Mitäs lataustägejä/sovelluksia sitä sähköautoilija tarvitsee? Abc ilmeisesti toimii sovelluksen kautta, mutta mites muut? Ja mistä ne tagit hommataan?
Kiitos vastauksesta. Latauskarttaa kun pyörittelen niin 90% latureista, mitkä on omien vakioreittien varrella on rechargeja. Sille on siis ihan oma äppi (vai tägi)?Mulla K-lataus, Helen (Virta), Recharge, PlugIt (duunin autotalli) ja ABC-mobiili. Lisäksi Skodan Powerpass -kortti, jossa ei tällä hetkellä voimassaolevaa tilausta. Lisäksi myös Teslan-appi satunnaisessa käytössä, jos sattuu reissun päällä tulemaan vastaan Supercharger, joka on kaikille avoin.
Sanoisin, että noista oikeasti tarvitsee ABC-mobiilin ja Helenin tai Virran. Ehkä toki myös K-lataus. Näin Skodan omistajana harkitsen Powerpass-tilauksen uusimista, 12,99€/kk, jolla saisi Ionityt 0,3€/min sekä myös Recharget huomattavasti edullisemmin.
Kiitos vastauksesta. Latauskarttaa kun pyörittelen niin 90% latureista, mitkä on omien vakioreittien varrella on rechargeja. Sille on siis ihan oma äppi (vai tägi)?
Kiitos vastauksesta. Latauskarttaa kun pyörittelen niin 90% latureista, mitkä on omien vakioreittien varrella on rechargeja. Sille on siis ihan oma äppi (vai tägi)?
Taitaa taas hidastua liikenteen sähköistyminen, kun bensa maksoi tuossa lähiasemalla 1,869€/L ja porukkaa oli koko illan siihen tahtiin, että jokaiselle pistoolille oli vähintään 4-6 auton jono jatkuvasti. Päivällä jonot olleet varmaan vielä pidemmät. Pitihän sitä omakin öljyvatkain käydä tankkaamassa!
Mietin vain, että jos tässä muutaman vuoden sisään halutaan, että sähköautot alkaisivat lisääntyä räjähdysmäisesti, niin eikö silloin pitäisi tuota museoautoilun hintaa nostaa, eikä laskea? En olisi ikinä kirjoittanut tälläistä vaikkapa puoli vuotta sitten, mutta nyt kun on itsellänikin sähköauto tilauksessa niin toivoisin, että siitä tulisi koko ajan entistä kannattavampaa.
Taitaa taas hidastua liikenteen sähköistyminen, kun bensa maksoi tuossa lähiasemalla 1,869€/L ja porukkaa oli koko illan siihen tahtiin, että jokaiselle pistoolille oli vähintään 4-6 auton jono jatkuvasti. Päivällä jonot olleet varmaan vielä pidemmät. Pitihän sitä omakin öljyvatkain käydä tankkaamassa!
Mietin vain, että jos tässä muutaman vuoden sisään halutaan, että sähköautot alkaisivat lisääntyä räjähdysmäisesti, niin eikö silloin pitäisi tuota museoautoilun hintaa nostaa, eikä laskea? En olisi ikinä kirjoittanut tälläistä vaikkapa puoli vuotta sitten, mutta nyt kun on itsellänikin sähköauto tilauksessa niin toivoisin, että siitä tulisi koko ajan entistä kannattavampaa.
Joo itselleni sähköautoilu tulee maksamaan 600€/kk Enemmän kuin bensa-autoilu nykyisellä kärryllä, mutta siltikin on sähköauto tilauksessa. Eli itse olen sen sähköautojen paremmuuden jo todennut ja sellaisen päättänyt hankkia. Kommenttini oli vaan yleisesti, että tämä bensan hinnan lasku ja sähkön hinnan nousu hidastaa liikenteen sähköistymistä, valitettavasti.Suosittelen, että bensan ja sähkönhinnan vertailun sijaan keskityt vertailemaan ajomukavuutta bensavehkeen sekä sähköauton välillä. Siinä vaiheessa on ihan se ja sama, kuinka paljon niissä kustannuksissa on todellisuudessa eroa ;)
Ja itse tuolla jo aiemmin esitin laskelman omalta kohdaltani, että sähköautoilu oli yli 600€ halvempaa vuodessa itselleni vaikka bensa maksoi auton saantihetkellä noin 1,5€/l. Rahoitus- ja polttoainekulut mukaan laskettuna siis. Eli kyllä tuo aika paljon saa laskeakin tai vastaavasti sähkön hinta nousta myös julkisilla latureilla, että ollaan edes tasoissa.
Pystyykö Teslan näytöltä katsomaan Yle Areenaa? Tämmönen tärkeä kysymys :D
Appia ei saa ilmeisesti asennettua mutta selaimen kautta ehkä pääsee Areenaan käsiksi?
Tähän sen verran, että käytin viime viikolla Ioniqini vuosihuollossa ja kiertelin viereisiä liikkeitä huollon aikana ja yhdessä oli eGolf ja kyselin siitä niin myyjä kertoi, että 130 km pääsee yhdellä latauksella ajamaan ja reilu vuosi sitten, kun autoa olin vaihtamassa niin eGolf oli yksi vaihtoehdoista ja silloin myyjä sanoi, että kantama olisi 120-150 km yhdellä latauksella. Tuo oli kesällä päästävä matka eli talvella matka on selvästi lyhyempi. Itselleni tuo kantama oli ratkaiseva asia joka pudotti eGolfin pois laskuista. Kantama ei mikään kovin kummoinen ole eGolfissa, mukava ajatteva oli kyllä. Jos tuo kantama on riittävä niin eGolf on ihan hyvä vaihtoehto.eGolfiin,
Noissa on kuitenkin 35,8 kWh akku, niin oletin kantaman olevan pidempikin. Tuo 130km ei kyllä riitä mihinkään, kun toimistolle ja takaisin on yhteensä 140km, myös talvisin. Jos tuota pitäisi mennen tullen ladata (lähinnä talvella), niin ei kyllä ole mitään järkeä. Miten tuon kokoinen auto voi kuluttaa sähköä niin paljon? Vai onko tuo kokonaiskapasiteetti, josta sitten on käytössä tyyliin puolet?Tähän sen verran, että käytin viime viikolla Ioniqini vuosihuollossa ja kiertelin viereisiä liikkeitä huollon aikana ja yhdessä oli eGolf ja kyselin siitä niin myyjä kertoi, että 130 km pääsee yhdellä latauksella ajamaan ja reilu vuosi sitten, kun autoa olin vaihtamassa niin eGolf oli yksi vaihtoehdoista ja silloin myyjä sanoi, että kantama olisi 120-150 km yhdellä latauksella. Tuo oli kesällä päästävä matka eli talvella matka on selvästi lyhyempi. Itselleni tuo kantama oli ratkaiseva asia joka pudotti eGolfin pois laskuista. Kantama ei mikään kovin kummoinen ole eGolfissa, mukava ajatteva oli kyllä. Jos tuo kantama on riittävä niin eGolf on ihan hyvä vaihtoehto.
Venytä budjettia +10k ja hanki Ioniq 5. Jos saat edullisen rahoitustarjouksen, niin se kuittaa korkeamman hankintahinnan.Jos valinta kuitenkin olisi tuo kohta 2, niin mitä järkeviä vaihtoehtoja on olemassa? Hintaluokka voisi pyöriä siinä max 40k€ pinnassa, koska sitä luokkaa olisi noiden kahden 1-kohdassa mainittujen autojen arvo.
Oletan, että pystyy, koska Android Autoonkin saa modatun appin, jolla esim. youtuben katsominen onnistuu
Pystyy selaimen kautta, mutta ei avaa videoruutua koko näytölle, kuten sovelluksia, vaan pitää auton hallintaruudun vasemmalla.Pystyykö Teslan näytöltä katsomaan Yle Areenaa? Tämmönen tärkeä kysymys :D
Appia ei saa ilmeisesti asennettua mutta selaimen kautta ehkä pääsee Areenaan käsiksi?
Itsekkin kuvittelin kantaman olevan paljon enemmän.Noissa on kuitenkin 35,8 kWh akku, niin oletin kantaman olevan pidempikin. Tuo 130km ei kyllä riitä mihinkään, kun toimistolle ja takaisin on yhteensä 140km, myös talvisin. Jos tuota pitäisi mennen tullen ladata (lähinnä talvella), niin ei kyllä ole mitään järkeä. Miten tuon kokoinen auto voi kuluttaa sähköä niin paljon? Vai onko tuo kokonaiskapasiteetti, josta sitten on käytössä tyyliin puolet?
Triplanelkun tyhmät kysymykset jatkuvat.
Eli tarkoitus on joskus vuodenvaihteen jälkeen vaihtaa jälleen kerran autoa. Jos vaikka tällä kertaa varovasti sähköiseen maailmaan mukaan. Tässä on nyt käytännössä kaksi vaihtoehtoa, miten toimia.
1) Jättää tuon diesel-pasuunan pihaan ja hoitaa sillä kaikki ne keikat, joille täytyy ottaa koko revohka mukaan, eli puoliso, vauva, koira, kärryt ja shitload kaikkea muuta. Tämän lisäksi sitten normaaleja arkiajoja, jotka menee käytännössä me, myself & I -meiningillä, ml. retket toimistolle 70km päähän, silmällä pitäen joku pikkuisempi sähkökinneri.
2) Heittää pasuunan Itämereen (eli antaa vaihdossa) ja vaihtaa suosiolla johonkin järkyttävän kokoiseen valtamerilaivaan, johon tämä koko revohka mahtuu ja jolla sitten hoidetaan kaikki reissut postilaatikkokäynniltä Lapsin reissuun asti.
Jos mentäisiin vaihtoehto 1:llä, niin valinta voisi hyvin osua johonkin eGolfiin, joita saa ihan järkihintaan, kohtuullisilla kilometreillä ja sillä pystyy hoitamaan tuon toimistokeikankin ilman ylimääräisiä lataustaukoja. Vähän siinä kinthaalla on, että mahtuisiko nuo kärrit ja kopat sun muut myös takaloosteriin, mutta vaikka mahtuisikin niin hirveästi muuta sinne ei sitten mahdukaan. Tuo Passatin perä on juuri passeli siinä mielessä, että ei tarvitse väen väkisin tunkea, mutta useimmiten on aivan liikaa tyhjää tilaa turhan päiten. Mutta onko jollain kokemusta tuosta tai jostain vastaavan koko- ja hintaluokan sähköautosta? Eli kuinka tilava tuo kontti on ja onko auto millään muotoa mielekäs ajaa?
Jos valinta kuitenkin olisi tuo kohta 2, niin mitä järkeviä vaihtoehtoja on olemassa? Hintaluokka voisi pyöriä siinä max 40k€ pinnassa, koska sitä luokkaa olisi noiden kahden 1-kohdassa mainittujen autojen arvo. Tiloiltaan suurin on varmaankin Tesla Model S, mutta niissäkin on tuossa hintaluokassa kilometrejä takana hurja määrä sekä ikää 6-8 vuotta, eli akkutakuu vanhimmissa jo loppu. Pitäisi varmaan käydä koeajamassa joku eNiro, niin hahmottaisi paremmin, että kuinka pieni kinneri se on, kun litrojen mukaan ei ole paljonkaan eGolfia suurempi.
En kyllä silti ostaisi tuota isompiakkuistakaan jos päivittäin ajelee 140km työmatkaa.Itsekkin kuvittelin kantaman olevan paljon enemmän.
Niillä näyttää tuossa liikkeessä olevan kaksi noita ja toinen on 2015 malli jossa on vain 20,5 kWh akku ja sillä näyttää olevan 130 km kantama, tuolla 35,8 kWh mallilla 2017-21 näyttäisi ev-databasen mukaan olevan 190 km kantama ja kylmällä ( -10 astetta) 135 km.
Kiinnostaisi kyllä tietää missä kunnossa noissa on alustan kamat, siis tukivarret etc. Painava auto ja reilu 300tkm rullattu. Voimalinja on varmaan kunnossa kun on kamat vaihdettu. Normaali bensa-autossa alkaa viimeistää tuolla kohtaa vaihtoralli erilaisten puslien ja tankojen osalta ja en usko että tilanne muuttuu kovin paljon vaikka sähköllä kulkeekin. Tarkoitus ei ole aloittaa perinteistä bensa/sähkö vääntöä, vaan todeta että alustaratkaisut lienee samankaltaiset kaikissa autoissa ja huoltotarpeet sen mukaan.
Vaikka kilometrejä on kertynyt paljon, niin moottori ja akku on kyseisessä yksilössä vaihdettu. Myös auton loppuiän maksuttomat Supercharger-lataukset, CCS ja 22 kw:n asiointilataus ovat kyllä loistavia ominaisuuksia.
Jotain pienempää remppaa, kuten kahvoja, tuo kyllä vaatinee ajan kanssa.