Sähköautoilu

  • 497 599
  • 4 586

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllähän sitä ostaa vois, jos perse kestäis. Nyt pitää vetää venettä harvoin, tosin veneen vaihdon myötä tuo jäis mökille.
Vaan kärryä pitää kiskoa aika usein, eikä niitä sitten löydy, halvalla. Kestämätön tilanne, kun bensa maksaa eikä rahaa ole laittaa sähköpirssiin. No, jostain luovutaan, katsotaan, mistä. Jos akkutekniikka kehittyy, niin ehkä liisari, mutta nyt ei riitä.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kiitoksia kaikille, jotka vastasivat kysymyksiini aikaisemmin. Kävin katselemassa kauppojen tarjontaa ja pyysin tarjouksen Mustang Mach-E:stä. Nykyisestä dieselistäkin saisi enemmän kuin pelkäsin, joten saa nyt sitten nähdä. Noissakin toki toimitusaika 30 viikkoa, mikä hidastaa kuumetta. Kakkosautona löytyy bensakin, ajattelin naputella molemmat Autovexiin jossain vaiheessa, tulisipa siitäkin sitten vähän kimmoketta asian ratkaisuun kun myisi molemmat.

Olen mietiskellyt, että auton latausnopeus on aika merkitsevää nyt kun julkiset pikalaturit alkaa kaikki olla minuuttitaksalla ja jos tosiaan kotilatausta ei olisi. Eipä tuo Mustangkaan mikään markkinoiden nopein lataaja kyllä ole, mutta lapsellisesti vähän tuo logo kiinnostaisi.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, SaPko, Ivan Huml
Kiitoksia kaikille, jotka vastasivat kysymyksiini aikaisemmin. Kävin katselemassa kauppojen tarjontaa ja pyysin tarjouksen Mustang Mach-E:stä. Nykyisestä dieselistäkin saisi enemmän kuin pelkäsin, joten saa nyt sitten nähdä. Noissakin toki toimitusaika 30 viikkoa, mikä hidastaa kuumetta. Kakkosautona löytyy bensakin, ajattelin naputella molemmat Autovexiin jossain vaiheessa, tulisipa siitäkin sitten vähän kimmoketta asian ratkaisuun kun myisi molemmat.

Olen mietiskellyt, että auton latausnopeus on aika merkitsevää nyt kun julkiset pikalaturit alkaa kaikki olla minuuttitaksalla ja jos tosiaan kotilatausta ei olisi. Eipä tuo Mustangkaan mikään markkinoiden nopein lataaja kyllä ole, mutta lapsellisesti vähän tuo logo kiinnostaisi.

Rinta-Joupilta saattaisi irrota Mustangin esittelymalleja näistä nopeammalla toimitusajalla.
 
Olen mietiskellyt, että auton latausnopeus on aika merkitsevää nyt kun julkiset pikalaturit alkaa kaikki olla minuuttitaksalla ja jos tosiaan kotilatausta ei olisi.
Nostan tämän, kun mennyt itseltäni täysin ohi moinen uudistus. Aikaisemmin ollut harvinaisempia nuo minuuttiperusteiset, kiersin ne hyvin kaukaa koska käytännössä melkolailla kaikissa tapauksissa se on parhaimmillaankin samanhintaista kuin kwh perusteinen, mutta useammassa tapauksessa kalliimpi. Ymmärtääkseni oli myös pyrkimyksenä siirtää kaikki lopulta kwh perusteisiksi.

Nyt pikaisella katsannalla Helsingin alueella toden totta melkein kaikki pikalaturit on nyt minuuttiperusteisia - mitä helvettiä? Tässähän nyt kairataan ahteriin oikein kunnolla, jos ei ole kotilatausmahdollisuutta. Oikeastaan monin paikoin aletaan jo olemaan lähes dieselin hinnoissa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Kai tuolla minuuttiperusteisella pikalatauksella haetaan sitä, että ei autot seiso siinä kolmea tuntia kerralla per auto. Jos laskutetaan pelkän tehon mukaan, niin kaikkihan (joilla ei ole kiire) jää liruttamaan niitä viimeisiäkin prosentteja sinne akkuun ja ainakin tulevaisuudessa kun sähköautot lisääntyy, niin myös jonot latauspaikoille lisääntyy tollaisella meiningillä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Olen mietiskellyt, että auton latausnopeus on aika merkitsevää nyt kun julkiset pikalaturit alkaa kaikki olla minuuttitaksalla

K-Latauksen ja ABC-latauksen pika- ja suurteholataukset ovat kWh-pohjaisilla hinnoilla. Ja taitaa olla myös Virran kaikki HPC-laturit kWh-hinnoilla.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
K-Latauksen ja ABC-latauksen pika- ja suurteholataukset ovat kWh-pohjaisilla hinnoilla. Ja taitaa olla myös Virran kaikki HPC-laturit kWh-hinnoilla.
K-latauksella on myös minuuttihinnoiteltua siellä täällä. ABC:n laturilla en ole vielä minuuttihinnoittelua nähnyt.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
K-latauksella on myös minuuttihinnoiteltua siellä täällä. ABC:n laturilla en ole vielä minuuttihinnoittelua nähnyt.

Voi olla, että olen keksinyt koko jutun, mutta muistelisin, että K-lataus olisi muuttanut osin ABC-latauksen lanseerauksen vuoksi kaikki laturinsa kWh-pohjaisiksi. Mutta tämä tosiaan ihan oma muistikuva.
 
Voi olla, että olen keksinyt koko jutun, mutta muistelisin, että K-lataus olisi muuttanut osin ABC-latauksen lanseerauksen vuoksi kaikki laturinsa kWh-pohjaisiksi. Mutta tämä tosiaan ihan oma muistikuva.
Siis tätään mä juuri ajoin takaa tuossa hieman ylempänä - muutos minuuttiperusteisuuteen on tullut ihan tässä viikon-kahden sisällä. Aikaisemmin moista ei ollut noin paljoa ainakaan Pääkaupunkiseudulla jossa itse latailen. Koskee Fortum, Virta ja K-lataus paikkoja. Muutamat toki on pysynyt vielä kwh.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Siis tätään mä juuri ajoin takaa tuossa hieman ylempänä - muutos minuuttiperusteisuuteen on tullut ihan tässä viikon-kahden sisällä. Aikaisemmin moista ei ollut noin paljoa ainakaan Pääkaupunkiseudulla jossa itse latailen. Koskee Fortum, Virta ja K-lataus paikkoja. Muutamat toki on pysynyt vielä kwh.

Näin näköjään on. Nopealla vilkaisulla Itä-Helsingissä kaikki suurteholataukset esim. K-latauksella on ekat 45min kWh-hinnoilla ja tämän jälkeen minuuttitaksalla, mutta esimerkiksi taas Jakomäessä taas jo minuuttitaksalla.

Virralla taas en keskustan alueelta nopeasti löytänyt kuin Suvilahdesta 50kW latauksen, joka oli minuuttitaksalla, mutta saman latauspisteen 150kW laturi taas kWh-hinnalla.

Ajoimme eilen Vuokattiin Helsingistä ja sen kummemmin latauspaikkoja miettimättä luotin siihen, mitä ABRP ehdottaa. Kaksi kertaa latasimme Fortumin HPC-laturilla, hinta halpaa kuin saippua, 0,54€/min. Kummallakin laturilla oltiin se 35min. Koitetaan noita välttää seuraavalla reissulla.
 
Viimeksi muokattu:

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Nykyään tulee usein laskeskeltua ja pyöriteltyä, että tulisiko järkevämmäksi sähkö/plug-in hybridi.

Tällä hetkellä bensa-Toyota käytössä, kuluttaa varmaan sen 7 litraa 100lla.

Karkeasti liikkumiseen kuluja menee kuukausittain 200€ lyhennys kuussa, 250€ bensat, 100€ huollot, pesut katsastukset ja vero ja 50€ vakuutus. Yhteensä 600€. Ajot pääasiassa työmatkaa, kaupassa käyntiä ja kaupungissa käyntiä, yli 90% ajoista menopaluuna sen alle 50km.

Jos jättäisi vaikka 100€ kuussa polttoaineeseen/sähköön, niin sitähän voisi käyttää 500€ kuussa esimerkiksi yksityisleasingiin.

Aika paljon vaihtoehtoja rajautuu usein pois, kun tilaa saisi olla sekä peräkontissa että takapenkillä (2 kpl isoja turvaistuimia). Lisäksi vetokoukku on aika ehdoton. Hybridi voisi olla hyvä pidempiä reissuja ja remppakuormien vetämisiä varten.


Onko porukalla kokemusta yksityisleasingeista, mitä kannattaa ottaa huomioon? Jotain katselin, niin taitaa olla isoja eroja mitä kuuluu pakettiin. Eräässä puljussa näytti olevan rajattuna pois kuluvat osat, vaikka huollot kuuluivatkin pakettiin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nyt pikaisella katsannalla Helsingin alueella toden totta melkein kaikki pikalaturit on nyt minuuttiperusteisia - mitä helvettiä? Tässähän nyt kairataan ahteriin oikein kunnolla, jos ei ole kotilatausmahdollisuutta. Oikeastaan monin paikoin aletaan jo olemaan lähes dieselin hinnoissa.

Mikä auto sinulla on, jos dieselin hinnoissa mennään? Vanha Leaf?
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pikalatauksen ei minusta kuulukaan olla erityisen halpaa, sen tarkoitus on mahdollistaa matkan jatkuminen mahdollisimman nopeasti kohti sellaista paikkaa jossa lataaminen on halvempaa ja hitaampaa, kuten kotiin , työpaikalle tai 22 kW laturiin vaikka yöksi. Ja jotta mahdollisimman moni pystyisi pikalatureita käyttämään niin tarkoituksenmukaista olisi että niissä ladattaisiin ainoastaan sen verran kuin on pakko.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
K-latauksella on myös minuuttihinnoiteltua siellä täällä. ABC:n laturilla en ole vielä minuuttihinnoittelua nähnyt.
Jep, viikonloppuna huvikseni testasin K-latauksen pikalaturia ja minuuttitaksalla oli 0,20eur/min. Muistelen, että tuo laturi oli joskus talvella vielä kwh-taksalla kun huvikseen kävin katsomassa kun sähköautoa vasta tosissaan mietti. Jos autossa fiksu navigointi ja osaa lämmittää akun tuollaiseen navigoitaessa niin pääsee heti hyvällä/täydellä vauhdilla lataamaan. Muuten on aika kalliita ne ekat minuutit kun latausnopeus on heikko, varsinkin jos ajaa lyhyen siirtymän laturille.

Kannattaa tosiaan sovelluksella katsoa hinnat etukäteen ettei tule yllätyksiä, koska tilanteet muuttuu.
 
Viimeksi muokattu:

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Nyt menee hankalaksi. Kia Ev6 ComfortPack varusteilla ja Ioniq 5 Premium -paketilla olisi kalkkiviivoilla. Molemmat koeajettu, molemmista tykkäsin kovasti. Eroja on, mutta en osaa sanoa kumpi parempi. Hintaeroa ei juuri ole ja molempia ei voi valita. Auttakaa!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt menee hankalaksi. Kia Ev6 ComfortPack varusteilla ja Ioniq 5 Premium -paketilla olisi kalkkiviivoilla. Molemmat koeajettu, molemmista tykkäsin kovasti. Eroja on, mutta en osaa sanoa kumpi parempi. Hintaeroa ei juuri ole ja molempia ei voi valita. Autakaa!
Kyllä KIA on paremman näköinen livenä, ikkunalinja on jopa vähän saabesque. Hyundaikin on ihan hauskan näköinen, mutta ei ihan riitä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kyllä KIA on paremman näköinen livenä, ikkunalinja on jopa vähän saabesque. Hyundaikin on ihan hauskan näköinen, mutta ei ihan riitä.
Makunsa kullakin, Ioniq 5 on hauskan retro, mutta tuo EV6 on kyllä livenä ihan helvetin ruma. Aivan järkyttävä, aidosti. Mutta se on vain mun mielipiteeni, ja pääasia, että ajajat tykkää.

Harri Salolla on näistä vertailuvideo, @kharon Samaa konsernia ja käsittääkseni aikalailla samaa puuta muutoin pl. muotoilu ja siitä aiheutuva tilankäyttö.



 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
En kyllä ymmärrä miten jonkun oletettavasti aikuisen miehen makuun tuo EV6 näyttää paremmalta kuin Ioniq 5. Ensimmäinen näyttää sisältä ja ulkoa teini-ikäisen megapäheeseksiwau-piirrustukselta ja jälkimmäinen hillityn tyylikäs aikuisen miehen auto.

Ja koska tämä on makuasia, kyseessä on fakta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Skodamiehet ilmestyi. MOT.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En kyllä ymmärrä miten jonkun oletettavasti aikuisen miehen makuun tuo EV6 näyttää paremmalta kuin Ioniq 5. Ensimmäinen näyttää sisältä ja ulkoa teini-ikäisen megapäheeseksiwau-piirrustukselta ja jälkimmäinen hillityn tyylikäs aikuisen miehen auto.

Ja koska tämä on makuasia, kyseessä on fakta.
Teini-ikäisen megapäheen piirroksen sijaan sanoisin viisivuotiaan kubistin suunnittelemaksi - lamppu siellä, toinen täällä, takalinja tuonne noin ja sitten vähän rattia ja keskikonsolia noinikkaasti.

Itse sentään olen tyylipuhdas surrealisti ja ajan kalalla.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Nyt menee hankalaksi. Kia Ev6 ComfortPack varusteilla ja Ioniq 5 Premium -paketilla olisi kalkkiviivoilla. Molemmat koeajettu, molemmista tykkäsin kovasti. Eroja on, mutta en osaa sanoa kumpi parempi. Hintaeroa ei juuri ole ja molempia ei voi valita. Auttakaa!
Nonni, Päätös tehty! Ioniq 5 lähtee tilaukseen, kun sain vielä vähän tingittyä huoltoja yms. mukaan. Nyt sitten odotellaan ja pitkään....
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Nonni, Päätös tehty! Ioniq 5 lähtee tilaukseen, kun sain vielä vähän tingittyä huoltoja yms. mukaan. Nyt sitten odotellaan ja pitkään....
Millainen odotusaika nykyään? Itse pistin tilauksen premiumin viime syyskuussa muistaakseni, elo-syyskuun vaihteeseen pitäisi tulla eli enää nelisen kuukautta =D
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulle kävi silleen hassusti, että pippeli tai siis auto vaihtui näyttävämpään ja tehokkaampaan vähän yllättäen. Eilen tuli mahkut napata kokomusta Model 3 Performance ja niinhän siinä kävi, että nyt on alla 500+ heppaa kera 700 nm:n. Ihan tolkuton vempele, mutta kerrankos sitä.

Silloin täytyy laukoa kun on paikka. En erityisemmin edes uskaltanut unelmoida Performancesta, mutta kun sattui tulemaan maahan sopivaan aikaan tämän vuoden malli pienillä kilometreillä ja musta aina sisustaa myöden (puulistakin valmiiksi teipattu mustaksi), kysyin tarjouksen ja tein päätöksen.

Hohhoijaa. Lähinnä tässä odottelen, että saan parit palaverit pidettyä ja pääsen ajelemaan. Kitkat vielä alla, mutta jos pääsiäisen jälkeen kesäkumeilla jo. Pakko myöntää, että olen fiiliksissä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mulle kävi silleen hassusti, että pippeli tai siis auto vaihtui näyttävämpään ja tehokkaampaan vähän yllättäen. Eilen tuli mahkut napata kokomusta Model 3 Performance ja niinhän siinä kävi, että nyt on alla 500+ heppaa kera 700 nm:n. Ihan tolkuton vempele, mutta kerrankos sitä.

Silloin täytyy laukoa kun on paikka. En erityisemmin edes uskaltanut unelmoida Performancesta, mutta kun sattui tulemaan maahan sopivaan aikaan tämän vuoden malli pienillä kilometreillä ja musta aina sisustaa myöden (puulistakin valmiiksi teipattu mustaksi), kysyin tarjouksen ja tein päätöksen.

Hohhoijaa. Lähinnä tässä odottelen, että saan parit palaverit pidettyä ja pääsen ajelemaan. Kitkat vielä alla, mutta jos pääsiäisen jälkeen kesäkumeilla jo. Pakko myöntää, että olen fiiliksissä.
Sulla auto vaihtuu useammin kuin mulla sukat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös