Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Sähköautoilu

  • 572 671
  • 5 054

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Monelle sähköautolijalle tuntuu olevan kova paikka kun se sähköauto ei kaikkia houkuta. Toisaalta monelle bensa-autoilijalle on kova paikka kun joku hehkuttaa sähköautoa. Itseasiassa koko autokeskustelu on lähes pelkkää tunnekuohua suuntaan ja toiseen. Se on jännä miten aikuisista tulee lapsia kun on autoista kyse.
Ei pelkästään, kun on autoista kyse. Samaa leiriytymistä näkee vähän kaikkialla. Tietokoneiden maailmassa on AMD vs Intel. Puhelinten ja tabien maailmassa Apple vs Android. Autojen maailmassa sähkö vs fossiili. Urheilussa oman kaupungin joukkue vs naapurikaupungin. Suomi vs Ruotsi. Kasvissyönti vs lihansyönti.

Ja niin edespäin. Moni meistä tykkää kuulua johonkin porukkaan. Kun oikein tutkii omaa maailmaansa, saattaa löytää aikamonta tällaista kuplaa, jossa huomaamattaan elää.

Sähköautot muuten jyräsivät maaliskuussa 2022 myydyimpien autojen kärkeen, top 3:ssa kaksi Teslaa. Lisäksi kakkosena Peugeot 208, josta saa sekä fossiili- että sähköversion. Yhä toki kolme neljäsosaa autoista puhdasta fossiilia.
 

Liitteet

  • 279734680_10219987166815896_3440170917541112715_n.jpg
    279734680_10219987166815896_3440170917541112715_n.jpg
    99,3 KB · kertaa luettu: 95
  • 279655969_10219987166935899_7141820123924623253_n.jpg
    279655969_10219987166935899_7141820123924623253_n.jpg
    53,9 KB · kertaa luettu: 95
Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
On siis totta, että sähköauto ei sovi kaikille. Vain sille 95+ prosentille.
Sopii kyllä toki valtaosalle, mutta vasta kun hankintahinnat alkavat olla maltillisia. Suomalaisen ostaman auton keskihinta on muistaakseni 5 000 € (vai oliko 7 000€), joten vielä on liikaa hintaeroa, vaikka ajaminen olisi sähköllä edullisempaa. Ajan kanssa toki sekin korjaantuu.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Sopii kyllä toki valtaosalle, mutta vasta kun hankintahinnat alkavat olla maltillisia. Suomalaisen ostaman auton keskihinta on muistaakseni 5 000 €
Jos on varaa ajaa ja ylläpitää 5000€ autoa, niin silloin yleensä on varaa ostaa myös aika merkittävästi arvokkaampi sähköajoneuvo. Kokonaiskulut se merkittävin tekijä, ei hankintahinta. Harva vaan tulee laskeneeksi, paljonko se 15 vuotta vanha dieselveturi vie vuodessa rahaa..
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

12961

Jäsen
Lataaminen on todella paljon tankkaamista vaivattomampaa, sekä "kaupallisesta" tolpasta että kotona. Kotilataus vaatii pistokkeen kytkemisen autoon, kaupallisista pisteistä lataaminen sen lisäksi NFC-tagin vilauttamista laitteelle.
Eikä noita tagejakaan tarvitse käyttää. Appi kännykässä riittää. Puhelin on kuitenkin aina mukana ja taginippu helpommin kadoksissa, ainakin jos sille tulee kotilatauksen ansiosta harvoin käyttöä.

Ajomukavuus on varsinkin kaupunkiajossa aivan eri planeetalta. Tehottomampikin sähköauto reagoi kaasuun ihan eri tavalla kuin polttis eikä pörise. Sähköautoon tottumisen jälkeen modernillakin automaattiaskilla varustettu polttis tuntuu antiikkiselta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikä noita tagejakaan tarvitse käyttää. Appi kännykässä riittää. Puhelin on kuitenkin aina mukana ja taginippu helpommin kadoksissa, ainakin jos sille tulee kotilatauksen ansiosta harvoin käyttöä.

Ajomukavuus on varsinkin kaupunkiajossa aivan eri planeetalta. Tehottomampikin sähköauto reagoi kaasuun ihan eri tavalla kuin polttis eikä pörise. Sähköautoon tottumisen jälkeen modernillakin automaattiaskilla varustettu polttis tuntuu antiikkiselta.

Appikin tietysti ok, mutta tagi on kyllä käytössä nopeampi. Piuha kiinni ja vilautus tolpalle vs. softan käynnistys ja pieni odottelu (joka menee sitten jo siihen lähimaksulla maksamisen aikaan, joka lienee bensatankkauksessa se normaali lyhin aika).
 

12961

Jäsen
Millaisia latausratkaisuja on jengi laittanut itselleen jos on tarvetta ladata esim. yhtä sähköautoa ja yhtä plugaria? Meilläkin hyvin todennäköisesti jäljelle jäävä polttisauto vaihtuu jollain aikataululla joko plugariin tai jos kokemukset EV6:stä osoittautuvat hyvin positiivisiksi (talvikäytön skimbailun osalta) toiseen sähköautoon.
Täyssähkölle kaapeloitiin 3*32A kestävällä kaapelilla 3*16A rasia ulkokatokseen. Ladataan voimavirtapistokkeeseen kytkettävällä latauslaitteella. Autotallissa oli valmiiksi voimavirtarasia jos EQV pitää sinne joskus ajaa.

Hybridiä ladataan ns caravan-rasiaan kytkettävällä latauslaitteella autotallissa.

Latausasemissa en nähnyt lisäarvoa, vaan sijoitin mieluummin isompiin pääsulakkeisiin. Mahdollisti samalla myös sähkökiukaan päivittämisen saunan koon vaatimaan kokoluokkaan.

Ajatuksena tässä, että molemmat autot latautuvat suurimmalla ottamallaan vaihtovirtateholla tarvittaessa kummassa latauspaikassa tahansa. Latausasema ei siirtyisi autotallin ja katoksen välillä. Pistokekytkentäinen latauslaite siirtyy tarvittaessa minuuteissa ja samaa syöttöä pystyy tarvittaessa käyttämään esimerkiksi voimavirtaa käyttäviin työkaluihin.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Jos on varaa ajaa ja ylläpitää 5000€ autoa, niin silloin yleensä on varaa ostaa myös aika merkittävästi arvokkaampi sähköajoneuvo. Kokonaiskulut se merkittävin tekijä, ei hankintahinta. Harva vaan tulee laskeneeksi, paljonko se 15 vuotta vanha dieselveturi vie vuodessa rahaa..
Ei sen käytetyn tarvitse olla iso dieselveturi, vaan esim. Nissan Micra tms. Ei takuulla tule kalliimmaksi vuositasolla kuin 50 000€ maksava sähköinen auto. Omaa pikku bensa-autoa tankkaan kuukaudessa n. 100 eurolla ja huoltoihin on mennyt vuodessa 220 euroa. Lasinpesunestettä 3 litraa. Siinäpä ne kulut.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Appikin tietysti ok, mutta tagi on kyllä käytössä nopeampi. Piuha kiinni ja vilautus tolpalle vs. softan käynnistys ja pieni odottelu (joka menee sitten jo siihen lähimaksulla maksamisen aikaan, joka lienee bensatankkauksessa se normaali lyhin aika).
Saisi kyllä yleistyä ihan normaali lähimaksu, kuten bensa-automaateilla. Itse vasta aloittelen sähköautoilua ja onhan se aikamoinen opettelu, että missä laturissa kannattaa mitäkin sovellusta tai tagiä hyödyntää. Esimerkkinä se, että Virran latureille ei kannata hankkia Virran tiliä, koska se edellyttää ennakkotalletusta ja ainakin ennen maksoi vielä kuukausimaksunkin, vaan samaan hintaan saa ladattua Helenin tagillä. Tai että jos käyttää väärää tagia, voi huomaamattaan päätyä maksamaan korkeampaa lataushintaa roamingin vuoksi.

Yhä on hiukan epäselvää, että miten recharge laturien kanssa.
 

12961

Jäsen
Appikin tietysti ok, mutta tagi on kyllä käytössä nopeampi. Piuha kiinni ja vilautus tolpalle vs. softan käynnistys ja pieni odottelu (joka menee sitten jo siihen lähimaksulla maksamisen aikaan, joka lienee bensatankkauksessa se normaali lyhin aika).
Tagi on nopeampi jos se nippu löytyy heti. Omassa käytössäni olen melko varma, että se voi olla joka kerta eri paikassa/paikka unohtunut ja sovellus on käytännössä nopeampi.

Ajo on minulla sellaista, että olen 7kk aikana ehtinyt tasan kolme kertaa ladata kodin ja konttorin ulkopuolella.
 

12961

Jäsen
Ei sen käytetyn tarvitse olla iso dieselveturi, vaan esim. Nissan Micra tms. Ei takuulla tule kalliimmaksi vuositasolla kuin 50 000€ maksava sähköinen auto. Omaa pikku bensa-autoa tankkaan kuukaudessa n. 100 eurolla ja huoltoihin on mennyt vuodessa 220 euroa. Lasinpesunestettä 3 litraa. Siinäpä ne kulut.
Micraa voisi verrata vaikka johonkin Leafiin, joissa toki akut ovat kohtuullisen pieniä. Noita saakin sitten jo melko edullisesti.

Ei se täyssähkö kaikille sovi eikä varmasti ole absoluuttisesti halvin mahdollinen vaihtoehto kun pääomakulut otetaan käyttökulujen lisäksi huomioon. Kun vanhempia ja vanhempia sähköautoja alkaa vuosien kuluessa olla enemmän markkinoilla, niin myös tuo absoluuttisesti halvin mahdollinen kulkupeli kääntynee sähköautoksi. Tällä hetkellä paljon ajettujen ja vanhempien sähköautojen määrä on niin pieni, että kysyntä ylittää hintahaitarin alapäässäkin tarjonnan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Saisi kyllä yleistyä ihan normaali lähimaksu, kuten bensa-automaateilla. Itse vasta aloittelen sähköautoilua ja onhan se aikamoinen opettelu, että missä laturissa kannattaa mitäkin sovellusta tai tagiä hyödyntää. Esimerkkinä se, että Virran latureille ei kannata hankkia Virran tiliä, koska se edellyttää ennakkotalletusta ja ainakin ennen maksoi vielä kuukausimaksunkin, vaan samaan hintaan saa ladattua Helenin tagillä. Tai että jos käyttää väärää tagia, voi huomaamattaan päätyä maksamaan korkeampaa lataushintaa roamingin vuoksi.

Yhä on hiukan epäselvää, että miten recharge laturien kanssa.

Roaming on kyllä maan sisällä ihan vaan typerä toiminto, ehkä sen ulkomaankäytössä (kuten puhelinpuolellakin oli) ymmärtää.

Tuo Virran järjestelyhän on aika lailla nihilistikäyttäjille, kun se "kuukausimaksu" tarkoittaa siis sitä, että jollet kertaakaan käytä kuukauden aikana Virran tolppaa, sieltä lähtee yhden (1) euron veloitus. Halutessaan - ja erityisesti harvemmin lataavan kohdalla - tosiaan tuon maksun voi välttää.

Ennakkotalletus ei varmaan keskimääräiselle autoilijalle ole mikään ongelma (siinä siis Virralla ja KSSe:lla on 30 euron ennakkotalletus, Helenillä ei), kun tilin lopettaessa raha palautetaan. Siitä valittamista en ole oikein koskaan ymmärtänyt.

Muuten kyse on simppelistä asiasta, jota erityisesti polttisjengi haluaa - pahoitteluni, mutta kyllä, trollaten - mystifioida. On erilaisia palveluntarjoajia ja heillä on oma sovelluksensa/täginsä. Käytännössä Virran verkostolla omansa, Fortumin verkostolla omansa (Väre, Recharge, Fortum) ja S- ja K-ryhmällä omansa + joitain pienempiä.

Useimmat autoilijat käyttävät näistä maksimissaan yhtä tai kahta. Tämä tuntuu olevan erityisesti näille polttisröllääjille (ei kohdistu nyt siis sinuun tässä, mutta tälläkin palstalla erityisen yleinen ilmiö) "ongelma" samalla, kun he käyttävät puhelimestaan päivittäin esimerkiksi 10+ sovellusta tai lähimaksavat luottokortillaan koko ajan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Micraa voisi verrata vaikka johonkin Leafiin, joissa toki akut ovat kohtuullisen pieniä. Noita saakin sitten jo melko edullisesti.

Ehkä kuitenkin enemmän vaikkapa VAG:n triplettiin - Leaf on tiloiltaan oleellisesti isompi auto.

Tässähän muuten on myös yksi klassinen harha, sähköautoja kokeilemattomat ja niissä edes istumattomat pitävät keskimäärin markkinoilla olevia autoja kovin pieninä. Ulkomitta kun hämää niissä malleissa, jotka on sähköautoiksi tehty. Autoa on kopan sisällä aivan valtavasti enemmän, kun polttomoottori ei vie tilaa.

Oma lukunsa on sitten vaikkapa e-Golf, jonka moottoritila on hupaisan näköinen, kun kori on sama kuin polttiksessa, mutta moottoritilasta käytössä pieni osa. Nämä onneksi poistuvat markkinoilta pikkuhiljaa.
 

aalto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, änärin suomalaiset
Sähköautoista puhuttaessa ei kannata vertailla vuoden 2002 Corollaa ja uutta Teslaa. Yleensä nuo eivät ole vaihtoehtoja silloin kun ollaan ostamassa itselle uutta autoa.
Itse olen sillä tavalla onnellisessa asemassa, että päädyin etsimään uutta autoa. Valinta kohdistui Volvoon ja merkin sisällä on helpompi tehdä valintoja eri moottoreiden välillä. Olin toki aika vakaasti päättänyt siirtyä sähköautoon, mutta valintaa helpotti se, että xc40n saa kevythybridä samaan hintaan kuin sähkön. Lataushybridi on sitten jo kalliimpi.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muuten kyse on simppelistä asiasta, jota erityisesti polttisjengi haluaa - pahoitteluni, mutta kyllä, trollaten - mystifioida. On erilaisia palveluntarjoajia ja heillä on oma sovelluksensa/täginsä. Käytännössä Virran verkostolla omansa, Fortumin verkostolla omansa (Väre, Recharge, Fortum) ja S- ja K-ryhmällä omansa + joitain pienempiä.
Ensimmäistä kertaa asiaa opettelevana kyllä se aika mystiseltä tuntui. Ajoin ajokortin vasta viime syksynä näin vanhana äijänä ja sain muutaman kuukauden sisään opetella sekä tankkauksen, että sähköauton latauksen. Näistä kahdesta tankkauksella en ole tarvinnut kuin pankkikorttia, mutta tosiaan en vieläkään tiedä, mitä kaikilla sähköauton latureilla kannattaa käyttää.

Turha sitä siis on myöskään peitellä, että julkinen lataus tällä hetkellä tilanne on aikamoinen tilkkutäkki, eikä mitään yhtenäistä linjaa ole. Bensan kanssa näen suoraan sinne motarille isosta tolpasta, että paljonko tankkaus maksaa, mutta sähköauton kanssa se ei onnistu. Latausnopeuskin vaikuttaa hintaan ja esimerkiksi K-Latauksella on hitain lataus kWh pohjainen, keskinopea minuuttipohjainen ja taas nopein kWh pohjainen - miksi ihmeessä?

Kotilataus ratkoo monia ongelmia, mutta sitäkään mahdollisuutta ei kaikilla ole eikä tule olemaan. Siksi julkisen latauksen sujuvuus ja helppous on minusta sähköautoilun kannalta erittäin tärkeä juttu.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Turha sitä siis on myöskään peitellä, että julkinen lataus tällä hetkellä tilanne on aikamoinen tilkkutäkki, eikä mitään yhtenäistä linjaa ole. Bensan kanssa näen suoraan sinne motarille isosta tolpasta, että paljonko tankkaus maksaa, mutta sähköauton kanssa se ei onnistu. Latausnopeuskin vaikuttaa hintaan ja esimerkiksi K-Latauksella on hitain lataus kWh pohjainen, keskinopea minuuttipohjainen ja taas nopein kWh pohjainen - miksi ihmeessä?

Tässä on kyse markkinan asetannasta ja tarjonnan määrästä. Nyt vielä, kun suurteholatausasemia on vähän, on erityisesti niiden kohdalla järkevää myydä aikaa, jonka ne ovat varattuja. Hidaslataus taas on enemmän hybridejä ja vastaavia pieniakkuisia varten käyttökelpoinen. Pitkässä juoksussa kun PHEVit häviävät markkinasta ja latausnopeudet kasvavat tämä asettunee tasaisemmaksi. Lisäksi toki on kyse nytkin siitä, että parempi/nopeampi palvelu maksaa enemmän.

Hybridit muuten (siis lataussellaiset, en puhu huijausmarkkinoiduista) ovat välivaihe, mutta ovat henkisesti erittäin tärkeä sellainen. Jännä juttu toiminnallisesti on sitten se, että esimerkiksi Norjassa ne olivat markkinassakin tärkeitä - niissä kun on vielä noin vuoteen 2019-2020 saakka ollut paljon sellaisia toiminnallisuuksia, joita on ollut hyvin hankalasti saatavilla täyssähköpuolella.

Meillä, kun tullaan Norjaa muutama vuosi perässä, käynee niin, että PHEVien varsinainen markkina jää paljon lyhytaikaisemmaksi. Nyt kun samoilla ominaisuuksilla saa jo niitä täyssähköjäkin myös "kansanautoissa". Vielä 2-3 vuotta sitten tilanne jopa ihan nelivedosta ja vastaavista lähtien oli täysin toinen.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tässä on kyse markkinan asetannasta ja tarjonnan määrästä. Nyt vielä, kun suurteholatausasemia on vähän, on erityisesti niiden kohdalla järkevää myydä aikaa, jonka ne ovat varattuja. Hidaslataus taas on enemmän hybridejä ja vastaavia pieniakkuisia varten käyttökelpoinen. Pitkässä juoksussa kun PHEVit häviävät markkinasta ja latausnopeudet kasvavat tämä asettunee tasaisemmaksi. Lisäksi toki on kyse nytkin siitä, että parempi/nopeampi palvelu maksaa enemmän.
Ymmärrän periaatteen, mutta K-Latauksellahan tuo menee juuri väärinpäin. Se keskimmäinen nopeus myy aikaa, nopein taas veloittaa kWh perusteisesti. Ymmärtäisin, jos nopein olisi minuuttitaksalla.

Mutta alkutaipaleellahan tässä vielä sähköautoilun kanssa ollaan, aika korjaa varmasti pääosan näistä pienistä kiusoista. Tosiasia on, että vaikka vahingossa menisin sinne kalleimmalle laturille ja vetäisin aliteholla akun täyteen, tulisi matkustus silti fossiiliautoilua halvemmaksi.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

12961

Jäsen
Ehkä kuitenkin enemmän vaikkapa VAG:n triplettiin - Leaf on tiloiltaan oleellisesti isompi auto.

Tässähän muuten on myös yksi klassinen harha, sähköautoja kokeilemattomat ja niissä edes istumattomat pitävät keskimäärin markkinoilla olevia autoja kovin pieninä. Ulkomitta kun hämää niissä malleissa, jotka on sähköautoiksi tehty. Autoa on kopan sisällä aivan valtavasti enemmän, kun polttomoottori ei vie tilaa.

Oma lukunsa on sitten vaikkapa e-Golf, jonka moottoritila on hupaisan näköinen, kun kori on sama kuin polttiksessa, mutta moottoritilasta käytössä pieni osa. Nämä onneksi poistuvat markkinoilta pikkuhiljaa.
Tilojensa puolesta kyllä, Leafia tarjosin lähinnä sillä, että oletin vanhempien Leafien olevan ikänsä ansiosta halvimpia järkeviä täyssähköautoja, mitä käytettyjen markkinoilla on.

@K.A.H tuossa peräänkuulutti halvimpia mahdollisia ajamisen kokonaiskuluja, ja pääomakulut huomioon ottaen tuollainen vanhempi Leaf lienee ikänsä takia sähköautojen edullisimmasta päästä.

Noiden hinnat käytettyinä ovat muuten hyvin lähellä samalla tasolla kuin pari vuotta sitten, kun niitä viimeksi katsoin. Jos ovat varmoja laitteita, niin pääomakulut olisivat olleet aivan minimaaliset.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kumpaakaan ei toki tarvitse tehdä välttämättä, mutta ovat mukavuustekijöitä. Jos trollaamiseltasi ehdit lukea, kommentissa nimenomaan todettiin, ettei pääsulakkeisiin tarvitse kajota.
Että trollaamista on se kun tuo esille myös negatiivisia seikkoja - tässä tapauksessa usein mainitsematta jääviä nk. muita kuluja, jotka eivät ole sopusoinnussa oman idealistisen käsityksen kanssa?

Tämä semminkin kun en ottanut kantaa muuhun kuin siihen, että eipä ole halpaa lystiä.

Jos idealismiltasi ehdit lukea.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä semminkin kun en ottanut kantaa muuhun kuin siihen, että eipä ole halpaa lystiä.
Molemmissa on kulunsa. Fossiiliautoon joutuu tyypillisesti hommaamaan täällä pohjoisessa moottorinlämmittimen, sähköautoon ei. Samoin moni laittaa sisätilanlämmittimen, sitäkään ei sähköautoon tarvitse.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tilojensa puolesta kyllä, Leafia tarjosin lähinnä sillä, että oletin vanhempien Leafien olevan ikänsä ansiosta halvimpia järkeviä täyssähköautoja, mitä käytettyjen markkinoilla on.

@K.A.H tuossa peräänkuulutti halvimpia mahdollisia ajamisen kokonaiskuluja, ja pääomakulut huomioon ottaen tuollainen vanhempi Leaf lienee ikänsä takia sähköautojen edullisimmasta päästä.

Noiden hinnat käytettyinä ovat muuten hyvin lähellä samalla tasolla kuin pari vuotta sitten, kun niitä viimeksi katsoin. Jos ovat varmoja laitteita, niin pääomakulut olisivat olleet aivan minimaaliset.

Joo, näin toki on. Nimenomaan vaan tämä kokoasia on se, mikä noissa usein hämää lisäksi sellaisia, jotka eivät täyssähköjä lainkaan tunne. "Onpa tuo Ioniq 5 pieni auto" jne.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Harri Salon youtube-kanavalta löytyy muuten varsin kattava epävirallinen sähköautojen kulutustesti.

Mitä kuluihin tulee, niin toki on huomioitava ne ajettavat kilometrit. Autohan on aina kuluerä ja monelle autonomistajalle edullisin vaihtoehto olisi käyttää julkisia ja tarvittaessa taksia.

Omille n. 40t km vuodessa ajoille sain kulut aika yksi yhteen nykyisen (vm15) 5,7 litraa satasella kuluttavan dieselin kanssa.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Itse ostin "halvalla" 40kW Leafin. Ennen meni bensa-autolla 350€ polttoaineeseen kuukaudessa, nyt sama hinta auton maksuun ja päälle 40€ sähköihin. Eli käytännössä tuun maksamaan tuosta sähköautosta karkeasti laskien 6000€.
Kotona ladataan 95-prosenttisesti.

Vaimo käy töissä dieselautolla ja sillä sitten pitemmät matkat jos tulee käytyä.
 

Outsider

Jäsen
Mulla tuleva sähköauto maksoi vähän reilut kaksi kertaa sen mitä nykyinen saman merkkinen bensa-auto, niin kyllä tuossa joutui aika luovaa matematiikkaa käyttämään, että sai hommasta edes vähän jotain säästösyitäkin keksittyä itselle. Käytettyjä tietysti saa jo ”halvalla”, mutta se ei ollut minkäänlainen vaihtoehto.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Molemmissa on kulunsa. Fossiiliautoon joutuu tyypillisesti hommaamaan täällä pohjoisessa moottorinlämmittimen, sähköautoon ei. Samoin moni laittaa sisätilanlämmittimen, sitäkään ei sähköautoon tarvitse.

Yhä edelleen - mitään siinä mainituista ei sähköautoiluun välttämättä tarvita.
Ollaanpas sitä herkillä - kukin tulkoon uskossaan onnelliseksi.

Molemmissa on kulunsa, mutta melko vähän tuodaan esiin näitä sähköautoilun sivukuluja kun samaan aikaan kaikki tietävät perusautojen sivukulut - tai ainakin pitäisi tietää.

Tulee mieleen ajatus: "Miksi ajat vanhalla Corollalla, kun voisit ajaa Teslalla?"
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös