kuin P2, jarrut samat, alusta erilainen vain softaltaan.

Varmaan saanee jatkossa ostettua erikseen teholisäyksen kuten P2:ssa ja ehkä ilma-alustan päivityksen, siksi itse en oikein lämpene tässä Performance-paketille, koska isommat vanteet ja renkaat vie rangea ja lisää melua, teholisäys on aika pieni ja tosiaan nuo kaikki saattanee jossain vaiheessa saada ostettua erikseen, ainoastaan turvavyöt hankalampi retrofittailla.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Hyundain ioniq 5 toimituksia ruvennut venymään todella pitkälle ja nyt lukenut muutaman ilmoituksen että myös Konan toimitukset venyvät. Tilasin Heinäkuun lopulla, silloin arvio oli Q1 23 ja kauppapapereissa merkattu 31.3.2023. Nyt kuullut epämääräisiä 23 vuoden lopun ja jopa 24 vuoden alun arvioita. Jotain isompaa ongelmaa Huyndailla linee kun noin paljon alkaa venymään toimitukset.

Miten noissa yleisesti ottaen menee peruutusoikeus jos tilaus venyy? Hintojen noustessahan voisi olla jopa hyvä asia antaa tilauksen venyä, mutta toki aina myös iso epävarmuustekijä.
 

Outsider

Jäsen
Komponenttipula on vähän joka merkin ongelma, eikä taida pikaista ratkaisua olla näköpiirissä, vaikka hetkellisesti tilanne olikin olevinaan parempi.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hyundain ioniq 5 toimituksia ruvennut venymään todella pitkälle ja nyt lukenut muutaman ilmoituksen että myös Konan toimitukset venyvät. Tilasin Heinäkuun lopulla, silloin arvio oli Q1 23 ja kauppapapereissa merkattu 31.3.2023. Nyt kuullut epämääräisiä 23 vuoden lopun ja jopa 24 vuoden alun arvioita. Jotain isompaa ongelmaa Huyndailla linee kun noin paljon alkaa venymään toimitukset.

Miten noissa yleisesti ottaen menee peruutusoikeus jos tilaus venyy? Hintojen noustessahan voisi olla jopa hyvä asia antaa tilauksen venyä, mutta toki aina myös iso epävarmuustekijä.

Saa kuluttajakaupassa peruuttaa kuluitta, jos tilaus venyy oleellisesti. Useimmitenhan niistä ei ole maksettu mitään ennalta tai jokin muutaman sadan euron varausmaksu. B2B on osin eri säädöksiä.
 

Shakey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hyundain ioniq 5 toimituksia ruvennut venymään todella pitkälle ja nyt lukenut muutaman ilmoituksen että myös Konan toimitukset venyvät. Tilasin Heinäkuun lopulla, silloin arvio oli Q1 23 ja kauppapapereissa merkattu 31.3.2023. Nyt kuullut epämääräisiä 23 vuoden lopun ja jopa 24 vuoden alun arvioita. Jotain isompaa ongelmaa Huyndailla linee kun noin paljon alkaa venymään toimitukset.

Miten noissa yleisesti ottaen menee peruutusoikeus jos tilaus venyy? Hintojen noustessahan voisi olla jopa hyvä asia antaa tilauksen venyä, mutta toki aina myös iso epävarmuustekijä.
Ainakin Kia EV6 foorumilla on ollut huhuja, että priorisoivat tuotannossa kalliimpia malleja karvalakkimalien kustannuksella. En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta tässä markkinatilanteessa saattaa hyvinkin olla näin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös