Riippuu merkistä, Superchargereita on Eurooppa täynnä. A Better Route Plannerilla tuohon meni 17h aikaa, josta lauttamatkoihin 4,5h. Latauksiin 1,5h. Kaikenlaisia agendoja sitä toimittajilla onkin.Kuulin tuossa Italialaisen autolehden testimatkasta sähköautolla Milanosta Sisiliaan. Kuulemma matkaan meni 4 päivää. Lataukset tyyliin jonkin epämääräisen autokorjaamon perällä tavallisesta töpselistä. Mitään latauspisteitä on Italiassa turha etsiä. Toisaalta kun yli puolet sähköstä tuotetaan hiilellä ja maakaasulla niin eihän tuolla ole sähköautossa muutenkaan yhtään mitään järkeä. Sama pätee pitkälti myös muihin Välimeren maihin.
Siinä mielessä on hyvä, että sähköautoja harrastetaan ensin täällä, missä se on edes jollakin tasolla järkevää ja varsinkin Norjassa, jossa on sekä ympäristöystavällisesti tuotettua sähköä että tilaa tarvittavalle latausinfralle.
Edit. Heitin saman reissun Mapsiin ja ajaksi tuli joko 17h tai 13h riippuen siitä, menikö reitti Korsikan kautta vai ei. Eli eipä tuossa eroja juuri ole. Isoakkuisilla sähkäreillä pääsee Sardiniaan ilman lautauksiakin, jos valitsee reitin, jossa on lauttasiirtymää paljon. Maanteitä priorisoidessa taas pysähdys tulee suurimmalle osalle pl. kusematta Civitavecchiaan -miehille joka tapauksessa, joten miksi ei laturin yhteyteen.
Ei siis todellakaan jatkoon tuota autolehden testiä.
Viimeksi muokattu: