Polestar 3 esittely oli eilen illalla:
Tuli illalla se katsottua, lähinnä jännitin, että tuleehan bullmastiffit autoista lavalla ja tulihan ne :peukku:
Mutta itse autosta, ja konfiguraattorilla kun on tässä tutkinut:
+ stereot ja infotainment. Tykkään googlen systeemistä kun muistaa kaikki haut mapsissa, joten helppo ensin kännykällä illalla vaikka tutkia minne ajaa aamulla, ja aamulla autossa se eilinen haku on ensimmäisenä kun alkaa syöttämään osoitetta. Kartat on aina ajantasalla jne. Hieman oli erilainen layout näytöllä kuin Polestar 2, saisipa OTA-päivityksenä sen?
+ sisusta on tyylikäs ja hillitty, nahkapenkeissä nyt myös hieronta ja nahkapenkkien hinta on sama kuin kakkosessa, mutta tässä siis lisänä hierontatoiminto kaupanpäälle.
+ akun koko, eli range riittää. Laskeskelin, että Polestar 2 arvoihin verrattuna wltp-kulutusta on n. 2-3kWh/100km lisää, eli ja kun huomioi tosielämän lukemat, kolmonen menisi omissa ajoissa n. 19-25kWh/100km lukemilla. Maksimilatausteho myös noussut vs Polestar 2.
+ tekniikka: valot ja tutkat, Head up display myös vakiona varustepaketeissa (oikeastaan ainoa lelu enää mitä toivoisin Polestar 2:seen).
+ ovelasti laittaneet normaalit Pilot ja Plus paketit, mutta pixel-valot on silti lisävaruste noiden päälle. Polestar 2:ssa oli ne mukana Pilotissa alunperin, ja sitten kun piti ottaa pois komponenttipulan takia, tuli Pilot Lite. Eli nyt voi myydä koko ajan samoja paketteja.
+/- ilmajouset ja torque vectoring-"tasauspyörästö" kaksoiskytkimellä. Hyviä kun toimii mutta huoltokohde jossain välissä.
+/- varustepaketit on selkeät ja helppo tehdä fully loaded malli suht edullisesti vs. saksalaiset merkit. Toisaalta värejä ja sisustamateriaali/värejä on vähän.
- hinta. Näyttää kovasti sisältä samoilta materiaaleilta mitä kakkosessa ja ei ole minusta ehkä sadantonnin auton muovia ja materiaaleja. Esim. nahkaa on vain penkit. Toisaalta tätä halvemmalla noita nyt myytäviä hyvin varusteltuja tuskin saa ostettua uutena, eli varmaankin nostavat ensi vuonna hintoja kuten kakkosen kohdalla tekivät, vaikka tulee tarjolle karvalakkimallia ja vähemmän varusteita. Ne on toki halvempia, mutta uskon, että varusteiden hinnat kasvaa ja mallien lähtöhinnat myös
- LIDAR ei saa vielä (ja mikä olisi hinta?), en tiedä onko miten hyödyllinen lopulta kun autonomista ajoa en itse ainakaan vielä niin arvosta tai tykkää.
? tavaratilat. Frunkki näytti pienemmältä kuin Polestar 2, eikä konttikaan kovin isolta vaikuta, riittäisi kyllä omaan käyttöön hyvin.
? sisämelu ja laadun tuntu / fiilis kabiinissa. Selviää jahka pääsee testaamaan.
? sadan tonnin autossa tuntuu, että pitäisi olla jotain "extraa" tai "enemmän", jotenkin tuntuu, että tuossa on ns. kaikki mitä oikeasti tarvitsee (ja ylikin) mutta silti fiilis, että jossain saa enemmän tai vähän pitäisi olla enemmän luksus-sisätiloista. En tiedä.
Mietin kuitenkin josko tilaisi. Kakkoseen verrattuna saisi olla paremmat stereot, vähemmän melua, enemmän tilaa. Painon takia ei kiihdy samaan malliin ja ajettavuuskin tietty eri, mutta fiksu ilma-alusta auttaa paljon. Ei ole meille ihan optimi auto segmentiltään mutta eipä haittaa. Riskitön tilata jos haluaa perua, ja uskon, että hinta nousee sen jonkun tonnin ennen kuin auton saa, niin voi halutessaan myydä omilla pois... Toimitusaika n. vuosi.