Sähköautoilu

  • 496 153
  • 4 583

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Itsekin luin tuosta Ioniq5 tilauksien lykkääntymisestä. Onneksi en tilannut kyseistä autoa. Monilla oli siirtynyt vuodella eteenpäin. Kokonaistoimitusaika siis melkein kaksi vuotta. Olisi ainakin itselleni liikaa tai väliin pitäisi ainakin saada joku muu sähkökärry, ettei olisi niin kauheaa hinkua odottaa sitä autoa. Kahdessa vuodessa ehtii tulla markkinoillekin jo vaikka mitä uusia automalleja.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsellä tuli auton vaihto eteen. Diesel Volvo XC 60 vaihtui XC 60 T8 R-design ladattavaan hybridiin. Tosin käytettyyn, valmistunut Torslandasta huhtikuussa-19 ja rekisteröity toukokuussa-19.

Viikko takana autolla ja onhan se hieno tunne ajella sähköllä sen mitä sillä pääsee. Tällä hetkellä sähköajoa ollut taajama-ajossa tai täällä maaseudulla 85% kaikista ajoista.

Meikäläinen lievästi sähköautoiluun skeptisesti suhtautuva käänsin kelkkani hyvin nopeasti, kun autolla päästiin ajamaan. Ja tietty tarvittaessa maantiellä auto liikkuu aivan riittävän ripeästi....
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Itsellä tuli auton vaihto eteen. Diesel Volvo XC 60 vaihtui XC 60 T8 R-design ladattavaan hybridiin. Tosin käytettyyn, valmistunut Torslandasta huhtikuussa-19 ja rekisteröity toukokuussa-19.

Viikko takana autolla ja onhan se hieno tunne ajella sähköllä sen mitä sillä pääsee. Tällä hetkellä sähköajoa ollut taajama-ajossa tai täällä maaseudulla 85% kaikista ajoista.

Meikäläinen lievästi sähköautoiluun skeptisesti suhtautuva käänsin kelkkani hyvin nopeasti, kun autolla päästiin ajamaan. Ja tietty tarvittaessa maantiellä auto liikkuu aivan riittävän ripeästi....
Himpan verran himottaisi vähän vastaava vaihto, tai ei oikeastaan vaihto vaan ladattavan hybridin lisäys arsenaaliin. Muttamutta, löytyykö netin syövereistä jotenkin helpohkosti vertailua noista rangeista, kuinka pitkälle pelkällä sähköllä pötkii? Ja vastaavasti paljonko löpöä tai naftaa syödään, kun sähkö on loppu? Vaihtoehtoja on kuitenkin jo aika kivasti käytetyissäkin eikä nuo hinnatkaan nyt aivan järjettömiä ole, kuten täyssähköissä.

Ajot on nykyään sellaiset, että lähes päivittäin tulee se maksimissan 30km pätkä ja sitten vaihtelevasti muutaman kerran kuukaudessa satojen kilometrien siivuja. Kunnollista latauspaikkaa ei himassa ole, eli täyssähkö on siten poissa laskuista. Mutta nykyisellä diiselveturilla vituttaa ajella noita pikkupätkiä, kun varsinkin talvella se kulutus on ihan älytön. Tuon voisi jättää sitten retkiautoksi ihan kokonaan ja laittaa vaikka talveksi seisontaan johonkin traktoritalliin, kun olisi kunnollinen hybridi ympärivuotiseen ajoon.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Ainakin Kia EV6 foorumilla on ollut huhuja, että priorisoivat tuotannossa kalliimpia malleja karvalakkimalien kustannuksella. En tiedä pitääkö paikkaansa, mutta tässä markkinatilanteessa saattaa hyvinkin olla näin.
Varmaan komponenttipula määrittelee, että mitä malleja injastolle kanattaa laittaa tutantoon. Voi siis oll jostain yksittäisestä osasta kiinni. Itselleni Ioniq 5 on tilattu huhtikuussa ja viimeisimmän tiedon mukaan on nyt valmistumassa ja tulisi vielä tämän vuoden puolella. Minulle tuleva on sillä valikoimasta poistuvalla tehdasvärillä, joten olisiko ne tehneet nyt sitten ensin pois alta?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@disco-stu riippuu paljon hybridistä. Tuo XC60 on tehty mukavuus edellä, eli sähköakun kantama on aika onneton (kesällä max 40km, talvella voit ainakin 10 ellei jopa 20km ottaa pois) ja auto itse kytkee bensamoottorin aika herkästi päälle jopa ”Pure”-ajotilassa, kun sähköajoa pitäisi priorisoida. Motarilla 120-140kmh ajaessa ilman sähköä päästään jo noin 10 litran keskikulutukseen.

Faijalla on Mitsun Outlander, joka tuntuu paljon paremmin hyödyntävän sähköä.

Itse sain oman Tesla MYLR:n muutama viikko sitten ja olen ollut kyllä tyytyväinen. Toki alusta on ihan helvetin kova verrattuna XC60:n ilmajousitukseen, mutta muita huonoja puolia en ole vielä havainnut.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
@disco-stu riippuu paljon hybridistä. Tuo XC60 on tehty mukavuus edellä, eli sähköakun kantama on aika onneton (kesällä max 40km, talvella voit ainakin 10 ellei jopa 20km ottaa pois) ja auto itse kytkee bensamoottorin aika herkästi päälle jopa ”Pure”-ajotilassa, kun sähköajoa pitäisi priorisoida. Motarilla 120-140kmh ajaessa ilman sähköä päästään jo noin 10 litran keskikulutukseen.

Faijalla on Mitsun Outlander, joka tuntuu paljon paremmin hyödyntävän sähköä.
Juuri tällaisen mielikuvan oon itsekin satunnaisella tutkimustyölläni saanut. "Premium-malleissa" (Volvot, Mersut, Bemarit) sähkön hyödyntäminen aika heikkoa ja lähinnä vain bonus, kun taas juuri esim. Outlandereita kehutaan tuosta sähkönkäytön järkevyydestä. Noita Outlandereita olisi näemmä Deltan liisareinakin, mikä nyt voisi olla ihan järkiratkaisu muutamaksi vuodeksi. Täytynee käydä koeajamassa.

Mitään ihan onnetonta kippoa ei viitsisi hommata, koska noi useemman sadan kilometrin retket parin koiran ja kaiken muun romun kanssa osuu myös talviaikaan eikä hirveästi halua ajomukavuudesta, käytännöllisyydestä ja turvallisuudesta tinkiä. Hinta/laatua siis etsitään - ja voi olla ettei löydykkään ja puksutellaan tolla syöpöllä hamaan paaliin saakka.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Vedin itselataavalla hybridillä tänään noin 300 kilsaa. Sähkön osuus oli 30% ajosta ja kulutus bensan osuudelta 4,6 litraa per 100 kilsaa. Auton paino kuitenkin 1800 kiloa. Tavoite on ladattava hybridi seuraavan kahden vuoden aikana.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Juuri tällaisen mielikuvan oon itsekin satunnaisella tutkimustyölläni saanut. "Premium-malleissa" (Volvot, Mersut, Bemarit) sähkön hyödyntäminen aika heikkoa ja lähinnä vain bonus, kun taas juuri esim. Outlandereita kehutaan tuosta sähkönkäytön järkevyydestä. Noita Outlandereita olisi näemmä Deltan liisareinakin, mikä nyt voisi olla ihan järkiratkaisu muutamaksi vuodeksi. Täytynee käydä koeajamassa.

Mitään ihan onnetonta kippoa ei viitsisi hommata, koska noi useemman sadan kilometrin retket parin koiran ja kaiken muun romun kanssa osuu myös talviaikaan eikä hirveästi halua ajomukavuudesta, käytännöllisyydestä ja turvallisuudesta tinkiä. Hinta/laatua siis etsitään - ja voi olla ettei löydykkään ja puksutellaan tolla syöpöllä hamaan paaliin saakka.
Käy koeajamassa Ford Kuga. Pitäisi mennä sähköllä 50-60km. Makuasioita mutta itse tykkäsin ja on sopiva hakusessa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
@disco-stu
Itse sain oman Tesla MYLR:n muutama viikko sitten ja olen ollut kyllä tyytyväinen. Toki alusta on ihan helvetin kova verrattuna XC60:n ilmajousitukseen, mutta muita huonoja puolia en ole vielä havainnut.
Tesla jättää helmojen suojaamisen asiakkaalle - tai nojaa siihen, että niillä ajetaan vain Välimeren ilmastossa - joten suosittelen varaamaan ajan heti kärkeen jollekin asialliselle teippifirmalle kiveniskuteippien asentamiseksi helmoihin. Tai ehkä maalipinnan laatu on parantunut Berliinin tehtaalla, mutta oma kun on musta kolmonen, tuli kesällä hiekkapuhallettua helmat auki aika tehokkaasti. Paikkamaali ja teipit auttoivat, mutta mielellään tietysti suojaus voisi olla jo lähtökohtaisesti olemassa.

Muutoin kyllä ihan tyytyväinen edelleen. Alusta on ominaisuus, johon tottuu, vaikkei se miellyttävä olekaan. Mieslapsena unohdan sen joka kerta kun painan kaasua.
---
Tuo Polle 3 olisi ollut kyllä kiinnostava auto, mutta ei veny perse millään niillä varusteilla, mitä lätkin mukaan. Hyvä kuitenkin, että on suunniteltu oikealle sähköalustalle ilman sitä urpoa kardaanitunnelia.
---

@Vanha Len
Ota seuraavaksi tavoitteeksi suoraan täyssähkö. Turha noita väkiportaita on askeltaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ajot on nykyään sellaiset, että lähes päivittäin tulee se maksimissan 30km pätkä ja sitten vaihtelevasti muutaman kerran kuukaudessa satojen kilometrien siivuja. Kunnollista latauspaikkaa ei himassa ole, eli täyssähkö on siten poissa laskuista.

Muuten en ota kantaa profiilin sopivuuteen, mutta täyssähkö ei kyllä vaadi kotilatausta nykyisellä(kään) pikalatausverkostolla. Aivan hyvin pärjäät vaikkei olisi yhtään mitään kotipistoketta. PHEViä sen sijaan ei kannata ottaa, jollei kotona voi ladata. Tämä pariteetti menee kovin usein harhaluulona väärin päin.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Muuten en ota kantaa profiilin sopivuuteen, mutta täyssähkö ei kyllä vaadi kotilatausta nykyisellä(kään) pikalatausverkostolla. Aivan hyvin pärjäät vaikkei olisi yhtään mitään kotipistoketta. PHEViä sen sijaan ei kannata ottaa, jollei kotona voi ladata. Tämä pariteetti menee kovin usein harhaluulona väärin päin.
Okei, tää on ihan hyvä huomio ja täytyypä tutkia lisää. Pitää myös tutustua tarkemmin noihin taloyhtiön sännöksiin, mitä lataamisesta on kirjailtu. Tolppapaikka mulla kyllä on, mutta en sitten tiedä saako noista muuta virtaa kun diiselinorsulle lohkoon. Tai mitä pitää maksaa, jos haluaa lämätä kunnon laturin verkkoon. Perkele, kai se täytyy mennä taloyhtiön hallitukseen, niin voi tänkin tehdä itte.

Lähinnä tämä täyssähkön karttaminen liittyy tällä hetkellä hintaan (80%) ja sitten ihan vaan siihen, että joskus harvoin joutuu kumminkin sitä perkeleen peräkärryä tai muuta romua viemään johonkin hevonperseeseen missä ei sähköä ole lähimaillakaan (20%). Mutta pannahan excelit laulammaa ni kyllä tästä hyvä tulee!
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Okei, tää on ihan hyvä huomio ja täytyypä tutkia lisää. Pitää myös tutustua tarkemmin noihin taloyhtiön sännöksiin, mitä lataamisesta on kirjailtu. Tolppapaikka mulla kyllä on, mutta en sitten tiedä saako noista muuta virtaa kun diiselinorsulle lohkoon
Kotilatauksessakin useimmille riittää hidas lataus. Eli jos sisätilalämmittimen kestää, niin silloin pitäisi ainakin se se 1,8kw saada tunnissa irti. Tähän tarpeeseen voi hommata itse rasian, jossa kwh-mittari.

Hidasta kotilatausta voi sitten täydentää julkisista latauksista. Tälläinen kombo tulee usein myös edullisemmaksi, kuin kalliit pömpelit.

Joku oli tehnyt fb-kotilatausryhmässä hyvän sopimuspohjan taloyhtiön ja osakkaan välille, kun osakas asentaa itse latausrasian. Jos tarvetta, niin voin lähettää pohjan tarvitsijoille.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@sampio MYLR:ssä oli takaovien kohdalla valmiina teipit alareunassa. Ja mitä oon aiheesta lukenut niin kiinalaiset ja saksalaiset eivät ole olleet yhtä saitoja maalin suhteen kuin M3:n kohdalla.

Jonkun keraamisen talvivahan käyn viikon päästä siihen laittamassa.

Ja keksin myös toisen huonon puolen, vituttaa Muskin putler-sekoilut. Mutta ei nyt heti viitsi autoa vaihtaa.
 

hege

Jäsen
Oma EV6 osalta toimitus nyt siirtynyt syyskuun lopusta ainakin marraskuulle, toimituksissa kuulemma näkyy myös joidenkin värien osalta viivettä.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Vedin itselataavalla hybridillä tänään noin 300 kilsaa. Sähkön osuus oli 30% ajosta ja kulutus bensan osuudelta 4,6 litraa per 100 kilsaa. Auton paino kuitenkin 1800 kiloa. Tavoite on ladattava hybridi seuraavan kahden vuoden aikana.
Täyssähköä vaan alle. Turhaa tuo kahdella eri voimalinjalla ajelu. Sähköllä hoituisi 300km päiväajelut ja halvemmaksi tulisi. Eikä myöskään olisi sitä tikittävää aikapommia (polttomoottori ja vaihdelaatikko) mukana.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Himpan verran himottaisi vähän vastaava vaihto, tai ei oikeastaan vaihto vaan ladattavan hybridin lisäys arsenaaliin. Muttamutta, löytyykö netin syövereistä jotenkin helpohkosti vertailua noista rangeista, kuinka pitkälle pelkällä sähköllä pötkii? Ja vastaavasti paljonko löpöä tai naftaa syödään, kun sähkö on loppu? Vaihtoehtoja on kuitenkin jo aika kivasti käytetyissäkin eikä nuo hinnatkaan nyt aivan järjettömiä ole, kuten täyssähköissä.
Mulla on vuosimallin 2021 Ford Kuga. Rangeksi luvataan muistaakseni 64 km, todellinen range oli kesän "optimaalisissa oloissa" latauksesta pois otettaessa 70-74 km. Auto lataa ajoakkua tien päällä kun otan jalan pois kaasulta tai jarrutan ja käyttää sitten taas tuota "ladattua" sähköä ajettaessa. Eli karkeasti yleistäen auto lataa akkua alamäessä ja kuluttaa akkua ylämäessä.

Ajelin pari viikkoa sitten pitkästä aikaa motarilla ja kun sähkö loppui, niin kulutus oli tyhjällä akulla n. 120 km/h nopeudella 7.8-8.0 / 100 km. Maantiellä vie sitten vähemmän kun on välillä niitä alamäkiä ja jarrutteluja 80 - > 60 rajoitus yms.

Etuveto on toki joillekin kauhistus ja ongelma, mutta mä olen tuolla Kugalla pärjännyt. Jos täytyy olla neliveto, niin Mitsulta Outlander tai pienempi Eclipse Cross kannattaa käydä koeajamassa.

Ja lisätään vielä se, että autosta löytyy myös vetokoukkuvalmius. Eli, tarvittaessa saa vedettyä myös sitä peräkärryä, kunhan käy ensin marmoritiskin kautta.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Hankin Volvon long range hybridin kun en uskaltanyt vielä täyssähköön siirtyä. Näyttäisi siltä että polttoaineiden hinnat lähtee taas uuteen nousuun. Ei kai siinä muu auta kuin yrittää selvitä sähköllä mahd pitkälle.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Hankin Volvon long range hybridin kun en uskaltanyt vielä täyssähköön siirtyä. Näyttäisi siltä että polttoaineiden hinnat lähtee taas uuteen nousuun. Ei kai siinä muu auta kuin yrittää selvitä sähköllä mahd pitkälle.
Noi polttoaineiden hinnat nyt seilailee edestakaisin, mutta enemmän kiinnostaisi, että onko ne oikeasti jossain kohtaa nousemassa sille tasolle, että ihmisillä olisi painetta ostaa se sähköauto. Koska se on jo huomattu, että nykyiset hinnat ei hirveästi vielä houkutusta tee vaan autokauppa hidastunut heti kun sähkön hinta väliaikaisesti nousee.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Niin no, kai sekin vaikuttaa että uutta autoa saa odotella vuode tai kaksi. Tällä hetkellä käytettyjen hinnat myös ihan tapissa joka myös saattaa laskea hankintaintoa. Ylihintainen käytetty muiden kustannusten noustessa ja taantuman kurkkiessa nurkan takana. Kyllä niitä taas varmasti menee kaupaksi kun saatavuus oikeasti paranee.

Edit: niin vaikka tässä jo kehotettiin skippaamaan hybridit, niin vetokoukun tarve säädyllisessä hintaluokassa asettaa lataushybridin realistiseksi vaihtoehdoksi. Riskihän on että vaihtoarvo putoaa markkinoiden siirtyessä enemmän täyssähköön, mutta nähtäväksi jää. Myydäänhän bensa-autojakin vielä ihan kelpo hinnoilla.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Edit: niin vaikka tässä jo kehotettiin skippaamaan hybridit, niin vetokoukun tarve säädyllisessä hintaluokassa asettaa lataushybridin realistiseksi vaihtoehdoksi. Riskihän on että vaihtoarvo putoaa markkinoiden siirtyessä enemmän täyssähköön, mutta nähtäväksi jää. Myydäänhän bensa-autojakin vielä ihan kelpo hinnoilla.
Eiköhän hybrideillä säily markkinat vielä pitkään. Omallekin kohdalle sellaista miettinyt, kun ajot lähinnä lyhyttä nurkka-ajoa, joten sähköllä mentäisi käytännössä jatkuvasti. Polttis toisi sitten helppoutta satunnaisille pitkille ajoille. Hidaslataus olisi kotona mahdollista.

Aika monessa täyssähkössä ärsyttää tuo askeettisuus ja muutenkin materiaaleissa säästäminen. Varmaan vähän pakko, jotta hinnat ei karkaa aivan pilviin. Ei vaan viittis karusta muoviohjaamosta maksaa viittäkytätonnia. Noh, varmaan laatu siitä paranee ja hinnat laskee. Aikansa nämä muutokset kuitenkin ottaa, joten mihinkään nopeisiin muutoksiin markkinoilla en usko. Siksi myös polttikset ja hybridit tulevat mielestäni säilyttämään arvonsa entiseen malliin.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Noi polttoaineiden hinnat nyt seilailee edestakaisin, mutta enemmän kiinnostaisi, että onko ne oikeasti jossain kohtaa nousemassa sille tasolle, että ihmisillä olisi painetta ostaa se sähköauto. Koska se on jo huomattu, että nykyiset hinnat ei hirveästi vielä houkutusta tee vaan autokauppa hidastunut heti kun sähkön hinta väliaikaisesti nousee.
Ei uskalla sähköön siirtyä koska Pera kertoi Essolla, että sähköauton akun joutuu vaihtamaan puolen vuoden välein hintaan 20000€/kerta ja lataaminen kestää kaksi tuntia kerrallaan. Eihän sellaisella mihinkään pääse ja tulee niin perkeleen kalliiksi.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ei uskalla sähköön siirtyä koska Pera kertoi Essolla, että sähköauton akun joutuu vaihtamaan puolen vuoden välein hintaan 20000€/kerta ja lataaminen kestää kaksi tuntia kerrallaan. Eihän sellaisella mihinkään pääse ja tulee niin perkeleen kalliiksi.
Miten tämä hassuttelu liittyy tuohon tekstiin mitä multa lainasit? Sähköautothan myivät Peran kommenteista huolimatta tosi hyvin, ennen kuin tuo polttoaineen hinta tuli vähän alaspäin ja sähkön hinta ylöspäin. Nyt pitääkin vaan toivoa, että tilanne kääntyisi päin vastoin eli polttoaineen hinta alkaisi taas nousta ja sähkön hinta laskea.
 

Tuamas

Jäsen
Miten tämä hassuttelu liittyy tuohon tekstiin mitä multa lainasit? Sähköautothan myivät Peran kommenteista huolimatta tosi hyvin, ennen kuin tuo polttoaineen hinta tuli vähän alaspäin ja sähkön hinta ylöspäin.

Missä tämä kysynnän hiipuminen näkyy?

Käytännössä liki kuukausittain maahantuojat nostavat ohjehintoja ja silti toimitusajat vain pitenevät jatkuvasti.

Tässä lienee kyseessä ainoastaan se, että tarjontapäässä on ongelmia, eikä se että kysyntä olisi laskenut kuten indikoit.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten tämä hassuttelu liittyy tuohon tekstiin mitä multa lainasit? Sähköautothan myivät Peran kommenteista huolimatta tosi hyvin, ennen kuin tuo polttoaineen hinta tuli vähän alaspäin ja sähkön hinta ylöspäin. Nyt pitääkin vaan toivoa, että tilanne kääntyisi päin vastoin eli polttoaineen hinta alkaisi taas nousta ja sähkön hinta laskea.
Hassuttelin oletetulla bensalenkkarin ajatuksella miksi ei uskalla sähköautoja ostaa.
Paska hassuttelu.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Missä tämä kysynnän hiipuminen näkyy?

Käytännössä liki kuukausittain maahantuojat nostavat ohjehintoja ja silti toimitusajat vain pitenevät jatkuvasti.

Tässä lienee kyseessä ainoastaan se, että tarjontapäässä on ongelmia, eikä se että kysyntä olisi laskenut kuten indikoit.
Omat oletukset liittyvät siihen, että ainakin teslojen ja polestarien määrä nettiautossa lisääntyy koko ajan ja tuntuvat samat ainakin halvimman pään yksilöt olla myynnissäkin useita viikkoja ja ylikin. Samoin eilen juttelin rinta-joupin myyjän kanssa joka sanoi, että sähköautojen kauppa on hiljentynyt paljon, mutta plugareita menee jonkin verran.

Edit. Eli siis tarjonta kasvaa hurjaa vauhtia koko ajan, mutta tuntuu ja näyttää siltä, että autot ei vaan mene kaupaksi. Jos kysyntä olisi kova niin noita käytettyjä autoja lähtisi tuolta nettiautosta useita kymmeniä joka päivä esimerkiksi teslalta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös