Sähköautoilu

  • 497 900
  • 4 586

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kuulin tuossa Italialaisen autolehden testimatkasta sähköautolla Milanosta Sisiliaan. Kuulemma matkaan meni 4 päivää. Lataukset tyyliin jonkin epämääräisen autokorjaamon perällä tavallisesta töpselistä. Mitään latauspisteitä on Italiassa turha etsiä. Toisaalta kun yli puolet sähköstä tuotetaan hiilellä ja maakaasulla niin eihän tuolla ole sähköautossa muutenkaan yhtään mitään järkeä. Sama pätee pitkälti myös muihin Välimeren maihin.

Siinä mielessä on hyvä, että sähköautoja harrastetaan ensin täällä, missä se on edes jollakin tasolla järkevää ja varsinkin Norjassa, jossa on sekä ympäristöystavällisesti tuotettua sähköä että tilaa tarvittavalle latausinfralle.
Riippuu merkistä, Superchargereita on Eurooppa täynnä. A Better Route Plannerilla tuohon meni 17h aikaa, josta lauttamatkoihin 4,5h. Latauksiin 1,5h. Kaikenlaisia agendoja sitä toimittajilla onkin.

Edit. Heitin saman reissun Mapsiin ja ajaksi tuli joko 17h tai 13h riippuen siitä, menikö reitti Korsikan kautta vai ei. Eli eipä tuossa eroja juuri ole. Isoakkuisilla sähkäreillä pääsee Sardiniaan ilman lautauksiakin, jos valitsee reitin, jossa on lauttasiirtymää paljon. Maanteitä priorisoidessa taas pysähdys tulee suurimmalle osalle pl. kusematta Civitavecchiaan -miehille joka tapauksessa, joten miksi ei laturin yhteyteen.

Ei siis todellakaan jatkoon tuota autolehden testiä.
 
Viimeksi muokattu:

vilho

Jäsen
Riippuu merkistä, Superchargereita on Eurooppa täynnä. A Better Route Plannerilla tuohon meni 17h aikaa, josta lauttamatkoihin 4,5h. Latauksiin 1,5h. Kaikenlaisia agendoja sitä toimittajilla onkin.

Edit. Heitin saman reissun Mapsiin ja ajaksi tuli joko 17h tai 13h riippuen siitä, menikö reitti Korsikan kautta vai ei. Eli eipä tuossa eroja juuri ole. Isoakkuisilla sähkäreillä pääsee Sardiniaan ilman lautauksiakin, jos valitsee reitin, jossa on lauttasiirtymää paljon. Maanteitä priorisoidessa taas pysähdys tulee suurimmalle osalle pl. kusematta Civitavecchiaan -miehille joka tapauksessa, joten miksi ei laturin yhteyteen.

Ei siis todellakaan jatkoon tuota autolehden testiä.
Menikö saaret sekaisin? Ei kai Sisiliaan kannata Korsikan kautta mennä missään tapauksessa. Lauttamatkakin on tosi lyhyt Sisiliasta mantereen puolelle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Menikö saaret sekaisin? Ei kai Sisiliaan kannata Korsikan kautta mennä missään tapauksessa. Lauttamatkakin on tosi lyhyt Sisiliasta mantereen puolelle.
Meni. Ei siis maantieteellisesti, vaan nappasin vain jostain alitajuisesti Sardinian. Jees, loogisempi reitti toki myös Milanosta Sisiliaan. 17h näyttää ABRP tuolle, josta 3h latausta. Maps näytti 15h suoralle ajolle, 1400 km matkaa. Neljä päivää on yhä aikamoista pelleilyä. Olisi hauska nähdä alkuperäinen juttu.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Toisaalta kun yli puolet sähköstä tuotetaan hiilellä ja maakaasulla niin eihän tuolla ole sähköautossa muutenkaan yhtään mitään järkeä. Sama pätee pitkälti myös muihin Välimeren maihin.
Niin järkeä siis kuluttajalle vai valtiolle? Tuskin Suomessakaan kovin moni hankkii sähköautoa sen takia, että tekee jonkun ekoteon. Valtaosa hankkii varmasti sen ihan, että saisi omia autoilun kuluja pienemmäksi ja luotettavamman vaihtoehdon polttomoottoriautolle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Loppuvuodesta taitavat nyt vaihtua lopulta sitten nykyiset väliaikaisratkaisut EV6 GT-Lineen Moonscape-mattana premium packilla, eli sillä "paremmalla pakettivarustelulla". Kattoikkunakin pitäisi jopa toimitukseen saada, vaikka se onkin aikoja venyttänyt.

Maalipinnan olisin valinnut alunperin toisenlaisena, mutta korealaisissakin tosiaan toimitukset tökkivät ja tämä oli nyt käytännössä ainoa järjellinen vaihtoehto sillä varustelulla, joka saaman piti. Mattapintaa pitää vaan vähän jaksaa enemmän pestä ja huoltaa. Hyvä paketti kuitenkin rakentui tästä järkevällä toimitusajalla - jollei nyt jälkimmäisessä sitten jotain tapahdu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin järkeä siis kuluttajalle vai valtiolle? Tuskin Suomessakaan kovin moni hankkii sähköautoa sen takia, että tekee jonkun ekoteon. Valtaosa hankkii varmasti sen ihan, että saisi omia autoilun kuluja pienemmäksi ja luotettavamman vaihtoehdon polttomoottoriautolle.
Itse voin ihan suoraan myöntää syiden olleen egologisia ekologisuuden sijaan. Eli suorituskyky edellä. Eka versio olisi ollut myös edullisempi kuukausittaisilta kuluiltaan, tämä nykyinen ei. Kolmantena sitten ympäristöarvot, mutta en edes yritä viherpestä todellisia motiivejani. Ne ovat kuitenkin ihan selkeä ja moraalinen plussa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Valtaosa hankkii varmasti sen ihan, että saisi omia autoilun kuluja pienemmäksi ja luotettavamman vaihtoehdon polttomoottoriautolle.
En jaa kylläkään tätä käsitystä, että uusi sähköauto on luotettavampi, kuin uusi polttomoottoriauto.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Onneksi odotusaika on pitkä, kun kotilatausvaihtoehdot tuottaa päänvaivaa. Päivittäistä ajoa tulee n. 200km ja pikalatausasemia on n. 1km päässä. Lataus tulee tapahtumaan pääosin rivitalossa, jossa meillä oma autokatospaikka ja vaihtoehtona myös pitää autoa välillä huoneiston edessä, jossa ei varsinaista autopaikkaa, mutta ei käytännössä häiritse naapureita ja nyt meillä ollut siinä 2. auto. Lisäksi tulemme lataamaa autoa mökillä, jossa valmiiksi jo voimapistorasia.

Mökille ajatuksena ostaa latauskaapeli, jossa latauksen voi rajoittaa teholtaan pienemmäksi, mutta se olisi maks 11kwh. Jos samaa kaapelia haluaisi hyödyntää myös rivitalossa, niin huoneiston eteen pitäisi teetättää voimapistorasia ja ladata autoa siitä. Uskoisin, että omat liittymät 3x25 sen kestää. Tämä olisi kustannuksiltaa luultavasti edullisin vaihtoehto.

2. Vaihtoehto on sitten uusia katokseen uusi rasia, jossa kwh-mittaus. Sillä saisi sitten ladattua vähän verkkaisemmin ja voi olla että vaatii kuormanhallintaa mukaan, joka sitten lisää kustannuksia. Tämä olisi ehkä näppärin vaihtoehto, niin auto olisi aina sään suojassa ja jos joskus tarvitsee nopeampaa latausta, niin lähellä pikalatureita. Mökille tarvitsisi sitten ehkä kuitenkin lisäksi sen voimarasialatauspiuhan.

Aivan liikaa vaihtoehtoja tälläiselle, joka ei sähköistä ymmärrä mitään, mutta haluaa kuitenkin setviä itselleen sopivinta ratkaisua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onneksi odotusaika on pitkä, kun kotilatausvaihtoehdot tuottaa päänvaivaa. Päivittäistä ajoa tulee n. 200km ja pikalatausasemia on n. 1km päässä. Lataus tulee tapahtumaan pääosin rivitalossa, jossa meillä oma autokatospaikka ja vaihtoehtona myös pitää autoa välillä huoneiston edessä, jossa ei varsinaista autopaikkaa, mutta ei käytännössä häiritse naapureita ja nyt meillä ollut siinä 2. auto. Lisäksi tulemme lataamaa autoa mökillä, jossa valmiiksi jo voimapistorasia.

Mökille ajatuksena ostaa latauskaapeli, jossa latauksen voi rajoittaa teholtaan pienemmäksi, mutta se olisi maks 11kwh. Jos samaa kaapelia haluaisi hyödyntää myös rivitalossa, niin huoneiston eteen pitäisi teetättää voimapistorasia ja ladata autoa siitä. Uskoisin, että omat liittymät 3x25 sen kestää. Tämä olisi kustannuksiltaa luultavasti edullisin vaihtoehto.

2. Vaihtoehto on sitten uusia katokseen uusi rasia, jossa kwh-mittaus. Sillä saisi sitten ladattua vähän verkkaisemmin ja voi olla että vaatii kuormanhallintaa mukaan, joka sitten lisää kustannuksia. Tämä olisi ehkä näppärin vaihtoehto, niin auto olisi aina sään suojassa ja jos joskus tarvitsee nopeampaa latausta, niin lähellä pikalatureita. Mökille tarvitsisi sitten ehkä kuitenkin lisäksi sen voimarasialatauspiuhan.

Aivan liikaa vaihtoehtoja tälläiselle, joka ei sähköistä ymmärrä mitään, mutta haluaa kuitenkin setviä itselleen sopivinta ratkaisua.

3x25 taitaa olla maksimitehollaan teoreettisesti noin 17 kW, eli saunaa ja täyttä kolmen vaiheen latausta jos pidät päällä, ei saa olla muuta sähköä tai pääsulake poksahtaa. Autosta/lataussäätimestä latauksen rajoittaminen auttaa, tai sitten kuormanhallinta.
 

12961

Jäsen
3x25 taitaa olla maksimitehollaan teoreettisesti noin 17 kW, eli saunaa ja täyttä kolmen vaiheen latausta jos pidät päällä, ei saa olla muuta sähköä tai pääsulake poksahtaa. Autosta/lataussäätimestä latauksen rajoittaminen auttaa, tai sitten kuormanhallinta.
Pääsulakkeiden kasvattaminen tietysti myös yksi vaihtoehto. 3*35A ei vielä aivan älyttömästi nosta kk-hintoja, liittymämaksu tulee tietysti maksettavaksi. Jos kämpässä on saunan lisäksi myös sähkölämmitys, tekee tuo 3*25A helposti tiukkaa jos autoa halutaan ladata 11kw teholla.

Riippuu tietysti myös millaisella kaapeloinnilla rivareissa on tehty asuntokohtainen syöttö. Siitä ei ole kokemusta. Omakotitaloissa syöttö sallii omalla kokemuksella liittymän kasvattamisen yleensä ainakin 3*63A asti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Aivan liikaa vaihtoehtoja tälläiselle, joka ei sähköistä ymmärrä mitään, mutta haluaa kuitenkin setviä itselleen sopivinta ratkaisua.
Tässä kiteytyy omasta mielestäni sähköautoilun luotaantyöntävin asia (korkean hankintahinnan lisäksi). Asioiden monimutkaisuus tai sekavuus sellaiselle, joka tahtoisi vain ajella sähköllä miettimättä asioita sen enempää. Tällä hetkellä koko sähköautoilu latauksineen ja kaikkine eri vaihtoehtoineen tuntuu aivan helkutin sekavalta verraten polttomoottoriautoiluun. Toki ehkäpä sekin ajan kanssa korjaantuu, mutta nyt omissa ajatuksissani koen näin.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
3x25 taitaa olla maksimitehollaan teoreettisesti noin 17 kW, eli saunaa ja täyttä kolmen vaiheen latausta jos pidät päällä, ei saa olla muuta sähköä tai pääsulake poksahtaa. Autosta/lataussäätimestä latauksen rajoittaminen auttaa, tai sitten kuormanhallinta.
Onneksi ollaan laiskoja saunomaan sähkösaunassa, eli se kerran-kaksi kuussa, kun lämpiää, niin silloin ei tarvitse olla laturissa. Mökille sulakekoon kasvattamista pitää harkita, kun siellä sähkölammitys, ilmalämpöpumppu, vesipumppu, tiskikone yms, niin riski kulutuspiikkeihin on suhteellisen suuri.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Asioiden monimutkaisuus tai sekavuus sellaiselle, joka tahtoisi vain ajella sähköllä miettimättä asioita sen enempää.
Näin se yleensä on uusien asioiden kanssa. Toki helpoksi voi itselle tehdä, kun soittaa pätevälle sähkömiehelle ja laittaa kättä taskuun. Nyt on ehkä vähän halua samalla sivistää myös itseä samalla, koska näitä asioita tulee jakossa vastaaan myös oman työn kautta enenevissä määrin
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
3x25 taitaa olla maksimitehollaan teoreettisesti noin 17 kW, eli saunaa ja täyttä kolmen vaiheen latausta jos pidät päällä, ei saa olla muuta sähköä tai pääsulake poksahtaa. Autosta/lataussäätimestä latauksen rajoittaminen auttaa, tai sitten kuormanhallinta.
Viime talvena sulake poksahti pari kertaa vilp-lämmitteissä talossa jo hybridiä (7kw) ladatessa. Toki -25, joilloin talo on suoralla sähkölämmityksellä ja mitään lataustehoja tietenkään jaksanut säätää vaan töpseli autoon kiinni vaan.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Näin se yleensä on uusien asioiden kanssa. Toki helpoksi voi itselle tehdä, kun soittaa pätevälle sähkömiehelle ja laittaa kättä taskuun. Nyt on ehkä vähän halua samalla sivistää myös itseä samalla, koska näitä asioita tulee jakossa vastaaan myös oman työn kautta enenevissä määrin
Sähköautoilusta pitäisi vaan saada niin simppeliä, että naapurin mummokin osaisi ja ymmärtäisi siitä perusasiat, vaikka ei muuten jaksaisi kiinnostua sähköautoilusta sen enempää. Se olisi todellinen myyntivaltti.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tässä kiteytyy omasta mielestäni sähköautoilun luotaantyöntävin asia (korkean hankintahinnan lisäksi). Asioiden monimutkaisuus tai sekavuus sellaiselle, joka tahtoisi vain ajella sähköllä miettimättä asioita sen enempää. Tällä hetkellä koko sähköautoilu latauksineen ja kaikkine eri vaihtoehtoineen tuntuu aivan helkutin sekavalta verraten polttomoottoriautoiluun. Toki ehkäpä sekin ajan kanssa korjaantuu, mutta nyt omissa ajatuksissani koen näin.

Kotona pistoke tolppaan ja toinen pää autoon tai vaihtoehtoisesti kotilatauslaitteesta vaan johto autoon kiinni.

Julkisella toinen pää latauslaitteeseen, toinen pää autoon, tagin vilautus tai sovelluksesta käynnistys. Tai pikalatureilla vain johto kiinni autoon, tagin vilautus tai sovelluksesta käynnistys.

Ei nyt ihan kauhean monimutkaista rakettitiedettä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, ei tuo nyt ihan älyttömän vaikeaa ole. Jos kotilataus on mahdollista, arkena ei tarvitse kuin nykäistä piuha kiinni autoon. Helpompaa, kuin pumpulle poikkeaminen. Reissussa mahdollisesti joutuu hiukan kelailemaan, mutta ABC-lataus, Supercharger ja Lidl eivät erityisen vaikeita ole nekään. Kaksi viimeistä käytännössä vaatii saman kuin kotilataus.
 

Outsider

Jäsen
Sähköautoilusta pitäisi vaan saada niin simppeliä, että naapurin mummokin osaisi ja ymmärtäisi siitä perusasiat, vaikka ei muuten jaksaisi kiinnostua sähköautoilusta sen enempää. Se olisi todellinen myyntivaltti.
Ehkä siitä pitäisi ennemmin tehdä monimutkaisempaa, ettei halukkaat joutuisi odottamaan autoa pahimmillaan pitkälti toista vuotta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kotona pistoke tolppaan ja toinen pää autoon tai vaihtoehtoisesti kotilatauslaitteesta vaan johto autoon kiinni.

Julkisella toinen pää latauslaitteeseen, toinen pää autoon, tagin vilautus tai sovelluksesta käynnistys. Tai pikalatureilla vain johto kiinni autoon, tagin vilautus tai sovelluksesta käynnistys.

Ei nyt ihan kauhean monimutkaista rakettitiedettä.
Niin, noin sen pitäisi olla. Toivottavasti onkin. Sitten kuitenkin kuulostaa, että eri vaihtoehtoja latureissa ja lataustavoissa sun muissa on vaikka kuinka paljon, joista tavan tallaaja ei ymmärrä mitään. Enkä siis tiedä, kuinka monimutkaista on todellisuus sähköautojen maailmassa, mutta se mielikuva mikä niistä syntyy tämänkin ketjun osalta kuulostaa suunnilleen samalta kuin pc-pelikoneen rakentaminen. Liikaa muuttujia sellaiselle joka ei asiaan jaksa vihkiytyä. Ehkä sitten markkinointi sakkaa jos todellisuus on simppeliä mutta mielikuvat aivan muuta?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Varmaan kännyköiden lataamisessa on - tai ainakin ennen oli - enemmän monimutkaisuutta kuin sähköauton (koti)lataamisessa. Toki kun investoitavat summat on satakertaisia niin tietty varovaisuus luonnollista.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja ei kännykänkään lataamiseksi tarvita sähköinsinöörin tutkintoa. Laitat piuhan kiinni ja that’s it. Jos tarvitset sähköauton latausaseman niin hankit sellaisen asennuksineen. Sitten se on plug&play. Tässä nyt vähän hakemalla haetaan ongelmaa asiasta joka nyt ei todellakaan ole ongelma.

Reittisuunnittelu pidemmällä matkalla voi vaatia hieman ekstraa. Mutta eihän nyt itse lataaminen ole sen monimutkaisempi prosessi kuin tankkaaminenkaan.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jossakin vaiheessa tuo lataaminen tahi joku muu sähköautoekstra kyllä tulee. Valtio menettää kovasti nyt rahaa, kun ei autoilusta voi nyhtää. Tuleeko se seuranta autoihin? Tämä olisi kyllä tavallaan vapauden riistoa. Jotenkin se valtio kuitenkin kompensoi tulonmenetykset. Kun kerran budjettiin merkattu ne n. 8 miljardia. Nyt vielä on halpaa sähköautoilu, olis vaan varaa päivittää. Mutta kun ei ole, nin maksetaan sitten.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pääsulakkeiden kasvattaminen tietysti myös yksi vaihtoehto. 3*35A ei vielä aivan älyttömästi nosta kk-hintoja, liittymämaksu tulee tietysti maksettavaksi. Jos kämpässä on saunan lisäksi myös sähkölämmitys, tekee tuo 3*25A helposti tiukkaa jos autoa halutaan ladata 11kw teholla.

Riippuu tietysti myös millaisella kaapeloinnilla rivareissa on tehty asuntokohtainen syöttö. Siitä ei ole kokemusta. Omakotitaloissa syöttö sallii omalla kokemuksella liittymän kasvattamisen yleensä ainakin 3*63A asti.

Joo, eikä se kaikkialla hirveästi edes maksa, esimerkiksi satun porttilamaisesti tietämään, että vaikkapa Vantaan energialla edes kuukausimaksu ei muutu, tulee reilun tonnin kertakulu. Käytännössä vaan 3 x 25 riittää kyllä ainakin perusomakotitalon tasossa, kun jollain tapaa rajaa suurimman sähkönkulutuksensa ajalta latauksen määrää. Joko kuormanhallinta tai autosta lataamisen rajoittaminen.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jossakin vaiheessa tuo lataaminen tahi joku muu sähköautoekstra kyllä tulee. Valtio menettää kovasti nyt rahaa, kun ei autoilusta voi nyhtää. Tuleeko se seuranta autoihin? Tämä olisi kyllä tavallaan vapauden riistoa. Jotenkin se valtio kuitenkin kompensoi tulonmenetykset. Kun kerran budjettiin merkattu ne n. 8 miljardia. Nyt vielä on halpaa sähköautoilu, olis vaan varaa päivittää. Mutta kun ei ole, nin maksetaan sitten.

Kilometripohjainen vero voi tulla, mutta mitään loogista indikaatiota siitä, että se tulisi vain sähköautoiluun ei ole. Suhteellinen hintaetu säilyy 98 % varmasti, mutta toki sähköautoilukaan ei enää tuolloin niin halpaa ole kuin nyt.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä kiteytyy omasta mielestäni sähköautoilun luotaantyöntävin asia (korkean hankintahinnan lisäksi). Asioiden monimutkaisuus tai sekavuus sellaiselle, joka tahtoisi vain ajella sähköllä miettimättä asioita sen enempää. Tällä hetkellä koko sähköautoilu latauksineen ja kaikkine eri vaihtoehtoineen tuntuu aivan helkutin sekavalta verraten polttomoottoriautoiluun. Toki ehkäpä sekin ajan kanssa korjaantuu, mutta nyt omissa ajatuksissani koen näin.

Ja sitten todellisessa maailmassa se on huomattavasti helpompaa ja vaivattomampaa kuin polttisautoilu. Ihan kaikin tavoin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös