Tämä viesti koskee aluksi ainoastaan sähköauton käyttökuluja verrattuna viitisen vuotta vanhaan polttomoottoriautoon. Lopuksi puhetta kokonaiskuluista ja sähköautoilusta ylipäänsä.
Uuden sähköauton säästöt tulevat polttoainekustannuksista, ajoneuvoverosta sekä huolloista. Uudessa sähköautossa on kalliimpaa vanhempaan polttikseen verrattuna vakuutus ja renkaat. Loppujen lopuksi kyseessä on pelkkien käyttökulujen suhteen vähän autoilevalle hyvin lähelle nollasummapeliä.
Polttoainekustannusten säästö riippuu ennen kaikkea ajoprofiilista. Kotona lataava säästää aina suhteessa paljon. 1000km matka
- sähköllä ajaen kuluttaa energiaa säästelemättä ja autoa usein esilämmittäen ja/tai -viilentäen 20kwh, yleensä reilusti vähemmänkin. Mutta nykykotisähkön hinnalla 17c/kwh -> sähkön hinta yhteensä 34 euroa.
- 6 litraa satasella kulutus 2.2 euron litrahinnalla tekee tuhannen kilometrin matkalla maksaa 132 euroa. Tähän ei kuulu auton valmisteleva lohko- tai sisätilan lämmitys, jonka hinta tunnin valmistelulla maksaa noin kahden kilowatin verran eli 34 senttiä.
Kotilatauslaitteen hankkiminen vaikkapa nyt sitten 1000 eurolla syö sähköautoilun edun polttoainekustannuksissa pitkäksi aikaa. Tavallisesti se on turha, sillä suko-pistokkeen turvallinen 2kwh lataus tuo tunnissa 10 kilometriä lisää ajomatkaa.
Ajoneuvovero on sähköautolla nyt viitisenkymppiä. Polttomoottoriauton vastaava riippuu päästölukemista, vuositason säästö lienee keskimäärin muutaman satasen luokkaa.
Sähköautossa huoltokustannuksia on reilusti vähemmän kuin polttomoottoriautossa, mutta huoltotarve riippuu myös ajotavoista; parin tuhannen kilon massalla vauhdissa tehdyt nopeat käännökset kuluttavat kääntyvien renkaiden tukirakenteita. Maltillisesti ajamalla voi tähän tietenkin itse vaikuttaa runsaasti. Jos autolla ajelee rauhallisesti, huoltotarpeen vähäisyys yllättää polttomoottorin huoltotarpeeseen tottuneen.
Vakuutus maksaa aina uuteen autoon paljon enemmän kuin sanotaan nyt vaikka 5 vuotta vanhaan. Jos 8v vanhan polttomoottoriauton täyskasko maksaa 500 euroa vuodessa, uuden sähköauton vastaava pyörii muutamassa tuhannessa. Täysillä bonuksilla kuten yleensä liikutaan, ero kapenee. Ilman kaskovakuutusta voi tietenkin ajaa ja koko elämän mittakaava huomioiden
Renkaat eniten myydyissä sähköautoissa järjestään yli 18 tuumaisia, jopa 20 tuumaisia, kun vielä vähän aikaa sitten perus tuumakoko on ollut vähemmän. Perusrenkaat vaikkapa 17 tuumaisina maksavat noin 500 euroa, 20 tuumaiset jo yli tonnin. Rengaskustannukset tulevat vastaan ajomäärästä riippuen 4-5 vuoden välein, mutta jos painavan sähköauton suorituskyvystä tykkää nauttia kiihdytyksissä ja kaarteissa, renkaat voivat kulua alta pois jo 30tkm ajolla muutamassa vuodessa.
—
Vuositason kokonaiskustannuksissa olennaista on tietenkin suurimpana auton arvon aleneman kulut, sekä mahdollisen rahoituksen kulut.
Arvon alenemassa vuosikymmenet käytössä ollut kaava noin 10% arvon alenemasta tullee pätenemään jollain aikavälillä myös sähköautoihin. Voi olla, että teknologian kehittyminen vähentää nykysähköautojen arvoa hyvin epätasaisesti, isot notkahdukset hinnassa ovat mahdollisia. Ajoneuvoveroon tulevat muutokset voivat vähentää sähköauton edullisuutta verrattuna polttomoottoriin.
Toisaalta, kun miettii miten jo suorastaan täydellisiä ajokokemuksia uudemmat premium-luokan autot ovat, voi olla että ihmisillä harventuu auton vaihtamistarve merkittävästi, eikä käytettyjen autojen arvo laske. Teslaan ei arvonaleneman perussääntö ole pätenyt käytännössä juurikaan, vaikka se ei edes ole perinteinen premiumauto. Kun hintaluokan 65.000 euroa autolla pääsee jo nyt 450km, suorituskyky urheiluauto ja ajotuntuma oikeasti premium, tulee mieleen miksi edes tarvitsee vaihtaa autoa? Arvonaleneman toteutuminen voi komponenttipulasta ja muista tuotanto-ongelmista johtuen alkaa realisoitumaan vasta vuosien päästä. Tällä hetkellä käytetystä saa myydessä reilusti enemmän kuin uutena ostaessa.
Rahoituksen kulut ovat sitten puolestaan jokaisen henkilökohtaisesta taloudesta kiinni.
—
Vaihtoehtoisista omistusmuodoista auton vuokraus vuodeksi voi olla hyvin edullista, mutta riippuu hyvin keskeisesti siitä mitä tämä vuokraussopimus sisältää. Jos se sisältää huollot ja renkaat, jäljelle voi jäädä itselle maksettavaksi todella hyvä diili, varsinkin jos kyseessä mainoskampanja vaikkapa hulluilta päiviltä. Leasing-sopimus ilman huoltoja ja renkaita, ehkä jopa pakollisena tietyn yhtiön vakuutuksella kääntyy jo nopeasti vuokraajan kannalta kalliiksi, varsinkin kun otetaan huomioon että tällä hetkellä leasing-sopimuksen suurin hyöty, arvonaleneman välttäminen, ei ole aiheellinen pelko.
—
Vaihtaminen sähköautoon ja sen kannattavuus riippuu jokaisen omista mieltymyksistä ja henkilökohtaisen talouden mahdollisuuksista. Pelkästään käyttökuluilla arvioituna peli pyörii tasaisena jos ajomäärät ovat maltilliset. Ajonautinnon ja -elämyksen puolesta kalliimpi sähköauto on hyvin ”houkutteleva”.
—
Syitä olla hankkimatta sähköautoa joita olen itse pohtinut ovat seuraavat: Uusissa keskiluokan autoissa on jonkin verran softapuolen ongelmia jotka voivat rampauttaa auton käyttöä, samaten range pullonkaula siinä hintaluokassa jota pidän vielä järkevänä autoilusta maksaa. Ajelen erittäin mukavalla vanhemmalla hybridillä jo nyt sähköllä 90% ajoistani, amg lähes kaikilla varusteilla joten todella moni sähköauto on hyvilläkin varusteilla käyttökokemuksena downgrade. Tällä hetkellä kannan autossa mukanani kahden voimalinjan hyvät, toisaalta sitten myös huonot puolet.
Tällä hetkellä istun ostohousut tukevasti kaapissa viikattuna, mutta toisaalta valmiina kun aika koittaa muutamien vuosien päästä.
—
PS. ehkäpä huvittavin tilanne sähköautoilussa liittyy uusien autojen toimitusaikoihin jos autossa on laajempi varustelutaso. Olisi ikävää tilata unelmien auto ”kaikilla herkuilla”, kokea ne kaikki ilon fiilikset ensin lyhyesti, sitten muutama kuukausi kerrallaan saada viesti että toimitus viivästyy. Lopulta yli vuosi tilaamisen jälkeen saat käteen sen ”unelmien auton” jo valmiiksi vanhentuneena, naapurilla saman auton uudempi perusmalli 20 kilometriä pidemmällä akkukapasiteetillä, kauniimpi vaimo etupenkillä ja onnellisemman näköinen lapsi takapenkillä.