Sähköautoilu

  • 496 640
  • 4 583

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mitäs lataustägejä/sovelluksia sitä sähköautoilija tarvitsee? Abc ilmeisesti toimii sovelluksen kautta, mutta mites muut? Ja mistä ne tagit hommataan?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mitäs lataustägejä/sovelluksia sitä sähköautoilija tarvitsee? Abc ilmeisesti toimii sovelluksen kautta, mutta mites muut? Ja mistä ne tagit hommataan?

Mulla K-lataus, Helen (Virta), Recharge, PlugIt (duunin autotalli) ja ABC-mobiili. Lisäksi Skodan Powerpass -kortti, jossa ei tällä hetkellä voimassaolevaa tilausta. Lisäksi myös Teslan-appi satunnaisessa käytössä, jos sattuu reissun päällä tulemaan vastaan Supercharger, joka on kaikille avoin.

Sanoisin, että noista oikeasti tarvitsee ABC-mobiilin ja Helenin tai Virran. Ehkä toki myös K-lataus. Näin Skodan omistajana harkitsen Powerpass-tilauksen uusimista, 12,99€/kk, jolla saisi Ionityt 0,3€/min sekä myös Recharget huomattavasti edullisemmin.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mulla K-lataus, Helen (Virta), Recharge, PlugIt (duunin autotalli) ja ABC-mobiili. Lisäksi Skodan Powerpass -kortti, jossa ei tällä hetkellä voimassaolevaa tilausta. Lisäksi myös Teslan-appi satunnaisessa käytössä, jos sattuu reissun päällä tulemaan vastaan Supercharger, joka on kaikille avoin.

Sanoisin, että noista oikeasti tarvitsee ABC-mobiilin ja Helenin tai Virran. Ehkä toki myös K-lataus. Näin Skodan omistajana harkitsen Powerpass-tilauksen uusimista, 12,99€/kk, jolla saisi Ionityt 0,3€/min sekä myös Recharget huomattavasti edullisemmin.
Kiitos vastauksesta. Latauskarttaa kun pyörittelen niin 90% latureista, mitkä on omien vakioreittien varrella on rechargeja. Sille on siis ihan oma äppi (vai tägi)?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Sovelluksilla olen mennyt kokonaan. Koska ei auto tarvitse avainta tms. tunnistepampulaa, en jaksa kanniskella mitään läpyköitäkään mukana. Lisäksi suurin osa matkalatauksista Superilla, mikä on tehty niin helpoksi omalle merkille - ajaa ruutuun ja laittaa piuhan kiinni, veloitus ilman lisätoimenpiteitä kortilta auton tunnistautuessa laturilla - ettei jaksa kovin pienien erojen vuoksi suuntailla muualle. Tosin nyt nousi hinnat muistaakseni 6 snt/kWh mikä tekee paikoin eroa esim. Abc-lataukseen 12 snt/kWh, mikä vuoksi kannattaa jo vähän miettiä, missä lataa ainakin pidemmillä reissuilla.

Abc-lataus onkin toinen, mitä tulee käytettyä suut laajan verkoston vuoksi sekä muutenkin ok taukopaikan vuoksi - ei sitä juhlamokkaa tai buffettia ole pakko ottaa, kun kuselle pysähtyy. Lisäksi Abc-lataus käyttää Kempowerin pönttöjä, joissa on erinomainen latauskaapelin ohjuri. Ja huomio siihen, ettei Abc:n yhteydessä oleva latausasema ole välttämättä heidän oma, vaan esim. Lohjan isolla Abc:llä on Rechargen lootat.

Kajaaniin saakka ainakin pärjää noilla kahdella, kun etelästä lähtee ajelemaan. Joensuuta varten piti ladata Fortumin sovellus, jolla saa myös Väreen sähköä (mm. Koli), mutta tuon reissun lisäksi muualla en ole tarvinnut. Varmaan tarttee ladata lisää, kun lähtee muualle, mutta toistaiseksi näin.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kiitos vastauksesta. Latauskarttaa kun pyörittelen niin 90% latureista, mitkä on omien vakioreittien varrella on rechargeja. Sille on siis ihan oma äppi (vai tägi)?

Jep, Fortum Charge&Drive. Kannattaa tosin tarkistaa, onko oman auton valmistajalla joku oma lataussovelluksensa, kuten siis Skodan Powerpass tai VW Elli. Noilla Recharget aina lähes 0,2€/min halvempia.

Ja tosiaan se vielä lisäyksenä, että itse suosin pääasiassa ABC-latausta, sillä Kempowerit vaan toimii. Stadin keskustassa taas lähes pelkästään Virran tolppia.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitos vastauksesta. Latauskarttaa kun pyörittelen niin 90% latureista, mitkä on omien vakioreittien varrella on rechargeja. Sille on siis ihan oma äppi (vai tägi)?

Recharge tarjoaa vain infran ja heillä on useita palveluntarjoajia, joiden kautta Rechargen latureita voi käyttää. Jo mainittu Fortum Charge&Drive on ehkä yleisin tapa käyttää noita latureita, tämä juontaa juurensa siihen, että vielä pari vuotta sitten nuo olivat Fortumin latureita. Rechargen laturit toimivat kuitenkin esimerkiksi Plugsurfingin appilla, Easyparkin sovelluksella ja Shell Recharge -sovelluksella. Näistä tuo Shell on vähän hankala, sillä sovellus yrittää saada aikaan SEPA-suoraveloitusta ja pääsääntöisesti laskutus ei onnistu, jolloin sieltä alkaa tulla laskuja jälkikäteen. Tosiaan Rechargen laturit toimivat myös erittäin monen auton omilla korteilla/sovelluksilla. Ja esimerkiksi VW:n Elli on saatavilla muillekin autoille kuin Volkkareille. Elli saattaa olla halvin tapa käyttää Rechargea, ainakin jos lataa paljon ja nopeasti.

Huono puoli tässä kaikessa on se, että hinnoista on vaikea saada selvää. Usein nuo automerkkien omat palvelut ovat tosiaan Rechargen kanssa hiukan halvempia, mutta eivät aina.

Yleisellä tasolla on makuasia haluatko tägejä vai menetkö pelkillä sovelluksilla. Käytännössä kaikki toimivat pelkillä sovelluksillakin ja ABC on poikkeus, joka ei toimi millään muulla kuin sovelluksella. Muihin palveluihin pääsääntöisesti saa tägin tilattua, se tapahtuu yleensä rekisteröitymisen yhteydessä. Nykyään ne tuppaavat maksaakin jotain, tyyliin kympin. Mutta niiden etu on se, että joskus nuo laturit eivät vaan millään ilveellä suostu käynnistymään sillä sovelluksella ja toisaalta monet kokevat niiden käyttämisen yksinkertaiseksi. Huono puoli on niiden säilytys (kannattaa ehkä autossa säilyttää) ja toisaalta se, että väärän tägin näyttäminen laturilla saattaa käynnistää latauksen kalliilla roaminghinnalla.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
K-lataus näytti nostavan hintojaan 5snt/kWh. Noista tägeistä kun oli puhe niin täälläkin on menty kombolla:
- Recharge/Fortum charge&drive
- Plugit
- K-Lataus
- Helen/Virta
- lisäksi ABC mobiili, kun tägiä ei ole tarjolla.

Ei ole kertaakaan ollut ongelma, etteikö löytyisi sopiva latauspiste. Lataukset tosin 95% kotona tai töissä (Plugit).
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Taitaa taas hidastua liikenteen sähköistyminen, kun bensa maksoi tuossa lähiasemalla 1,869€/L ja porukkaa oli koko illan siihen tahtiin, että jokaiselle pistoolille oli vähintään 4-6 auton jono jatkuvasti. Päivällä jonot olleet varmaan vielä pidemmät. Pitihän sitä omakin öljyvatkain käydä tankkaamassa!

Mietin vain, että jos tässä muutaman vuoden sisään halutaan, että sähköautot alkaisivat lisääntyä räjähdysmäisesti, niin eikö silloin pitäisi tuota museoautoilun hintaa nostaa, eikä laskea? En olisi ikinä kirjoittanut tälläistä vaikkapa puoli vuotta sitten, mutta nyt kun on itsellänikin sähköauto tilauksessa niin toivoisin, että siitä tulisi koko ajan entistä kannattavampaa.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Taitaa taas hidastua liikenteen sähköistyminen, kun bensa maksoi tuossa lähiasemalla 1,869€/L ja porukkaa oli koko illan siihen tahtiin, että jokaiselle pistoolille oli vähintään 4-6 auton jono jatkuvasti. Päivällä jonot olleet varmaan vielä pidemmät. Pitihän sitä omakin öljyvatkain käydä tankkaamassa!

Mietin vain, että jos tässä muutaman vuoden sisään halutaan, että sähköautot alkaisivat lisääntyä räjähdysmäisesti, niin eikö silloin pitäisi tuota museoautoilun hintaa nostaa, eikä laskea? En olisi ikinä kirjoittanut tälläistä vaikkapa puoli vuotta sitten, mutta nyt kun on itsellänikin sähköauto tilauksessa niin toivoisin, että siitä tulisi koko ajan entistä kannattavampaa.

Tämä on kyllä se perinteinen ajatusmalli jota myös kepiksi kutsutaan. Eiköhän sähköautoilu yleisty itsekseen vaikka ei 99% elämää kurjistettaisi korkeilla polttoaineen hinnoilla. Samoin se kepillä lyöminen osuu sähköautoilijaan, kun rahti ei vielä pääsääntöisesti kulje sähköllä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Taitaa taas hidastua liikenteen sähköistyminen, kun bensa maksoi tuossa lähiasemalla 1,869€/L ja porukkaa oli koko illan siihen tahtiin, että jokaiselle pistoolille oli vähintään 4-6 auton jono jatkuvasti. Päivällä jonot olleet varmaan vielä pidemmät. Pitihän sitä omakin öljyvatkain käydä tankkaamassa!

Mietin vain, että jos tässä muutaman vuoden sisään halutaan, että sähköautot alkaisivat lisääntyä räjähdysmäisesti, niin eikö silloin pitäisi tuota museoautoilun hintaa nostaa, eikä laskea? En olisi ikinä kirjoittanut tälläistä vaikkapa puoli vuotta sitten, mutta nyt kun on itsellänikin sähköauto tilauksessa niin toivoisin, että siitä tulisi koko ajan entistä kannattavampaa.

Suosittelen, että bensan ja sähkönhinnan vertailun sijaan keskityt vertailemaan ajomukavuutta bensavehkeen sekä sähköauton välillä. Siinä vaiheessa on ihan se ja sama, kuinka paljon niissä kustannuksissa on todellisuudessa eroa ;)

Ja itse tuolla jo aiemmin esitin laskelman omalta kohdaltani, että sähköautoilu oli yli 600€ halvempaa vuodessa itselleni vaikka bensa maksoi auton saantihetkellä noin 1,5€/l. Rahoitus- ja polttoainekulut mukaan laskettuna siis. Eli kyllä tuo aika paljon saa laskeakin tai vastaavasti sähkön hinta nousta myös julkisilla latureilla, että ollaan edes tasoissa.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Pääsin lopulta koeajamaan himoitsemaani plugari Kugaa. Olihan se mahtavaa ajella sähköllä kaupungilla. Moottoritiellä sitten testiksi polttis käyntiin ja hanaa. Ajomukavuus juurikin tuossa kaupunkiajossa oli jotain mitä ei osannut aavistaa etukäteen. Kugassa voimalinja vaikuttaa saumattomalta, joten yhteistyö Toyotan kanssa on tuottanut hedelmää. Koeajetussa vaan oli laihat varusteet ja hinnoittelu pielessä molempiin suuntiin(myyntihinta ja vaihtohyvitys), niin jäi vielä ostos piippuun.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Suosittelen, että bensan ja sähkönhinnan vertailun sijaan keskityt vertailemaan ajomukavuutta bensavehkeen sekä sähköauton välillä. Siinä vaiheessa on ihan se ja sama, kuinka paljon niissä kustannuksissa on todellisuudessa eroa ;)

Ja itse tuolla jo aiemmin esitin laskelman omalta kohdaltani, että sähköautoilu oli yli 600€ halvempaa vuodessa itselleni vaikka bensa maksoi auton saantihetkellä noin 1,5€/l. Rahoitus- ja polttoainekulut mukaan laskettuna siis. Eli kyllä tuo aika paljon saa laskeakin tai vastaavasti sähkön hinta nousta myös julkisilla latureilla, että ollaan edes tasoissa.
Joo itselleni sähköautoilu tulee maksamaan 600€/kk Enemmän kuin bensa-autoilu nykyisellä kärryllä, mutta siltikin on sähköauto tilauksessa. Eli itse olen sen sähköautojen paremmuuden jo todennut ja sellaisen päättänyt hankkia. Kommenttini oli vaan yleisesti, että tämä bensan hinnan lasku ja sähkön hinnan nousu hidastaa liikenteen sähköistymistä, valitettavasti.

Siksi siis ihmettelen jos ei muutaman vuoden päästä päättäjien tasolta asti tehdä asialle jotain muutoksia (lue: veroteta museoautoja tappiin).
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pystyykö Teslan näytöltä katsomaan Yle Areenaa? Tämmönen tärkeä kysymys :D

Appia ei saa ilmeisesti asennettua mutta selaimen kautta ehkä pääsee Areenaan käsiksi?
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Pystyykö Teslan näytöltä katsomaan Yle Areenaa? Tämmönen tärkeä kysymys :D

Appia ei saa ilmeisesti asennettua mutta selaimen kautta ehkä pääsee Areenaan käsiksi?

Oletan, että pystyy, koska Android Autoonkin saa modatun appin, jolla esim. youtuben katsominen onnistuu
 

444

Jäsen
Triplanelkun tyhmät kysymykset jatkuvat.
Eli tarkoitus on joskus vuodenvaihteen jälkeen vaihtaa jälleen kerran autoa. Jos vaikka tällä kertaa varovasti sähköiseen maailmaan mukaan. Tässä on nyt käytännössä kaksi vaihtoehtoa, miten toimia.
1) Jättää tuon diesel-pasuunan pihaan ja hoitaa sillä kaikki ne keikat, joille täytyy ottaa koko revohka mukaan, eli puoliso, vauva, koira, kärryt ja shitload kaikkea muuta. Tämän lisäksi sitten normaaleja arkiajoja, jotka menee käytännössä me, myself & I -meiningillä, ml. retket toimistolle 70km päähän, silmällä pitäen joku pikkuisempi sähkökinneri.
2) Heittää pasuunan Itämereen (eli antaa vaihdossa) ja vaihtaa suosiolla johonkin järkyttävän kokoiseen valtamerilaivaan, johon tämä koko revohka mahtuu ja jolla sitten hoidetaan kaikki reissut postilaatikkokäynniltä Lapsin reissuun asti.

Jos mentäisiin vaihtoehto 1:llä, niin valinta voisi hyvin osua johonkin eGolfiin, joita saa ihan järkihintaan, kohtuullisilla kilometreillä ja sillä pystyy hoitamaan tuon toimistokeikankin ilman ylimääräisiä lataustaukoja. Vähän siinä kinthaalla on, että mahtuisiko nuo kärrit ja kopat sun muut myös takaloosteriin, mutta vaikka mahtuisikin niin hirveästi muuta sinne ei sitten mahdukaan. Tuo Passatin perä on juuri passeli siinä mielessä, että ei tarvitse väen väkisin tunkea, mutta useimmiten on aivan liikaa tyhjää tilaa turhan päiten. Mutta onko jollain kokemusta tuosta tai jostain vastaavan koko- ja hintaluokan sähköautosta? Eli kuinka tilava tuo kontti on ja onko auto millään muotoa mielekäs ajaa?

Jos valinta kuitenkin olisi tuo kohta 2, niin mitä järkeviä vaihtoehtoja on olemassa? Hintaluokka voisi pyöriä siinä max 40k€ pinnassa, koska sitä luokkaa olisi noiden kahden 1-kohdassa mainittujen autojen arvo. Tiloiltaan suurin on varmaankin Tesla Model S, mutta niissäkin on tuossa hintaluokassa kilometrejä takana hurja määrä sekä ikää 6-8 vuotta, eli akkutakuu vanhimmissa jo loppu. Pitäisi varmaan käydä koeajamassa joku eNiro, niin hahmottaisi paremmin, että kuinka pieni kinneri se on, kun litrojen mukaan ei ole paljonkaan eGolfia suurempi.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Tähän sen verran, että käytin viime viikolla Ioniqini vuosihuollossa ja kiertelin viereisiä liikkeitä huollon aikana ja yhdessä oli eGolf ja kyselin siitä niin myyjä kertoi, että 130 km pääsee yhdellä latauksella ajamaan ja reilu vuosi sitten, kun autoa olin vaihtamassa niin eGolf oli yksi vaihtoehdoista ja silloin myyjä sanoi, että kantama olisi 120-150 km yhdellä latauksella. Tuo oli kesällä päästävä matka eli talvella matka on selvästi lyhyempi. Itselleni tuo kantama oli ratkaiseva asia joka pudotti eGolfin pois laskuista. Kantama ei mikään kovin kummoinen ole eGolfissa, mukava ajatteva oli kyllä. Jos tuo kantama on riittävä niin eGolf on ihan hyvä vaihtoehto.
 

444

Jäsen
Tähän sen verran, että käytin viime viikolla Ioniqini vuosihuollossa ja kiertelin viereisiä liikkeitä huollon aikana ja yhdessä oli eGolf ja kyselin siitä niin myyjä kertoi, että 130 km pääsee yhdellä latauksella ajamaan ja reilu vuosi sitten, kun autoa olin vaihtamassa niin eGolf oli yksi vaihtoehdoista ja silloin myyjä sanoi, että kantama olisi 120-150 km yhdellä latauksella. Tuo oli kesällä päästävä matka eli talvella matka on selvästi lyhyempi. Itselleni tuo kantama oli ratkaiseva asia joka pudotti eGolfin pois laskuista. Kantama ei mikään kovin kummoinen ole eGolfissa, mukava ajatteva oli kyllä. Jos tuo kantama on riittävä niin eGolf on ihan hyvä vaihtoehto.
Noissa on kuitenkin 35,8 kWh akku, niin oletin kantaman olevan pidempikin. Tuo 130km ei kyllä riitä mihinkään, kun toimistolle ja takaisin on yhteensä 140km, myös talvisin. Jos tuota pitäisi mennen tullen ladata (lähinnä talvella), niin ei kyllä ole mitään järkeä. Miten tuon kokoinen auto voi kuluttaa sähköä niin paljon? Vai onko tuo kokonaiskapasiteetti, josta sitten on käytössä tyyliin puolet?
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Jos valinta kuitenkin olisi tuo kohta 2, niin mitä järkeviä vaihtoehtoja on olemassa? Hintaluokka voisi pyöriä siinä max 40k€ pinnassa, koska sitä luokkaa olisi noiden kahden 1-kohdassa mainittujen autojen arvo.
Venytä budjettia +10k ja hanki Ioniq 5. Jos saat edullisen rahoitustarjouksen, niin se kuittaa korkeamman hankintahinnan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pystyykö Teslan näytöltä katsomaan Yle Areenaa? Tämmönen tärkeä kysymys :D

Appia ei saa ilmeisesti asennettua mutta selaimen kautta ehkä pääsee Areenaan käsiksi?
Pystyy selaimen kautta, mutta ei avaa videoruutua koko näytölle, kuten sovelluksia, vaan pitää auton hallintaruudun vasemmalla.
 

Liitteet

  • rsz_20221004_210411.jpg
    rsz_20221004_210411.jpg
    78,9 KB · kertaa luettu: 115

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Noissa on kuitenkin 35,8 kWh akku, niin oletin kantaman olevan pidempikin. Tuo 130km ei kyllä riitä mihinkään, kun toimistolle ja takaisin on yhteensä 140km, myös talvisin. Jos tuota pitäisi mennen tullen ladata (lähinnä talvella), niin ei kyllä ole mitään järkeä. Miten tuon kokoinen auto voi kuluttaa sähköä niin paljon? Vai onko tuo kokonaiskapasiteetti, josta sitten on käytössä tyyliin puolet?
Itsekkin kuvittelin kantaman olevan paljon enemmän.

Niillä näyttää tuossa liikkeessä olevan kaksi noita ja toinen on 2015 malli jossa on vain 20,5 kWh akku ja sillä näyttää olevan 130 km kantama, tuolla 35,8 kWh mallilla 2017-21 näyttäisi ev-databasen mukaan olevan 190 km kantama ja kylmällä ( -10 astetta) 135 km.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Triplanelkun tyhmät kysymykset jatkuvat.
Eli tarkoitus on joskus vuodenvaihteen jälkeen vaihtaa jälleen kerran autoa. Jos vaikka tällä kertaa varovasti sähköiseen maailmaan mukaan. Tässä on nyt käytännössä kaksi vaihtoehtoa, miten toimia.
1) Jättää tuon diesel-pasuunan pihaan ja hoitaa sillä kaikki ne keikat, joille täytyy ottaa koko revohka mukaan, eli puoliso, vauva, koira, kärryt ja shitload kaikkea muuta. Tämän lisäksi sitten normaaleja arkiajoja, jotka menee käytännössä me, myself & I -meiningillä, ml. retket toimistolle 70km päähän, silmällä pitäen joku pikkuisempi sähkökinneri.
2) Heittää pasuunan Itämereen (eli antaa vaihdossa) ja vaihtaa suosiolla johonkin järkyttävän kokoiseen valtamerilaivaan, johon tämä koko revohka mahtuu ja jolla sitten hoidetaan kaikki reissut postilaatikkokäynniltä Lapsin reissuun asti.

Jos mentäisiin vaihtoehto 1:llä, niin valinta voisi hyvin osua johonkin eGolfiin, joita saa ihan järkihintaan, kohtuullisilla kilometreillä ja sillä pystyy hoitamaan tuon toimistokeikankin ilman ylimääräisiä lataustaukoja. Vähän siinä kinthaalla on, että mahtuisiko nuo kärrit ja kopat sun muut myös takaloosteriin, mutta vaikka mahtuisikin niin hirveästi muuta sinne ei sitten mahdukaan. Tuo Passatin perä on juuri passeli siinä mielessä, että ei tarvitse väen väkisin tunkea, mutta useimmiten on aivan liikaa tyhjää tilaa turhan päiten. Mutta onko jollain kokemusta tuosta tai jostain vastaavan koko- ja hintaluokan sähköautosta? Eli kuinka tilava tuo kontti on ja onko auto millään muotoa mielekäs ajaa?

Jos valinta kuitenkin olisi tuo kohta 2, niin mitä järkeviä vaihtoehtoja on olemassa? Hintaluokka voisi pyöriä siinä max 40k€ pinnassa, koska sitä luokkaa olisi noiden kahden 1-kohdassa mainittujen autojen arvo. Tiloiltaan suurin on varmaankin Tesla Model S, mutta niissäkin on tuossa hintaluokassa kilometrejä takana hurja määrä sekä ikää 6-8 vuotta, eli akkutakuu vanhimmissa jo loppu. Pitäisi varmaan käydä koeajamassa joku eNiro, niin hahmottaisi paremmin, että kuinka pieni kinneri se on, kun litrojen mukaan ei ole paljonkaan eGolfia suurempi.


Vaikka kilometrejä on kertynyt paljon, niin moottori ja akku on kyseisessä yksilössä vaihdettu. Myös auton loppuiän maksuttomat Supercharger-lataukset, CCS ja 22 kw:n asiointilataus ovat kyllä loistavia ominaisuuksia.

Jotain pienempää remppaa, kuten kahvoja, tuo kyllä vaatinee ajan kanssa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itsekkin kuvittelin kantaman olevan paljon enemmän.

Niillä näyttää tuossa liikkeessä olevan kaksi noita ja toinen on 2015 malli jossa on vain 20,5 kWh akku ja sillä näyttää olevan 130 km kantama, tuolla 35,8 kWh mallilla 2017-21 näyttäisi ev-databasen mukaan olevan 190 km kantama ja kylmällä ( -10 astetta) 135 km.
En kyllä silti ostaisi tuota isompiakkuistakaan jos päivittäin ajelee 140km työmatkaa.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille

Vaikka kilometrejä on kertynyt paljon, niin moottori ja akku on kyseisessä yksilössä vaihdettu. Myös auton loppuiän maksuttomat Supercharger-lataukset, CCS ja 22 kw:n asiointilataus ovat kyllä loistavia ominaisuuksia.

Jotain pienempää remppaa, kuten kahvoja, tuo kyllä vaatinee ajan kanssa.
Kiinnostaisi kyllä tietää missä kunnossa noissa on alustan kamat, siis tukivarret etc. Painava auto ja reilu 300tkm rullattu. Voimalinja on varmaan kunnossa kun on kamat vaihdettu. Normaali bensa-autossa alkaa viimeistää tuolla kohtaa vaihtoralli erilaisten puslien ja tankojen osalta ja en usko että tilanne muuttuu kovin paljon vaikka sähköllä kulkeekin. Tarkoitus ei ole aloittaa perinteistä bensa/sähkö vääntöä, vaan todeta että alustaratkaisut lienee samankaltaiset kaikissa autoissa ja huoltotarpeet sen mukaan.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
No nyt on maailmaan kirjan sivut taas menneet sekaisin. Kärkkäinen mainostaa sähköautoja, Tesloja tarkemmin sanottuna. Juu, en linkkaa.
Tämähän tarkoittaa nyt sitten joko
a) Vihervasemmistoa on tulkittu väärin ja sähköauto on kansanauto
b) Musk ja Tezla ovat lähettäneet nootin
c) Auton mukana saa yllätyslahjana vanhan dieselmoottorin, jolla tuotetaan tarvittavat äänet ja päästöt
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös