Mainos

Sähköautoilu

  • 558 185
  • 4 950

Perreault85

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Saako täällä kysyä hybridistä? Olisi harkinnassa hankinta mutta mistään ei oikein selviä, mikä on pelkän bensan kulutus / 100 km, onko jollain kokemusta? Ei merkillä/mallilla väliä.
Pelkän bensan kulutus vaihtelee todella paljon hybridin toteutuksesta riippuen. Toyota Prius plugari vie "akku tyhjänä" sen n.4 litraa, kun taas joku Volvo vastaavassa ajossa 8 litraa. Sulut sen takia, ettei hybridin akku ihan koskaan täysin tyhjene. Jos taloudellisuus ja luotettavuus kiinnostaa, ja auton koko riittää, on Prius erinomainen auto. Priuksen kanssa vastaavaa tekniikka (sarja-rinnakkaishybridi) on mm. Ford Kuga ja Renault Megane.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se, ”kannattaako” autoetu riippuu sitten kovin monesta muustakin asiasta. Sähköauto on hieman suhteellisesti kannattavampi juuri nyt suhteessa omalla rahalla ostettavaan samanlaiseen autoon, sillä sille on dedikoitu ylimääräinen verotusarvon alennus 2025 saakka.
Nyt tosiaan sähköauto on kannattava juuri tuon verotusarvon alennuksen takia, kunhan sähköauto sopii omiin ajoihin (mitä se todellisuudessa suurimmalla osalla tekee). Oliko niin, että etu on vielä seuraavien kolmen vuoden ajan? Mielenkiintoista nähdä, missä tilanteessa maailma on sen jälkeen ja millaisia vaihtoehtoja on tarjolla. Ainakin itsellä suurin syy valita sähköauto, oli sen edullisempi kustannus. Kun auto saapuu, niin sitten näkee, ilmeneekö muitakin syitä pysyä sähkössä tulevaisuudessa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nyt tosiaan sähköauto on kannattava juuri tuon verotusarvon alennuksen takia, kunhan sähköauto sopii omiin ajoihin (mitä se todellisuudessa suurimmalla osalla tekee). Oliko niin, että etu on vielä seuraavien kolmen vuoden ajan? Mielenkiintoista nähdä, missä tilanteessa maailma on sen jälkeen ja millaisia vaihtoehtoja on tarjolla. Ainakin itsellä suurin syy valita sähköauto, oli sen edullisempi kustannus. Kun auto saapuu, niin sitten näkee, ilmeneekö muitakin syitä pysyä sähkössä tulevaisuudessa.

Jep, 2025 loppuun on tällä lainsäädännöllä vielä voimassa.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Pelkän bensan kulutus vaihtelee todella paljon hybridin toteutuksesta riippuen. Toyota Prius plugari vie "akku tyhjänä" sen n.4 litraa, kun taas joku Volvo vastaavassa ajossa 8 litraa. Sulut sen takia, ettei hybridin akku ihan koskaan täysin tyhjene. Jos taloudellisuus ja luotettavuus kiinnostaa, ja auton koko riittää, on Prius erinomainen auto. Priuksen kanssa vastaavaa tekniikka (sarja-rinnakkaishybridi) on mm. Ford Kuga ja Renault Megane.
Kiitos. Voiko Kugassa/Priuksessa/Meganessa "pakottaa" auton käyttämään pelkkää sähköä, kunnes akku "tyhjä" vai sääteleekö auto sitä automaattisesti?

Kiitos vastauksesta myös @Piikkiperse
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Ladattavan hybridin bensankulutus riippuu aivan täysin siitä miten autolla ajelee. Itse olen meidän Tiguanilla parhaimmillaan ajanut reilu 2300km yhdellä tankillisella polttoaineen kulutuksen ollessa 1.7l/100km. Tuosta ajomäärästä toki valtaosa puhtaasti sähköllä.
Jos tulee enemmän ajoa ilman, että hybridiakustossa virtaa niin kulutus ollut jälleen ajoista riippuen 4-6l/100km.
Täydellä akullisella kesäkelissä kaupunkipyörityksessä tuolla Tiguanilla pääsee noin 50km yhdellä latauksella. Maantiellä sitten talvella alimmillaan alle 30km.
Tein laskelman että ladattavalla mersullani olen kuluttanut noin 4 tankillistä bensaa kahdessa vuodessa. Ajelen taajamassa ja suunnilleen 3 kertaa vuodessa jonnekin pidemmälle. Bensaa on mennyt 0,7l/100km.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Kiitos. Voiko Kugassa/Priuksessa/Meganessa "pakottaa" auton käyttämään pelkkää sähköä, kunnes akku "tyhjä" vai sääteleekö auto sitä automaattisesti?

Kiitos vastauksesta myös @Piikkiperse
Käsittääkseni ainakin Kugassa voi ajaa pelkällä sähköllä eli "pakottaa", mutta jos kelit on kylmät eikä ole esilämmitetty, niin kyllä moottori hörähtää lämmittämään. Kiassa on kait moitittu lähes automaattista moottorin käynnistymistä etenkin viileämmillä keleillä, eli pure sähköllä ei oikein onnistu ajamaan. Tähän toki kaipaisin kokemusasiantuntijoita kertomaan. Priuksestä ja Meganesta ei infoa. Itsellä tuo Kuga on yhä enemmän kiikarissa vaikka kuinka olen tässäkin ketjussa laskeskellut, ettei kannata. Nyt kun nykyinen auto on päättänyt nikotella(varmaan suuttunut autohaaveista), niin asia on pontevammin tapetilla. Jos kerran pitää uudempi auto hankkia, niin hybridi on vahva vaihtoehto.

Edit:typoja.
 
Viimeksi muokattu:

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tein laskelman että ladattavalla mersullani olen kuluttanut noin 4 tankillistä bensaa kahdessa vuodessa. Ajelen taajamassa ja suunnilleen 3 kertaa vuodessa jonnekin pidemmälle. Bensaa on mennyt 0,7l/100km.
Tähän liittyen. Tankkaatteko 98:a vai 95:sta. Säilyvyyden kannalta kai tuo 98 olisi parempi ja hintaero ei oikeasti ole kummoinen.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Nettiautossa Tesloja myynnissä yli 1000kpl, joista M3 mallejakin pelkästään n. 600kpl. Ei varmaan ainakaan teslan kohdalla pystytä puhua ettei olisi tarjontaa käytetyissä. Siltikin halvin M3 maksaa 43t€ ja tuohan on maksanut 3 vuotta sitten uutena joku 48-49t€. Yllättävän kovia siis pyynnöt vieläkin siihen nähden, että varmasti on jo tarjontaa enemmän kuin kysyntää.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Tähän liittyen. Tankkaatteko 98:a vai 95:sta. Säilyvyyden kannalta kai tuo 98 olisi parempi ja hintaero ei oikeasti ole kummoinen.
95:lla olen mennyt. Harvoin tulee odoteltua, että tankki on tyhjä niin kai se siinä blandaantuu uudempaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Käsittääkseni ainakin Kugassa voi ajaa pelkällä sähköllä eli "pakottaa", mutta jos kelit on kylmät eikä ole esilämmitetty, niin kyllä moottori hörähtää lämmittämään. Kiassa on kait moitittu lähes automaattista moottorin käynnistymistä etenkin viileämmillä keleillä, eli pure sähköllä ei oikein onnistu ajamaan.

Kian ja Hyundain plugareilla voi kyllä ajaa pelkällä sähkölläkin, mutta niissä ei ole mitään muuta lämmitysjärjestelmää kuin polttomoottori, minkä vuoksi se kone käy. Kaikissa muissa on vähintään jonkinlainen sähkövastuslämmitys.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Ainakin tuota Kugaa autoliikkeet nyt roudaa Ruotsista ja Saksasta. Titanium varusteltua perusmallia n 20tkm ajettuna. Winter packet noissa on, mutta muuten aika köyhät varusteet. Saksantuonneissa ei välttämättä edes tuota talvipakettiakaan. TitaniumX ja winter, driver assistance ja technology paketeilla olisi mieleen alle 40tkm ajettuna. Tehdastakuu on 5v/100tkm ja akulle 8v/160tkm.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käsitin, että @Pulle Nah kyseli tuossa nk. kevythybrideistä? Plugareissa taitaa kaikissa olla mahdollisuus pakottaa pelkälle sähkölle mikäli keli ei ole liian kylmä. VW plugari lähtee oletuksena aina pelkällä sähköllä mikäli virtaa on, mutta ilmeisesti Volvon plugarit taas käyvät oletuksena hybrid-tilassa ja erikseen valittava jos haluaa ajaa pelkällä sähköllä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Käsitin, että @Pulle Nah kyseli tuossa nk. kevythybrideistä? Plugareissa taitaa kaikissa olla mahdollisuus pakottaa pelkälle sähkölle mikäli keli ei ole liian kylmä. VW plugari lähtee oletuksena aina pelkällä sähköllä mikäli virtaa on, mutta ilmeisesti Volvon plugarit taas käyvät oletuksena hybrid-tilassa ja erikseen valittava jos haluaa ajaa pelkällä sähköllä.
Kevythybrideillähän ei pysty ajamaan metriäkään pelkällä sähköllä, joten tuskin niistä oli kyse. Varsinkin kun ainakaan Priuksesta ei kevythybridiä edes ole, noista muista en ole varma.
 
Nettiautossa Tesloja myynnissä yli 1000kpl, joista M3 mallejakin pelkästään n. 600kpl. Ei varmaan ainakaan teslan kohdalla pystytä puhua ettei olisi tarjontaa käytetyissä. Siltikin halvin M3 maksaa 43t€ ja tuohan on maksanut 3 vuotta sitten uutena joku 48-49t€. Yllättävän kovia siis pyynnöt vieläkin siihen nähden, että varmasti on jo tarjontaa enemmän kuin kysyntää.
Mielenkiintoista nähdä miten energiakriisi ym. mullistukset vaikuttavat käytettyjen markkinaan ja autoliikkeiden haluun rahdata Euroopasta käytettyjä Tesloja Suomeen myyntiin. Kesällä oli tilasto jonka mukaan tänä vuonna oli rekisteröity yli 2200 ulkomailta tuotua käytettyä Teslaa (vs. uutena rekisteröity 600+) joka on kyllä täysin älytön määrä ottaen huomioon että käytettyjä on myyty 5 000-10 000€ kalliimmalla kuin vastaavia uusia. Samaa ilmiötä havaittavissa toki muidenkin merkkien kohdalla että käytetyt maksavat enemmän kuin uudet.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mielenkiintoista nähdä miten energiakriisi ym. mullistukset vaikuttavat käytettyjen markkinaan ja autoliikkeiden haluun rahdata Euroopasta käytettyjä Tesloja Suomeen myyntiin. Kesällä oli tilasto jonka mukaan tänä vuonna oli rekisteröity yli 2200 ulkomailta tuotua käytettyä Teslaa (vs. uutena rekisteröity 600+) joka on kyllä täysin älytön määrä ottaen huomioon että käytettyjä on myyty 5 000-10 000€ kalliimmalla kuin vastaavia uusia. Samaa ilmiötä havaittavissa toki muidenkin merkkien kohdalla että käytetyt maksavat enemmän kuin uudet.
Toi on älytöntä kun ottaa huomioon, että teslallakin jonot on sen 3-6kk tilauksesta. Tämänkö takia ihmiset ostaa sitten ”pakko saada heti” auton 5-10t€ kalliimmalla kuin uuden. Jos (ja kun) näitä vieläkin myydään ylihintaan niin miksei ne ihmiset vaan tilaa sitä uutta ja odottele muutaman kuukauden?

Toki itsekin tilasin Polestar 2 ajoneuvon uutena ja jos ei kysyntä sähkiksille ja murros automaailmassa olisi näin iso, niin ei tulisi mieleenkään tilata uutta autoa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nettiautossa Tesloja myynnissä yli 1000kpl, joista M3 mallejakin pelkästään n. 600kpl. Ei varmaan ainakaan teslan kohdalla pystytä puhua ettei olisi tarjontaa käytetyissä. Siltikin halvin M3 maksaa 43t€ ja tuohan on maksanut 3 vuotta sitten uutena joku 48-49t€. Yllättävän kovia siis pyynnöt vieläkin siihen nähden, että varmasti on jo tarjontaa enemmän kuin kysyntää.
Pakko olisi hintojen pudota, jotta liikenne voisi kunnolla sähköistyä Suomessa. Itse työskentelen alalla jossa ei palkat päätä huimaa, ja meidän perusduunareiden parkkipaikalla ei ole vieläkään nähty yhtä ainoaa sähköautoa. Toimihenkilöiden osastolla on yksi Tesla. Työpaikallani sähköautojen osuus siis karkeasti arvioiden 0,3%. Kertoo kyllä siitä, että ne on edelleen "parempiosaisten" vekottimia.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Kiitos. Voiko Kugassa/Priuksessa/Meganessa "pakottaa" auton käyttämään pelkkää sähköä, kunnes akku "tyhjä" vai sääteleekö auto sitä automaattisesti?

Kiitos vastauksesta myös @Piikkiperse
Kyllä voi, mulla on Kuga vuosimallia 2021. Kunhan ajaa sähköajomoodilla ja kylmillä keleillä laittaa auton ajoakun lämpenemään sovelluksen kautta etukäteen valmiiksi ennen liikkeelle lähtemistä ja käynnistää vielä auton kännykän Ford Pass -sovelluksen kautta, niin auton voi talvellakin pakottaa käyttämään pelkkää sähköä, kunnes akku on tyhjä. Kesällä Kuga lähtee sähköajomoodilla suoraan virtapainikkeesta painamalla sähköllä. Olikohan tarpeeksi monimutkaisesti selitetty?

Sitten kun akku on "tyhjä", niin auto käynnistää automaattisesti polttiksen ja tuntuu pieni nykäys. Sitten mennään bensalla, mutta esim. maantiellä auto saattaa automaattisesti sammuttaa pidemmässä alamäessä polttiksen ja ajaa taas automaattisesti hetken sähköllä. Kuga nimittäin lataa akkua jarrutettaessa ja nostettaessa jalka kaasulta ja käyttää tätä kertynyttä sähköä taas maantiellä pois.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mielenkiintoista nähdä miten energiakriisi ym. mullistukset vaikuttavat käytettyjen markkinaan ja autoliikkeiden haluun rahdata Euroopasta käytettyjä Tesloja Suomeen myyntiin. Kesällä oli tilasto jonka mukaan tänä vuonna oli rekisteröity yli 2200 ulkomailta tuotua käytettyä Teslaa (vs. uutena rekisteröity 600+) joka on kyllä täysin älytön määrä ottaen huomioon että käytettyjä on myyty 5 000-10 000€ kalliimmalla kuin vastaavia uusia. Samaa ilmiötä havaittavissa toki muidenkin merkkien kohdalla että käytetyt maksavat enemmän kuin uudet.
Mielenkiintoista missä vaiheessa tosiaan on hintojen tultava alaspäin yksinkertaisesti siksi, että jengi ei tyydy siihen ensimmäiseen Teslaan, joka eteen tulee, "koska nää viedään käsistä". Ja mitä se tekee noita kolmosia varastonsa täyteen tuoneille xbiileille ja bilar ysiyseille.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Mielenkiintoista missä vaiheessa tosiaan on hintojen tultava alaspäin yksinkertaisesti siksi, että jengi ei tyydy siihen ensimmäiseen Teslaan, joka eteen tulee, "koska nää viedään käsistä". Ja mitä se tekee noita kolmosia varastonsa täyteen tuoneille xbiileille ja bilar ysiyseille.
Tästä tulikin mieleen kaverini, joka metsästi Teslaa ympäri Suomea koko alkuvuoden. Kaikissa oli jotain vikaa mutta insinöörin miettiessä tarjousta huomioiden nuo viat, kaikki ostettiin pois. Ei mitään järkeä touhussa. No sitten löytyi kappale, joka oli ollut kartanonrouvan autotallissa käytännössä ajamatttomana, koska oli väärän värinen (kultainen ja isännän hankkima). Siitäkin sai tingattua kuitenkin.
 
Mielenkiintoista missä vaiheessa tosiaan on hintojen tultava alaspäin yksinkertaisesti siksi, että jengi ei tyydy siihen ensimmäiseen Teslaan, joka eteen tulee, "koska nää viedään käsistä". Ja mitä se tekee noita kolmosia varastonsa täyteen tuoneille xbiileille ja bilar ysiyseille.
Suurella mielenkiinnolla seurailen itsekin juuri tätä. Kun kysyntä kasvaa suuremmaksi kuin tarjonta, tavallisesti vastaliikkeenä syntyy ylilyönti joka johtaa tarjonnan valtavaan kasvuun. Mielestäni tämä tilanne on juuri nyt toteutunut, kun teslan entry-level -mallin ylitarjontaa tuntuu olevan hurjat määrät. Se että näidenkään hinnat eivät ole lähteneet kovinkaan suureen laskuun on tietty osin seurausta inflaatiostakin, lisäksi paljon yritetään myydä sellaisilla hinnoilla joilla joku innokas sattuisi tarttumaan täkyyn.

Odottavan aika on juuri nyt. Moni perinteinen autovalmistaja tekee heille uudella sähköautojen segmentillä nyt oikeilla asiakkailla beta-testauksia jotka johtavat mielestäni poikkeukselliseen määrään takaisin houltoon -kutsuja. Moni autovalmistaja on vasta saamassa tuotantolinjoja toimintakykyisiksi toisaalta komponenttipulan jälkeen, toisaalta vastaamaan muuttuneeseen kysyntään.

Sanoisin että toimivuuden kannalta varmimpia valintoja sähköautoiluun siirtymiseen on Teslan muutaman vuoden vanhat mallit, joissa nyt siis tarjontakin on melkoista. Tuo long range taitaa olla noin 400 kilometriä näissä 2019 ja 2020 -malleissa ja se kyllä riittää jo perus jatkoaikalaisille.
*edit: sekoitin keskenään tämän "standard range plus" -mallin long range -versioon. 2019 perusmallissa siis range ilmeisesti 400 kilometriä, pidemmän kantaman malleissa sen luvattu olevan vajaa 500 kilometriä.

Ainahan kannattaa odottaa koska siten säästää kaikista eniten kun ei koskaan hanki uutta. Mutta sanon silti, että hintakupla juuri nyt on melkoinen. Ja se tulee vuodessa tyhjenemään. Itse pidän kovasti excel-taulukoista ja sillehän voi myös laskea kk-arvoisen summan säästettyjä euroja, kun odottaa haluamansa automallin hinnanpudotusta. Ostohinnan 5000 euron putoaminen vuodessa on odotteluaikana reilut 400 euroa kuukaudessa. ":)"
 
Viimeksi muokattu:

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Ainahan kannattaa odottaa koska siten säästää kaikista eniten kun ei koskaan hanki uutta. Mutta sanon silti, että hintakupla juuri nyt on melkoinen. Ja se tulee vuodessa tyhjenemään. Itse pidän kovasti excel-taulukoista ja sillehän voi myös laskea kk-arvoisen summan säästettyjä euroja, kun odottaa haluamansa automallin hinnanpudotusta. Ostohinnan 5000 euron putoaminen vuodessa on odotteluaikana reilut 400 euroa kuukaudessa. ":)"

Hyvää pohdintaa, mutta ainakin vag-konsernin autojen kohdalla rohkenen väittää, että olet väärässä. Ympäri Eurooppaa myydään jo vuoden 2024 malleja, koska 2023 on myyty loppuun. Meillä on nyt kaksi Skodaa tilausjonossa ja molempien toimitusajat näyttävät kääntyneen taas kasvuun, vaikka kesäkuussa näytti jo paremmalta. Saksassa tuo Tesla M3 ei näytä paljon (n. 4000 e) halvempi olevan eli siihen kuin huomioi talvirenkaat ja toimituskustannukset ollaan jo lähellä Suomen hintoja.

Jossain kohtaa tilanne normalisoituu, mutta luulen, että siihen menee ainakin kaksi vuotta vielä. Nopeasti uudehkon haluavat joutuvat siis edelleen ostamaan käytetyn uutta kalliimmalla. Esimerkiksi käteisalennus uudelle mulla on nyt 7200 e listahinnasta (sis. varattu hankintatuki), kun malttaa sen noin vuoden vielä odotella.
 

Temptation

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Saksassa tuo Tesla M3 ei näytä paljon (n. 4000 e) halvempi olevan eli siihen kuin huomioi talvirenkaat ja toimituskustannukset ollaan jo lähellä Suomen hintoja.
Suomessa ilmeisesti ajetaan sitten ympäri vuoden kesärenkailla vai? Valtaosassa nettiauton -21 ja uudempien mallisissa M3 ei ole kuin yhdet renkaat ja vanteet, hyvin harvoissa molempia settejä.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Suomessa ilmeisesti ajetaan sitten ympäri vuoden kesärenkailla vai? Valtaosassa nettiauton -21 ja uudempien mallisissa M3 ei ole kuin yhdet renkaat ja vanteet, hyvin harvoissa molempia settejä.

Näin sitten varmaan, klikkasin itse vain yhden auki (vm. 2019, koska siitä lainaamassani viestissäni puhuttiin) ja siinä oli molemmat. Myyjänä taisi tosin olla yksityinen. Itse en trokareilta ainakaan autoa ostaisi.
 
Hyvää pohdintaa, mutta ainakin vag-konsernin autojen kohdalla rohkenen väittää, että olet väärässä. Ympäri Eurooppaa myydään jo vuoden 2024 malleja, koska 2023 on myyty loppuun. Meillä on nyt kaksi Skodaa tilausjonossa ja molempien toimitusajat näyttävät kääntyneen taas kasvuun, vaikka kesäkuussa näytti jo paremmalta. Saksassa tuo Tesla M3 ei näytä paljon (n. 4000 e) halvempi olevan eli siihen kuin huomioi talvirenkaat ja toimituskustannukset ollaan jo lähellä Suomen hintoja.

Jossain kohtaa tilanne normalisoituu, mutta luulen, että siihen menee ainakin kaksi vuotta vielä. Nopeasti uudehkon haluavat joutuvat siis edelleen ostamaan käytetyn uutta kalliimmalla. Esimerkiksi käteisalennus uudelle mulla on nyt 7200 e listahinnasta (sis. varattu hankintatuki), kun malttaa sen noin vuoden vielä odotella.
Voit hyvin olla oikeassa. Etenkin jos rajataan hintakuplan puhkeaminen juuri mainitsemaasi merkkiin. Isossa kuvassa ja kokonaisuutta tarkastellen tarjonnan lisääntyminen yhteen sektoriin tuo laskupainetta hintoihin myös muissa sektoreissa. Ja näin nyt esimerkiksi Suomessa myynnissä olevien käytettyjen sähköautojen huomattavasti lisääntynyt tarjonta tullee vaikuttamaan hintoihin, osaan piankin.

Ja se on totta, että kyse ei ole kaikista valmistajista vaan nimenomaan Teslasta jonka tuotanto on ollut vuosia vahvaa, mutta siis näillä käytetyillä model 3:silla alkaa olemaan se tilanne Suomessa, että tuodut autot seisovat jälleenmyyntifirmojen pihoissa ja niiden arvo putoaa satasia viikossa. Seurailen aihetta aika aktiivisesti ja muutaman liikkeen kanssa olen, en pelkästään mielenkiinnosta myös pyytänyt tarjouksia. Osa näistä autoista joista olen ollut kiinnostunut ja olivat kesällä myynnissä, ovat edelleen myynnissä ja niistä tulee sähköpostiin tarjouksia alentuneista hinnoista.

Siinä olet @Jan Koller varmasti tehnyt joko tarkoituksella tai vahingossa fiksusti, että olet oikeaan aikaan tilannut autosi. Noin ylipäänsä mahtaa hymyilyttää aika montaa, jotka 2021 kesällä / syksyllä olivat renkaita potkimassa ja ovat nyt saaneet autonsa pihaan vaikkapa juuri tuon verran halvemmalla kuin mitä listahinta olisi vastaavasta käytetystä autosta nyt. Sen sitten aika näyttää tosiaan, miten pitkälle tämä markkinahäiriö jatkuu. Itse veikkaan vuotta, mutta reunaehdoin hyväksyn arvion myös puolestatoista vuodesta. Elämme mielenkiintoisia aikoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös