Mainos

Sähköautoilu

  • 557 786
  • 4 947

Glove

Jäsen

Tässä on nyt vaihtoehto sitten niille, jotka varta vasten haluavat sen (todella säännöllisen) lapin reissun heittää ilman kusitaukoja yhdeltä istumalta. Ps. Juttu ei kertonut toimintamatkaa peräkärryn kanssa.
Mitähän tuo mahtaa maksaa? Vaihtuuko päittäin mun sitikkaan?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Tässä on nyt vaihtoehto sitten niille, jotka varta vasten haluavat sen (todella säännöllisen) lapin reissun heittää ilman kusitaukoja yhdeltä istumalta. Ps. Juttu ei kertonut toimintamatkaa peräkärryn kanssa.
Eiköhän kohta maalitolpat siirry, että pitää päästä edestakaisin Helsingistä Lappiin lataamatta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Eiköhän kohta maalitolpat siirry, että pitää päästä edestakaisin Helsingistä Lappiin lataamatta.
Silloinhan voi muuttaa Piippolan, niin pääsee aina kotoa kohteeseeseen kotimaassa ja yleensä takaisinkin. Jos siis vielä aikoo palata.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joku täällä aiemmin kommentoi sitä, että on täysin turhaa laittaa noihin isoakkuisiin autoihin liikaa paukkuja ja se on varmasti ainoa järkevä kehityssuunta, kun suurin osa ihmisistä pärjää sillä pienemmälläkin rangella. Noista ison rangen autoista saa sitten pitkänmatkalaiset pulittaa vähän enemmän.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Toi mersun kulutus (8-9kwh/100km) on semmoinen kehityssuunta, että sillä pienemmälläkin akustolla pääsee kyllä tosiaan niin pitkälle kuin edes normaali ihminen haluaa ajaa kerralla. Tosin tällä forumilla tuntuu välillä, että se matka on tuota 1000km luokkaa, mutta ainakin itse pidän taukoja yleensä 150km välein.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mutta toisaalta kun rahaa ja sähköä saa seinästä, niin mikäs tässä on ajellessa rikkaiden sähköautoilla.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
On noissa melko pitkät toimitusajat tällä hetkellä, tosin tuo on tietenkin vielä extravituttavaa että venyy aiemmin luvatusta.

Itsekin menin ja tilasin Konan, joskus Q1 2023 tulee. Ihan sama milloin, kunhan arvo olisi suurin piirtein samaa luokkaa silloin kuin nyt.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
On noissa melko pitkät toimitusajat tällä hetkellä, tosin tuo on tietenkin vielä extravituttavaa että venyy aiemmin luvatusta.

Itsekin menin ja tilasin Konan, joskus Q1 2023 tulee. Ihan sama milloin, kunhan arvo olisi suurin piirtein samaa luokkaa silloin kuin nyt.
Oliko mistä tulossa tämä sinun Leafisi? Itsellä Laakkoselta luvattiin aiemmin syyskuuta e+:lle, mutta saapas nähdä. Ei toki suuremmin haittaa kun ostin vähän ajetun käytetyn tähän väliin odotusajaksi.
 

Benkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, NUFC
Oliko mistä tulossa tämä sinun Leafisi? Itsellä Laakkoselta luvattiin aiemmin syyskuuta e+:lle, mutta saapas nähdä. Ei toki suuremmin haittaa kun ostin vähän ajetun käytetyn tähän väliin odotusajaksi.
Vissiin multa oli tarkoitus kysyä? Savon suurautosta sain halvimmalla ja on se pienempi akku kyseessä. Olen itse ymmärtänyt, että noissa isompi akkuisissa toimitusaika on vielä pidemmällä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ensimmäinen päivä puhdasta sähköautoilua takana, kun sain lainaan Citroen E C4:n. Onhan se miellyttävää touhua vaikka sainkin auton ns. tankki rutikuivana. Puolen tunnin jäätelötauko S-Marketilla ja sai ladattua 7% --> 65% ja hintaa taisi tulla 7€. Mukava oli ajella ympäri Uusimaata kaverin kanssa. Jos tulisi edes vähän kilometrejä, niin saattaisin jopa ostaa oman ihan uuden sähköauton. Nyt pääsen harrastuksiin niin hyvin yhteiskyydeillä ja jaetuilla kustannuksilla + ei ole autopaikkaa, joten oma iänikuinen Audi on kadun varressa.

Ihailen myös itsessäni tapahtunutta asennemuutosta. Olin todella pitkään sähköautovastainen änkyrä. En edelleenkään usko, että näillä Suomen sähköautoiluilla ilmastonmuutos pysähtyy, mutta on tuo kuluttajalle todella mukavaa ja fiksua touhua.
 

Ujcik#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Pittsburgh
Nyt kun Tesla Model S ollut reilun kuukauden, osaa arvioida enemmän itse sähköautoilua.

Arki autoilussa on jo löytynyt. Eipä tuota lataus asiaa tule juuri enään miettineeksi. Siitä tulee tapa johon koko perhe sopeutuu nopeasti.

Yksi asia jonka nostan erikseen esille.
Lapsiani ( ala-aste ikäisiä) mietitytti asia yllättävän paljon. Sanotaan näin, ettemme vaimomme kanssa edes hoksanneet asiaa ottaa heidän kanssa mitenkään esille, mutta ovat kertoneet huolensa jälkeenpäin. Kaverit tai uskoisin että niiden vanhemmat ovat käyneet keskusteluja varmaankin hyvinkin negatiiviseen sävyyn. Lasten huolia olivat muutaman nyt mainitakseni..sähköautot voidaan kaapata, sähköautot voivat räjähtää tai joku voi ne räjäyttää, reissuihin pitää varata 10 tuntia lisää aikaa kun niitä pitää ladata, kotona sähköt eivät riitä ( voi pitää paikkansa, mutta lapsi ymmärtää tämän erillain) Autopilootti voi yhtäkkiä ajaa auton toisen päälle. No nyt kuukauden jälkeen ovat huomanneet ettei se nyt niin erilaista olekkaan.

Itse auto on kyllä nopea ja sähäkkä. ulkonäkö miellyttää ( tämä tietenkin makuasia) ja autolla ajaminen on itseasiassa yhtä mukavaa kuin joskus 20 vuotta sitten kun kortin sai :)

Latausasemia tulee uusia kokoajan. Yhtään tilannetta ei ole tullut vastaan ainakaan vielä, jossa olisi pitänyt odottaa latausvuoroa tai että ei toimisi laturi. Otanta toki hyvin pieni mutta paljon näin keskikesällä liikenteessä ihmisiä. ( asun ja liikunta siis Oulun seudulla ja Kainuussa sekä Lapissa)

Nopea tapa liikkua ja ladata on kun ajaa kapasiteetilla 20-60 %
Tuon välin laturit lataa jostain syystä helvetin nopeasti ja sitten se hidastuu. Eli kilometreissä tuolla omalla autollani n. 200. Pysähtyisin todennäköisesti muutenkin ainakin tuollaiselle 5-15 minuutin jalottelulle. Tuossa ajassa saakin ladattua tuonne 60 % takaisin ja matka voi jatkua. Perheen kanssa liikkuessa tauko venyy pidemmäksi ja jostain syystä lataus välillä 50- 90% Eli reilu puolituntia menee, mutta yleensä auto on ladannut jo ennen tauon loppumista.
Työreissulla homma menee itsestään lounaan/ kahvitauon aikana joten hidastumista ei ole aiheuttaneet.

latauksen sovellusten sijaan suosittelen poletteja vai mitä ne pienet lätkät nyt oikealta nimeltään ovat?
Se nopeuttaa ja helpottaa asiointia. Lätkää näyttämällä homma hoituu helposti.

Kokemukseni ovat olleet todella positiiviset.
Asenne muuttunut kyllä nopeasti, vuosi tai pari sitten ajattelin etten siirry sähköpeliin kuin pakon edessä. Mietin ettei minulla riitä mielenkiintoa jahdata latausasemia tai minulla rupeaa tressaamaan jatkua huoli toimintasäteestä.

Kuten kirjoitin. Johto on latausasemassa kotona valmiina, nappia -> luukku auki johto sisään.
ja kun lähdet kahvasta nappia, johto latausasemaan. 10 sekunttia tämä vie.

Käytän ccs latauksia joten mitään johtoja ei tarvitse tonkia peräkontista. " tankille" poletti näyttöön, latauksen aloitus ja tullessa latauksen lopetus, kahva takaisin paikoilleen ja menoksi.

Hyvin nopea toimenpide :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tesla avaa Ouluun myynnin, toimituksen ja huollon pisteet, eli saman setin kuin Vantaalla on. Lisäksi Turkuun tulee huolto.

 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tesla avaa Ouluun myynnin, toimituksen ja huollon pisteet, eli saman setin kuin Vantaalla on. Lisäksi Turkuun tulee huolto.

Kuvittelisi, että lähivuosina tulisi jo Tampereella/Pirkanmaalle nämä kaikki samat palvelut. Siinähän voisi olla itselleni uranvaihto ideaa. Jos laittais Muskille vielä tänään sähköpostia aiheesta.
 

Jof

Jäsen
Eikös Atoy Autohuolto ole mainostanut huoltopaketteja myös Tesloille?

Ei tietysti ole merkkihuolto, mutta jotain huoltopaketteja Teslalle ovat tehneet, joten lienevät myös perehtyneet Teslan tekniikkaan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuvittelisi, että lähivuosina tulisi jo Tampereella/Pirkanmaalle nämä kaikki samat palvelut. Siinähän voisi olla itselleni uranvaihto ideaa. Jos laittais Muskille vielä tänään sähköpostia aiheesta.

Eikö Lempäälässä ole jo joku huoltopiste Teslan toimesta? Näin ainaki muistelin jostain lukeneeni.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
On huoltopiste mutta ei ne siellä myy Tesloja.

Edit. Vai myykö?
Näyttäisi olevan myymälä myös. Itsekin olen ollut siinä luulossa, että Lempäälässä on vain virallinen huolto.
---

Atoy tosiaan huoltaa myös Tesloja, mutta käsittääkseni tämä koskee lähinnä vanhempia S- ja X-malleja sekä kolmosen ja Y:n osalta toimenpiteitä, jotka eivät vaaranna takuuta. Eli ilmastointi, raitisilmasuodatin, jarrunnesteet yms.

Edit. Vuosihuollolla aika rapea hinta kolmoselle, kun tarvittavia toimenpiteitä ei juuri ole ollenkaan. Tyyliin pissapojan täyttö 500 euroa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ihan mielenkiintoisen artikkelin luin tänään sähköautoilun ekologisuudesta. Kyllä, se on ekologista euroopan kannalta, mutta todellisuudessa ainoastaan päästöjen siirtoa euroopasta afrikkaan josta akkumateriaalit haalitaan. Eli plusmiinusnolla niin sanotusti. Mutta vieläkin tyhmempi juttu ja turhakkeita on tietysti sähköpyörät ja skootit, jotka tietysti vain lisäävät päästöjä verraten perinteisiin polkupyöriin. Se nyt toki on sanomattakin selvää. Tuosta päästöjen siirrosta euroopasta afrikkaan en osaa sanoa, mutta surkeaa jos on totta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ihan mielenkiintoisen artikkelin luin tänään sähköautoilun ekologisuudesta. Kyllä, se on ekologista euroopan kannalta, mutta todellisuudessa ainoastaan päästöjen siirtoa euroopasta afrikkaan josta akkumateriaalit haalitaan. Eli plusmiinusnolla niin sanotusti. Mutta vieläkin tyhmempi juttu ja turhakkeita on tietysti sähköpyörät ja skootit, jotka tietysti vain lisäävät päästöjä verraten perinteisiin polkupyöriin. Se nyt toki on sanomattakin selvää. Tuosta päästöjen siirrosta euroopasta afrikkaan en osaa sanoa, mutta surkeaa jos on totta.
En tiedä mistä artikkelista kirjoitat, mutta ainakin tutkimusten mukaan sähköauto ohittaa ekologisuudessaan polttomoottoriauton 60 000 - 80 000 kilometrin kohdilla ja siinä on nimenomaan otettu tuo akun tuotanto huomioon.

Sähköpyörällä ja -skoottailulla ei välttämättä korvata polkupyörää vaan nimenomaan se autoilukin. Perusheebo ei välttis jaksa pyöräillä 15 km töihim ja takas joka päivä, mutta sähköpyörällä kyllä. Joten en kyllä ole samaa mieltä kanssasi
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Ihan mielenkiintoisen artikkelin luin tänään sähköautoilun ekologisuudesta. Kyllä, se on ekologista euroopan kannalta, mutta todellisuudessa ainoastaan päästöjen siirtoa euroopasta afrikkaan josta akkumateriaalit haalitaan. Eli plusmiinusnolla niin sanotusti. Mutta vieläkin tyhmempi juttu ja turhakkeita on tietysti sähköpyörät ja skootit, jotka tietysti vain lisäävät päästöjä verraten perinteisiin polkupyöriin. Se nyt toki on sanomattakin selvää. Tuosta päästöjen siirrosta euroopasta afrikkaan en osaa sanoa, mutta surkeaa jos on totta.
Laita toki linkki tähän mielenkiintoiseen artikkeliin, niin päästään muutkin lukemaan.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Sähköpyörällä ja -skoottailulla ei välttämättä korvata polkupyörää vaan nimenomaan se autoilukin. Perusheebo ei välttis jaksa pyöräillä 15 km töihim ja takas joka päivä, mutta sähköpyörällä kyllä. Joten en kyllä ole samaa mieltä kanssasi
Kyllä terve nuorehko ihminen tuon 15 kilsaa polkee, mutta vanhuksille sähköpyörät on ihan jees. Minusta pyöräily ei sinänsä ole raskasta, mutta talvi on näillä leveysasteilla se joka siinä ketuttaa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Laita toki linkki tähän mielenkiintoiseen artikkeliin, niin päästään muutkin lukemaan.
Ei pysty linkkiä laittamaan paperilehteen, mutta uusimmassa Voima-lehdessä tuo artikkeli oli. Kuten sanoin, en tiedä onko totta vai ei, ja kenen agendaa siinä ajetaan. Kerroin vain mitä luin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä terve nuorehko ihminen tuon 15 kilsaa polkee, mutta vanhuksille sähköpyörät on ihan jees. Minusta pyöräily ei sinänsä ole raskasta, mutta talvi on näillä leveysasteilla se joka siinä ketuttaa.
Noh mä tunnen kolme sähköpyöräilijää ja nämä kulkevat työmatkaa, jotta ei tarvitsr hankkia perheeseen toista autoa. Kuulostaa ympäristöteolta, mutta ilmeisesti onkin kysr turhakkeista. Hyvä tietää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös