kananlento
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Täällä myös Kona ja pikkusen vajaa 700€ vakuutukset. 83% bonukset ja kaskolla 70%
Kaasu-Octaviaan verrattuna takaveto M3 Tesla oli sama hintainen vakuuttaa, M3P nosti vajaan satkun kokonaishintaa 900+ e --> 1000 e.
Jep, lähtökohta on kyllä voinut olla suolainen. Tuossa oli toki sitten kaikki mahdollinen, mitä papereista löytyi pienimmillä omavastuilla ja samoin on nyt Teslassa alkaen siitä, että lasivakuutus kattaa katon, mitä se ei kaikilla firmoilla automaattisesti tee. Model 3:eenkin on saanut 600:een koko paketin, mutta niissä tahtoo olla yleensä huonommat ehdot ja omavastuut.Aiemmin tätä viestiäsi ihmetellyt ja nyt, kun hinnat mainitsit, niin kallis ollut sun Ocun vakuutus. Mun kaasu Ocu oli alle 500 e täyskaskolla, mutta toki ilman keskeytysturvaa.
Facebookin sähköautoilijat ryhmässä on useampikin vakuutusmyyjä, joilta saa tarjouksen kun siellä huutelee. Ilmeisesti ihan asiallisia tarjouksia ovat sieltä saaneet.Justiinsa sain tuon ekan hinnan tilalle tarjouksen Pohjolasta tuohon 820€. Tuo alkaa olemaan jo kohtuullinen, mutta vielä kaukana vanhan hinnasta. Pitää hakea vielä parista muusta varmaan hinnat, jos jonkun euron säästäisi.
Hyundai Ioniq 28 kW. Itse ajan varmaan 95 % ajoistani kaupunkialueella joten nopeudet pysyvät maltillisina. Nyt olen tässä muutaman viime päivän aikana päässyt kahdesti 9,0 kWh kulutukseen joka on aivan saakelin matala. Talvipakkasilla menikin kulutus sitten selvästi noihin laittamiisi lukuihin, kun piti käyttää lämmitystä.Tuo on erittäin kova. Mikäs kaara sulla olikaan ja paljon kulutus? Omassa keskikulutus pyörii 15-18 kWh/100 km välillä riippuen kaasujalasta. Välillä 12, välillä 20. Pidän tuotakin hyvänä auton suorituskykyyn nähden.
9 kWh on todella kova. Itse pääsin 10:een taajama-ajossa SR+:lla, pervolla lukemat pyörivät alle 15:n, jos rauhassa taajamanopeutta malttaa ajella. Vielä toistaiseksi kuitenkin jokaisella ajomatkalla on pitänyt hiukan kengittää, ja tasaisen ajon testi menee siinä samalla.Hyundai Ioniq 28 kW. Itse ajan varmaan 95 % ajoistani kaupunkialueella joten nopeudet pysyvät maltillisina. Nyt olen tässä muutaman viime päivän aikana päässyt kahdesti 9,0 kWh kulutukseen joka on aivan saakelin matala. Talvipakkasilla menikin kulutus sitten selvästi noihin laittamiisi lukuihin, kun piti käyttää lämmitystä.
9 kWh on todella kova.
Vaikka tuo Tesla tällä hetkellä jyrää, niin luulen, etä isot valmistajat kuitenkin potin kerää loppuviimeksi. Ei ole niitä nitinöitä ja natinoita. Ja muuten autonrakennus hyvin hanskassa. Ja huoltoketjut kunnossa, toisin kuin tuossa amerikanihmeessä. Vielä kun hinnat tulis normi-ihmiselle siedettäviksi. Ja akut paremmiksi, no tuossa ylempänä olikin jo tarinaa siitä.
Miten paljon se ilmastointi haukkaa sitten? Ilmalämpöpumpuilla mennee ihan siedettäväksi?
Mutta kai ”perinteiset” autovalmistajat jossain kohtaa tuota eroa tuohon käyttöliittymäänkin ottaa kiinni. Ainakin itse uskon siihen. Sitä en sitten tiedä tarkalleen, että mitä tesla tekee tällä hetkellä paremmin, kun sähkönkulutuksen saavat niin alhaalle. Uskon kyllä, että perinnevalmistajat tätäkin eroa kuroo kiinni ajan mittaan.Saas nähdä, sähköautoissa käyttöliittymä korostuu enemmän ja Teslassa tuntuu, että ovat suunnitelleet käyttöliittymä edellä. Toisin kuin saksalaiset tai ruotsalaiset, ainakin itsellä lahoaa pää tuon Volvon softan kanssa ja ymmärtääkseni samat ongelmat vaivaavat volkkarikonsernia.
Toki olen aika biased kommentoimaan, kun tilasin Teslan kuukausi sitten.
Teslan suurin ongelma on laatu. Jenkkilästä tulevat ovat jopa paljon huonompia kuin Kiinasta tulevat.Mutta kai ”perinteiset” autovalmistajat jossain kohtaa tuota eroa tuohon käyttöliittymäänkin ottaa kiinni. Ainakin itse uskon siihen. Sitä en sitten tiedä tarkalleen, että mitä tesla tekee tällä hetkellä paremmin, kun sähkönkulutuksen saavat niin alhaalle. Uskon kyllä, että perinnevalmistajat tätäkin eroa kuroo kiinni ajan mittaan.
Kiinasta tulee ihan hyödykkeistä riippumatta kaikkea maan ja taivaan väliltä, rihkamaa ja premiumia. Teslan osalta laatu on parempaa kuin jenkeistä tulleet ja lisäksi tuoreemmissa vuosikerroissa on kiinnitetty viimeistelyyn muutenkin enemmän huomiota kuin mallien ensimmäisissä painoksissa.Teslan suurin ongelma on laatu. Jenkkilästä tulevat ovat jopa paljon huonompia kuin Kiinasta tulevat.
Jos on valmis ukkoistumaan täysillä ja sietää Opelia, niin...Onko näin?
@iibor Tuo mersun EQV on sitten vielä isompi ja laatuakin löytyy. Varusteita ilma-alustasta tuuletettuihin istuimiin.@iibor Opelin lisäksi on myös Sähköinen tila-auto Euniq 5 Grand Wagon (7P) - Maxus sähköautot
Toki tuossa ei ole laatua varmasti sitäkään vähää mitä Teslassa. Mitä olen ohimennen paikallisessa liikkeessä katsellut niin laatuvaikutelma huonompi kuin vuosituhannen vaihteen Seatissa.
Näinhän se on. jos haluaa ajaa laadukkaammalla kulkupelillä, kannattaa hankkia sellainen.Tässä Teslan laaduttomuusmantrassa kannattaa päivittää näkökulmia ja toisaalta on muistettava edelleen se, että se ei ole premiumbrändi sen perinteisessä merkityksessä. En nyt jaksa enää kolmatta kertaa kirjoittaa asiasta, mutta mersumiehien kannattaa pysyä edelleen siinä mersussa ja kokeilunhaluisemmat sitten istuvat Teslan rattiin. Helvetin hauska auto se on ajaa, ja se on lisäarvo siinä missä mikä muu tahansa autoiluun liittyvä tekijä.
Ioniq electric, e-golf, Kona electric...Työmatka 55 km suuntaansa, motaria siitä noin 45 km. Pidemmät reissut tehdään isolla bensa-autolla, mutta työmatka ja kauppareissut pitäisi hoitua sähköisesti.
Onko muita budjettiluokan vaihtoehtoja kuin Leaf?