Mainos

Sähköautoilu

  • 572 009
  • 5 054

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ainakaan EU:ssa.
Ei pidä paikkaansa. Bensa-autojen käyttöä ei ole kielletty vaan ne toimivat rinnakkaisena ratkaisuna vielä ainakin 20 vuotta. Nykyisellä kulutuksella öljy tulee loppumaan 45 vuoden päästä ja kulutus kasvaa koko ajan. Autojen lisäksi öljyä tarvitaan mm. teollisuudessakin, niin on täysin luontevaa, että kulutusta pyritään hillitsemään, mutta ei kieltämään jos joku bensalenkkari haluaa ajella polttomoottoriautolla.

Edit: Uusien polttomoottoriautojen myyntikielto tulee 2035. Suomalainen ostaa keskimäärin 12-vuotiaita autoja. Eli polttiksia saanee vielä ainakin 2050. Eli bensa-autot ovat rinnakkainen ratkaisu vielä 30 vuotta. Kuinka monta vuotta niiden pitäisi olla käytössä, jotta ne olisivat rinnakkainen ratkaisu? 100 vuotta? Voi tulla järkytyksenä, mutta se ei ole mahdollista.

Edit2: Ajoin tänään bensa-autolla kauppaan. Outoa miten se onnistui vaikka asun EU-alueella.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei pidä paikkaansa. Bensa-autojen käyttöä ei ole kielletty vaan ne toimivat rinnakkaisena ratkaisuna vielä ainakin 20 vuotta. Nykyisellä kulutuksella öljy tulee loppumaan 45 vuoden päästä ja kulutus kasvaa koko ajan. Autojen lisäksi öljyä tarvitaan mm. teollisuudessakin, niin on täysin luontevaa, että kulutusta pyritään hillitsemään, mutta ei kieltämään jos joku bensalenkkari haluaa ajella polttomoottoriautolla.
Sähköauto on kannustava ratkaisu ihmiselle, joka ajaa päivittäin. Esimerkiksi minulle se siis olisi kannustin jättää juna köyhille (jollainen muuten olen itsekin, muutenhan ajelisin sähköllä). Minusta ratkaisu on huono.

Onko ollut (kansallisesti) pöydällä aloitteita, joissa esim. pelkkään biodieseliin sitoutuminen vapauttaisi käyttövoima verosta? Ratkaisut kontrollointiin olisivat helpot, jos sellaista tahdottaisiin.

Itse konvertoin autoni bioetanolille, mistä sain toki valtiolta hyvityksenä 200€. Silti autoani kohdellaan verotuksessa alkuperäisten, 95% bensaan perustuvien päästölukujen mukaisesti. En siis saa sillä esim. ajaa vähäpäästöisten kaistoilla, pysäköidä tietyille paikoille jne, vaikka päästöt de facto onkin jonkun töpselihybridin tasolla (jopa alle, koska plugarissa on kannustin skipata julkiset).

Rallin MM-sarjassa ajetaan fossiilittomalla, synteettisellä polttoaineella. Sen litrahinta on tällä hetkellä noin 6€+alv. Voisi kuvitella tuon olevan skaalattavissa oleva asia.

Kilpailu tukee kehitystä. Olen varma, että vety- yms. ratkaisuiden juoksuttaminen sähkön rinnalla nopeuttaisi myös sähköautojen kehittymistä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sähköauto on kannustava ratkaisu ihmiselle, joka ajaa päivittäin. Esimerkiksi minulle se siis olisi kannustin jättää juna köyhille (jollainen muuten olen itsekin, muutenhan ajelisin sähköllä). Minusta ratkaisu on huono.

Onko ollut (kansallisesti) pöydällä aloitteita, joissa esim. pelkkään biodieseliin sitoutuminen vapauttaisi käyttövoima verosta? Ratkaisut kontrollointiin olisivat helpot, jos sellaista tahdottaisiin.

Itse konvertoin autoni bioetanolille, mistä sain toki valtiolta hyvityksenä 200€. Silti autoani kohdellaan verotuksessa alkuperäisten, 95% bensaan perustuvien päästölukujen mukaisesti. En siis saa sillä esim. ajaa vähäpäästöisten kaistoilla, pysäköidä tietyille paikoille jne, vaikka päästöt de facto onkin jonkun töpselihybridin tasolla (jopa alle, koska plugarissa on kannustin skipata julkiset).

Rallin MM-sarjassa ajetaan fossiilittomalla, synteettisellä polttoaineella. Sen litrahinta on tällä hetkellä noin 6€+alv. Voisi kuvitella tuon olevan skaalattavissa oleva asia.

Kilpailu tukee kehitystä. Olen varma, että vety- yms. ratkaisuiden juoksuttaminen sähkön rinnalla nopeuttaisi myös sähköautojen kehittymistä.
Etkös juuri viestissäsi ja omalla casella todista, että tosiaan vähäkulutuksiset polttomoottoriautot ovat tässä sähköautojen rinnalla rinnakkainen ratkaisu. Se on sitten oma lukunsa voisiko tuollaista tukea enemmän, kyllä varmaan.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Etkös juuri viestissäsi ja omalla casella todista, että tosiaan vähäkulutuksiset polttomoottoriautot ovat tässä sähköautojen rinnalla rinnakkainen ratkaisu. Se on sitten oma lukunsa voisiko tuollaista tukea enemmän, kyllä varmaan.
Edit. Ei vähäkukutuksiset, mutta -,päästäiset.

Mutta politiikan tasolla ei ole, ja se on yksisilmäistä. Väitän, että VAG:lla on ollut vähän liian paljon vaikutusvaltaa Brysselin suuntaan. Kärsijänä esim. Neste biodieselin huippuosaajana, sekä Toyota jossa uskotaan vetyyn.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta politiikan tasolla ei ole, ja se on yksisilmäistä. Väitän, että VAG:lla on ollut vähän liian paljon vaikutusvaltaa Brysselin suuntaan. Kärsijänä esim. Neste biodieselin huippuosaajana, sekä Toyota jossa uskotaan vetyyn.
Suomi ja Neste nyt on näissä asioissa toki aina kärsijänä. Vetyyn saa uskoa, mutta tuskinpa vetyautojen olemattomuus nyt EU:sta on kiinni.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Suomi ja Neste nyt on näissä asioissa toki aina kärsijänä. Vetyyn saa uskoa, mutta tuskinpa vetyautojen olemattomuus nyt EU:sta on kiinni.
Minä uskon kaikkeen mihin Toyota. Niillä on vähän näyttöä osaamisesta.
Toki ennenkaikkea uskon vetyyn raskaan liikenteen mahdollisena käyttövoimana. Jakelu on kuitenkin se isoin pullonkaula siinä.

Politiikasta muuten ihan paikallissellaisesta alkaen homma rakentuu sähköä ylisuosivaksi. Esimerkiksi on päivänselvää, että kaikki kunnat laittavat latausinfraa kadunvarsille. Näin pitääkin tehdä.

Mutta entä ihan normaaleja (maksullisia) sähkötolppia lohkolämppäreille mikä vähentäisi myös päästöjä ja esimerkiksi minulla nostaisi bensantankkaamisen pakkasrajaa jostain -10:stä -20:een.

Tietenkin niitä voisi käyttää myös etanalataukseen sitten.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pari muutakin etua on. Ei juuri mäkiä, ja lunta yleensä vähemmän kuin monessa etelämmänkin Suomen sisämaan kaupungissa.
Ei kylläkään esimerkiksi Jyväskylää vähemmän tilastollisesti, toki johonkin Joensuuhin verrattuna on eroa. Mäkiä tietty vähän, mutta infrajuttu tämä on. Oulu on tehnyt asiassa duunia valtavasti, ja päässyt sllä kyllä esillekin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei kylläkään esimerkiksi Jyväskylää vähemmän tilastollisesti, toki johonkin Joensuuhin verrattuna on eroa. Mäkiä tietty vähän, mutta infrajuttu tämä on. Oulu on tehnyt asiassa duunia valtavasti, ja päässyt sllä kyllä esillekin.
Infraa on kivempi rakentaa kun sille on käyttäjiä koska ei ole mäkiä. Muna vai kana-juttuja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Infraa on kivempi rakentaa kun sille on käyttäjiä koska ei ole mäkiä. Muna vai kana-juttuja.

Tai sitten ihan vaan on panostettu. Jyväskylässä on muuten valtavasti pyöräilijöitä niistä mäistä huolimatta, mutta ei ollenkaan saman luokan pyöräinfraa - siellä pitkään asuneena. Paljon paremmin voisi olla.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Nyt on muutama päivä söähköautoilua takana, mukavaa ollut, tätä vauhtia äänestän Pekka Haavistoa pressaksi - not.

Kompromisseja valinnassa joutui toki tekemään, mutta kuitenkin halusin mahdollisimman hyvän auton ajattevuuden ja laadun osalta, niin kyllä e-tron siinä suorastaan teurasti Teslan (Y) koeajojen aikana ja siihen päädyttiin, vaikka range puolella onkin sitten hiljaisempaa, mutta omalle ajolle ja latausmahdollisuuksille riittävä.

Yhdessäkään autossa ei ole ollut näin hyvä balanssi ennen tätä, ohjauksen, jousituksen ja jarrujen yhteiselo on taidetta, eikä aiemmatkaan huonoja autoja ole olleet. Mutta tällä kokemalla kyllä häviää rangen niukkuus mielestä.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tai sitten ihan vaan on panostettu. Jyväskylässä on muuten valtavasti pyöräilijöitä niistä mäistä huolimatta, mutta ei ollenkaan saman luokan pyöräinfraa - siellä pitkään asuneena. Paljon paremmin voisi olla.

Jyväskylässä kuten Oulussa on paljon pyöräilijöitä myös siksi että opiskelijoita väestöstä on suhteessa varmasti merkittävin osa Suomen kaupungeista.

Jos olisi ikuinen kesä eikä koko ajan jäätävä ylä-tai alamäki voisin pyöräillä Jopolla vaikka valtatien laitaa mitenkään infraa nyt väheksymättä. Ja lunta ollut metri kahtena edellistalvena Jyväskylässä joten en talviolosuhteita vaikuttimena pois laskisi ja toki sitä että joskus aurattaisiin edes nuo autotiet ajallaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jyväskylässä kuten Oulussa on paljon pyöräilijöitä myös siksi että opiskelijoita väestöstä on suhteessa varmasti merkittävin osa Suomen kaupungeista.
Merkittävä vaikutus tuolla. Esimerkiksi Lahdessa on huomattavan vähän pyöräilijöitä verrattuna vaikka Ouluun tai Helsinkiin, vaikka mielestäni pyöräilyinfra on kyllä aika hyvällä tasolla mitä itse silloin tällöin tulee pyöräiltyä.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Oulussa pyöräilyyn kaikki natsaa. Opiskelijoita kohtalaisen paljon, erittäin hyvä verkosto, hyvä pyöräteiden ylläpito, tasainen maasto. Toki lunta on talvella roimasti, mutta melko hyvin ja nopeasti noita teitä aurataan. Erityisesti nuo uudehkot suuremmat pyöräbaanat ovat hyviä, kun ovat leveitä, ja tietää että ne ovat korkealla prioriteettilistalla aurauksen suhteen.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Oulussa pyöräilyyn kaikki natsaa. Opiskelijoita kohtalaisen paljon, erittäin hyvä verkosto, hyvä pyöräteiden ylläpito, tasainen maasto. Toki lunta on talvella roimasti, mutta melko hyvin ja nopeasti noita teitä aurataan. Erityisesti nuo uudehkot suuremmat pyöräbaanat ovat hyviä, kun ovat leveitä, ja tietää että ne ovat korkealla prioriteettilistalla aurauksen suhteen.

Ja yksi erittäin merkittävä tekijä on myös luokattoman huono julkinen liikenne. Monella pyöräily on ollut pakotettu valinta kun vaihtoehtoja ei ole. Kaupunki on huomannut, että helpompaa tukea pyöräilyn kehittämistä, kuin laittaa julkinen liikenne kuntoon.

Sinänsä hauska, että kaupunki kerää pisteet siitä, miten ovat luoneet Oulusta pyöräilykaupungin, vaikka todellisuudessa tavallinen kansalainen vain alkoi pakon sanelemana liikkumaan pyörällä. Myöhemmin kaupunki on kyllä laittanut hyvin panostusta pyöräilyyn, joten pisteet siitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
1800 km reissu tuli heitettyä Pohjois-Karjalassa, ja ihan hyvä kokemus myös sähköautoilun näkökulmasta. Muutamia hajanaisia huomioita:
- Itä-Suomen pääteillä on varsin vähän kameroita ja tiet hyvässä kunnossa eli matkanteko joutuisaa, myös latureiden osalta: kerran venasimme hetken laturia, kuusi muuta maksullista kertaa pääsin suoraan piuhan päähän
- Latauskustannukset 1800 kilsalla rapia 90 euroa, eli vähän yli 5e/100 km (sisältää parin sadan kilsan edestä ilmaisia kilsoja sukulaisen pistokkeesta). En optimoinut erityisemmin akunlämpöjä tai ajanut alinopeutta, lähinnä pyrin vain kohdistamaan lataukset 20-80% välille pysäkeillä, joilta haimme lähtökohtaisesti vain virtaa ja kahvit. Latureina ABC:n ja Fortumin suurtehot sekä Teslan Supercharger, joista ABC ja SC kw-veloitteisia, Fortum minuuttitaksalla, joka nosti hiukan kuluja, kun molemmilla Fortum-kerroillamme oli tehoja jakamassa toinen sähkäri
- Jonkin verran tapojeni vastaisesti ohittelin maanteilläkin parin nopean siirtymän aikana ja siihen tarpeeseen kyllä Model 3 Performance vastaa erinomaisesti
- Monipuolinen sovellus on hyvä lisä - varsinkin kauko-ohjattu ilmastointi helteillä
- Nukkuminen autossa onnistuu kohtalaisesti ja sähköauton plussaa on mahdollisuus pitää ilmastointi päällä sujuvasti yön ajan
- Teslan vakio Autopilot on aika helvetin paska, häviää Mersun ohjausavustimelle ainakin EQA:lla ajamani perusteella 3-0. Kokeilin muutaman pätkän ajan pidemmillä siirtymillä ja totesin, että toimii lähinnä uuden maalin ja kaksikaistainen tien parina. Motari aiheutti haamujarrutuksia ja kuluneet viivoitukset sekoittivat ohjausta esim. bussipysäkkien kohdalla. Me no like. Mieluummin pelkkä adaptiivinen vakkari. Onneksi en maksanut autopilotin lisäominaisuuksista
- Pehmeämpää alustaa kaipasi muutamaan otteeseen, kun uusi väylä vaihtui vanhaan paikkotiehen

Siinäpä ne, helppoa, halpaa ja kivaa, pääosin mukavaakin. Iso näyttö on noissa muutamissa luppoaikatilanteissa varsinkin sateella oikein jees kera Netflixin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ja yksi erittäin merkittävä tekijä on myös luokattoman huono julkinen liikenne. Monella pyöräily on ollut pakotettu valinta kun vaihtoehtoja ei ole. Kaupunki on huomannut, että helpompaa tukea pyöräilyn kehittämistä, kuin laittaa julkinen liikenne kuntoon.

Sinänsä hauska, että kaupunki kerää pisteet siitä, miten ovat luoneet Oulusta pyöräilykaupungin, vaikka todellisuudessa tavallinen kansalainen vain alkoi pakon sanelemana liikkumaan pyörällä. Myöhemmin kaupunki on kyllä laittanut hyvin panostusta pyöräilyyn, joten pisteet siitä.
Toisaalta pyöräilyyn satsaaminen sataa kansanterveyden laariin ja tuo säästöjä välillisesti.
 

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Mistähän johtuu,voisiko olla että pyöräily on ainakin Keski-Suomen korkeudella puolet vuodesta täysin kelvoton vaihtoehto? Itselläni ei tulisi mieleenkään lähteä jäiselle ja sohjoiselle tielle sotkemaan. Se on kesäpuuhaa jäätelölle ja takaisin.
Itse ainakin painoin vuoden ympäri lukio aikoina Jyskästä Norssille kouluun ja koulun jälkeen treenit Monnarilla ja illaksi kotiin.
jos pakkasta oli yli 15 astetta, oli pakko sortua Jyväskylän Liikenteen "toimivaan" joukkoliikenteeseen.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ensimmäinen pidempi matka takana Enyaq 80:llä. Espoosta Kolin kupeeseen, matkaa karvan alle 500km, keskinopeus 94km/h (motarilla 129km/h, muuten 10-19 yli rajoitusten jos turvallisesti pystyi, mukana ohituksia, ei siis säästellen), keskikulutus 18,5kw/100km. Autossa vain 50kw lataus, Mikkelin Citymarketilla lataus samalla kun käytiin Mäkissä ja kaupassa, lähtötilanne n. 35% kun lataus alkoi ja n. tunnin stopin aikana akku täynnä ennen kuin ehdittiin takaisin autolle. Perillä akkua jäljellä n. 37%. Hyvin meni siis, matka-aika ei poikennut mitenkään vanhasta polttomoottoriajasta, perillä saa mökiltä ladattua taas akun täyteen.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ensimmäinen pidempi matka takana Enyaq 80:llä. Espoosta Kolin kupeeseen, matkaa karvan alle 500km, keskinopeus 94km/h (motarilla 129km/h, muuten 10-19 yli rajoitusten jos turvallisesti pystyi, mukana ohituksia, ei siis säästellen), keskikulutus 18,5kw/100km. Autossa vain 50kw lataus, Mikkelin Citymarketilla lataus samalla kun käytiin Mäkissä ja kaupassa, lähtötilanne n. 35% kun lataus alkoi ja n. tunnin stopin aikana akku täynnä ennen kuin ehdittiin takaisin autolle. Perillä akkua jäljellä n. 37%. Hyvin meni siis, matka-aika ei poikennut mitenkään vanhasta polttomoottoriajasta, perillä saa mökiltä ladattua taas akun täyteen.
Mitä ihmettä? Pitäisi tuossa olla 135kW maksimi latausteho.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä ihmettä? Pitäisi tuossa olla 135kW maksimi latausteho.
Nykyään vakiona, mutta muistaakseni ei vielä viime vuonna ollut, vaan olisi maksanut extraa jotain 500 - 600 euroa. En tiedä tuodaanko tuo jollain päivityksellä kaikkiin vaikka ei tuosta maksanut. Nelivedossa oli vakiona viime vuonna. Muistelen kun tuota Skodan sivujen konfiguraattoria viime marraskuussa pyörittelin...
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Nykyään vakiona, mutta muistaakseni ei vielä viime vuonna ollut, vaan olisi maksanut extraa jotain 500 - 600 euroa. En tiedä tuodaanko tuo jollain päivityksellä kaikkiin vaikka ei tuosta maksanut. Nelivedossa oli vakiona viime vuonna. Muistelen kun tuota Skodan sivujen konfiguraattoria viime marraskuussa pyörittelin...

Jep ja itseasiassa noissa viime vuoden autoissahan on lisävarusteena 60-versiossa 100kW maksimi ja 80-versiossa 125kW. Tarkoitus on ilmeisesti kasvattaa kuuskymppisessä päivityksellä 135kW ja kasikymppisessä 150kW.

Jälkikäteen tuon toki saa, mutta ei ilmaiseksi, jos ei ole tilauksen yhteydessä lisävarusteena tuota nopeampaa latausta ruksinut.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo ei tosiaan ole kuin tuo 50kw minulla kun pitkät matkat äärimmäisen harvinaisia ja jos yhtään pidempää matkaa tulee niin tällä kokoonpanolla aina pakko pitää vähintään yksi pidempi tauko.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Alkaa näemmä tuo VAG:n sisäinen erottelu tulemaan sitten tuossa esiin kun se mikä on volkkarissa vakiota/ilmaiseksi päivitysten myötä (toistaiseksi) onkin Skodassa lisämaksullista. Etenkin työsuhdeautoiluun melkoinen miina kun tuollaista lisäkulua ttuskin saa osaksi liisiä, mutta maksamalla se itse menee 100% omaan piikkiin jos edes on mahdollista. Kansanautolla siis kuitenkin sen rapiat 100kW tullut rutiinisti K-latauksen pisteillä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Alkaa näemmä tuo VAG:n sisäinen erottelu tulemaan sitten tuossa esiin kun se mikä on volkkarissa vakiota/ilmaiseksi päivitysten myötä (toistaiseksi) onkin Skodassa lisämaksullista. Etenkin työsuhdeautoiluun melkoinen miina kun tuollaista lisäkulua ttuskin saa osaksi liisiä, mutta maksamalla se itse menee 100% omaan piikkiin jos edes on mahdollista. Kansanautolla siis kuitenkin sen rapiat 100kW tullut rutiinisti K-latauksen pisteillä.
Sen sai yhtälailla osaksi leasaria kuin minkä tahansa lisävarusteen. Nyt yksittäiset varusteet ovat osa erilaisia varustepaketteja ja tuo nopea lataus vakiona. Skodalla lähtöhintaa tosiaan hinattu alaspäin houkuttelevammaksi tuolla.

Toisaalta BMW:stähän uutisoitiin, että jossain autossa penkinlämmitys oli osana jotain kuukausimaksullista palvelua. Joskus viime vuonna kun netissä katsoin, niin hybridi C-mersussa ei ollut vakiona adaptiivista vakkaria toisin kuin vaikka Enyaqissa tai Octaviassa. Eli en mä näe, että tuo vakiovarustelu kertoo ”erottelusta”. Pikemminkin vaan markkinointia. Tosin volkkareiden varustelu ei ole itselle tuttua.
 

hege

Jäsen
Sähköautoilun maailma on erilainen kuin polttisten, polttisten osalta vertailtiin kuinka monta kW:ta saa laitteesta ulos ja sähkistin kohdalla kuinka monta kW:ta saa laitteeseen sisään. Oma EV6 kuulemma tulossa syyskuussa mutta katsotaan miten käy...
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös